Od najbliższego weekendu, czyli od 25 czerwca 2022, dojdzie do zmian tras linii „152” oraz „189”. Zarówno jednej, jak i drugiej zostaną zmienione obie dotychczasowe końcówki.
Na terenie Nowej Huty linie wymienią się pętlami. I tak, wracając z centrum Krakowa, „152” (wraz z wakacyjnym wariantem „352”) od Wiślickiej pojedzie al. Gen. Andersa, Dąbrowskiej do Czyżyn Dworca, z kolei „189” uda się prosto przez al. Gen. Andersa do Placu Centralnego.
Również po drugiej stronie dojdzie do roszad. W związku z małą popularnością „189” na Alejach Trzech Wieszczów, zostanie ono skrócone do Nowego Kleparza. Zwolniony w ten sposób jeden autobus ma być później wykorzystany na innej linii. Z kolei „152”, dzięki przywróceniu przejazdu przegubowców przez remontowaną Królowej Jadwigi, znów pojedzie na Wolę Justowską – teraz jednak tylko na trasie do Chełmu.
Roszada „152” i „189” na terenie Nowej Huty jest kontrowersyjna i sporej części pasażerów z os. Zgody czy placu Centralnego może nie przypaść do gustu, zwłaszcza że „152” zapewnia dojazd do kilku ważnych punktów, w tym do Rynku (gdzie uzupełnia się z „502”) czy na wspomnianą Wolę Justowską. Skąd zatem taki pomysł? Zmiana została zorganizowana w odpowiedzi na prośby nie pasażerów, lecz… kierowców. Na dotychczasowej trasie „152” nie miało ani jednej końcówki z zapleczem (punktem socjalnym) dla prowadzących. A że w ostatnich tygodniach sytuacja kadrowa w krakowskiej komunikacji miejskiej jest napięta, (wreszcie) zaczęto brać pod uwagę potrzeby kierowców.
Pytaniem pozostaje, jak zmianę przyjmą pasażerowie. Jeśli będzie dużo negatywnych opinii, może trzeba będzie poszukać alternatywnego rozwiązania, które usatysfakcjonuje obie strony. Wszak „152” obsługiwało rondo Kocmyrzowskie i os. Zgody od ponad dwudziestu lat – i wydaje się, że tam jest właśnie jego miejsce.
Jacek Mosakowski
#1 by Piotr on 21 czerwca, 2022 - 10:35 am
Może jedno porządne 252 Plac Centralny – po trasie 152 – Port Lotniczy z f-12/15/20.
Obsługę ulicy Dąbrowskiej zostawić przywróconemu 132 lub 429.
#2 by Jacek M. on 21 czerwca, 2022 - 10:51 am
Na tę chwilę nie ma wolnego taboru, nawet pojedynczego wozu. „132” i „429” raczej nie wracają. Zresztą „132” kursowało tylko w wybranych godzinach od pon do sob, a „429” było w ogóle szczytówką – a Dąbrowskiej potrzebuje całotygodniowej linii.
Też mi się marzy natomiast wydłużenie „152” do lotniska. Wtedy mogłoby wrócić na plac Centralny, a i Kraków zyskałby mocne połączenie do lotniska 🙂
#3 by Dag on 1 lipca, 2022 - 2:56 pm
A czy będą zamówione dodatkowe autobusy żeby zwiększyć tabor?
#4 by jacekk22 on 21 czerwca, 2022 - 11:15 am
Skoro zwalnia się miejsce pod Cracovią to można zrobić mocną linię 252 Cracovia Stadion – Kraków Lotnisko.
#5 by Jacek M. on 22 czerwca, 2022 - 8:18 am
252 jako połączenie przez Wolę Justowską do lotniska nie wraca. Możliwe, że w zamian 192 pojedzie częścią kursów do Balic.
Zresztą w 252 bardzo ważne było też połączenie Woli Justowskiej z r. Grunwaldzkim. Niewykluczone, że ZTP po zakończeniu remontu uruchomi inną linię w tej relacji.
#6 by gamma on 22 czerwca, 2022 - 11:48 am
zwalnia się miejsce pod Cracovią ale pewnie dla 3XX
#7 by Szymon on 21 czerwca, 2022 - 4:51 pm
A gdyby tak „189” przekazać do mpk, zmniejszyć częstotliwość „502” do 12/15/20 min a wyżej podana propozycja z wydłużeniem „152” do lotniska , z taką samą częstotliwością jak 502 (12/15/20) + likwidacja „252”. Wtedy przeguby zwolnią się ze „123” i może starczy pojazdów na wspomniane roszady.
#8 by Jacek M. on 22 czerwca, 2022 - 8:23 am
„502” już pocięto z częstotliwości co 7,5 do 10 minut, wg mnie nie powinno się dalej jej ograniczać bo to linia kluczowa dla Huty. „152” jednak jest „rezerwowe” bo jedzie dłużej i naokoło przez Dobrego Pasterza.
Do tego na Woli Justowskiej „152” (co 20 minut) jest skoordynowane ze „192” (też co 20). Wprawdzie „252” raczej nie wróci, jednak zapewniało kluczową relację z Woli Justowskiej w stronę r. Grunwaldzkiego – mówi się, że po zakończeniu remontu Królowej Jadwigi, jakaś inna linia pojedzie w tej relacji.
#9 by Braki on 21 czerwca, 2022 - 5:36 pm
Niestety od kilkunastu dni w szczytach kursuje po 8-9 rezerw, a i tak są niewykonywane kursy.
Dziś o 15.19 linia 174 i 15.31 linia 172 z Kombinatu. O 15.16 kierujący ze 172 wyświetlił zjazd do zajezdni, bo nie wystawiono zmiennika na zmianę B.
Więc trudno oczekiwać jakiś wydłużeń tras lub wzmacniania oferty. Na linii 139 kursowało niedawno 19 z 23 planowych autobusów
#10 by km on 21 czerwca, 2022 - 7:48 pm
Mogli by wydłużyć 189 w rejon Miasteczka Studenckiego, aby wzmocnić tamtejsze linie. Plus takiego wydłużenia taki że ulica Andrsa by miało przywrócone połączenie do alei
#11 by gamma on 22 czerwca, 2022 - 11:52 am
511 zwolniła pętlę na Armii Krajowej więc miejsce dla 189 jest ale bez WC może zamiana pętli 189 i 159?
był w BO projekt toalet dla wszystkich dzielnic – może przy pętlach MPK?
#12 by gamma on 21 czerwca, 2022 - 10:24 pm
A że w ostatnich tygodniach sytuacja kadrowa w krakowskiej komunikacji miejskiej jest napięta, (wreszcie) zaczęto brać pod uwagę potrzeby kierowców.
W MPK Kraków, 152 to Mobilis.
Mobilis miał cichy strajk kierowców z rok temu?
A to MPK zabrało kierowcom mobilisu toaletę: 502 za 152 w NH
Nieludzkie warunki panują w MPK i Mobilis i UMK
Zmiana fatalna. 152 nie może mieć postoju na al Przyjaźni? Skrócenie do Chełmu?
dyr Łukasz Franek się wypalił.
#13 by Jacek M. on 22 czerwca, 2022 - 8:21 am
Pewnie rozważano al. Przyjaźni, lecz zgaduję że odpadła z dwóch względów:
– albo zabrakło miejsca (jest tam już dużo linii),
– albo wyszło że przejazd zajmie tyle czasu, że potrzeba będzie dołożyć jeden wóz, którego nie ma.
#14 by gamma on 22 czerwca, 2022 - 11:46 am
czas przejazdu? 152-> Pl centralny przelotowy -> al przyjaźni postój na toaletę dla kierowcy
słabo ale lepiej niż to co proponuje dyr Łukasz Franek
pozostaje ew. za mała pętla
rozwiązaniem jest odejście MPK i Mobilis od systemu 1 autobus / tramwaj = 1 kierowca na system zmienników czyli kierowca odpoczywa bez autobusu / tramwaju na pętli
OISNM praktykowane w Berlinie
zniknie problem małych pętli
odzyskamy brygady w tym 40metrowce
#15 by Jacek M. on 22 czerwca, 2022 - 1:44 pm
Czas przejazdu jest większy bo potem musisz z tej al. Przyjaźni wrócić. Czyli albo dodatkowe objeżdżanie placu Centralnego (drugi raz), albo przez al. Solidarności. Tak czy owak, kolejne parę minut do tyłu.
Plus tak jak pisałem, tam raczej głównym powodem był brak miejsca na al. Przyjaźni. Z tego co wiem, więcej linii nie wejdzie. ZTP rozważało przejazdy na przerwy, lecz dostępny był tylko Kombinat – a to za daleko, nie ma dodatkowej brygady.
Warto poznać całokształt sytuacji zanim się oceni.
#16 by gamma on 22 czerwca, 2022 - 5:04 pm
nie, moja propozycja jest bez wracania 152 na PC więc czas przejazdu taki sam + komunikat w rozkładzie.
Warto poznać całokształt sytuacji zanim się oceni.
pewnie że warto ale robisz tak w życiu ze wszystkim poza KMK?
#17 by Jacek M. on 22 czerwca, 2022 - 7:36 pm
Czyli chcesz odciąć pasażerów z Placu Centralnego od jedynego połączenia w stronę Wiślickiej? To ja już wolę „189” niż brak autobusu.
#18 by gammaa on 24 czerwca, 2022 - 11:38 am
piszesz nieprawdę Jacku
co chcesz osiągnąć taką manipulacją w małej rzeczy?
ciężko się Ciebie czyta bo brzmisz jak z ZIKIT ZTP
#19 by Jacek M. on 24 czerwca, 2022 - 3:15 pm
E, co?
Gdzie piszę nieprawdę?
I sorry, wg mnie to Ty zwykle piszesz nieprawdę, byle tylko atakować wszystkich, nieraz powołując się na nieprawdziwe argumenty albo domysły. Próbuję po prostu przekazywać Ci faktyczny stan rzeczy – ale jeśli nie chcesz, proszę. Nie będę Cię korygował, trwaj w swoim przeświadczeniu 😉
#20 by gamma on 30 czerwca, 2022 - 11:58 am
aha czyli jesteś zakłamany
napisałem DWUKROTNIE że to nie jest moja propozycja a Ty nadal zmyślasz
brawo, obrona przez atak, jakie to nieprawdy pisałem?
#21 by Jacek M. on 30 czerwca, 2022 - 2:08 pm
Napisałeś w komentarzu 22 VI, o 17:04:
„moja propozycja jest bez wracania 152 na PC”
Pisałeś to w odniesieniu do Twojego wcześniejszego komentarza z 21 VI (i mojego pytania później), cytuję:
„152 nie może mieć postoju na al Przyjaźni?”
No to pytam – jak pasażer z Placu Centralnego ma skorzystać z takiego 152? Skoro autobus nie wraca na PC, to znaczy że z PC jedzie na AP by mieć odpoczynek. A potem w resztę trasy, bez wracania na PC – sam tak napisałeś.
Czyli ludzie z PC straciliby połączenie bo, po wejściu na PC, autobus jechałby na AP by mieć 15-20 minut postoju. To nie jest oferta, to jest realnie odcięcie od autobusu w jedną stronę bo (prawie) nikt tak nie da rady jeździć. Co potwierdzą np. pasażerowie ze Stawowej którzy nie jeżdżą „511” do miasta bo szybciej jest iść na inne linie niż stać po drodze na pętli na Chełmońskiego.
#22 by gamma on 12 lipca, 2022 - 1:47 pm
Jacku
pisałem także:
czas przejazdu? 152-> Pl centralny przelotowy -> al przyjaźni postój na toaletę dla kierowcy
więc 152 zabierze pasażerów z PL.C z postojem na AL.P
Niestety z rozmawiać obecnym Tobą to jak rozmawiać ze ścianą
Jacku zarzuciłeś mi kłamstwa
więc chcę się dowiedzieć jakie wg Ciebie nieprawdy „ZWYKLE” czyli cały czas!!! pisałem wcześniej?
jeżeli jak piszesz „atakuję” ZTP? to Ty uprawiasz wazeliniarstwo i propagandę ZTP
krytykowanie ZTP to nie są „kłamstwa”
masz taką wspaniałą ofertę 17+19 co 7,5min a średni czas oczekiwania to 3,75 min na trasie Rondo Mogilskie – Starowiślna
a jednak nie chcesz się przesiąść na wspaniałym węźle R. Mog. z 184 na 17+19 tylko poprosiłeś ZTP o dublowanie 184 do Starowiślnej żebyś miał bezpośredni dojazd na Kazimierz
Dla ludzi to jest obłudne.
#23 by Jacek M. on 22 lipca, 2022 - 2:06 pm
No to tu wychodzi niezrozumienie jak działa krakowska komunikacja miejska. Jak „postój na toaletę”? Linie muszą mieć dłuższe postoje w miejscu z zapleczem. Zwłaszcza tak długie jak „152”. Na al. Przyjaźni czy innej końcówce nie mówimy o „postoju na toaletę” 2-3 minuty, tylko przynajmniej 10-15. I to nie jest widzimisię moje czy ZTP, tak to zawsze działa.
I dlatego Twoja propozycja odpada. Bo oznaczałaby, że pasażer który wsiadł na pl. Centralnym, musiałby stać w tym autobusie 10-15 minut na al. Przyjaźni. Czyli w praktyce przestałby korzystać z takiego połączenia, to jest odcięcie od autobusu.
Oskarżasz mnie że wywalczyłem „184” do Kazimierza dla siebie. Słucham? Ja nawet nie mieszkam przy trasie „184”… Walczymy o zmiany w całym Krakowie, dla pasażerów. Jeśli ludzie wszędzie mówili „potrzeba wydłużyć 184”, to o to powalczyliśmy. Mam przepraszać za to, że wywalczyłem ludziom autobus?
I tak samo argument o „wazeliniarstwie” – mam wrażenie, że Ty w ogóle nie czytasz mojego bloga. Regularnie krytykuję tu decyzje ZTP. Tyle, że a) krytykuję faktycznie to, co jest do krytyki (a nie wszystko tak dla zasady) i b) zwykle jak coś jest złe, staram się znaleźć rozwiązanie. Przecież tak było choćby ze wspomnianym „184” – krytykowałem jego skrócenie. Tak było z fatalnym rozcięciem „133” i organizacją „153” na trasie omijającej Prokocim Szpital – znów, wywalczyłem że linia dotarła pod ten węzeł przesiadkowy. Itd.
Serio, może lepiej byśmy jednak zerwali kontakt. Nie mam możliwości (ani siły do) dalszego udowadniania, że nie jestem kangurem.
#24 by Przemysław z Mistrzejowic on 27 czerwca, 2022 - 2:05 pm
189 na Alejach był pustakiem, bo jechał wyraźnie wolniej od 139/159 w rejon Wiślickiej – skrócenie do N. Kleparza usprawiedliwione. Jeśli chodzi o część „nowohucką” – zmiana dla zmiany, bo komuś się nudziło. Nie widzę uzasadnienia.
Pozdrawiam.
#25 by Jacek M. on 27 czerwca, 2022 - 3:45 pm
Tak jak wspomniałem w artykule, zmiana jest ze względu na warunki pracy prowadzących – dotychczasowa trasa „152” nie miała ani jednego punktu socjalnego.
#26 by Szymon on 28 czerwca, 2022 - 5:08 pm
Mimo wszystko urzędnicy wybrali najgorszą możliwą zmianę, jaką mogli wybrać, bo równie dobrze mogli rozważyć „502” z trasą Plac Centralny – Os. Podwawelskie, a „152” Al. Przyjaźni – Cmentarz Olszanica/Chełm „189” Czyżyny Dworzec – Nowy Kleparz, lub „302” na trasie Plac Centralny – po trasie 502 – Cracovia – po trasie „252” – Kraków Airport, „152”, ” Al. Przyjaźni – Cracovia Stadion, „189” Czyżyny Dworzec – Nowy Kleparz, „192” Dworzec Główny Wschód – Cmentarz Olszanica/Chełm. Likwidacja „300”, „252”. Pierwszy pomysł byłby idealny dla każdej strony, nakładu finansowego dodatkowego myślę, że nie będzie. Drugi wariant byłby jeszcze lepszy, bo byłaby atrakcyjna linia autobusowa, w dodatku przyspieszona na lotnisko, lecz niestety koszty będą to uniemożliwiały.
#27 by Jacek M. on 30 czerwca, 2022 - 11:30 am
„502” do Podwawelskiego byłoby niezłe, wiele lat temu nawet to rozważano. Natomiast, pomijając dodatkowe nakłady finansowe, wymagałoby to dołożenia co najmniej dwóch wozów, a żaden z przewoźników nie ma na tę chwilę rezerw. Z tego co mówiono to chyba powoli zaczyna też brakować miejsca na pętli na Podwawelskim na kolejne linie więc trzeba by coś wyrzucić w zamian. Podobne komplikacje byłyby z „502” na Wolę Justowską – „152” ma jednak dwukrotnie mniej kursów w szczycie niż „502” dlatego ich zamiana wymagałaby dołożenia kilku wozów.
„300” powstało specjalnie by obsłużyć lotnisko. Nie jestem wielkim fanem tej linii, acz urzędnicy argumentują ją tym, że raczej tendencja w innych miastach jest teraz taka by oddzielać potoki „miejskie” od „lotniskowych” bo ich mieszanie w jednej linii się nie sprawdza.
#28 by Szymon on 30 czerwca, 2022 - 2:55 pm
„165” ma iść do likwidacji, „124”/”424″ można skrócić pod stadion Cracovii, a „502” wtedy wydłuży się na Os. Podwawelskie.
Co do linii „300” to jeśli ma być to linia lotniskowa, to powinna kończyć w okolicach Dworca Głównego.
#29 by Border on 1 lipca, 2022 - 5:28 am
„124/424” to ja bym widział wydłużone do Kurdwanowa (zamiast skracać do Cracovii). Taka rekompensata za zabrane „184”. „165” jak najbardziej powinno być zlikwidowane, bo wozi powietrze (przynajmniej tak jest na odcinku Kurdwanów-Podwawelskie).
Tym samym uwolni się stanowiska na Podwawelskim zajmowane przez „124/424” i „165” i naprawi częściowo błąd po odebraniu „184/484” Kurdwanowowi. Naturalnie likwidując „165” trzeba zostawić „155”.
#30 by Jacek M. on 6 lipca, 2022 - 11:29 am
Tak, „165” idzie do likwidacji, w zamian wzmocnione będą pozostałe linie swoszowickie – „135”, „155”, „214”, „254”, a także wydłużone będzie „433”.
„184” to była kontrowersyjna decyzja. Acz teraz Kurdwanów trochę będzie miał rekompensatę przy okazji otwarcia Trasy Łagiewnickiej. „124/424” do Kurdwanowa to interesujący pomysł, można by wypróbować ekspresowe połączenie przez Turowicza.
#31 by Kierowca on 18 sierpnia, 2022 - 8:07 pm
6500 netto na poczatek i moge pracowac mam prawko D.