Inflacja nie odpuszcza, a wraz z nią wzrosty stawek za funkcjonowanie komunikacji miejskiej. Stawki te Miasto płaci przewoźnikom – MPK oraz Mobilis – za każdy przejechany kilometr, i różnią się w zależności od rodzaju taboru albo strefy kursowania.
Poniżej wartości netto na 2024, wraz z podanym wzrostem procentowym względem zimy 2023:
MPK Kraków:
- tramwaje 27,52 zł/km (zimą 2023 było 25,70 – wzrost o 7,1%),
- autobusy miejskie 12,32 zł/km (zimą 2023 było 11,34 – wzrost o 8,6%),
- autobusy aglomeracyjne 9,70 zł/km (zimą 2023 było 8,93 – wzrost o 8,6%),
- autobusy aglomeracyjne przegubowe 12,32 zł/km (nowa stawka, wprowadzona ze względu na skierowanie pojazdów przegubowych na linię aglomeracyjną „301”).
Mobilis:
- autobusy przegubowe (18 m) 12,26 zł/km (zimą 2023 było 11,33 – wzrost o 8,2%),
- autobusy standardowe (12 m) 10,25 zł/km (zimą 2023 było 9,47 – wzrost o 8,2%),
- autobusy midi (9-10,5 m) 8,88 zł/km (zimą 2023 było 8,20 – wzrost o 8,3%).
Czyli w przybliżeniu: kursy autobusów MPK podrożały o 8,6%, kursy Mobilis niewiele mniej – ok. 8,2%, a tramwaje najmniej bo o 7,1%. Pamiętajmy jednak, że stawki tramwajowe znacznie wzrosły między 2022 a 2023 – aż o 36%.
Podziękowania dla Zarządu Transportu Publicznego za przekazanie informacji.
W linkach wartości stawek z zeszłych lat:
- 2013,
- 2016,
- 2017,
- 2018,
- 2019 (do marca),
- 2019 (od kwietnia),
- 2020,
- 2021,
- 2022 (do czerwca),
- 2022 (od lipca),
- 2023 (na styczeń),
- 2023 (od lutego).
Jacek Mosakowski
#1 by Piotr on 13 lutego, 2024 - 9:40 pm
Tak duża różnica w stawce powinna skutecznie zachęcić ZTP do likwidacji nocnych tramwajów.
A sam jeżdzę 669 i autobusy muszą jechać 30 km/h i stać co dwa, trzy przystanki.
Nie dość, że byłoby taniej to każda z linii autobusowych za 62,64 i 69 miałaby od kilka minut krótszy czas przejazdu.
#2 by Jacek M. on 14 lutego, 2024 - 8:27 am
Tak. A obniżenie kosztów można by wykorzystać do zwiększenia liczby kursów albo uruchomienia nowych linii, które by odciążyły istniejące „6x” – bo bywa w nich tłoczno, a autobus ma mniejszą pojemność niż tramwaj.
No i autobusy mogą lepiej obsłużyć wnętrza osiedli – np. na osiedlu Piastów, zanim pojawił się tramwaj nocny, były prośby by ówczesna linia autobusowa wjechała w głąb, przez Kruszwicką i Popielidów (jak „159” i „193”). Niestety uruchomienie tramwaju nocnego zablokowało te postulaty.
#3 by Piotr on 14 lutego, 2024 - 5:48 pm
Skoro masz dostęp do Gibały, to może warto go tym zainteresować.
Dodatkowo można przeforsować oddanie części linii do Mobilisa i obsługa taborem 12m w noce od pn/wt do czw/pt.
Zawsze to różnica 2 zł/km.
Dzięki temu z pozyskanych oszczędności można by było w noce pn/wt do czw/pt puścić linie co 40 min, a w pozostałe noce co 20 minut.
Dodatkowo linia 669 nie powinna objezdzać I obwodnicy i wtedy dojazd na Biezanów to kolejne 7 minut oszczędności.
Tak czy inaczej obecny ZTP nie zgodzi się na zmianę z powodu wizerunkowego, ale po wyborach sporą reforma komunikacji nocnej jest wskazana.
Linie co najmniej co 40 minut, a nawet warto wziąć wzór z Warszawy i kursy co 30 minut w każdą noc na głównych ciągach.
Plus dodanie linii obwodowych nie jadących przez Teatr Słowackiego plus linię aglo cały tydzień.
Może linia 602 ( za 62/662) na trasie Skawina- Czerwone Maki – trasa 52 z wjazdem na Popielidów.
#4 by Jacek M. on 22 lutego, 2024 - 9:06 am
Mobilis na tę chwilę nie ma już wolnych wozów, chyba nawet z nockami jest ciężko. Acz pod koniec roku wiele się tu zmieni i trzeba działać.
Siatkę oparłbym o linie co 30 minut (nie 40) bo dużo łatwiej wtedy zapamiętać rozkład. Np. odjazd z T. Słowackiego o pełnych i połówkach godzin.
#5 by Yoyo on 15 lutego, 2024 - 10:37 am
Z tym nocnym do Skawiny to rozumiem, że jak dopłacą. Nie widzę powodu, żeby miasto do tego dopłacało dla klientów, którzy nie wnoszą wkładu finansowego (nie płacą podatków i często nie kasują biletów bo w nocy kontroli nie uświadczysz)
#6 by Przemysław z Mistrzejowice on 14 lutego, 2024 - 2:54 pm
Skoro autobus standardowy jest tańszy na „aglo”, niż w mieście, to dlaczego przegubowy nie jest tańszy w podobnej relacji? Dobrodziejstwo w postaci braku korków i świateł jest takie samo.
Pozdrawiam.
#7 by Maciek K. on 19 lutego, 2024 - 5:27 am
Jest tańszy – stawka miejska jest „uśredniona” bez względu na wielkość autobusu, więc stawka przegubowa aglo = stawka uśredniona miejska
#8 by Wit on 25 marca, 2024 - 7:09 am
Świetnie to liczyczycie bo już infrastrukturę to nie taki drobne 2 mld na 4,5 km tramwaju do Mistrzejowic – nauczycielom z wami nie wyszło