Tele-bus wewnątrz pierwszej obwodnicy?

Pod koniec marca, na spotkaniu Komisji Promocji i Turystyki Miasta Krakowa, dyskutowano m.in. o transporcie prywatnym i publicznym w obszarze ścisłego centrum. Podobnie jak wiele innych europejskich miast, Kraków również planuje kontynuować politykę ograniczania ruchu samochodów. Nie jest to kaprys, lecz konieczność – choć każdy chciałby móc dojechać własnym autem do każdego miejsca, to jednak rosnący ruch wymaga zmian gdyż zwyczajnie wszyscy się nie pomieszczą, nie bez jeszcze większego zakorkowania ulic. W zamian planuje się dalej rozwijać i stawiać na komunikację miejską.

Tele-bus przemierzający ulice Płaszowa.

Jakie ustalenia padły zatem podczas spotkania?

  • Pojawią się nowe punkty „Kiss and Ride” (czyli miejsca stworzone z myślą o kierowcach odwożących inne osoby, umożliwiające postój od 1 do 3 minut) – możliwe lokalizacje to ul. Kapucyńska, Pawia, Straszewskiego.
  • Główny punkt do zatrzymywania się dla autokarów turystycznych ma być na ul. Powiśle. Kolejne mają powstać i pozostać m.in. na Pawiej, Placu Matejki, ul. Wielopole, ul. Dajwór, plac Bohaterów Getta oraz Daszyńskiego. Na wszystkich maksymalny dozwolony czas postoju będzie wynosić 10 minut. Zniknie parking na Straszewskiego.
  • Celem egzekucji ograniczeń czasu postoju, planowane jest objęcie monitoringiem powyższych lokalizacji – na początek testowo w kilku miejscach by zbadać skuteczność tej metody.
  • Firmy świadczące przewóz osób nie będą mieć wjazdu wewnątrz Parku Kulturowego. Rozważane jest by w przyszłości ograniczyć wjazd taxi tylko do tych z napędem elektrycznym lub hybrydowym. W zamian testowo może być wprowadzony Tele-bus.
  • Przygotowywana jest oferta dla grup zorganizowanych zachęcająca do korzystania z parkingu przy stadionie Wisły, tak aby w cenie postoju autokaru były zapewnione przejazdy krakowską komunikacją miejską dla grupy wraz z przewodnikiem.
  • Z tablic informujących o prawie wjazdu do stref zniknie tekst „nie dotyczy dojazdu do hotelu”, w zamian będzie możliwość dojazdu do miejsc parkingowych i tzw. kopert wykupionych przez hotele.
  • Pawia będzie jednokierunkowa od ul. Worcella do ul. Szlak. Na odcinku Worcella – Kurniki będą wyznaczone miejsca „Kiss and Ride”. Na odcinku Kurniki – Szlak będzie poprowadzony buspas.

Przypomnijmy, że Tele-bus to usługa umożliwiająca zamówienie autobusu na telefon, wg potrzeby. Dotychczas usługa obsługiwała jednak tylko obszar Płaszowa i Rybitw, a więc oddalony od centrum Krakowa. Włączenie pod nią ścisłego serca miasta byłoby więc swoistą rewolucją.

Źródło: profil Małgorzaty Bochenek, Radnej Dzielnicy I

Jacek Mosakowski

, , , , , , , , , , , , ,

  1. #1 by Szymon on 19 kwietnia, 2019 - 7:20 pm

    Jak będą kursować nocne autobusy przez Pawią?

    • #2 by kaszmir on 19 kwietnia, 2019 - 8:17 pm

      Sam się zastanawiam! 😉

      • #3 by Zieleńczanin on 20 kwietnia, 2019 - 2:40 pm

        Pewnie w jedną stronę przez Pawią, a w drugą stronę przez Lubicz, Rakowicką i Lubomirskiego (ta ulica przez estakadę nad DGW, nie pamiętam nazwy 🙂). Tylko pytanie: w którą stronę będzie jednokierunkowa.

    • #4 by kaszmir on 22 kwietnia, 2019 - 11:44 am

      Lubicz raczej odpada. Z tego co pamiętam Pawia ma być jednokierunkowa w kierunku od Teatru Słowackiego do Politechniki. Autobusy musiałyby zatem jechać przez Lubicz w stronę Teatru Słowackiego, a to odpada – przystanek przy Teatrze od tej strony nie pomieści czterech więcej autobusów na zlotach.

      • #5 by Zieleńczanin on 22 kwietnia, 2019 - 8:28 pm

        W takim razie na 99.9% zmienią układ przystanków – przystanek Dworzec Główny na Pawiej stałby bezużyteczny, a bez niego nie ma możliwości obsłużenia kilku relacji

      • #6 by kaszmir on 26 kwietnia, 2019 - 9:23 am

        No i obaj mieliśmy rację 😉 „608” i „669” będą jechać przez Lubicz tak jak myślałeś, jednak nie ma tam miejsca na więcej autobusów więc „610” i „904” pojadą z kolei przez Plac Matejki.

        Kluczenie, zwłaszcza „608” i „669” przez Lubicz, mocno kontrowersyjne… 😦

      • #7 by Zieleńczanin on 26 kwietnia, 2019 - 10:26 am

        I jeszcze 669 traci przystanek na Dworcu Głównym Zachód… 😦

      • #8 by Zieleńczanin on 26 kwietnia, 2019 - 10:32 am

        Dodatkowo jakby kiedyś był remont Basztowej, Westerplatte lub Lubicz, to już nie ma gdzie poprowadzić nocek…
        Prawdopodobnie za niedługo przestawią przystanki za skrzyżowanie, żeby uniknąć takiej sytuacji.

  2. #9 by star on 19 kwietnia, 2019 - 9:16 pm

    Posiadacze Krakowskiej Karty mają zakaz wjazdu a turyści będą autobusami zwiększać smog pod Wawelem… kaprys dla wybrańców
    jakie polskie zabytki można zwiedzać na Daszyńskiego?:D

    • #10 by kaszmir on 19 kwietnia, 2019 - 11:19 pm

      Z Daszyńskiego chyba chodzi o bliskość Kazimierza.

  3. #11 by michaś on 20 kwietnia, 2019 - 12:02 am

    Totalny nonsens, tele bus jest chyba najbardziej potrzebny na terenach zapleszowskich, ewentualnie Swoszowice i dalsze rejony na południe w obrębie miasta ze słabą komunikacją miejską. W centrum powinno się przede wszystkim dbać o przepustowość tramwajów oraz stawiać na ograniczanie jakiegokolwiek ruchu poza pieszymi i rowerzystami.

  4. #12 by Przemysław z Mistrzejowic on 20 kwietnia, 2019 - 4:56 pm

    Telebus z centrum miasta, to zupełny bezsens. Jak się ma dwa przystanki do podejścia, to albo się idzie, albo wsiada w dowolny tramwaj. Czas pokonania takiej trasy, to zwykle kilka minut – Tele-busa trzeba zamawiać minimum pół godziny przed jazdą i bez gwarancji, że akurat będzie wolny.
    Pozdrawiam.

  5. #13 by Zieleńczanin on 26 kwietnia, 2019 - 8:33 am

    No to Pawia od jutra jednokierunkowa. Ciekawe komu będzie służył przystanek Teatr Słowackiego na Pawiej…

    • #14 by kaszmir on 26 kwietnia, 2019 - 9:22 am

      Nikomu… pewnie pójdzie do demontażu 😦

  1. O linii do Rynku, której nikt nie kochał | krabok

Dodaj komentarz