Linia „11” pojedzie w przyszłości w stronę Prokocimia, a może i Nowego Bieżanowa

Otwarcie w 2022 roku Trasy Łagiewnickiej spowodowało zmiany tras m.in. linii „10” oraz „11”. Okazuje się, że w obu przypadkach obecny przebieg nie jest docelowy i są plany by, po dobudowaniu niezbędnej infrastruktury, uległ on kolejnym korektom.

Jak przyznają urzędnicy w rozmowach kuluarowych, oddanie Trasy Łagiewnickiej (TŁ) w kwestii tramwajowej było niekompletne. Przede wszystkim, nie zbudowano torowiska na połowie ciągu, od Zakopiańskiej do Grota-Roweckiego. Jest jednak jeszcze druga inwestycja, która choć mniejsza i nie będąca bezpośrednio częścią TŁ, to również była niezbędna by cały układ miał sens. Chodzi o łącznik torowy na skrzyżowaniu Nowosądeckiej z Wielicką, który umożliwiłby tramwajom jadącym od strony Kurdwanowa skręcenie w kierunku Prokocimia.

Brak ten dostrzeżono już podczas prac przy TŁ, przez wiele miesięcy liczono nawet, że może uda się dobudować brakującą relację w porę tak, by była gotowa na otwarcie głównej trasy. Niestety nie udało się zdążyć. Po części wynikło to z faktu, że z czasem okazało się, iż zakres przebudowy wspomnianego skrzyżowania będzie dużo większy niż początkowo zakładano. Niemniej obecnie trwa już projektowanie, które ma zakończyć się w drugiej połowie tego roku. Przy dobrych wiatrach, i jeśli uda się znaleźć potrzebne środki, łącznik mógłby być oddany w 2025-2026 roku.

To zatem kwestia co najmniej dwóch lat, jednak już są robocze koncepcje, jak oddanie nowej relacji miałoby wpłynąć na siatkę połączeń. Wstępnie trasę miałaby zmienić linia „11”, która z Czerwonych Maków jechałaby przez Łagiewniki, Trasę Łagiewnicką i Kurdwanów jak obecnie, a po dotarciu do Wielickiej skręcałaby w stronę Prokocimia, zamiast jechać do Małego Płaszowa. Trasę zakończyłaby może w Prokocimiu, a może pojechałaby dalej – do Nowego Bieżanowa albo w przyszłości do Rżąki. Rozważane jest również wydłużenie linii „10”, obecnie jadącej przez Trasę Łagiewnicką i kończącej na Kurdwanowie, tak by dotarła przez Nowosądecką właśnie do pętli w Prokocimiu.

Komentarz kraboka: Wydłużenie linii „10” do Prokocimia zdecydowanie byłoby na plus i to z paru powodów. Po pierwsze, z ciągu kurdwanowskiego do I obwodnicy zostało obecnie jedynie „24” kursujące co 15 minut. To za mało, a tramwaje pękają w szwach. „10” obsługuje teraz jedynie skraj osiedla i dzięki wydłużeniu więcej mieszkańców byłoby w jej zasięgu. Tym samym byłaby szansa na odciążenie „dwudziestki czwórki” i podebranie części pasażerów z przystanków „Witosa” czy „Nowosądecka”. Po drugie, taka trasa zapewniłaby kilka nowych połączeń, w szczególności dojazd do ronda Matecznego.

Więcej emocji będzie budziła zmiana przebiegu linii „11”. Plany by pojechała w stronę Prokocimia były od samego początku, jeszcze zanim otwarto Trasę Łagiewnicką. Na Małym Płaszowie miała zostać zastąpiona przez linię „6”. Jednak z powodu braku łącznika, koniec końców do wspomnianej końcówki pojechały i „6”, i „11”. I choć wydaje się, że „szóstka”, jadąc w stronę Podgórza, przejęła większość potoków, a sama „jedenastka” obecnie na Płaszowie cieszy się mniejszym powodzeniem, to jednak na pewno ma swoich pasażerów. Uczciwym by było, by rejon ten dostał zatem zadośćuczynienie – na początek pełen rozkład „6” we wszystkie dni tygodnia (jak obecnie zastępcze „72”), a może i zupełnie nową linię, która stanowiłaby uczciwą rekompensatę.

Samą „11” warto skierować w stronę Prokocimia, a docelowo nawet do Nowego Bieżanowa albo planowanej odnogi do Rżąki. Do 2018 roku funkcjonowała linia „23” która łączyła Nowy Bieżanów z Czerwonymi Makami. Cieszyła się ona bardzo dużym powodzeniem bo obsługiwała kilka sypialni, ośrodków akademickich oraz centrów biurowych. „Jedenastka” na planowanej trasie miałaby szansę stać się „nową 23” i zapewnić świetne spięcie południowych dzielnic Krakowa. Dlatego warto ten pomysł wdrożyć, choć jak wspomniałem, konieczne jest zapewnienie rekompensaty dla Płaszowa żeby jego mieszkańcy też wyszli na plus.

Czasu jeszcze jest sporo, warto go zatem przeznaczyć na wypracowanie najlepszego rozwiązania.

Temat na forum pkk.net.pl dot. Bieżanowa Prokocimia oraz Rżąki – w linku.

Jacek Mosakowski

, , , , , , , , , , ,

  1. #1 by Rafał on 10 marca, 2024 - 3:26 pm

    23 ❤

  2. #2 by Chl on 13 marca, 2024 - 1:05 am

    To powinno być 23. Nie wiem co to ma wspólnego z 11 która domyślnie jezdziła z Łagiewnik do Cm. Rakowickiego.

Dodaj komentarz