Stawki za wzkm na 2024

Inflacja nie odpuszcza, a wraz z nią wzrosty stawek za funkcjonowanie komunikacji miejskiej. Stawki te Miasto płaci przewoźnikom – MPK oraz Mobilis – za każdy przejechany kilometr, i różnią się w zależności od rodzaju taboru albo strefy kursowania.

Poniżej wartości netto na 2024, wraz z podanym wzrostem procentowym względem zimy 2023:

MPK Kraków:

  • tramwaje 27,52 zł/km (zimą 2023 było 25,70 – wzrost o 7,1%),
  • autobusy miejskie 12,32 zł/km (zimą 2023 było 11,34 – wzrost o 8,6%),
  • autobusy aglomeracyjne 9,70 zł/km (zimą 2023 było 8,93 – wzrost o 8,6%),
  • autobusy aglomeracyjne przegubowe 12,32 zł/km (nowa stawka, wprowadzona ze względu na skierowanie pojazdów przegubowych na linię aglomeracyjną „301”).

Mobilis:

  • autobusy przegubowe (18 m) 12,26 zł/km (zimą 2023 było 11,33 – wzrost o 8,2%),
  • autobusy standardowe (12 m) 10,25 zł/km (zimą 2023 było 9,47 – wzrost o 8,2%),
  • autobusy midi (9-10,5 m) 8,88 zł/km (zimą 2023 było 8,20 – wzrost o 8,3%).

Czyli w przybliżeniu: kursy autobusów MPK podrożały o 8,6%, kursy Mobilis niewiele mniej – ok. 8,2%, a tramwaje najmniej bo o 7,1%. Pamiętajmy jednak, że stawki tramwajowe znacznie wzrosły między 2022 a 2023 – aż o 36%.

Podziękowania dla Zarządu Transportu Publicznego za przekazanie informacji.

W linkach wartości stawek z zeszłych lat:

Jacek Mosakowski

, , ,

  1. #1 by Piotr on 13 lutego, 2024 - 9:40 pm

    Tak duża różnica w stawce powinna skutecznie zachęcić ZTP do likwidacji nocnych tramwajów.

    A sam jeżdzę 669 i autobusy muszą jechać 30 km/h i stać co dwa, trzy przystanki.

    Nie dość, że byłoby taniej to każda z linii autobusowych za 62,64 i 69 miałaby od kilka minut krótszy czas przejazdu.

    • #2 by Jacek M. on 14 lutego, 2024 - 8:27 am

      Tak. A obniżenie kosztów można by wykorzystać do zwiększenia liczby kursów albo uruchomienia nowych linii, które by odciążyły istniejące „6x” – bo bywa w nich tłoczno, a autobus ma mniejszą pojemność niż tramwaj.

      No i autobusy mogą lepiej obsłużyć wnętrza osiedli – np. na osiedlu Piastów, zanim pojawił się tramwaj nocny, były prośby by ówczesna linia autobusowa wjechała w głąb, przez Kruszwicką i Popielidów (jak „159” i „193”). Niestety uruchomienie tramwaju nocnego zablokowało te postulaty.

      • #3 by Piotr on 14 lutego, 2024 - 5:48 pm

        Skoro masz dostęp do Gibały, to może warto go tym zainteresować.

        Dodatkowo można przeforsować oddanie części linii do Mobilisa i obsługa taborem 12m w noce od pn/wt do czw/pt.

        Zawsze to różnica 2 zł/km.

        Dzięki temu z pozyskanych oszczędności można by było w noce pn/wt do czw/pt puścić linie co 40 min, a w pozostałe noce co 20 minut.

        Dodatkowo linia 669 nie powinna objezdzać I obwodnicy i wtedy dojazd na Biezanów to kolejne 7 minut oszczędności.

        Tak czy inaczej obecny ZTP nie zgodzi się na zmianę z powodu wizerunkowego, ale po wyborach sporą reforma komunikacji nocnej jest wskazana.

        Linie co najmniej co 40 minut, a nawet warto wziąć wzór z Warszawy i kursy co 30 minut w każdą noc na głównych ciągach.

        Plus dodanie linii obwodowych nie jadących przez Teatr Słowackiego plus linię aglo cały tydzień.

        Może linia 602 ( za 62/662) na trasie Skawina- Czerwone Maki – trasa 52 z wjazdem na Popielidów.

      • #4 by Jacek M. on 22 lutego, 2024 - 9:06 am

        Mobilis na tę chwilę nie ma już wolnych wozów, chyba nawet z nockami jest ciężko. Acz pod koniec roku wiele się tu zmieni i trzeba działać.

        Siatkę oparłbym o linie co 30 minut (nie 40) bo dużo łatwiej wtedy zapamiętać rozkład. Np. odjazd z T. Słowackiego o pełnych i połówkach godzin.

    • #5 by Yoyo on 15 lutego, 2024 - 10:37 am

      Z tym nocnym do Skawiny to rozumiem, że jak dopłacą. Nie widzę powodu, żeby miasto do tego dopłacało dla klientów, którzy nie wnoszą wkładu finansowego (nie płacą podatków i często nie kasują biletów bo w nocy kontroli nie uświadczysz)

  2. #6 by Przemysław z Mistrzejowice on 14 lutego, 2024 - 2:54 pm

    Skoro autobus standardowy jest tańszy na „aglo”, niż w mieście, to dlaczego przegubowy nie jest tańszy w podobnej relacji? Dobrodziejstwo w postaci braku korków i świateł jest takie samo.
    Pozdrawiam.

    • #7 by Maciek K. on 19 lutego, 2024 - 5:27 am

      Jest tańszy – stawka miejska jest „uśredniona” bez względu na wielkość autobusu, więc stawka przegubowa aglo = stawka uśredniona miejska

  3. #8 by Wit on 25 marca, 2024 - 7:09 am

    Świetnie to liczyczycie bo już infrastrukturę to nie taki drobne 2 mld na 4,5 km tramwaju do Mistrzejowic – nauczycielom z wami nie wyszło

Dodaj komentarz