Ruszają linie rekreacyjne oraz „434”

I stało się! Opisywane parę tygodni temu linie rekreacyjne wyruszą w trasy od 1 maja – zajdzie jednak parę zmian względem początkowych planów, o czym piszę poniżej. Jednocześnie, na ulice wyjedzie nowy autobus sezonowy „434”, o rekordowo krótkiej trasie, składającej się tylko z dwóch przystanków (Baba Jaga – ZOO).

Na razie uruchomione zostaną trzy linie rekreacyjne: „LR0” (Os. Podwawelskie – Ojców Zamek), „LR1” (Nowy Kleparz – Niepołomice Puszcza) oraz „LR8” (Bronowice Małe – Będkowice Pętla). Początkowo miały się nazywać „R0”, „R1” i „R8”, jednak taka numeracja kolidowała z oznaczeniem brygad rezerwowych MPK (np. „R61”), więc zdecydowano się ją zmienić. „LR1” będzie obsługiwana przez Mobilis, autobusami przegubowymi, a „LR0” oraz „LR8” przez MPK, na razie taborem standardowym. Gdyby cieszyły się dużym powodzeniem, w gotowości będą dodatkowe brygady rezerwowe.

„LR” zaczną kursować już jutro, 1 maja, na razie funkcjonując tylko w słoneczne niedziele i święta. Wzorem uruchamianych w zeszłych latach „352” czy „427”, informacja czy wyjadą w dany weekend, będzie publikowana kilka dni wcześniej na stronie kmkrakow. Nadchodzący długi weekend majowy uznano za słoneczny, a ponieważ 1 oraz 3 maja wypadają odpowiednio w sobotę oraz poniedziałek, na start „LR” wyjadą aż przez trzy dni. Docelowo, jest spora szansa że bliżej lata autobusy dostaną regularne kursy także w soboty. Również wtedy najprawdopodobniej ruszy planowana czwarta linia rekreacyjna „LR2” (Czyżyny Dworzec – Przylasek Rusiecki).

Autobusy będą funkcjonować w godzinach 8-19, przy czym od 9 do 17 będą jeździć co pół godziny, a w pozostałych porach co godzinę (tu również zmiana, bo początkowo planowano cały dzień co 60 minut). Niewykluczone, że bliżej lata również pory funkcjonowania zostaną rozszerzone, zwłaszcza jeśli linie okażą się popularne.

„LR” będą mocno przyspieszone, zatrzymując się jedynie w ważniejszych punktach – oto lista przystanków:

  • „LR0”: Os. Podwawelskie, Rondo Grunwaldzkie, Jubilat, Muzeum Narodowe, Czarnowiejska, Miasteczko Studenckie AGH, Bronowice SKA, Rondo Ofiar Katynia, Szyce I, Biały Kościół, Murownia, Czajowice, Ojców Złota Góra, Ojców Zamek
  • „LR1”: Nowy Kleparz, Plac Inwalidów, Muzeum Narodowe, Jubilat, Rondo Grunwaldzkie, Rondo Matecznego, Bieżanowska, Prokocim Szpital, Niepołomice Puszcza, Niepołomice Rynek (tylko w stronę Nowego Kleparza)
  • „LR8”: Bronowice Małe, Bronowice SKA, Rondo Ofiar Katynia, Kobylany Remiza, Będkowice Pętla

Niespodzianką jest taryfa – mimo wyjeżdżania poza granice Krakowa, wszystkie „LR” będą objęte promocyjną taryfą i osoby posiadające sieciówkę na strefę miejską, będą mogły jeździć nimi bez dodatkowych opłat. Podobnie osoby posiadające sieciówkę na strefę drugą, będą mogły poruszać się tymi liniami po strefie miejskiej. Osoby bez sieciówek będą mogły skorzystać z regularnych biletów jednorazowych.

To nie koniec nowości. Od jutra urzędnicy uruchomią również nową linię sezonową „434”, na rekordowo krótkiej trasie Baba Jaga – ZOO, a zatem liczącej trochę ponad kilometr w jedną stronę, i bez przystanków pośrednich po drodze. Jej zadaniem będzie dowóz osób z i do parkingu przy „Babie Jadze”, które dotychczas podchodziły pieszo albo szturmowały „134” oraz prywatnego busa. Nowa linia będzie kursować tylko w słoneczne soboty, niedziele i święta, co kwadrans w godz. 10-18, i będzie skoordynowana ze „134” (w słoneczne weekendy również jeżdżącym co kwadrans) dzięki czemu na wspólnym odcinku w ładne dni autobus odjedzie średnio co 7,5 minuty.

Zatem dzieje się! W ciągu najbliższych paru tygodni mają zajść kolejne zmiany, w tym ponowne uruchomienie linii sezonowych „352” (Plac Centralny – Kryspinów Zalew) oraz „427” (Podgórze SKA – Bagry), do których dołączy prawdopodobnie „LR2”. Z kolei „100” (Salwator – Kopiec Kościuszki) oraz „101” (Os. Podwawelskie – Kopiec Kościuszki) mają dostać dodatkowe kursy.

Jacek Mosakowski

, , , , , , , , , , , , , , , , ,

  1. #1 by Piotr on 1 Maj, 2021 - 5:44 am

    Jeśli chodzi o odcinek Baba Jaga – ZOO, to wątpie by tak chętnie płacono 4 zł za jeden przystanek.

    Można spróbować zawrzeć umowę z zarządcą parkingu i za np. 5% utargu, bilet parkingowy upoważniałby do podróży 134 i 434 w tym samym dniu.

    Inną opcją są automaty z biletami do ZOO i tak samo bilet do ZOO upoważniałby do podróży pomiędzy Baba Jagą i ZOO. Oczywiście pozostaje kwestia rozliczenia pomiędzy ZOO a ZTP.

    • #2 by kaszmir on 1 Maj, 2021 - 7:54 am

      W związku z krótką trasą i do tego „ukrytą” poza głównymi szlakami komunikacyjnymi, a tym samym niską szansą spotkania kontrolerów, podejrzewamy że niestety sporo osób będzie traktowało linię „434” jako bezpłatną 😦

      • #3 by Luk on 2 Maj, 2021 - 8:48 am

        Parking przy ZOO jest miejski czy prywatny i czemu to drugie ?

      • #4 by Luk on 2 Maj, 2021 - 8:55 am

        Akurat na linii 134 renoma pojawia się dosyć często 🙂

      • #5 by kaszmir on 3 Maj, 2021 - 8:08 am

        Parking jest prywatny z tego co pamiętam.
        Co do kontroli – ok, to może i „434” odwiedzą 😉

      • #6 by Przemysław z Krakowa on 9 Maj, 2021 - 2:19 pm

        Malutki „gratis” nikomu nie zaszkodzi, jeśli ktoś ma bilet okresowy na inną linię. A jeśli jeździ na biletach czasowych, to często nie wykorzystuje ich do końca, a po zwrot pieniędzy się nie zgłasza.
        Poza tym znakomita większość ludzi ma rozmaite bilety sieciowe, więc problem „jazdy na gapę” jest w sumie marginalny.
        Pozdrawiam.

  2. #7 by Hajduszoboszlo on 2 Maj, 2021 - 8:49 am

    Żeby to miało sens linia 434 powinna być bezpłatna ewentualnie odprawa u kierowcy jak na zachodzie. Lub też taryfa specjalna bo 4 zł to trochę duża cena

    • #8 by Krzysiek Flav on 2 Maj, 2021 - 11:21 am

      -> Za 4 złote przez 20 minut może korzystać z usług ZTP jedna osoba.
      -> 5 osób z samochodu w pojazdach komunikacji miejskiej do 20 minut, to bilety na sumę 20 złotych.
      -> Jeżeli samochodem jedzie grupa z opiekunem czy dwoma wraz z dziećmi, ale nie będąca większa niż 7 osób, to mamy możliwość kupienia biletu za 25 złotych.
      -> z innej beczki: wjazd samochodu na parking nad zalewem w Kryspinowie/Budzowie (zachodnia strona zalewu) kosztuje 20 złotych. Na południowej stronie zalewu chyba płaci się za każdą osobę
      w samochodzie.
      W mojej ocenie czy parking jest prywatny czy nie, powinien ceną uwzględnić wszystkie kwestie transportowe i atrakcje turystyczne w zasięgu Bielańsko-Tynieckiego Parku Krajobrazowego. I nie powinno to być 4 złote za 7-osobowy samochód.

  3. #9 by Szymon on 2 Maj, 2021 - 11:17 am

    Oby Linia 352 miała więcej kursów niz 10 w słoneczne dni 🙂

    • #10 by Piotr on 2 Maj, 2021 - 12:35 pm

      Dobrze gdyby 209 było przegubowe w wakacyjne weekendy.

    • #11 by JacekM on 6 Maj, 2021 - 7:17 am

      209, 352 – jestem za!

  4. #12 by wargaytime on 2 Maj, 2021 - 1:29 pm

    >Nadchodzący długi weekend majowy uznano za słoneczny
    Z tym tak średnio bym powiedział…

    A także, jest jakieś wyjaśnienie dlaczego jest LR0, LR1, LR8 i ma być LR2, z pominięciem LR3-LR7?

    • #13 by JacekM on 3 Maj, 2021 - 8:19 am

      Trochę słońca miejscami jest, deszczu nie aż tak dużo więc jest szansa, że ktoś skorzysta z tych linii. A pewnie nie chciano robić anty-reklamy, że pierwszy weekend i linie nie kursują.

      Co do numeracji – cyfry nawiązują do innych linii na trasie:
      – „LR0” bo jeździ przez gminę Wielka Wieś (jak „210”, „230”, „910”)
      – „LR1” bo jeździ przez gminę Niepołomice (jak „211”, „221”, „301”)
      – „LR2” bo jeździ po Nowej Hucie (jak „132”, „142”, „172” itd.)
      – „LR8” bo jeździ przez gminę Zabierzów (jak „248”, „268”, „278” itd.)

  5. #14 by Piotr on 3 Maj, 2021 - 7:45 pm

    Śmieszy mnie to, że autobusu z Wieliczki przez Stary Bieżanów do centrum Krakowa nie dali(setki podpisów pod petycją). Ulica Wygoda nadal bez MPK, ale już jeszcze dalej za Kraków linie uruchomili, nawet przegubowe😂

    • #15 by JacekM on 6 Maj, 2021 - 7:20 am

      Ogólnie, by uruchomić linię aglomeracyjną, to dana gmina (tu: Wieliczka) musi się zadeklarować że chce i że pokryje sporą część kosztów. Nie wiem na czym stanęło w sprawie ul. Wygoda, jednak w większości przypadków rozbija się właśnie o to, że gminy nie chcą płacić.

      Natomiast linie rekreacyjne są organizowane przez Kraków, dla krakusów, bez pomocy gmin ościennych.

  6. #16 by Piotr on 3 Maj, 2021 - 8:47 pm

    LR1 jadący autostradą A4 i mający czas dojazdu do centrum Krakowa o 15-30 minut szybszy od 301 i 221 i całkowice bezkonkurencyjny wobec ponad godzinnej podróży 211 przez Kombinat, może spowodować, że pojawią się naciski na uruchomienie kursów w godzinach dojazdu i powrotu ze strefy ekonomicznej, fabryki MANa czy przeniesionej siedziby Poczty Polskiej do Niepołomic.

    Zafundowano niezły precedens ( da się szybko dojechać do Niepołomic i autobusy KM mogą jechać autostradą), więc liczę, że temat się rozwinie.

    • #17 by JacekM on 6 Maj, 2021 - 7:21 am

      Ano. Kraków już zaproponował gminom ościennym ideę organizacji „agloexpresów”. Czy do tego dojdzie – zależy od gmin. Może teraz poczują większy nacisk 😉

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: