W ciągu najbliższych tygodni w Skawinie ma ruszyć nowa linia aglomeracyjna. I to nie byle jaka, bo obsługiwana autobusami elektrycznymi.
Wszystko zaczęło się od tego, że Skawina dostała dofinansowanie w ramach międzynarodowego programu Interreg Europa Środkowa na uruchomienie na jej terenie pilotażowego programu linii autobusu elektrycznego. Konsultacje z mieszkańcami m.in. co do przebiegu trasy trwały od początku 2019 roku. Tu warto zaznaczyć, że ma ona biec w całości na terenie Skawiny – będzie to zatem obecnie druga (po „273”) linia krakowskiej komunikacji miejskiej, która będzie znajdować się wyłącznie w strefie aglomeracyjnej i nie będzie w ogóle wjeżdżała do Krakowa.
Opracowanie całej koncepcji, w tym marszruty i rozkładów, zlecono firmie Via Vistula. Rozważano sześć możliwych przebiegów, a niektóre z nich miały jeszcze mniejsze warianty (dla zainteresowanych – informacje o wszystkich znajdują się na stronie Skawiny, w Załączniku nr 1 pt. „opracowanie dot. linii autobusu elektrycznego” przygotowanym przez wspomnianą firmę, na stronach 29-39). W raporcie z konsultacji urzędnicy przyznają, że na chwilę obecną najbardziej prawdopodobny jest Wariant 6, o okrężnej trasie: Skawina Rynek – Krakowska – Korabnicka – Wyspiańskiego – Cmentarz Komunalny – Kopernika – 29 Listopada – Popiełuszki – Kościuszki – Żwirki i Wigury – Konopnickiej – Skawina Rynek.
Na niebiesko zaznaczono wariant W6 skawińskiej linii autobusu elektrycznego. Źródło: Urząd Miasta i Gminy Skawina / Via Vistula (klik powiększa).
W takim układzie, linia miałaby 15 przystanków i potrzebowałaby 22 minuty na pokonanie całej trasy. Wykonywałaby 30 kursów w dni powszednie oraz po 16 w soboty i święta – możemy zatem zgadywać, że od poniedziałku do piątku miałaby częstotliwość co ok. pół godziny, a w weekendy co godzinę. Roczny koszt jej funkcjonowania wynosiłby ponad czterysta tysięcy złotych.
Chcących poznać więcej szczegółów odsyłam do powyższych linków. Wg planów autobus ma ruszyć w przeciągu najbliższych tygodni.
Jacek Mosakowski
#1 by Zieleńczanin on 30 listopada, 2019 - 3:14 pm
O wow! Bardzo fajna linia, chciałbym takiej w Zielonkach, ale to mało realne 😜
#2 by jurekts on 30 listopada, 2019 - 4:07 pm
To ma być MPK-owska ?
A elektryki skąd z „154” ?
#3 by Vanil on 30 listopada, 2019 - 6:28 pm
Pewnie ze 169 😂 bądź z 124/424
#4 by Huta on 30 listopada, 2019 - 8:56 pm
A kiedy powstanie bezpośrednia linia z Nowej Huty do Skawiny ??????
#5 by Lena on 1 grudnia, 2019 - 7:02 am
Na Korabnickiej przydałby się dodatkowy przystanek
#6 by Pola on 1 grudnia, 2019 - 12:29 pm
Należy pomyśleć nad tym jak usprawnić komunikacjè tak aby można było łatwiej dojechać do Skawiny.Obecnie jest gorzej niż w latach 2000r. Szybciej dojechać można na wieś niż do Skawina.
#7 by Maciej on 1 grudnia, 2019 - 4:31 pm
Panie Jacku! Dziękuję za artykuł. Proszę jednak o kontakt z Wydziałem Rozwoju i Strategii UMiG w Skawinie po najnowsze informacje 🙂
Pozdrawiam!
#8 by Piotr Daniel on 1 grudnia, 2019 - 8:49 pm
Przy okazji poddaję pod rozwagę połączenie Skawina-Salwator autostradą dopuki nie ma mostu do Ściejowic. VIATOL nie jest na Zakopiańskiej problemem dla autobusów miejskich a między Kolną i Mirowską nie ma chyba bramek
#9 by pętla on 4 grudnia, 2019 - 7:58 pm
a program Interreg Europa Środkowa dostał 100% dofinansowania z portfeli Polaków.
Gdyby jeszcze ta linia łączyła wsie gminy Skawina z m. Skawiną. Typowe palenie kasy z dotacji.
#10 by kaszmir on 5 grudnia, 2019 - 9:08 pm
Aktualizacja – linia dostanie numer „773” i rusza już jutro:
#11 by Jan on 8 grudnia, 2019 - 9:34 am
W podlinkowanym raporcie najlepsze jest to:
„W trakcie trwania konsultacji społecznych wpłynęły 3 formularze od 2 osób. Na konsultacjach społecznych podczas spotkań publicznych w sali obrad Ratusza w Skawinie w pierwszym terminie nie było zainteresowanych osób, w drugim terminie była 1 osoba. Na spotkaniach nie wniesiono uwag.”