W ciągu najbliższych tygodni miasto Skała ma wreszcie zyskać dostęp do krakowskiej komunikacji miejskiej. Wydłużona tam zostanie linia aglomeracyjna „267”, która ma przy okazji zyskać dodatkowe kursy.
O autobus mieszkańcy Skały upominali się od lat, bo choć „267” (Krowodrza Górka – Smardzowice Remiza) dociera do Gminy, to obsługuje jedynie jej południowe obrzeża i większość zainteresowanych osób jest poza zasięgiem przystanków. W szczególności, nieobsługiwane jest samo miasto Skała. Sam we wrześniu 2018, z pomocą Radnej Aleksandry Mikuły, analizowałem nawet możliwe opcje obsłużenia omawianego obszaru. Jednym z rozważanych wtedy rozwiązań było wydłużenie właśnie linii „267”.
Rozmowy z Krakowem w sprawie komunikacji miejskiej trwały od 2019. Nadzieje zresztą były rozbudzone już od Światowych Dni Młodzieży w 2016, gdy do Gminy zawitała specjalna krakowska linia „A28” (Krowodrza Górka – Minoga / Skała / Smardzowice). Pierwszą jaskółką, zapowiadającą szansę na regularną obsługę, był przejazd testowy „267” do Rynku wiosną 2019. Kolejnym przetarciem szlaków było uruchomienie w 2020 linii medycznych „MED5” (Szpital Uniwersytecki / Instytut Pediatrii – Skała Rynek) oraz „MED6” (Szpital Uniwersytecki / Instytut Pediatrii – Skała – Olkusz), a w 2021 rekreacyjnej „LR0” (Os. Podwawelskie – Ojców Zamek). Dwie pierwsze kursowały jednak tylko w początkowym okresie pandemii by ułatwić dojazd pracowników medycznych do szpitali, a trzecia uruchamiana jest jedynie w weekendy w okresie letnim, by dowieźć krakusów do Ojcowskiego Parku Narodowego. Prawdziwie przełomowym okazał się być 2022, gdy Skale i Krakowowi udało się w końcu dogadać co do obsługi transportem zbiorowym. Debata jednak nie była łatwa, tym bardziej że zgodę udzielić musiały też Zielonki przez które przejeżdżają poszczególne linie-kandydaci do wydłużenia. Sprawy nie ułatwiali prywatni przewoźnicy, lobbujący przeciw uruchomieniu połączenia komunikacji miejskiej.
Ostatecznie jednak się udało i padło właśnie na przedłużenie linii „267”, na trasę: Krowodrza Górka – … – Smardzowice Remiza – Smardzowice: Kościelna – Smardzowicka – DW794 – Skała: Krakowska – Skała Rynek. Zielonki zgodziły się na taką zmianę pod warunkiem dołożenia do rozkładu kilku kursów. I tak się stanie: autobus ma dostać kilka odjazdów dziennie więcej, dzięki czemu poprawi się też jego częstotliwość. W szczególności, w szczycie ma kursować co ok. półtorej godziny (zamiast co dwie). Dokładny termin wprowadzenia zmian nie jest jeszcze znany bo wciąż trwają finalne ustalenia co do przystanków i kursów, jednak mówi się o I kwartale tego roku. Najważniejsze rzeczy są już załatwione – Skała zarezerwowała wymagane środki w budżecie, a ZTP ma dodatkowy autobus potrzebny do obsługi częstszego „267”.
Dodatkowo, od 1 stycznia udało się wzmocnić połączenia autobusowe Kolei Małopolskich „A12” i „A13”, a „A12” dostało wjazdy kieszeniowe przez rynek w Skale.
2023 przynosi zatem duże zmiany na plus, choć Skała nie ukrywa że ma duży niedosyt. Rozmowy z Krakowem w sprawie linii aglomeracyjnej trwały od paru lat, jeszcze w 2019 proszono Gminę by poczekała na wspólne uruchomienie agloekspressu z Zielonkami. „337” wystartowało w 2021, jednak na trasie tylko do Owczar, a gdy w 2022 radni Skały zapytali o wydłużenie części kursów, Zielonki i Zarząd Transportu Publicznego się już nie zgodziły. Pytano nawet o możliwość skierowania w zamian przegubowców na „trzysta trzydziestkę siódemkę”, tu jednak brakło woli ze strony MPK.
Niemniej w mojej opinii nawet wydłużenie „267” to kamień milowy i jest powód do świętowania. Mieszkańcy dostaną niskopodłogowe, nowoczesne autobusy oraz możliwość dojazd do centrum Krakowa w ramach jednego systemu biletowego. A kto wie – może to dopiero początek? Jeśli linia na nowej trasie się przyjmie, można za jakiś czas wrócić do rozmów i zastanowić się nad jeszcze lepszą obsługą transportową Gminy. Najtrudniej zrobić pierwszy krok, kolejne zawsze są łatwiejsze.
Podziękowania dla Radnej Skały Aleksandry Mikuły, za jej olbrzymie zaangażowanie w temacie obsługi komunikacyjnej Gminy, a także za poświęcony czas i wszystkie informacje które mi na bieżąco przekazywała.
Temat na forum pkk.net.pl dot. Skały – w linku.
Jacek Mosakowski
#1 by Piotr on 7 stycznia, 2023 - 9:03 pm
Ulice Lipowa i Szkolna nie mają parametrów, czy chcą obsłużyć jak najwięcej mieszkańców?
#2 by Miłosz on 7 stycznia, 2023 - 11:04 pm
Przede wszystkim są to ulice przy których mieszka stosunkowo mało mieszkańców, a gminie Skała zależy na zapewnieniu obsługi przez 267 znaczącej większości mieszkańców Cianowic a nie tylko tych mieszkających w skrawku tej miejscowości (ul. Lipowa, ul.Ojcowska).
#3 by Wąsowicz on 8 stycznia, 2023 - 1:09 pm
Super u Was się da 👍,a linia 202 dalej z ograniczeniami od lat , słaba dostępność dla mieszkańców pracujących i młodzieży… weekend 4 kursy Tak Gmina Kocmyrzów Luborzyca ,, dba” o swych Mieszkańców…
#4 by Jacek M. on 8 stycznia, 2023 - 11:56 pm
Warto powalczyć o więcej kursów! W najgorszym razie Gmina powie nie, a zawsze jest szansa że uda się coś wywalczyć, choćby parę kursów w weekendy. Zawsze chętnie wspieram i nagłaśniam takie akcje.
#5 by Mariusz on 9 stycznia, 2023 - 12:04 am
Tak od 2016 roku mieszkańcy zgłaszają potrzeby wzmocnienia linii 202 , zobaczcie jak wygląda rozkład w weekend….tu z tej strony Gminy linie 202,212,262,232…w godzinach szczytu w tygodniu co godzinę dwie jeżdżą autobusy pełne , kierowcy odmawiają jazdy nieraz bo drzwi się nie zamkną…ile jeszcze trzeba lat żeby to Gmina dostrzegła jakie są potrzeby…do pracy w sobotę, niedzielę z tej strony Gminy nie ma szans dojechać, pierwszy kurs linii 202 o 6.50 z Łososkowic…
#6 by Przemysław z Mistrzejowic on 8 stycznia, 2023 - 1:54 pm
Bardzo dobra wiadomość.
Za to Michałowice zaczynają konstruowanie własnej sieci komunikacyjnej, a i Koleje Małopolskie mają coraz więcej linii autobusowych, choć sieci jeszcze nie tworzą. Chyba trzeba poszerzyć tematykę bloga – nie tylko ZTM Kraków, ale i okoliczne komunikacje gminne czy międzygminnej.
Pozdrawiam.
#7 by Jacek M. on 8 stycznia, 2023 - 11:55 pm
Zdecydowanie do rozważenia 🙂 Jak tylko czas pozwoli…
#8 by Shado Ackerly on 11 stycznia, 2023 - 5:05 pm
W końcu! 🙂 Jeszcze nadzieję, że uda się przekierować autobus na DW bo przejazd przez Marszowiec i Witkowice to trasa na około.
#9 by Jacek M. on 11 stycznia, 2023 - 9:47 pm
Popieram 🙂 Wtedy pewnie trzeba by coś w zamian skierować przez Marszowiec.
#10 by Agnieszka on 13 stycznia, 2023 - 10:07 am
A może po prostu przedłużyć o kilometr zasięg 537 żeby dojeżdżał do pętli na Marszowcu?W tej chwili dojeżdża do Witkowic i stoi na ulicy.W tym czasie spokojnie by dojechał 2 przystanki dalej.To jest żenujące że mieszkając praktycznie w Krakowie,bo cóż to jest 400 metrów do granicy nie ma szybkiego połączenia do centrum Krakowa.Szczególnie że wiadukt już działa i nie ma problemu z przejazdem.
#11 by Jacek M. on 13 stycznia, 2023 - 10:13 am
Popieram! Za parę miesięcy otwarcie tramwaju do Górki Narodowej, wtedy będzie sporo zmian na liniach autobusowych w tym rejonie – może byłaby szansa na takie wydłużenie?