Schemat busów prywatnych przewoźników z Krakowa

Busy prywatnych przewoźników jeżdżące z Krakowa zawsze kojarzyły mi się z pewnego rodzaju chaosem. Nietrzymanie się rozkładów jazdy, znikające kursy czy nawet brak jakiegokolwiek schematu połączeń który by pokazywał skąd i dokąd można się dostać. Od lat mówi się o ucywilizowaniu tej sprawy i Zarząd Transportu Publicznego (ZTP) postanowił wykonać kolejny krok w tym kierunku. Urzędnicy ZTP udostępnili właśnie schemat połączeń prywatnych przewoźników jeżdżących z Grodu Kraka, zawierający informacje nt. tras, liczby kursów a także miejsc skąd wyruszają w Krakowie poszczególne połączenia.

Schemat połączeń prywatnych przewoźników z Krakowa (klik powiększa).

Schemat jest ogromny bo i zawiera sporo informacji. Zaznaczono na nim przystanki początkowe, co ważniejsze węzły przesiadkowe w obrębie Krakowa, czy przebieg tras wraz z wybranymi miejscowościami. Linie podzielono kolorystycznie na poszczególne rejony, a na liście z prawej podano również dzienne liczby kursów w dni powszednie do i z Krakowa dla poszczególnych kierunków.

Oczywiście z powodu koronawirusa obecnie połączenia prywatnych przewoźników zostały mocno ograniczone. Jednak jak przyznaje ZTP, nad schematem pracowano kilka miesięcy i był gotowy na początku marca, kiedy to postanowiono zaczekać aż pandemia ustanie. Powoli jednak coraz bardziej jasnym staje się że zmiany w codzienności potrwają jeszcze długi czas, urzędnicy zdecydowali się więc opublikować efekt swojej pracy. Gdy sytuacja wróci do normy, będą starali się aktualizować zawarte na grafice informacje.

Schemat w dużej rozdzielczości, zamieszczony na stronie ZTP, jest dostępny po kliknięciu na powyższą grafikę. Drodzy urzędnicy – kawał dobrej roboty!

Jacek Mosakowski

,

  1. #1 by Agat on 7 Maj, 2020 - 11:02 am

    Kawał dobrej roboty. Miło by było, żeby przewoźnicy prywatni, obsługujący konkretne linieumieszczali przyznane oznaczenia na swoich pojazdach, a także publikowali rozkłady jazdy w Internecie. Jeżeli sami tego nie zrobią, powinni zostać do tego zobligowani przy wydawaniu zezwoleń przez Prezydenta lub Marszałka Województwa. Byłby to milowy krok w ucywilizowaniu tych przejazdów, z korzyścią i dla pasażerów i dla przewoźników.

    • #2 by kaszmir on 7 Maj, 2020 - 11:31 am

      Popieram tę wypowiedź, w 100%.

      • #3 by Loe on 7 Maj, 2020 - 12:56 pm

        Ja również popieram. A dodatkowo miałbym takie postulaty i pytania:
        1. Kiedy busiarze zostaną wyprowadzeni z centrum miasta, zwłaszcza z drugiej obwodnicy?
        2. Kiedy nauczą się dojeżdżać do końca zatok przystankowych? A ponieważ jak obserwuję od paru lat mają z tym problem kiedy za takie zachowanie będą jakieś kary? Może potrzebne są kontrole.
        3. Kiedy nauczą się jeździć po mieście w cywilizowany sposób i przestaną wymuszać pierwszeństwo przy zmianie pasa (najczęściej to próba omijania autobusu MPK stojącego na przystanku). Wyprzedzenie jednego autobusu powoduje zaoszczędzenie paru sekund a dezorganizuje ruch na pozostałych pasach nie mówiąc, że najczęściej wiąże się z przekroczeniem linii ciągłej.

      • #4 by kaszmir on 11 Maj, 2020 - 8:43 am

        Ad 1) Wydaje mi się, że zrezygnowano z tego pomysłu. Skrócenie busów poza centrum sprawiłoby, że część osób pewnie przesiadłaby się do aut, a pozostali – no właśnie, musieliby przesiadać się do linii miejskich, zwiększając tłok. Pewnie uznano, że byłoby z takiego skrócenia więcej strat niż zysków.

        Ad 2) To prawda. Mówiono o tym parę lat temu, były jakieś akcje i minimalnie się poprawiło. A teraz chyba znów jest regres.

    • #5 by Mateusz on 11 Maj, 2020 - 6:38 pm

      Co do rozkładów w Internecie to ostatnimi czasy ( tak do marca 2020 ) e-podroznik posiadał w miarę aktualne rozkłady ( teraz nie aktualizują na bieżąco jak przewoźnicy co tydzień odmrażają rozkład ). Myślę że taka strona ze zbiorczymi rozkładami komunikacji międzymiastowej z Małopolski i okolic o wiele ułatwiłaby korzystanie z połączeń w regionie i może pokazała niektórym, że wbrew pozorom ta komunikacja jest jakąś alternatywą do poruszania się po Małopolsce ( przed pandemią działało to na prawdę dość sprawnie ).

      Ostatnio zauważyłem, że część przewoźników, nawet tych mniej popularnych ożywiło się na facebooku i tam publikują bieżące rozkłady.

  2. #6 by pętla on 7 Maj, 2020 - 12:10 pm

    Busiarze wykonują zadania państwa i samorządów na które US/Gminy ździerają podatki. Zamiast zużywania pieniędzy i czasu na cywilizowanie busów niech utworzą tak częste połączenia międzygminne jak busiarze:) Szybkość przejazdu busem jest nieosiągalny dla ZTP a rozkłady BUS/ZTP przy korkach fikcyjne ale mapka kolekcjonerska idealna dla MKMów;)

  3. #7 by Rafał on 7 Maj, 2020 - 7:24 pm

    Do Dąbrowy nic legalnego nie jeździ? 😦
    https://www.busy-krk.pl/dabrowa-tarnowska-krakow/

  4. #8 by Krzysiek Flav on 8 Maj, 2020 - 7:20 am

    Pomysł i mapa są genialne. Jakby jeszcze wpiąć połączenia do wspólnego na całą Polskę systemu komunikacyjnego, który między innymi udostępniałby lokalizowanie pojazdów, to byłoby nowoczesnym rozwiązaniem na miarę XXI wieku.
    Tak na marginesie, to pewna niekonsekwencja się wkradła w projekt – użycie litery diakrytycznej „Ł”,a pominięcie „Ą”, „Ć”, „Ę”. Prościej będzie zaprzestania używania ich w celu ułatwienia gościom z zagranicy.

    • #9 by Łukasz on 9 Maj, 2020 - 10:20 am

      Do Dąbrowy jeździ firma zarejestrowana w Mielcu, więc całkiem możliwe, że zezwolenie na ten kurs wydał Marszałek Województwa Podkarpackiego (takie mamy prawo, wybór urzędu marszałkowskiego jest dowolny). Na schemacie ZTP są tylko kursy z zezwoleń Prezydenta Krakowa i Marszałka Województwa Małopolskiego 🙂

    • #10 by kapibada on 10 Maj, 2020 - 7:54 am

      Czasami litera Ł jest traktowana trochę bardziej specjalnie od innych naszych polskich liter… Widziałem blok mający klatkę Ł bez klatek Ą, Ć i tak dalej.

  5. #11 by Adorb B on 16 Maj, 2020 - 12:35 pm

    Przerażająca ta pustka na terenach dawnego województwa tarnowskiego i okolic Nowego Sącza. To istna komunikacyjna pustynia. Zero bezpośrednich połączeń autobusowych z Krakowem. 20 lat po reformie administracyjnej a tu dalej takie podziały… 😦

  6. #12 by Jane on 20 Maj, 2020 - 5:28 pm

    Drobna rzecz do poprawki – miejscowość Mochnaczka Wyżna (trasa Krynica-Nowy Sącz) jest nieobsługiwana przez przewoźników dalekobieżnych. Autobus przejeżdża przez Krzyżówkę, nie ma w rzeczywistości skrętu do Mochnaczki.

  7. #13 by Jane on 20 Maj, 2020 - 5:29 pm

    Kolejna sprawa – nie ma takiej miejscowości jak „Muszyna Zdrój”!

  8. #14 by Małopolska Zachodnia on 27 Maj, 2020 - 9:56 pm

    Linia I-6 (zapewne chodziło o firmę ”Globus” dojeżdza do Zatora, a nie tylko do Spytkowic. Do Spytkowic ma wybrane dodatkowe kursy wykonywane w dni robocze. Rozumiem, że osoby tworzące mapkę mogły tego nie wiedzieć, bo pomimo technologii jaką dysponujemy w XXI w. niestety przewoźnik nie zamieszcza rozkładów w internecie, a gdy ktoś chce się dowiedzieć czy były zmiany w rozkładzie niestety musi dzwonić. P.S. Kawał dobrej roboty – ogarnąć taki chaos 🙂

    Przydałaby się ogólnopolska wyszukiwarka oraz urzędowy obowiązek publikacji w niej rozkładów jazdy przez wszystkich przewoźników. W Czechach i na Słowacji coś takiego funkcjonuje (tam akurat jest państwowy przewoźnik – wygodne autobusy, ale wystarczy aplikacja na telefon i kilka kliknięć.

Dodaj komentarz