Pismo w sprawie autobusu na Grzegórzeckiej i Podgórskiej

Tym razem jeden z mieszkańców, imieniem Adam, postanowił zapytać Zarząd Transportu Publicznego czy jest szansa na poprowadzenie linii autobusowej w rejonach ulic: Grzegórzeckiej (odcinek na wschód od ronda Grzegórzeckiego), Zieleniewskiego i Stachowskiego. Na obszarze tym w ostatnich latach wybudowane zostały tutaj nowe budynki mieszkalne, planowane jest również postawienie Centrum Muzyki. Naturalnym wydaje się więc pytanie o obsługę przez komunikację miejską.

Rejon wschodniej części ul. Grzegórzeckiej. Grafika: mapy google.

Oto treść pisma, które Adam wysłał do ZTP:

Piszę do Państwa z pytaniem; czy w ciągu wyżej wymienionych ulic planowana jest jakakolwiek komunikacja zbiorowa? Nie mam na myśli najbliższej przyszłości, ale czy w ogóle? Ciąg tych ulic ma bowiem spory potencjał, a w przyszłości, po wybudowaniu Centrum Muzyki oraz oddania do użytku parku na Grzegórzkach, ten potencjał będzie już ogromny. Wtedy brak jakiegokolwiek transportu zbiorowego w tamtych okolicach będzie wielką stratą i marnowaniem potencjału tego zakątka. Nie mówiąc już o tym, że bez dojazdu inaczej niż samochodem cała okolica, a więc chodniki, trawniki, skwery, a pewnie i część parku zostanie zastawiona samochodami. Już dziś stoi tam już wiele nowych bloków, których mieszkańcy do najbliższego przystanku mają nawet kilkaset metrów (a jeśli potrzebują iść w stronę Ronda Grzegórzeckiego to muszą pokonać co najmniej dwa przejścia ze światłami, które lekko mówiąc pieszych nie faworyzują), tym samym trudno ich będzie przekonać do wyższości transportu zbiorowego nad prywatnym samochodem. Dostępność, a więc i czas, jest tutaj priorytetem. Natomiast w przyszłości Centrum Muzyki będzie bardzo tracić jeśli nie będzie się dało do niego dojechać inaczej niż samochodem. Dobrym przykładem, który poniekąd to może obrazować jest pobliska Galeria Kazimierz, która nawet w weekendy nie jest bardzo oblegana, a sporo lokali od wielu miesięcy stoi niewynajęta. Oczywiście przyczyn takiego stanu rzeczy jest wiele i nie nam się tym zajmować, ale jednym z nich z pewnością jest brak komunikacji miejskiej w jej bezpośrednim otoczeniu. Stara część ulicy Podgórskiej, ta wzdłuż Kazimierza, także stoi zupełnie nie wykorzystana, a przecież jest to idealny łącznik między Krakowską, a Podgórską po stronie Grzegórzek.

Sama ulica Grzegórzecka także zostaje zupełnie niewykorzystana, a wzdłuż niej mieszkają setki ludzi, dla których spacer do najbliższego przystanku jest stratą czasu, więc tego po prostu nie robią i wybierają samochód. Tutaj potencjalnym rozwiązaniem byłoby puszczenie linii 125 przez Rogozińskiego i następnie Grzegórzecką i Fabryczną. W drugą stronę autobus musiałby pokonywać agrafkę w ciągu Alei Pokoju, co jednak nie powinno być przeszkodą (linia 128 już to robi), natomiast wszystkie trzy ulice – Rogozińskiego, Grzegórzecka i Fabryczna są na tyle szerokie, że pomieszczą autobus. Plus 125 nie dublowałoby tramwajów na Alei Pokoju na odcinku od Ronda Grzegórzeckiego do Ofiar Dąbia. Okolica wciąż się rozbudowuje i powstają nowe bloki na setki mieszkańców, więc zapewnienie im dogodnego transportu jak najbardziej leży w gestii miasta. Zyskałby także Teatr Variété.

Rozumiem, że budżet jakim Państwo obecnie dysponują jest niewystarczający na pokrycie wydatków na to co już jest oferowane i na ten moment trudno to przeskoczyć, ale proszę przyjrzeć się tej koncepcji uaktywnienia w/w ulic w przyszłości. Kiedyś to i tak będzie konieczność. Dostępność, czyli odległość do najbliższego przystanku, a co za tym idzie czas dojścia do transportu zbiorowego jest kluczowa w jego wyborze jako alternatywy dla samochodu. Plus oczywiście rozsądna częstotliwość kursów – to również jest istotne.

Poniżej zamieszczam odpowiedź, którą zainteresowany otrzymał od ZTP.

(Klik powiększa.)

Komentarz kraboka: Miło, że ZTP nie mówi definitywnie „nie”. Niewątpliwie też sprawa jest rozwojowa, a jeśli plany wybudowania Centrum Muzyki się ziszczą, to doprowadzenie autobusu miejskiego w te rejony może być wręcz koniecznością. Warto też przypomnieć, że dawniej przez ulicę Podgórską kursował autobus MPK – była to bezpłatna linia „GK1” zamówiona przez Galerię Kazimierz, na okrężnej trasie Galeria Kazimierz – Podgórska – Krakowska – Podzamcze – Basztowa – Lubicz – Rondo Mogilskie – Rondo Grzegórzeckie – Galeria Kazimierz. Linia jednak, po wystartowaniu z pętli, nigdzie na Podgórskiej się nie zatrzymywała, a pierwszy przystanek miała dopiero na Placu Wolnica. Kilka śladów po tym autobusie można znaleźć na zdjęciach na Fotozajezdni.

Jacek Mosakowski

, , , , , ,

  1. #1 by Zieleńczanin on 6 czerwca, 2019 - 5:36 pm

    Biorąc pod uwagę zwykłe zakończenia podobnych spraw – jest jakieś 90% szans, że do 2021 pojedzie tamtędy autobus 😀

  2. #2 by xyz on 6 czerwca, 2019 - 10:21 pm

    Jeszcze linia 182 jeździła Podgórską i kolej SKA PKP Kraków – Kocmyrzów – Proszowice – Kazimierza Wielka – Miechów – Charsznica a tramwaj przez Grzegórzecką „Wschodnią”. Cofamy się w Krakowie i Małopolsce w rozwoju komunikacji miejskiej

    linia 125 mogłaby już jeździć przez Rogozińskiego od R. Grzegórzeckiego na start. Ale pasażerowie mieliby za blisko do autobusów.

  3. #3 by devastator on 8 czerwca, 2019 - 9:19 pm

    tylko po co? niecałe 500m spaceru do najbliższego przystanku – jest wiele miejsc, gdzie autobus jest bardziej potrzebny (i trzeba do niego podchodzić dłużej niż kilka minut).

Dodaj komentarz