Nowe linie rekreacyjne „LR6” i „LR9”

Różne są źródła informacji i przecieków, które otrzymuję. Tym razem najnowsze plany zdradza… schemat krakowskiej komunikacji miejskiej, na którym zaznaczono już dwa nowe, jeszcze nieuruchomione autobusy. Oto nadchodzą „LR6” i „LR9”!

O liniach rekreacyjnych do skarbów Krzeszowic mówiło się już od maja. Zachęcona popularnością połączeń turystycznych zorganizowanych przez Kraków, w szczególności „LR0” do Ojcowa i „LR1” do Niepołomic, Gmina Krzeszowice postanowiła podjąć rozmowy z urzędnikami o uruchomienie podobnych tras w swoim rejonie. Jako miejsca docelowe wskazano w pierwszej kolejności dwa obiekty: zamek Tenczyn w Rudnie oraz klasztor Karmelitów Bosych w Czernej. Wygląda na to, że rozmowy zakończyły się sukcesem. Jeśli rzucić okiem na schemat krakowskiej komunikacji miejskiej, zaznaczono na nim niedawno dwie nowe linie:

  • „LR6″: Krzeszowice Dworzec Autobusowy – Tenczynek – Rudno Zamek,
  • LR9″: Krzeszowice Dworzec Autobusowy – Czatkowice – Czerna Las.

Wychodzi więc na to, że oba nowe połączenia będą nastawione na przesiadkę z pociągu, a ich uruchomienia możemy prawdopodobnie spodziewać się na dniach. Właściwie pewne jest, że wzorem innych „LR”, wyjeżdżać będą jedynie w słoneczne weekendy. Łącznie zatem funkcjonować będzie aż sześć linii rekreacyjnych:

  • „LR0”: Os. Podwawelskie – Ojców Zamek,
  • „LR1”: Nowy Kleparz – Niepołomice Puszcza,
  • „LR2”: Czyżyny Dworzec – Przylasek Rusiecki Kąpielisko,
  • „LR6”: Krzeszowice Dworzec Autobusowy – Rudno Zamek,
  • „LR8”: Bronowice Małe – Będkowice Pętla,
  • „LR9”: Krzeszowice Dworzec Autobusowy – Czerna Las.

Komentarz kraboka: Świetnie, że powstają kolejne linie rekreacyjne bo pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę i wraczej na stałe wpisze się w wakacyjne kursowanie komunikacji miejskiej. „LR6” i „LR9” mają szansę wypromować miejsca ciut mniej znane w porównaniu z zamkiem w Ojcowie czy Puszczą Niepołomicką. Szkoda jednak, że ich trasy będą jedynie lokalne i, zamiast dojeżdżać do centrum Krakowa, skończą na dworcu przesiadkowym w Krzeszowicach. Uwzględniając, że można tam dostać się jedynie pociągiem oraz mało atrakcyjnym „278”, ciężko wróżyć takim autobusom sukces. Może pomogłaby specjalna taryfa, jednak i to może być za mało.

Tym bardziej, że podobny problem ma już istniejąca linia „LR8”. Podczas gdy „LR0” czy „LR1” startują z centrum Krakowa i cieszą się dzięki temu sporym zainteresowaniem, to „LR8” zaczyna na obrzeżach miasta – w Bronowicach Małych – i przez to jak na razie się nie przyjęła. Dość powiedzieć, że przez dwa miesiące kursowania, jej częstotliwość została już dwukrotnie obniżona: najpierw z 30 do 45 minut, a kilka dni temu z 45 do 60.

Nie ma co się dziwić pasażerom: „LR0” czy „LR1” są atrakcyjne przez to, że łatwo je złapać w centrum miasta, do tego są mocno przyspieszone. Dzięki temu mogą stanowić realną alternatywę dla własnego samochodu czy busów. „LR8” (podobnie jak planowane „LR6” i „LR9”) tego nie zapewnia – trzeba jechać na obrzeża miasta „zwykłymi” połączeniami, zaplanować czas na przesiadkę i ew. spóźnienie pierwszego środka transportu (jak się spóźni za dużo – mamy kilkadziesiąt minut czekania na kolejne „LR”) oraz jeszcze zawracać sobie głowę dodatkowymi biletami.

Ciężko zatem być optymistą w stosunku do planowanych „LR6” i „LR9”. Wiadomo że każda nowa linia rekreacyjnych zawsze jest na plus. Jednak wolałbym, by były one tworzone nie na wzór kiepskiego „LR8”, lecz świetnych „LR0” i „LR1”.

Temat dot. linii rekreacyjnych na forum pkk.net.pl – w linku.

Jacek Mosakowski

, , , , , , , , , ,

  1. #1 by Adrian on 20 lipca, 2021 - 10:43 am

    Ciekawe kto to obsłuży…. Nie za daleko pod MPK? Chyba że karsana?

    • #2 by Jacek M. on 20 lipca, 2021 - 10:47 am

      Niestety z tego co wiem, Karsany dostały zakaz wyjeżdżania na regularne linie – nie jest to decyzja urzędników, a odgórna sprawa z tego co kojarzę od Inspekcji Transportu Drogowego. Chodzi o brak drugich drzwi.

      • #3 by Adrian on 20 lipca, 2021 - 11:36 am

        No właśnie. Ale na LRki myślę że by mogły. To chodzi o regularną linie miejską.

      • #4 by Jacek M. on 20 lipca, 2021 - 11:53 am

        Wydaje mi się, że „LR” też raczej są regularnymi liniami – chodzi o to, że mają normalnie rozpisany rozkład. Oczywiście, nie kursują w niektóre (deszczowe) weekendy, jednak ogólnie ten rozkład tam jest. Wiem, że autobus odjedzie o tej i tamtej godzinie.

      • #5 by pętla on 20 lipca, 2021 - 12:10 pm

        Ci od Inspekcji Transportu Drogowego to nie urzędnicy?;)

        To MPK Kraków ma nadpodaż karsanów i sprinterów na tele-busie?

      • #6 by dbhgfhb on 20 lipca, 2021 - 12:24 pm

        To niezłą manianę odwaliło MPK, skoro nie sprawdzili czy tym mogą jeździć na liniach komunikacyjnych.

      • #7 by pętla on 23 lipca, 2021 - 11:11 am

        Czyli MPK Krk ma bezużyteczne busy karsany za 2-3mln zł?

        Wymyślą telebusa na Rynku Gł albo zapleszowie.

      • #8 by Jacek M. on 23 lipca, 2021 - 11:27 am

        Nie bezużyteczne bo zostały przydzielone do Tele-busa.

      • #9 by pętla on 24 lipca, 2021 - 10:18 am

        Były potrzebne 2 busy a teraz potrzebne jest z 5 do telebusa?:)
        I na 176 moga juz jeżdzic szerokie standardowe autobusy?;)

      • #10 by Jacek M. on 26 lipca, 2021 - 7:19 am

        Na Tele-busie jeżdżą dwa pojazdy i zawsze tak było (+ był trzeci rezerwowy).

  2. #11 by pętla on 20 lipca, 2021 - 11:39 am

    LR6″: Krzeszowice Dworzec Autobusowy – Czatkowice – Rudno Zamek,
    „LR9″: Krzeszowice Dworzec Autobusowy – Tenczynek – Czerna Las.

    Jeśli MPK obsłuży te linie to musi tam dojechać, 1. kurs z Krakowa przetestuje bezpośrednie połączenie;)

    LR8 zgadzam się, dyr Łukasz Franek nie chce się przyznać do błędu? jeśli zmniejsza częstotliwość, może wydłużyć do Kurdwanowa / Bieżanowa

    LR1 jedzie na „przeciwległy” koniec miasta, jakby różne osoby układały trasy tych linii LR.

    LRekreacyjne to też powrót do lepszego stanu KMK w PRL:)

    • #12 by Jacek M. on 20 lipca, 2021 - 11:54 am

      Z tego co wiem, ZTP chciało „LR8” do centrum miasta. Podobno to Przewoźnik protestował że nie ma miejsca na pętlach.

      • #13 by pętla on 20 lipca, 2021 - 12:05 pm

        Aha, jakby nie mógł jechać poza centrum, Podgórze SKA, Zaj WD…

      • #14 by fghd on 20 lipca, 2021 - 12:23 pm

        MPK mówiło, że nie ma miejsca na pętlach? Jakich pętlach? Na Kleparzu? Krowodrzy? Cichym Kąciku? Dworcu Głównym? I to w sobote i niedziele, kiedy czestotliwosci są niższe. Jakaś niefajna ta wymówka ZTP i MPK.

    • #15 by Mouset on 20 lipca, 2021 - 12:59 pm

      Czatkowice odwrotnie z Tenczynkiem przy liniach powinny być. Obie linie będą testem kto się lubi przesiadać. Wypada dojechać na dworzec główny, a za pomocą 189 i 501 to trochę trudne. I tak to właśnie wygląda.

      • #16 by Jacek M. on 20 lipca, 2021 - 1:50 pm

        Poprawione – dzięki za czujność!

      • #17 by gh on 20 lipca, 2021 - 3:30 pm

        niekoniecznie na dworzec głowny, jeszcze masz łobzów i bronowice

    • #18 by JM02 on 20 lipca, 2021 - 6:17 pm

      MPK S.A. robi się coraz większym barachłem dla tego miasta. Wszystko im nie pasuje, wszystko jest źle. Odkąd nie są organizatorem toczy się jakaś prywatna wojna pomiędzy ówczesnym ZIKiTem (ZTP i ZDMK teraz) i MPK. Spychologia jest stosowana wręcz w zastraszających ilościach.

  3. #19 by Adrian on 20 lipca, 2021 - 11:58 am

    Tak jest to regularna linia ale nie miejska…. Myślę, że można traktować jak busy.

    • #20 by Jacek M. on 20 lipca, 2021 - 7:45 pm

      Użyłem skrótu myślowego. Generalnie, jednodrzwiowe pojazdy nie mogą kursować na żadnej regularnej linii autobusowej. Problem dotyczy nie tylko Krakowa.

      • #21 by Adrian on 20 lipca, 2021 - 9:25 pm

        To jak to jest że wszystkie dziadbusy jeżdżą i mają się dobrze?

      • #22 by Jacek M. on 21 lipca, 2021 - 7:00 am

        Nie wiem. Zgaduję, że chodzi o „publiczną” komunikację autobusową?

  4. #23 by Krzysiek Flav on 21 lipca, 2021 - 7:49 am

    Na dzień dzisiejszy, to można skorzystać z biletu 70-minutowego na kolej+autobus. Tylko czy autobusy będą zsynchronizowane z pociągami?
    Inna możliwość jest taka, żeby pociągnąć np LR6 z centrum Krakowa przez Krzeszowice do przystanku Rudno Zamek i zsynchronizować go z LR9 na dworcu w Krzeszowicach, żeby razem odjeżdżały z punktu przesiadkowego do swoich końcówek.
    Jeszcze pomyślałem, że taką końcówką mogłaby być pętla Azory, z trasą przez Rydla i Bronowicką, Rondo Ofiar Katynia w kierunku Krzeszowic lub z Azorów: Conrada, ROK, Balicka w kierunku Krzeszowic. W weekendy na pętli jest mniejszy ruch, nie wiem jak jest teraz, ale po wprowadzeniu wakacyjnego rozkładu jazdy autobusy na pewno znalazłyby miejsce. Jak nie przy którymś peronie, mogłyby stawać przy wiacie/punkcie socjalnym dla kierowców, jak niegdyś linia 773 jadąca na Radzikowskiego Osiedle.

    • #24 by Adrian on 21 lipca, 2021 - 5:34 pm

      Bardziej obstawiam, że LR6 i LR9 obsłuży jeden autobus. Który wykona kursy naprzemian. Aczkolwiek możnaby to zrobić inaczej. Taki 278 mógłby jechać do Krzeszowic i tam wykonać kurs LR6. Dokładamy drugą brygadę (Którą i tak fizycznie trzeba będzie dołożyć do obsługi LRek). I to samo z tym że druga brygada pojedzie od Krzeszowic jako LR9. I dzięki temu mielibyśmy synchronizację. Natomiast dojdą koszty drugiej brygady i problem z kursami w przypadku złej pogody. Plus nie tracimy pieniędzy na dojazdy.

  5. #25 by tomaszMKM on 24 lipca, 2021 - 7:15 am

    Na mapie pod linkiem nie ma ich zaznaczonych…chyba zostaną w sferze pobożnych życzeń 😦

    • #26 by Jacek M. on 27 lipca, 2021 - 5:29 pm

      Ruszają 31 lipca – jest komunikat 🙂
      http://kmkrakow.pl/

      Do tego taryfa będzie scalona z pociągiem więc „LR6” i „LR9” będą de facto przedłużeniem linii kolejowej.

      • #27 by Tomasz MKM on 27 lipca, 2021 - 7:21 pm

        Super! Myślałem że się nie pojawią ale cieszę się że ruszą. I to jeszcze zontegrowane z koleją – można? Można ! 🙂

  6. #28 by Adrian on 27 lipca, 2021 - 10:45 pm

    Powinni tylko zrobić jakiś zbiorczy komunikat na które linie jakie obowiązują bonusy/taryfy/bilety.

Dodaj komentarz