Pod koniec marca, na spotkaniu Komisji Promocji i Turystyki Miasta Krakowa, dyskutowano m.in. o transporcie prywatnym i publicznym w obszarze ścisłego centrum. Podobnie jak wiele innych europejskich miast, Kraków również planuje kontynuować politykę ograniczania ruchu samochodów. Nie jest to kaprys, lecz konieczność – choć każdy chciałby móc dojechać własnym autem do każdego miejsca, to jednak rosnący ruch wymaga zmian gdyż zwyczajnie wszyscy się nie pomieszczą, nie bez jeszcze większego zakorkowania ulic. W zamian planuje się dalej rozwijać i stawiać na komunikację miejską.
Tele-bus przemierzający ulice Płaszowa.
Jakie ustalenia padły zatem podczas spotkania?
- Pojawią się nowe punkty „Kiss and Ride” (czyli miejsca stworzone z myślą o kierowcach odwożących inne osoby, umożliwiające postój od 1 do 3 minut) – możliwe lokalizacje to ul. Kapucyńska, Pawia, Straszewskiego.
- Główny punkt do zatrzymywania się dla autokarów turystycznych ma być na ul. Powiśle. Kolejne mają powstać i pozostać m.in. na Pawiej, Placu Matejki, ul. Wielopole, ul. Dajwór, plac Bohaterów Getta oraz Daszyńskiego. Na wszystkich maksymalny dozwolony czas postoju będzie wynosić 10 minut. Zniknie parking na Straszewskiego.
- Celem egzekucji ograniczeń czasu postoju, planowane jest objęcie monitoringiem powyższych lokalizacji – na początek testowo w kilku miejscach by zbadać skuteczność tej metody.
- Firmy świadczące przewóz osób nie będą mieć wjazdu wewnątrz Parku Kulturowego. Rozważane jest by w przyszłości ograniczyć wjazd taxi tylko do tych z napędem elektrycznym lub hybrydowym. W zamian testowo może być wprowadzony Tele-bus.
- Przygotowywana jest oferta dla grup zorganizowanych zachęcająca do korzystania z parkingu przy stadionie Wisły, tak aby w cenie postoju autokaru były zapewnione przejazdy krakowską komunikacją miejską dla grupy wraz z przewodnikiem.
- Z tablic informujących o prawie wjazdu do stref zniknie tekst „nie dotyczy dojazdu do hotelu”, w zamian będzie możliwość dojazdu do miejsc parkingowych i tzw. kopert wykupionych przez hotele.
- Pawia będzie jednokierunkowa od ul. Worcella do ul. Szlak. Na odcinku Worcella – Kurniki będą wyznaczone miejsca „Kiss and Ride”. Na odcinku Kurniki – Szlak będzie poprowadzony buspas.
Przypomnijmy, że Tele-bus to usługa umożliwiająca zamówienie autobusu na telefon, wg potrzeby. Dotychczas usługa obsługiwała jednak tylko obszar Płaszowa i Rybitw, a więc oddalony od centrum Krakowa. Włączenie pod nią ścisłego serca miasta byłoby więc swoistą rewolucją.
Źródło: profil Małgorzaty Bochenek, Radnej Dzielnicy I
Jacek Mosakowski
#1 by Szymon on 19 kwietnia, 2019 - 7:20 pm
Jak będą kursować nocne autobusy przez Pawią?
#2 by kaszmir on 19 kwietnia, 2019 - 8:17 pm
Sam się zastanawiam! 😉
#3 by Zieleńczanin on 20 kwietnia, 2019 - 2:40 pm
Pewnie w jedną stronę przez Pawią, a w drugą stronę przez Lubicz, Rakowicką i Lubomirskiego (ta ulica przez estakadę nad DGW, nie pamiętam nazwy 🙂). Tylko pytanie: w którą stronę będzie jednokierunkowa.
#4 by kaszmir on 22 kwietnia, 2019 - 11:44 am
Lubicz raczej odpada. Z tego co pamiętam Pawia ma być jednokierunkowa w kierunku od Teatru Słowackiego do Politechniki. Autobusy musiałyby zatem jechać przez Lubicz w stronę Teatru Słowackiego, a to odpada – przystanek przy Teatrze od tej strony nie pomieści czterech więcej autobusów na zlotach.
#5 by Zieleńczanin on 22 kwietnia, 2019 - 8:28 pm
W takim razie na 99.9% zmienią układ przystanków – przystanek Dworzec Główny na Pawiej stałby bezużyteczny, a bez niego nie ma możliwości obsłużenia kilku relacji
#6 by kaszmir on 26 kwietnia, 2019 - 9:23 am
No i obaj mieliśmy rację 😉 „608” i „669” będą jechać przez Lubicz tak jak myślałeś, jednak nie ma tam miejsca na więcej autobusów więc „610” i „904” pojadą z kolei przez Plac Matejki.
Kluczenie, zwłaszcza „608” i „669” przez Lubicz, mocno kontrowersyjne… 😦
#7 by Zieleńczanin on 26 kwietnia, 2019 - 10:26 am
I jeszcze 669 traci przystanek na Dworcu Głównym Zachód… 😦
#8 by Zieleńczanin on 26 kwietnia, 2019 - 10:32 am
Dodatkowo jakby kiedyś był remont Basztowej, Westerplatte lub Lubicz, to już nie ma gdzie poprowadzić nocek…
Prawdopodobnie za niedługo przestawią przystanki za skrzyżowanie, żeby uniknąć takiej sytuacji.
#9 by star on 19 kwietnia, 2019 - 9:16 pm
Posiadacze Krakowskiej Karty mają zakaz wjazdu a turyści będą autobusami zwiększać smog pod Wawelem… kaprys dla wybrańców
jakie polskie zabytki można zwiedzać na Daszyńskiego?:D
#10 by kaszmir on 19 kwietnia, 2019 - 11:19 pm
Z Daszyńskiego chyba chodzi o bliskość Kazimierza.
#11 by michaś on 20 kwietnia, 2019 - 12:02 am
Totalny nonsens, tele bus jest chyba najbardziej potrzebny na terenach zapleszowskich, ewentualnie Swoszowice i dalsze rejony na południe w obrębie miasta ze słabą komunikacją miejską. W centrum powinno się przede wszystkim dbać o przepustowość tramwajów oraz stawiać na ograniczanie jakiegokolwiek ruchu poza pieszymi i rowerzystami.
#12 by Przemysław z Mistrzejowic on 20 kwietnia, 2019 - 4:56 pm
Telebus z centrum miasta, to zupełny bezsens. Jak się ma dwa przystanki do podejścia, to albo się idzie, albo wsiada w dowolny tramwaj. Czas pokonania takiej trasy, to zwykle kilka minut – Tele-busa trzeba zamawiać minimum pół godziny przed jazdą i bez gwarancji, że akurat będzie wolny.
Pozdrawiam.
#13 by Zieleńczanin on 26 kwietnia, 2019 - 8:33 am
No to Pawia od jutra jednokierunkowa. Ciekawe komu będzie służył przystanek Teatr Słowackiego na Pawiej…
#14 by kaszmir on 26 kwietnia, 2019 - 9:22 am
Nikomu… pewnie pójdzie do demontażu 😦