Linie 18 i 50 mają pojechać do Górki Narodowej!

W zeszłym tygodniu odbyło się spotkanie z mieszkańcami dotyczące postępów przy budowie torowiska do Górki Narodowej. Przedstawiciel Zarządu Inwestycji Miejskich odpowiadał na pytania uczestników, a jedno z nich dotyczyło linii które miałyby dotrzeć do nowej pętli na końcu trasy.

Nowe tory na ulicy Pachońskiego.

Wg odpowiedzi urzędnika, planuje się wydłużyć do Górki Narodowej dwa tramwaje, kończące wcześniej swoje trasy na Krowodrzy Górce: „18” oraz „50” (wszystkimi kursami). Będą mieć zatem następujące trasy:

  • „18”: Czerwone Maki – Kapelanka – Św. Gertrudy – Dominikańska – Basztowa – Długa – Krowodrza Górka – Pachońskiego – Siewna – Górka Narodowa (nowa pętla na końcu trasy, przy al. 29 Listopada),
  • „50”: Borek Fałęcki – Trasa Łagiewnicka – Nowosądecka – Estakada – Klimeckiego – Tunel – Krowodrza Górka – Pachońskiego – Siewna – Górka Narodowa (nowa pętla na końcu trasy, przy al. 29 Listopada).

Zaznaczono, że jest jeszcze trochę czasu i propozycja może się zmienić. Niewykluczone są inne rozwiązania, np. skierowanie do Górki Narodowej tramwaju „5”, niemniej wersja z „18” i „50” jest na tę chwilę najbardziej prawdopodobna. W mojej opinii tym bardziej realna, że już w 2016 wspominałem, że planuje się (wtedy było to bardzo wstępnie) skierować do budowanej pętli właśnie te dwie linie.

Taka propozycja dla Górki Narodowej wydaje się być trafna. „50” to najczęściej kursująca linia w mieście (w szczycie co 5 minut), zapewniająca połączenie z tunelem pod Dworcem Głównym, rondami Mogilskim oraz Grzegórzeckim, Zabłociem czy południem miasta. Z kolei „18” (co 7,5 minuty) obsługuje pierwszą obwodnicę, kampus UJ, a także zahacza o Kazimierz. Mieszkańcom, skazanym od lat na korki i opóźnione autobusy, taka oferta zapewni świetny zestaw połączeń, kursujących często i oplatających sporą część Krakowa.

Na spotkaniu wspomniano też, że w zamian prawdopodobne jest przedłużenie do Krowodrzy Górki któregoś tramwaju kończącego dotychczas swoją stałą trasę na Dworcu Towarowym – prawdopodobnie „17” i/albo „19”.

A co z liniami „3” i „5”? Przy okazji budowy tramwaju do Górki Narodowej, zamontowano już rozjazdy w stronę przyszłej trasy do Azorów i Chełmońskiego. I wg mnie to na nią prawdopodobnie trafią co najmniej „trójka” i „piątka”. I one się świetnie uzupełniają – jedna zapewnia dojazd do pierwszej obwodnicy, Podgórza i południa miasta, a druga do tunelu i w stronę Nowej Huty.

Na spotkaniu nie poruszono szczegółów co do zmian autobusowych, acz można spodziewać się skrócenia części linii, obecnie kończących przy Krowodrzy Górce, do nowego terminalu na Górce Narodowej. Z tego co się dowiedziałem, bardzo prawdopodobne jest natomiast pozostawienie w rejonie al. 29 Listopada oraz Górki Narodowej linii „503”, która łączy wspomniane rejony z Alejami Trzech Wieszczów czy z rondem Matecznego.

Torowisko do Górki Narodowej ma być otwarte w połowie 2023.

Temat na forum pkk.net.pl dot. układu linii do Górki Narodowej – w linku.

Jacek Mosakowski

, , , , , , , , , , , , , , , ,

  1. #1 by Kamil on 20 października, 2022 - 7:15 pm

    Odnośnie tych autobusów, gdyby tak pobawić się w typowanie:
    Wg mnie: 137 do likwidacji, 637 i 917 pewnie zostaną na KG zapewniając przesiadkę z 69/669, 164 skrócone do Kleparza. Wspomniane linie aglomeracyjne 217, 247 na pewno skrócone. 280 raczej też może się żegnać z Nowym Kleparzem.
    Linie 537 i 169/469 muszą zostać, ale obawiam się że odbije się to na częstotliwości.

    • #2 by Jacek M. on 21 października, 2022 - 9:08 am

      Co do nocek, myślę że „917” będzie skrócone do nowej pętli tramwajowe na Górce Narodowej. „637” może być w ogóle zlikwidowane i w zamian „69+669” pojadą do GN.

    • #3 by rb on 2 grudnia, 2022 - 2:43 pm

      Czyli osiedle Gotyk będzie na nowo pozbawione autobusu?

  2. #4 by bmx on 20 października, 2022 - 7:36 pm

    Dość oszczędnie 2/4 linii z KG.
    Aglo + wciąż nowe osiedla
    5, 18, 19, 50 GN
    kiedyś tam… 3, 17, 44 Bronowice Wielkie / Azory

    • #5 by Jacek M. on 21 października, 2022 - 9:11 am

      Na początek „18” i „50” to dobra oferta – w szczycie 20 kursów/h, czyli tramwaj średnio co 3 minuty. A gdyby był tłok, z czasem można dodać „17/19” – najlepiej oba naraz bo linie właściwie stanowią jedno, rozdzielając się tylko na końcówkach za Łagiewnikami.

      „5” wg mnie nie trafi na Górkę Narodową – do Huty to byłaby trasa mocno naokoło, szybciej i tak będzie podjechać na Opolską i złapać autobusy.

      Do tego „3” i „5” (co najmniej te dwa, może więcej) wydają mi się idealnymi kandydatami do przedłużenia w przyszłości w stronę Azorów i Chełmońskiego.

    • #6 by bmx on 21 października, 2022 - 10:43 am

      Tłok z GN to pewność, 2 linie z małymi wagonami 32-metrowymi bez szans na większe.
      Szczyt od 16 – 20 kursów/h. Dochodzą opóźnienia czyli jazda stadna 2×50.

      Pierwsze wrażenie na właścicielu samochodu – potencjalnym pasażerze jest najważniejsze. Tak go ZTP nie przekona. Poszerzona, szybsza i bez tramwaju Al. 29L czeka.

      Poza szczytem od 6 – 9 kursów/h. Mało.

      linia 5: dojazd z GN do Mogilskiej, PK, AWF itp autobus tego nie zapewnia.
      Czy na innych liniach pasażerowie przejeżdzają całą trasę?
      Za ‚5’ może być ’44’. Nie będzie zawieszana.

      Linia do Bronowic Wielkich to pewnie z 10 lat.
      Może nawet wcześniej pojedzie na Chełmońskiego tramwaj z Trasy Zwierzynieckiej jak będą chcieli mieszkańcy. Rezerwacja linii jest bez sensu bo potrzeby na GN są teraz.

      Jesli 17/19 do GN to od początku. Później to MPK może nie mieć taboru bo „17/19 nie miała tam jechać”.
      Jak się „nie sprawdzi” to ZTP wie co robić.

  3. #7 by Border on 21 października, 2022 - 9:00 am

    Odnośnie autobusów.
    „164” mogłoby wrócić na swoją wcześniejszą końcówkę, czyli na Krowodrzę Górkę.
    „169” raczej powinno zostać, tam gdzie obecnie, bo poza ostatnim krótkim fragmentem nie dubluje nigdzie tramwaju. Natomiast z drugiej strony powinno się rozważyć skierowanie wszystkich kursów do Piasków Wielkich.

    • #8 by Jacek M. on 21 października, 2022 - 9:13 am

      Tak, „169” powinno być wszystkimi kursami do Piasków Wielkich. Teraz urzędnicy zasłaniają się koniecznością ładowania elektrycznych wozów na zajezdni, jednak liczę że docelowo uda się to zmienić. Może inny tabor, a może np. mogłyby się ładować na Kurdwanowie. Tak czy owak, wydaje mi się że takie jest też założenie że docelowo „169” wszystkimi kursami pojedzie w rejony Piasków Wielkich, choćby ze względu na bloki przy ul. Bochenka.

      • #9 by Border on 21 października, 2022 - 9:21 am

        Bloków na Bochenka powstało wiele. A są to duże budynki, z olbrzymią ilością mieszkańców. W pobliżu przystanku „Bochenka” jest też szpital św.Rafała. Zastanawiam się dlaczego ten przystanek wciąż funkcjonuje jako „na żądanie”.

  4. #10 by Przemysław z Mistrzejowic on 21 października, 2022 - 1:23 pm

    Widzę inny problem:
    Na początku dwie pętle na dwóch gałęziach (G. Narodowa i Azory).
    Następnie zejście na pojedynczy odcinek między Krowodrza Górką a Kleparzem.
    Następnie rozjazd na trzy linie (Tunel, Pawia, Długa).
    W tym układnie uważam, że nie ma możliwości DOBREGO rozłożenia linii. Zawsze gdzieś będzie za mało albo nie w tą stronę, a na odcinku wspólnym – ciągłe tramwajowe korki.
    Pozdrawiam.

    • #11 by Jacek M. on 21 października, 2022 - 4:57 pm

      Docelowo ma powstać jeszcze łącznik Azory – Bronowicka – Cichy Kącik. On powinien odciążyć wspomnianą trasę bo część kursów z Azorów do centrum będzie można skierować nowym odcinkiem

  5. #12 by Bono on 21 października, 2022 - 3:42 pm

    W nieco innym temacie – dziś usłyszałem, że (przynajmniej w Krakowiaku na linii 14) pojawiły się zapowiedzi nie tylko następnego przystanku, ale mówiona jest nazwa, kiedy tramwaj podjeżdża na przystanek.
    Ktoś może wie czy tak ma zostać na stałe? Czy może MPK nie zechciałoby dodać słowa „przystanek” przed zapowiedzią wjazdu na peron?

    • #13 by Mroovek on 21 października, 2022 - 8:37 pm

      Byłoby fajnie. Podobnie jest w Rzymie. Najpierw zapowiedź że następny przystanek to Termini a potem już samo Termini.

  6. #14 by Krzysiek Flav on 21 października, 2022 - 9:26 pm

    A gdyby z miejskich linii autobusowych zrobić małą rewolucję:
    -169/469 wydłużyć z Górki Narodowej do Alei 29 Listopada i dalej do Górki Narodowej Wschód zastępując końcówkę linii 137:
    -137 na trasie z Witkowic, przez Kuźnicy Kołłątajowskiej, 29 Listopada, Powstańców do pętli Prądnik Czerwony. Dzięki temu Prądnik zyska dostęp do tramwaju. Ewentualnie jeszcze 137 wydłużyć przez Rondo Barei, Dobrego Pasterza do Mistrzejowic, ale myślę że musiałoby się to wiązać z powiększeniem taboru. A tak, przy trasie do Prądnika mógłby jeździć rzadziej z wykorzystaniem obecnego taboru.

    • #15 by Jacek M. on 24 października, 2022 - 12:36 pm

      Co do „169/469” – a czy są takie potoki lokalne? Jeśli tak, to warto zastąpić. Natomiast z rejonów al. 29 Listopada i tak ma zostać „503” do centrum, wobec którego „169/469” pojechałoby trochę naokoło.

      Co do „137”, popieram, przydałoby się takie połączenie międzydzielnicowe. Nie jestem pewny czy Prądnik Czerwony używałby go jako dojazdu do tramwaju bo to jednak w drugą stronę, lecz myślę że tak czy owak znaleźliby się pasażerowie jeżdżący między tymi rejonami 🙂

      • #16 by Krzysiek Flav on 25 października, 2022 - 6:09 pm

        Rozumiem, że 503 zostanie wydłużona do pętli tramwajowej na Górce Narodowej. Jeśli tak będzie, to będzie zapewnione szybkie połączenie alejami z centrum i Bieżanowem. I zniknie autobus z osiedla Gotyk.
        Natomiast w moim odczuciu 169/469 uzupełni tramwaj w okolicy Siewnej (zamiast kończyć trasę przy Bociana, gdzie będzie już tramwaj) i stworzy się połączenie w obie strony przez całą długość Siewnej. Dodatkowo 169/469 połączy Siewną z 29 Listopada w kierunku północnym i zastąpi wydłużone 503, które chyba zniknie z osiedla Gotyk. A ja będę mieć przy okazji bezpośredni dojazd do Lidla lub na Plac Imbramowski. ;⁠)
        Owszem, na około, ale będą inne szybsze połączenia.

  7. #17 by slayersuniverse on 22 października, 2022 - 11:05 am

    Już to sobie wyobraziłem jak 50 z GN jedzie zapchana pasażerami i na KG już nie będzie miejsca dla kolejnych. Na GN powstanie w sumie z 50 bloków ? Jeżeli się mylę niech mnie ktoś poprawi 🙂

    • #18 by STAR on 22 października, 2022 - 12:44 pm

      MPK/ZTP nie ma w planach zakupu na 50 najdłuższych wagonów. Tłok z GN będzie trwał latami.

      • #19 by Krzysiek Flav on 29 października, 2022 - 9:44 am

        Nie rozumiem skąd ten pesymizm. Pewnie wyjdę na adwokata diabła, ale to, że takie są plany, nie oznacza że później nic nie będzie można zmienić. Przecież w razie potrzeby będzie możliwość wydłużenia linii z Dworca Towarowego, czy Krowodrzy na Górkę Narodową.
        Nie jest to jak budowa obiektu za miliardy, które trzeba by po wybudowaniu zburzyć czy zmodernizować. Byłoby to tylko wydłużenie lub wprowadzenie nowej linii, a zmiany z tym związane są częste i wiążą się zupełnie mniejszymi kosztami w przeciwieństwie budowy czy modernizowania czegoś, co zostało stworzone na dziesiątki lat.
        Zawsze po zmianach w siatce połączeń obserwuje się ruch potoków pasażerskich, zapełnień i wprowadza się ewentualne korekty.

    • #20 by Jacek M. on 24 października, 2022 - 12:34 pm

      Wg postu kolegi Impulsa z forum pkk.net.pl – jednak będą kupowane wagony 40m+ :

      „A kolejny przetarg 30+30 jest w fazie organizacji o czym media informowały. Prawdopodobnie to będzie 10 sztuk (43m) + 20 sztuk (26m). Druga część 30 sztuk ma być taka sama.”
      https://forum.pkk.net.pl/viewtopic.php?p=28222#p28222

    • #21 by STAR on 24 października, 2022 - 3:23 pm

      Wydaje się być za dużo 26m a za mało 43m tramwajów.
      Czy wystarczy tramwajów 43m na 4/44, 24, 50 ,52? Co z 3, 18 do GN/A?
      Jak MPK kupi 43m to zwolnią się 26m/32m tramwaje…

  1. Gdzie jest „piątka”? | krabok
  2. Planowany układ linii po otwarciu torowiska do Górki Narodowej – kompendium | krabok

Dodaj odpowiedź do Jacek M. Anuluj pisanie odpowiedzi