„310” może pojechać do Przegini i to w przegubowcach!

Kolejna gmina, Jerzmanowice-Przeginia, chce dołączyć do systemu krakowskiej komunikacji miejskiej. Niedawno wykonano próbny przejazd autobusu który zakończył się sukcesem i rosną szanse, że jeszcze w tym roku linia aglomeracyjna dotrze tu na stałe. I to nie byle jaka, bo agloekspress „310”.

„310” obecnie ma trasę Os. Podwawelskie – Będkowice, przy czym w dni powszednie co drugi kurs jest skrócony do Białego Kościoła Murowni. I to właśnie te skrócone warianty miałyby być wydłużone na nową trasę: Os. Podwawelskie – … – Biały Kościół Murownia – Czajowice – Jerzmanowice – Gotkowice – Przeginia. Oznacza to, że gmina zyskałaby połączenie z samym centrum Krakowa, kursujące co 30 minut w godzinach szczytu i co 60 poza nimi – całkiem nieźle jak na zupełnie nową relację. Zapewne kursy te dostałyby osobny numer, prawdopodobnie „320” (ew. „330”).

Na razie do Przegini nie byłoby odjazdów w weekendy (w soboty i święta wszystkie „310” jeżdżą na pełnej trasie do Będkowic), jednak zawsze można je dołożyć w późniejszym czasie, zwłaszcza że linia ma w te dni słabą częstotliwość – co 70 minut – i wzmocnienie na głównym ciągu na pewno się przyda.

Obecny rozkład wariantów „310” zaczynających w Białym Kościele Murowni – tyle mniej więcej kursów miałby autobus do Przegini.

W Przegini linia miałaby kończyć na parkingu przy kościele, tam też zawrócił autobus w czasie próbnej jazdy. Co więcej, przejazd ten został wykonany przez pojazd przegubowy. To ważna wieść – po pierwsze, w „310” panuje tłok więc dołożenie kolejnych pasażerów skutkować będzie tym większymi problemami ze zmieszczeniem się i dłuższy tabor będzie konieczny.

Po drugie, od kilku miesięcy trwa debata na temat obsługi kilku linii aglomeracyjnych przez przegubowce, w tym „301” do Niepołomic. MPK raczej niechętnie podchodzi do takich propozycji – oficjalnie powodem są problemy infrastrukturalne, nieoficjalnie dowiedziałem się że może chodzić o brak osobnej (wyższej) stawki za kursy autobusów przegubowych do aglomeracji. Zarząd Transportu Publicznego jednak też coraz bardziej naciska Przewoźnika na takie zmiany i „310” do Przegini mogłoby być początkiem większej rewolucji.

Gmina Jerzmanowice-Przeginia jest zdecydowana, teraz finalna decyzja należy do gminy Wielka Wieś która musi wyrazić zgodę na wydłużenie „310”. Liczmy, że się uda, zwłaszcza że i dla Wielkiej Wsi byłyby w tym pozytywne zmiany – więcej kursów do Czajowic i pojazdy przegubowe na połowie brygad.

Zdjęcia z przejazdu próbnego są dostępne na profilu Wójta Gminy.

Temat na forum pkk.net.pl dot. komunikacji miejskiej w gminie Jerzmanowice-Przeginia – w linku.

Jacek Mosakowski

, , , , , , , , , , , , , ,

  1. #1 by Janek on 28 stycznia, 2023 - 3:34 pm

    Jesli gminy sa chetne to co za problem do jasnej…… ustalic i stawke na przeguby na aglo.

    • #2 by Jacek M. on 29 stycznia, 2023 - 9:20 am

      Tak, są takie plany, prawdopodobnie od 2024 bo wtedy kończy się obecna umowa z MPK i będzie podpisywana nowa.

  2. #3 by Piotr on 28 stycznia, 2023 - 5:41 pm

    Do Olkusza już niedaleko. Tak samo jak z 274 do Gdowa, lub 275 do Głogoczowa.

    • #4 by Jacek M. on 29 stycznia, 2023 - 9:21 am

      O tak! Olkusz i Gdów objęte krakowską komunikacją miejską? Byłoby super 🙂

      Niestety w Gdowie jest silne lobby przewoźników przeciwko wydłużenie 274. Mieszkańcy walczą o tę linię, lecz gmina jest niechętna. Ech.

  3. #5 by Brożek on 28 stycznia, 2023 - 7:07 pm

    Czyli Mobilis pojedzie przegubami na 310?
    Brak stawki na przeguby to nie powód bo można wpisać to do umowy.

    Ale podobno nie ma pieniędzy na KM? Dlaczego p. Majchrowski nie skraca aglobusów do pętli przy granicy miasta w ramach oszczędności?

    • #6 by Jacek M. on 29 stycznia, 2023 - 9:22 am

      Nie ma pieniędzy na miejską km, lecz tutaj całość kosztów byłaby właściwie po stronie gminy Przeginia. Kraków dopłaca ok. połowę kosztów kursowania linii po aglomeracji, acz to zwraca się mniej więcej z biletów.

  4. #7 by Piotr on 28 stycznia, 2023 - 8:21 pm

    Oczywiście jeśli linia ruszy, to raczej ten rozkład z Murowni nie będzie dosłownie brany pod uwagę.

    Pierwszy kurs z Murowni dojeżdza na Rondo Ofiar Katynia o 6.33. Odpada możliwość dojazdu do pracy nawet na 7.00 jeśli trzeba dojechać na Prokocim lub do Nowej Huty.

    • #8 by Jacek M. on 29 stycznia, 2023 - 9:22 am

      Oczywiście. Wrzuciłem tak by był mniej więcej pogląd, jaka to jest częstotliwość. Zakładam, że byłaby szansa na dołożenie kursów wczesnoporannych.

  5. #9 by Bożena on 29 stycznia, 2023 - 10:25 am

    Jeśli tą linie wydłuża do Przeginia, to pewnie olkuskie busy jeszcze bardziej ograniczą kursy. I z samego Olkusza będzie problem się dostać.
    Ale od kad widzę że 310 jeździ trochę ludzi się przesiedlo z auta na mpk, które w porównaniu do busow są bardziej pewne że pojadą.

    • #10 by Przemysław z Mistrzejowic on 29 stycznia, 2023 - 2:20 pm

      A jakby tak zrobić umowę z ZKG Olkusz na wspólnie obsługiwana linię? Każda strona daje jeden autobus i co 1,5g by spokojnie pojeździły do samego Olkusza.
      Pozdrawiam.

  6. #11 by Jasiek on 30 stycznia, 2023 - 4:42 pm

    Już widzę 310 w niedzielę pod kościołem, jak stoi i czeka aż jaśnie pan ze wsi po mszy odblokuje przejazd, tak jak w Trąbkach czy Podstolicach.

    • #12 by Maksymilian on 1 lutego, 2023 - 6:30 pm

      I bardzo dobrze, będzie synchronizacja MPK z głównym generatorem ruchu w niedzielę – Mszą Świętą.

  1. Nowa linia aglomeracyjna do Przeginii | krabok

Dodaj komentarz