Szykuje się podział linii „194/494”

Zarząd Transportu Publicznego (ZTP) od czterech lat prowadzi politykę rozcinania linii. Takie zmiany wprowadzono m.in. na „184”, „139” czy „133”. W rozmowie z dziennikarzami pod koniec 2023 roku, ZTP przyznało że jest jeszcze jedna trasa, którą planuje rozdzielić – i jest to „194/494”, łączące osiedle Pod Fortem z Krowodrzą Górką („194”) oraz Azorami („494”).

Na konferencji w grudniu, przy wspominaniu o planowanych zmianach transportowych w 2024 roku, został poruszony temat rozdzielania linii – w tym kontrowersji, które one wzbudziły. Dyrektor ZTP tłumaczył, że zmiany wprowadzano z chęci poprawy punktualności linii. Przyznał też, że:


Jedyna taka linia która w tej chwili też jest problematyczna to jest 194. Mamy tego świadomość ale bez (…) konkretnego zaproponowania rozwiązania, nie chciałbym jeszcze mówić, czy to będzie skrócenie, czy to będzie podział linii. To tak naprawdę nie jest skrócenie, to jest podział.

Nie podano jednak daty wprowadzenia zmian, ani szczegółów jak ten podział trasy miałby wyglądać. Dotychczas podobne zmiany polegały albo na skracaniu linii (np. „184”, „125”), albo rozcinaniu jednej na kilka, jadących na tzw. zakładkę (np. „139” na „132/139/199”, albo „192” na „189/192”). Tu można prawie na pewno się spodziewać, że chodzi o drugi wariant, czyli o zakładkę.

W takim układzie dość prawdopodobne wydaje się skrócenie „194/494” na trasę Os. Podwawelskie – Krowodrza Górka („194”) / Azory („494”). Z kolei z Pod Fortem powstałaby nowa linia, jadąca po trasie „194/494” do Alej Trzech Wieszczów i potem kończąca na najbliższej dostępnej pętli, np. na Nowym Kleparzu. Wtedy na Alejach powstałaby wspomniana „zakładka”. Zaznaczę jednak, że to tylko głośne rozmyślania, choć podparte dotychczasową historią podobnych zmian w innych rejonach.

Polityka rozdzielania linii wzbudza jednak spore kontrowersje i ma tak zwolenników, jak i przeciwników. Nie ma co się dziwić, wszak na takich zmianach część pasażerów zyskiwała, część traciła. W przeszłości często też niektóre rejony pozostawały w ogóle bez rekompensaty, jak np. Kurdwanów który stracił „184”, czy Bieńczyce pozostawione bez „125”. Również pasażerowie z Kosocickiej odczuli zmiany negatywnie bo „133” w szczycie kursuje teraz dwukrotnie rzadziej niż dawniej (co 30 zamiast co 15 minut). Sprawa rozdzielania linii to jednak temat na osobny artykuł.

Przypomnijmy, że „194” już było skrócone w 2020 roku. Wtedy to jego ówczesna trasa (Krowodrza Górka – Czerwone Maki) została przycięta do Os. Podwawelskiego. Po kilku miesiącach, linii wymieniono końcówki ze „114” i tak „194” trafiło do Pod Fortem.

W linkach tematy na forum pkk.net.pl dotyczące rejonów: Klin, Krowodrzy Górki oraz Azorów.

Jacek Mosakowski

, , , , , , , , , , , , , , , ,

  1. #1 by Gość1 on 10 lutego, 2024 - 12:01 pm

    Czy naprawdę ZTP nie wyciągnęło wniosków z podziału 125 i 139, że ważniejsza od punktualności jest częstotliwość? Co z tego że będzie „punktualna” linia (bo jeszcze im się nie udało żeby tą punktualność w jakiś zauważalny sposób dla użytkownika poprawić), skoro częstotliwość zostaje przynajmniej dwa razy niższa, więc w przypadku opóźnień na trasie, boli to jeszcze bardziej…

    • #2 by Przemysław z Mistrzejowic on 11 lutego, 2024 - 6:21 am

      Popieram – pełna zgoda – miałem napisać to samo.
      Pozdrawiam.

  2. #3 by Piotr on 10 lutego, 2024 - 2:02 pm

    Zacznijmy od tego, że wpierw trzeba przebudować ulicę prowadzące do Pod Fortem.

    Skręt z Kobierzyńskiej w Zawiłą ostry.
    Skręt z Zawiłej w Borkowską, widać jak zryty krawężnik, plus wjeżdżanie przodem przegubowych autobusów na pas przeciwny.

    To samo na kolejnych dwóch ciasnych skrzyżowaniach. Były już przypadki otarcia o latarnie lub inne przeszkody.

    Niektórzy postulują przegubowce co 5 minut lub kolejną linię, przy takich ciasnych kilku skrzyżowaniach i konieczności przepuszczania się i brania szeroko skrzyżowania będzie blokada.

    Wpierw trzeba zbudować dojazd z prawdziwego zdarzenia, a nie wciskać w ciasne uliczki przegubowe częste linię i snuć fantazje o metrze.

    • #4 by aulrora on 10 lutego, 2024 - 3:12 pm

      Panie o Nowej Bartla to już 3 lata temu mówiono na konsultacjach. Jak nawet informacji co z nią dalej jak nie było tak i nie ma. Wiadomo tylko tyle, że coraz bliżej do budowy ronda w Kobierzynie ( Babinskiego zawiła Kobierzyńska)

  3. #5 by Piotr on 10 lutego, 2024 - 3:33 pm

    Może 124/424 Wieczysta – Rondo Grunwaldzkie – Pod Fortem z 15/20

    Połączenie 136 i 184 Pod Fortem – Kapelanka – Dietla – Grzegórzecka – Pilotów – Prądnik Czerwony.

    Wtedy Pod Fortem ma linię co 7,5 minuty do ICE i dojazd do centrum z obu stron.

    Przywracamy też 184 do Ronda Grunwaldzkiego.

    Linie 124/424 zwalniają miejsce dla 194.

    494 likwidacja i linia 189 wydłużenie z Nowego Kleparza do Azorów jako wzmocnienie 130.

  4. #6 by Kamil on 11 lutego, 2024 - 7:34 am

    Absurd, żeby z jednej silnej linii jeżdżącej co 7,5min/10min zrobić 3 linie, ale wiem, że taki los spotkał już 139. Wciąż zastanawiam się jaki sens miało uruchomienie 494, z tego co widzę, to na odcinku Makowskiego – Azory podróżuje jedynie garstka pasażerów, natomiast 194 już na pętli potrafi być nieźle zapełnione, szczególnie jeśli jest jakieś opóźnienie. Miałem nadzieję, że uda się przywrócić kursy 194, ale widzę, że zmierza to w drugą stronę.

    • #7 by Jacek M. on 12 lutego, 2024 - 10:39 pm

      Oficjalnie ZTP uzasadniało, że 494 powstało na wnioski pasażerów z Azorów o połączenie w stronę Alej. Zapewne wykorzystano okazję, że do Krowodrzy Górki pojechało nowe 513 i uznano, że można tam ograniczyć 194 o połowę. Niestety nie uwzględniono potrzeb odcinka między Krowodrzą Górką a Makowskiego, gdzie po prostu zabrano połowę kursów.

      Ciężko jednak nie odczuć, że poszło też o oszczędności: odcinek do Azorów jest krótszy o ok. pół kilometra. Niby niewiele, jednak przemnożone przez liczbę kursów tygodniowo, daje odczuwalną różnicę.

  1. Czemu rozcinanie linii budzi kontrowersje – cz. 1. Linie „184” i „139” | krabok
  2. Czemu rozcinanie linii jest kontrowersyjne – cz. 1. Linie „184” i „139” | krabok

Dodaj komentarz