Nie będzie „198” do Avii

Historia planowanej linii „198” do Avii to istny ewenement. Dziś już mogę napisać, że nie skończy się ona uruchomieniem tego autobusu. W zamian jednak zdecydowano się na inne rozwiązanie, które być może usatysfakcjonuje mieszkańców.

Planowana trasa niedoszłego „198”. Grafika: ZTP / OpenStreetMap.

Zacznę od wspomnienia jak finansowana jest komunikacja miejska. Krakowski transport zbiorowy, podobnie jak systemy w większości miast na świecie, jest deficytowy. Wpływy z biletów pokrywają mniej niż połowę kosztów funkcjonowania linii. Resztę – kilkaset milionów zł rocznie – Miasto dopłaca z budżetu. Dlatego tak trudno jest mieszkańcom wywalczyć nowe linie albo zwiększenie liczby kursów istniejących – nawet jeśli są też inne przeszkody, to zazwyczaj koniec końców rzecz rozchodzi się o kasę.

Pandemia, zmniejszone wpływy z biletów oraz zmiany podatkowe jeszcze bardziej pogorszyły sytuację budżetową. Mimo to, w 2021 Kraków znalazł pieniądze i zadeklarował chęć uruchomienia kilku nowych połączeń, w tym tytułowego autobusu do osiedla Avia. A mieszkańcy na to powiedzieli… „nie chcemy”! Oczywiście nie wszyscy, może nawet nie większość, jednak głosy niezadowolenia było zdecydowanie słychać. Przyłączyła się do nich Rada Dzielnicy IV Czyżyny i tak zaczęła się istna bitwa o Avię.

Powody dla których zaproponowano taką a nie inną trasę „198” opisałem szerzej w osobnym artykule. W dużym skrócie, wszystko rozchodziło się o fatalne zaprojektowanie dróg Avii. Koniec końców, Zarząd Transportu Publicznego (ZTP) spotkał się z Radą Dzielnicy i przedyskutował całą sprawę, wyjaśniając powody takich a nie innych decyzji. W ich efekcie, jeszcze w 2021 rozważano dwie opcje: albo uruchomienie autobusu na pierwotnie planowanej trasie (Stella-Sawickiego – Avia – Skarżyńskiego), albo wydłużenie go na północy do Mistrzejowic, kosztem niższej częstotliwości i większych opóźnień z powodu przejeżdżania przez węzeł „Wiślicka”.

Ostatecznie jednak Miasto ugięło się pod głosami protestujących i również ta koncepcja została odrzucona. Jak się dowiedziałem, urzędnicy w końcu zrezygnowali z pomysłu uruchomienia autobusu „198” do Avii. W zamian planuje się obsłużyć komunikacyjnie ten rejon w inny sposób – taki, który powinien wzbudzić mniej protestów. Jaki? Cóż, po prostu powrócono do koncepcji budowy dodatkowych przystanków oraz przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną na Stella-Sawickiego, przy skrzyżowaniu z Orlińskiego. Wprawdzie dla mieszkańców wschodnich krańców Avii będzie to oznaczało nawet pół kilometra do podejścia, jednak pozostała część będzie mieć bliżej, w zamian dostając dostęp do linii dalekosiężnych obsługujących różne rejony Krakowa, a nie tylko lokalnej dowozówki jaką miało być „198”. Na nowym przystanku zatrzymywałyby się m.in. „129” (dojazd do Dworca Głównego) i „178” (dojazd do Podgórza i Łagiewnik), a prawdopodobnie również przyspieszone „578” (dojazd do Ruczaju).

Zaznaczmy tu, że Miasto od paru lat planowało ten przystanek bo ma on powstać wraz z budową skrzyżowania i drogi do Małopolskiego Centrum Nauki Cogiteon. Budowa ta jednak się opóźnia, więc urzędnicy chcieliby teraz przyspieszyć temat, uruchamiając tymczasowe rozwiązanie, wraz z sygnalizacją świetlną. Możliwe, że temat ruszy już jesienią. Z nowego przystanku skorzystaliby zresztą nie tylko mieszkańcy Avii, lecz również pracownicy Specjalnej Strefy Ekonomicznej Czyżyny przy ulicy Życzkowskiego, którzy czekają na poprawę dojazdu od wielu lat.

Nie będzie zatem autobusu do Avii, acz wielu wydaje się to być na rękę. Nie tylko protestującym, lecz również urzędnikom bo to co najmniej kilkaset tys. zł rocznie oszczędności, które można przeznaczyć na inne trasy. Również pracownicy z Czyżyn powinni się cieszyć bo może szybciej doczekają się wspomnianego przystanku.

Może to faktycznie najlepsze rozwiązanie.

Temat na forum pkk.net.pl dot. Avii i Czyżyn – w linku.

Jacek Mosakowski

, , , , , , , , , , , ,

  1. #1 by Tomek on 28 czerwca, 2022 - 9:18 pm

    A linię 170 po Grębałowie uruchomią czy nie? Jeśli tak to kiedy i na jakiej trasie?

    • #2 by Jacek M. on 30 czerwca, 2022 - 1:54 pm

      Status wstrzymany – Rada Dzielnicy nie zgodziła się na wprowadzenie ruchu jednokierunkowego na wybranych ulicach Grębałowa, więc autobus się nie zmieści 😦 Acz sprawa jeszcze nie jest zamknięta, może coś się uda zrobić.

      Trasa miała biec z Os. Na Stoku przez Architektów, Kocmyrzowską i następnie wewnętrznymi drogami Grębałowa.

  2. #3 by Piotr on 30 czerwca, 2022 - 2:20 pm

    Może by wydłużyć 142 do Skarżyńskiego?
    Powody: 429 pewnie nie wróci, a zarówno studenci jak i Orlińskiego zyskałoby kolejną dowozówkę do tramwaju.

    Dodatkowo dobrze byłoby, gdyby takie 142 zamiast przez Medweckiego jechało przez al. Jana Pawła II.

    Wysiadka z kierunku Skarżyńskiego na przystanku Stella Sawickiego 04 (jak 664 na Piastów), w kierunku Skarżyńskiego na przystanku Stella Sawickiego 06 (jak 178 w kierunku Mistrzejowic)

    • #4 by Jacek M. on 5 lipca, 2022 - 7:58 am

      Pomysł interesujący. Wtedy proponowałbym, by w stronę Skarżyńskiego jechało tak jak proponujesz przez al. Jana Pawła II, a w stronę Stoków przez Medweckiego, bo inaczej musiałoby zawracać aż na r. Czyżyńskim z powodu braku przejazdu wcześniej.

      Acz kiedyś „142” jeździło do Prądnika Czerwonego przez cały dzień i cieszyło się małą popularnością, stąd skrócono je do Czyżyn. Acz Avia i studenci z PK mogliby tu dużo zmienić. Pytanie, czy rolę dowozówki nie przejmuje jednak częstsze „178/578”?

      Nie jestem też pewny czy linia mogłaby kończyć na Skarżyńskiego bo wtedy „142” chyba nie miałoby punktu socjalnego dla kierowców na żadnej z końcówek? Chyba żeby częścią kursów, np. co drugim, a resztę zostawić do Czyżyn Dworca?

  3. #5 by Przemysław z Mistrzejowic on 2 lipca, 2022 - 4:13 pm

    Prosty pomysł = dobry pomysł. Myślę jednak, że powinien być wstępnie „na żądanie” i bez „578”.
    Pozdrawiam.

    • #6 by Jacek M. on 5 lipca, 2022 - 7:53 am

      Można spróbować z „n/ż”, czemu nie 😉 Podejrzewam, że jednak szybko przeszedłby na stały bo sama Avia to kilkanaście tys. mieszkańców, a jeszcze dojdą pracownicy SSE Czyżyny.

      A z „578” i tak było parcie by zatrzymywał się chociaż na „Os. Dywizjonu 303”, m.in. ze względu na SSE Czyżyny. Nawet pytałem o to kilka razy ZTP. Acz z ego co zrozumiałem właśnie chcą z tym się wstrzymać, by w zamian dać „578” ten nowy przystanek.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: