„139” do podziału?

Niewykluczone, że niebawem linia „139” (Kombinat – Mydlniki Wapiennik) zostanie podzielona na dwie krótsze. Celem ma być poprawa punktualności, jednak czy na pewno wyjdzie to pasażerom na dobre i czy jest to właściwy moment na podejmowanie takich decyzji?

„139” jest jedną z najdłuższych miejskich linii w Krakowie. Trasę zaczyna przy Kombinacie, następnie przemierza Nową Hutę, Bieńczyce, Mistrzejowice, Al. 29 Listopada, Aleje Trzech Wieszczów, Miasteczko Studenckie, Bronowice Małe by dotrzeć do przystanku SKA w Mydlnikach Wapienniku (dokąd została wydłużona w zeszłym roku). Dość powiedzieć, że pokonanie całej trasy zajmuje ok. 70 minut! Rozkładowo, bo w praktyce autobusy utykają po drodze w wielu korkach. I tu właśnie zaczyna się problem oraz punkt startowy całej dyskusji.

Opóźnienia na „139” są wręcz legendarne – w godzinach szczytu, kilkadziesiąt minut obsuwy nie jest niczym niezwykłym. Pojazdy utykają gdzie tylko się da, by wymienić ulice Mikołajczyka czy Dobrego Pasterza, a ostatnio również Balicką (poprowadzono tędy objazd na czas zamknięcia Królowej Jadwigi) i al. 29 Listopada (rozszerzenie arterii oraz budowa tramwaju do Górki Narodowej). Zwłaszcza wspomniane prace bardzo utrudniły przejazd. Stąd pojawiły się głosy niektórych pasażerów, by rozdzielić linię, dzięki czemu przynajmniej część z nich zyskałaby bardziej punktualne połączenie. Takie opinie płynęły szczególnie często z rejonu Mydlnik, dla których „139” jest głównym sposobem dostania się do innych punktów miasta.

Zarząd Transportu Publicznego (ZTP) w ostatnich tygodniach zebrał olbrzymią krytykę za zmiany m.in. na liniach „125” czy „142”. Dlatego urzędnicy ostrożnie podchodzili do tematu korekt na „139” i zaznaczyli, że ew. rozcięcie zajdzie tylko, jeśli mieszkańcy będą tego chcieć. W efekcie, w Mydlnikach przeprowadzono głosowanie nad propozycją przygotowaną przez ZTP, by skrócić linię na trasę Kombinat – Bronowice Małe, w zamian tworząc osobny autobus w relacji Bronowice Małe – Mydlniki Wapiennik, kursujący z taką samą częstotliwością jak „139” (w szczycie co 10 minut).

W tym tygodniu pojawiły się wyniki głosowania. Urzędnicy nieraz przyznawali, że spora część ankiet komunikacyjnych w Krakowie kończy się podziałem głosów mnie więcej pół na pół, co nie ułatwia podejmowania decyzji. Tak też stało się i tym razem. Głosowało 481 osób, z czego 259 było za rozcięciem (53,8%), a 222 przeciw (46,2%). Zwolennicy krótszej trasy mają zatem niewielką przewagę, jednak czy jest to wystarczający sygnał, by dokonywać wręcz rewolucyjnych zmian?

„139” zapewnia połączenie Mydlnik z centrum Miasta, a w drugą stronę dojazd studentów do Wydziałów UR na Balickiej. Obecnie linia jest w swoim najgorszym momencie bo korki „remontowe” na jej trasie się nasiliły, do tego zmniejszono częstotliwość w szczycie i pojazdy pojawiają się co 10 minut zamiast co 7,5. To jeszcze zwiększyło tłok i czas oczekiwania na przystanku (jeśli linia łapie opóźnienia, to przy wyższej częstotliwości zawsze jest większa szansa, że w końcu jakiś autobus przyjedzie). Jednak remonty nie będą trwać wiecznie – tramwaj do Górki Narodowej ma pojechać już w wakacje 2023, z kolei w maju ma być oddana ul. Królowej Jadwigi. Zatem już za parę miesięcy sytuacja powinna zacząć się poprawiać.

Czy zatem nie lepiej przeczekać jeszcze parę miesięcy? Po pierwsze, niecałe pięćset osób które zagłosowały to mała grupa. Oznacza to, że wielu zainteresowanych nie wzięło udziału w ankiecie, zapewne nawet o niej nie wiedziało. Skierowana ona była też głównie do pasażerów z Mydlnik, tymczasem „139” kończy bieg tuż przy granicy miasta i z autobusu korzystają też mieszkańcy podkrakowskiej Rząski. Mimo tego, nawet teraz, w najgorszym dla linii momencie, zwolenników utrzymania pełnej trasy „139” jest praktycznie tyle, co przeciwników. A przecież wraz z poprawą sytuacji można założyć, że tych pierwszych będzie przybywać. Wyniki podobnego głosowania za pół albo za rok byłyby więc prawdopodobnie już zupełnie inne. Czy warto zatem podejmować kontrowersyjne decyzje?

Temat na forum pkk.net.pl dot. Mydlnik – w linku.

Jacek Mosakowski

Reklama

, , , ,

  1. #1 by Mydlniczanin on 15 listopada, 2022 - 7:49 pm

    Jeżdżę codziennie 139 i wiele bym oddał, żeby ta linia była podzielona…
    Coraz bardziej zastanawiam się nad zakupem auta, bo po prostu na tej linii nie można polegać. Ostatnio spóźniłem się do pracy ponad 40 minut, bo nie przyjechały pod rząd 3 lub 4 autobusy.

    Jedynie uważam, że zamiast do Bronowic Małych, powinna być skierowana mniej więcej w stronę Nowego Kleparza (tak, wiem, nie ma pojemności) lub też na jeden z przystanków na Dworcu. Z chęcią bym się przesiadł, wiedząc że można będzie jako-tako na niej polegać, i że nie będę musiał codziennie czekać pół godziny na przystanku (zwłaszcza zimą lub podczas jesiennej pluchy).

  2. #2 by Marcin Borek on 15 listopada, 2022 - 7:59 pm

    Ale problem jest z drugiej strony, od Nowej Huty. Moim zdaniem 139 powinna być rozcięta pod miasteczkiem studenckim AGH.

    • #3 by Mydlniczanin on 15 listopada, 2022 - 8:15 pm

      Dlatego też proponuję pocięcie przed Hutą, mianowicie:
      -Mydlniki Nowy Kleparz/Dworzec (daje to bezproblemowy dojazd mieszkańcom Mydlnik do centrum oraz studentom do UR, a o to głównie się tu rozchodzi)
      -Nowy Kleparz/Dworzec Huta

      Na miasteczku studenckim AGH niestety nie ma jak pociąć linii, bo autobus nie ma gdzie zawrócić.

      • #4 by Marcin Borek on 15 listopada, 2022 - 8:24 pm

        Albo pozostawienie 139 i wprowadzenie 439 od Miasteczka Studenckiego do Zajezdni Mistrzejowice. Skrócona linia może omijać Dobrego Pasterza i jechać Lublańską.

    • #5 by krakusek on 15 listopada, 2022 - 9:43 pm

      teraz pocięcie 139 też duzo nie da, bo korki na Balickiej przez pol roku bedą z powodu samochodow omijających Wole Justowską.

  3. #6 by Dino on 15 listopada, 2022 - 9:08 pm

    Pomału zaczynamy dochodzić do ściany z układem tras autobusowych w tym mieście! Za chwilę okaże się, że obecna siatka połączeń jest do zaorania i do zaprojektowania od zera…

    Jeśli faktycznie urżną brutalnie linię 208, to w każdym normalnym mieście zaczęto by budować obsługę komunikacyjną Mydlnik linią łączącą osiedle z najważniejszymi punktami przesiadkowymi po zachodniej stronie Śródmieścia. Na przykład:

    108 MYDLNIKI – po trasie linii 208 – DWORZEC GŁÓWNY WSCHÓD

    W dni robocze w szczycie przegubami co 10 minut, poza szczytem oraz w dni wolne na przykład co kwadrans. Wtedy można śmiało skracać 139. Dziecinnie proste…

  4. #7 by Majcher on 16 listopada, 2022 - 10:29 am

    Czas pana dyrektora ZTP Kraków i specjalisty mgr inż. Łukasza Franek ( Politechnika Krakowska, Katedra Systemów Komunikacyjnych) dobiegł końca.

    Pan mgr inż. Łukasz Franek skasował linię lotniskową 208 i równocześnie podwyższa bilety do 120 zł miesięcznie. Skandal

    Poranne ćwiczenia z ideologii. Poczytajcie sobie, co mówi dyrektor krakowskiego ZTP
    Tymon Grabowski

    I w jaki sposób nagina rzeczywistość pod tezę, żeby skłócić ludzi między sobą. Panie i panowie, oto Łukasz Franek, dyrektor ZTP Kraków.
    spidersweb.pl/autoblog/lukasz-franek-wypowiedz-ztp-krakow/

    ciekawostka:
    Demokratyczni Radni Miasta Krakowa mają zakaz kontroli spółki urzędu miasta MPK SA ponieważ to spółka prawa handlowego.
    Dlatego kontrolowali tylko ZTP.

    Bezkarność członka zarządu MPK Kraków Grzegorza Dyrkacz, który pełni funkcję dyrektora ds. zarządzania przewozami jest na wieczność

    • #8 by Marcin Borek on 16 listopada, 2022 - 11:35 am

      Czy autobusy nie mogą zawrócić na skrzyżowaniu Armi Krakowej i Przybyszewskiego? Może tam powinien się kończyć kurs tej linii?

    • #9 by Jacek M. on 17 listopada, 2022 - 8:52 am

      „139” mogłoby tam zawrócić, jednak oznaczałoby to odcięcie Bronowic Małych od linii w stronę Alej i Czarnowiejskiej. Zatem wg mnie dobrze, by „139” docierało przynajmniej do Bronowic Małych.

      Jeśli chodzi o linię z Mydlnik, to raczej nie może kończyć na tym skrzyżowaniu bo wtedy kierowcy nie mieliby punktu socjalnego na żadnej z końcówek.

      • #10 by wargaytime on 18 listopada, 2022 - 12:14 am

        Dodatkowo, skrócenie 139 do Przybyszewskiego odcięłoby to przystanek Armii Krajowej od połączenia w stronę Nowego Kleparza czy Huty. Zabrali już dwie linie (114 i zaraz 208) a 139 i 173 pojawiają się stadnie (szczególnie w weekendy 3’+17’). Może 511 mogło by się zatrzymywać na Armii Krajowej zamiast na Zarzeczu? Przeczytałem jeszcze komentarz o linii 108 z Dworca Gł do Mydlnik i uważam że połączenie tego z 511 byłoby dobrym zamiennikiem.

      • #11 by Jacek M. on 18 listopada, 2022 - 11:14 am

        „511” jest takim „wariantowym 501”, raczej powinny mieć te same przystanki. Jeśli już dodawać jakiś przystanek, to dla obu linii.

        „139” i „173” jeżdżą w weekend stadnie, niestety wynika to z tego, że obie są skoordynowane ze „139” („173” jako połączenie z r. Ofiar Katynia do Alej, „139” jako połączenie z Bronowic, Armii Krajowej itd. do centrum i Huty).

  5. #12 by Adrian on 16 listopada, 2022 - 12:22 pm

    A gdyby tak 139 skrócić do Mistrzejowic, a od Mistrzejowic wydłużyć 142?

    • #13 by Marcin Borek on 16 listopada, 2022 - 12:29 pm

      142 w żaden sposób nie pokrywa się z 139

      • #14 by Adrian on 16 listopada, 2022 - 12:32 pm

        No właśnie od al. Róż zamiast kończyć na al. Przyjaźni wydłużyć do Mistrzejowic po trasie 139.

  6. #15 by Przemysław z Mistrzejowic on 16 listopada, 2022 - 4:53 pm

    Komuś się strasznie nudzi i wymyśla kolejną zmianę dla zmiany.
    Dla Nowej Huty skrócenie „139” do Bronowic jest obojętne, ale urwanie tych 3km nie będzie miało żadnego znaczenia dla punktualności. Za to bezsensownie utrudni życie Mydlniczanom, bo przesiadka to ZAWSZE jest strata czasu.
    Pozdrawiam.

  7. #16 by Szymon on 16 listopada, 2022 - 6:34 pm

    Jedyny sens skrócenia „139” to trasa Kombinat – Plac Inwalidów, następnie alejami do Os. Podwawelskiego. Skrócenie od strony Huty spowoduje zabranie bezpośredniego dojazdu do Uniwersytetu Rolniczego. Linia „108” wyżej podana to super pomysł jako druga część „139”.

  8. #17 by Kamil Bieniek on 16 listopada, 2022 - 7:30 pm

    Skoro mamy problem z dużymi korkami, w których autobusy utykają, to nie możemy popatrzeć, gdzie dokładnie te zatory się tworzą i czy możemy coś zmienić by wyeliminować te opóźnienia?

    Jeśli korki są na ul. Obrońców Krzyża, to może wytyczyć buspas w jedną stronę? Mierząc na geoportalu, jezdnia tam ma ~ 9m szerokości, można zrobić tak, jak na ul. Czarnowiejskiej. Na ul. Mikołajczyka i ul. Srebrnych Orłów można powrócić częściowo do dwóch pasów ruchu, z czego prawy przeznaczyć dla autobusów.

    Na ul. Balickiej tak się nie da, ale może usiąść i zobaczyć, czy na pewnych odcinkach nie można jej poszerzyć o te 2m i również zrobić buspas w stronę centrum?

    Autobusy też mogą w miarę sprawnie jechać, ale u nas tak wolno idą zmiany. Czasami wystarczą drobne poprawki infrastruktury, by mieć efekt.

    • #18 by Sławek on 17 listopada, 2022 - 8:31 am

      Dokładnie w hucie porobili nie potrzebnie zwężki na dwupasmowych trasach i teraz są same korki nawet od Wandy w stronę Mistrzejowic i dziwią się że autobusy się spóźniają zlikwidować zwężki zrobić buspas i będzie po problemie Huta nigdy nie miała korków była super przejezdna a Pan Franek swoimi pomysłami tylko to zepsuł i za to powinien być usunięty że stanowiska.

      • #19 by Piotr on 17 listopada, 2022 - 9:13 am

        Niestety byly potrącenia na przejściach dla pieszych i praktycznie cały czas ktoś wyprzedzał przed i na przejściu.

        Niestety zweżężenie do jednego pasa, było najlepszym sposobem by zakończyć wyścigi i niezbezpieczne sytuacje w rejonie przejść dla pieszych.

      • #20 by Sławek on 17 listopada, 2022 - 10:33 am

        Nie do końca mogę się zgodzić mieszkam przy DH. Wanda mam okna na wprost przejść dla pieszych jak tylko od zmian przepisów staną tam radiowóz kilka razy dziennie to miał kupę roboty a teraz staje rzadko i wyplenili źle nawyki kierowców teraz ledwo zrobić krok w stronę przejścia to wszyscy się zatrzymują i bardzo rzadko ktoś wyprzedza a po drugie to niezlyszalem żeby te potrącenia były codziennie a i kierowcy jak i piesi to nie święte krowy i niech zwracają uwagę co robią a wypadki były i będą tego w dzisiejszym świecie się nie uniknie.

      • #21 by Kamil Bieniek on 17 listopada, 2022 - 12:46 pm

        Dwa pasy ogólne w jednym kierunku są niebezpieczne i że to zlikwidowali to dobrze. Można się jednak zastanowić nad opcją, gdy prawy pas jest wyłącznie dla autobusów, oddzielić go przed samym przejściem separatorem i taką zwężką-miniazylem jak na Alejach lub na Armii Krajowej.

    • #22 by Marcin Borek on 17 listopada, 2022 - 11:31 am

      Nawet pod Cracovie, niekoniecznie os Podwawelskie.

    • #23 by Sławek on 17 listopada, 2022 - 5:22 pm

      Dokładnie zrobić buspas tak jak a alejach i poklopocie a jeżeli chodzi o drogi dwupasmowych to nie mówcie ze są niebezpieczne tylko niech kierowcy oraz piesi zaczną z nich prawidłowo korzystać i po to są służby policja żeby to egzekwować na całym świecie są dwu a nawet trzypasmowki i takich problemów niema. A jak zamkną al.Solidarnosci i kocmyrzowska to dopiero będą korki i żaden buspas niepomoze i rozmienianie lini na drobne.

      • #24 by Kamil Bieniek on 17 listopada, 2022 - 6:10 pm

        „Kierowcy oraz piesi niech zaczną z nich prawidłowo korzystać” – to niestety tak nie działa. Ludzie zawsze popełniają błędy. Podstawowa zasada BRD to infrastruktura, która zmniejsza ryzyko w przypadku popełnienia błędu.

        Przejścia przez dwa pasy ruchu w jednym kierunku – tylko z sygnalizacją świetlną.

    • #25 by Krzysiek Flav on 19 listopada, 2022 - 12:29 pm

      Kamil świetnie zauważył, że należy spojrzeć szerzej na problem opóźnień. Można dostosować infrastrukturę, można zwiększyć czas przejazdów, albo można zawiesić czy zlikwidować linię i wtedy opóźnień już nie będzie.
      Z moich obecnych doświadczeń korzystania z linii 139 na trasie Armii Krajowej – Dobrego Pasterza zauważam (skupię się tylko na tym kierunku):
      – po rozpoczęciu ostatnio etapu na Królowej Jadwigi stworzyły się straszne korki na Armii Krajowej. Wczoraj jeden z kierowców świetnie wykorzystał lewy, płynniejszy pas (w kierunku centrum, by dojechać do przystanku Przybyszewskiego) do ominięcia czy wyprzedzenia samochodów stojących w korku na prawym pasie, do skrętu w Piastowską. A tak poza tym, to wszystkie autobusy grzecznie stoją do zjazdu do zatoki przy przystanku Przybyszewskiego. Co tu można zrobić, żeby autobusy szybciej dojeżdżały na przystanek? Jeździć lewym pasem i przecinać prawy, by zjechać do zatoki oraz wydłużyć czas przejazdu pomiędzy przystankami.

    • #26 by Krzysiek Flav on 19 listopada, 2022 - 12:30 pm

      – kolejny newralgiczny punkt na mojej trasie to skrzyżowanie Opolska Estakada. Zaraz za estakadą, jadąc w kierunku Warszawy pojawiają się dwa typy kierowców (osobówek, autokarów turystycznych, tirów, …): tych, którzy przed skrzyżowaniem z Dobrego Pasterza zjeżdżają z buspasa na lewy i tych, którzy jadą buspasem na wprost w kierunku Powstańców. Żadne służby od początku poszerzania 29 Listopada nie pojawiły się, by nieco dorobić się na tych, którzy skrzyżowanie z Dobrego Pasterza pokonywali prawym pasem do skrętu w prawo, ale na wprost (czyli tak jak jadą autobusy). Brak nadzoru oraz brak kontroli doprowadziło do wolnej amerykanki wśród części kierowców, którzy za nic mają dostosowanie się do organizacji ruchu. Rozwiązanie? Stworzyć buspas od Wileńskiej do stacji paliw BP przed skrzyżowaniem z Powstańców (pas do skrętu w prawo byłby tylko do jazdy w prawo, pas po lewej to buspas do jazdy na wprost, kolejny pas w lewo to pas dla pozostałych kierowców).

    • #27 by Bellarmin on 19 listopada, 2022 - 12:33 pm

      Buspas na ul. Obrońców Krzyża popieram:)

    • #28 by Bellarmin on 19 listopada, 2022 - 12:36 pm

      Buspas na Armii Krajowej +

  9. #29 by Piotr on 16 listopada, 2022 - 8:12 pm

    Wszystko zależy od kilku danych:
    1. Jaki będzie budżet na KM w 2023 wzgledem 2022?
    2. Jaka będzie stawka za wzkm i jaki wzrost?
    3. Czy i w jakim zakresie zostanie wprowadzona podwyzka cen biletów?
    Jesli budżet niewiele wzrośnie, będzie duży skok ceny wzkm i jeszcze nie będzie dodatkowych wpływów z biletów, to czekaja nas spore cięcia.

    • #30 by Jacek M. on 17 listopada, 2022 - 8:51 am

      Rozwiązanie omawiane w artykule (rozcięcie „139”) nie zmniejsza kosztów, a nawet je zwiększa – do Mydlnik dalej byłoby tyle samo kursów, natomiast trzeba dopłacić za odcinek ulicy Na Błonie, od pętli tramwajowej do pętli autobusowej gdzie zjeżdżałyby obie linie (nowa oraz „139”). To tylko ok. pół kilometra, jednak przy 12 kursach/h, w obie strony, rocznie wyjdzie niemały dodatkowy koszt.

  10. #31 by Autosan on 16 listopada, 2022 - 11:19 pm

    Zamienić pętlami 502/511 za 139.
    120 do Mydlnik.

    • #32 by Marcin Borek on 17 listopada, 2022 - 8:51 am

      Budżet na komunikacje miejską nieznacznie wzrośnie w 2023 roku – 6-9%

      • #33 by Kamil on 17 listopada, 2022 - 1:14 pm

        czyli w rzeczywistości nie wzrośnie:)
        wzrośnie budżet na podwyżki mobilisa i mpk z powodu inflacji rządu i nbp
        ważne że na drugą telewizję prezydenta majchrowskiego będzie co najmniej 10 milionów złotych

  11. #34 by Kamil on 9 grudnia, 2022 - 1:49 pm

    w temacie kolejnych podwyżek biletów przez p. Majchrowskiego i Łukasza Franka:

    Telewizja kosztem tramwajów i autobusów

    Urząd miasta Kraków chce wydać kolejne miliony na telewizję oglądaną przez 40 osób

    Kraków planuje przekazać spółce odpowiedzialnej za funkcjonowanie drugiej urzędowej telewizji 74,7 mln zł w przyszłym roku.

    O uwzględnienie tej kwoty w budżecie wystąpił wydział kultury, a cześć środków udało się już zabezpieczyć. W tym roku spółka otrzymała 40 mln zł

    Zakładając 100 osób w TV
    74 mln / 12 miesięcy = 6,2 mln.
    6,2 mln / 100 osób = 62 k zł.
    To takie zgrubne obliczenia. Przypuszczam, iż w telewizji nie pracuje aż tyle ludzi i że mają też inne wydatki: auta, biura, licencje na programy itp

    wystarczy zlikwidować TV urzędu i nie trzeba robić podwyżek biletów MPK

    Igrzyska Europejskie w Krakowie to studnia bez dna. 1,7 mld zamiast 400 mln zł

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: