Żabiniec wreszcie doczeka się autobusu! Lata cierpliwości się opłaciły – za kilkanaście miesięcy ruszy nowa linia, dedykowana temu rejonowi.
Pętla „Nowy Kleparz”.
O autobus wjeżdżający w głąb osiedla, mieszkańcy prosili od lat. Wspomagała ich w tym Rada Dzielnicy IV, w szczególności Przewodniczący Dominik Franczak oraz Zastępca Przewodniczącego Dariusz Partyka. Dotychczas tutejsi pasażerowie skazani byli na długie piesze spacery, czy to na al. 29 Listopada, Opolską, czy Prądnicką. Co gorsza, na jednych z najbliższych przystanków: „Lekarskiej” oraz „Pielęgniarek”, oferta w ostatnich latach została mocno ograniczona: z kiedyś kilkunastu autobusów, które tu się zatrzymywały, ostał się właściwie… jeden, „164” bo reszta została albo skrócona do Krowodrzy Górki („137”, linie aglomeracyjne) albo w ogóle usunięta („132”).
Podczas rozmów z Zarządem Transportu Publicznego, już od przynajmniej dwóch lat przewijał się temat obsługi Żabińca komunikacją miejską. Sprawa nie była łatwa m.in. ze względu na korki – w godzinach szczytu każda droga wyjazdowa z osiedla dosłownie stoi. Nie chciano więc, by te utrudnienia odbiły się na pasażerach z innych rejonów. Stąd zrodził się pomysł, by Żabiniec dostał własny, osobny autobus – dedykowany temu obszarowi, o krótkie trasie, za to z wysoką częstotliwością. Taką decyzję dodatkowo motywował fakt, że niektóre ulice są tu ciasne więc linia raczej musiałaby być obsługiwana mały wozami, o pojemności mniejszej niż standardowe.
Dziś poznaliśmy konkrety. Do przetargu na obsługę ok. trzydziestu tras autobusowych, od 1 sierpnia 2024, wpisano właśnie również nową linię, do Żabińca. Jej przebieg będzie następujący: Nowy Kleparz – Prądnicka – Dr Twardego – Pielęgniarek – Prądnicka – Lekarska – Ks. Siemaszki – Jaracza – Żabiniec (powrót: Żabiniec – Zdrowa – Prądnicka – Bratysławska – Dr Twardego). Obejmie ona zatem praktycznie całe osiedle, acz dokładna lokalizacja przystanków nie została jeszcze podana. Linia ma mieć niezłą częstotliwość – w szczycie co 10 minut, poza co 15, w weekendy co 20. W wymaganiach dodano, że ma być obsługiwana taborem nisko- lub nawet zeroemisyjnym.
Pozostaje zatem czekać do sierpnia 2024!
Temat na forum pkk.net.pl dot. nowego przetargu na linie autobusowe, w tym tę do Żabińca – w linku.
Jacek Mosakowski
#1 by Piotr on 25 marca, 2023 - 7:33 pm
Ciekawe gdzie pójdą autobusy, które zwolni MPK?
Miejski przewoźnik ma pozbyć się 100, 101, 129, 140, 160, 163, 184 i 196.
Oby spowodowało to wzmocnienia jeszcze w innych rejonach.
A co samej linii do Żabińca – niby w zasięgu długiego spaceru, ale to jest często powód dla którego ludzie wybierają samochody. Więc jeszcze wiele takich dowozówek w naszym mieście potrzeba.
#2 by Jacek M. on 27 marca, 2023 - 9:37 am
Wariant optymistyczny – że przynajmniej część zwolnionych wozów uda się przeznaczyć na inne linie. Tak było w 2014, gdy Mobilis też przejął więcej linii niż miał wcześniej – praca przewozowa MPK się i tak zmniejszyła, lecz nie aż o tyle, ile zyskał Mobilis więc wypadkowo było na plus.
Gdyby się to nie udało, to zwolnione wozy mogą pójść na linie aglomeracyjne. ZTP ostatnio często wspomina, że kolejka do wzmocnień aglo jest długa, gminy regularnie proszą o wzmocnienia a obecnie jest to wstrzymywane ze względu na braki kadrowo-brygadowe. O więcej kursów pytają m.in. Zabierzów czy Kocmyrzów.
#3 by Piotr on 27 marca, 2023 - 6:19 pm
Mam nadzieję, że ten przetarg wygra jedna firma, a ten drugi na agloekspresy inna i będą trzy firmy w krakowskiej komunikacji.
Będzie to z pożytkiem dla kierowców (będą mieli alternatywę i nie będą skazani na łaskę prezesa Dyrkacza), jak i dla pasażerów, miłośników.
Najlepiej gdyby MPK miało 60-65% rynku.
#4 by Kamil on 27 marca, 2023 - 7:35 pm
A to nie łatwiej żeby prezydent Krakowa zwolnił tego szkodnika MPK Dyrkacza?
Mobilis płaci kierowcom mniej niż MPK. Wybór między dżumą a cholerą.
Jak chcemy taniej, większej konkurencji to te przetargi powinny być podzielone na mniejsze i z podziałem rejonów miasta.
I wymóg tylko umowy o pracę dla kierowców.
Przetarg kończy się w maju:D
#5 by Krakus on 26 marca, 2023 - 6:49 am
@Piotr jeszcze 110, 113, 511 nie wszystkie wypisałeś w komentarzu. Jeszcze czeka nas przetarg na 3xx. To zobaczymy co będzie..
#6 by Piotr on 27 marca, 2023 - 6:21 pm
Oby jak najmniejszy monopol MPK. I najlepiej Arriva , Mobilis i reszta MPK.
#7 by Szlak on 26 marca, 2023 - 12:09 pm
w szczycie co 10 minut, poza co 15, w weekendy co 20.
I skończyła się synchronizacja systemu 7.5min w autobusach.
Poza szczytem dowozówka skrajnie nieatrakcyjna. I to tanim mikrobusem!
Błędem jest że nie ma dojazdu przez Żmujdzką do nawet np Estakady generała Rozwadowskiego.
Ciekawe gdzie pójdą autobusy, które zwolni MPK?
Miejski przewoźnik ma pozbyć się 100, 101, 129, 140, 160, 163, 184 i 196.
Bardziej „martwić się” (jest nieusuwalny to on się nie martwi) to może prezes MPK że mu kierowcy autobusów znowu uciekną z obozu pracy niewolniczej do nowego przewoźnika.
Żeby znowu nie było cięć linii MPK.
Od września 2022r ? prezes MPK szkoli nowych kierowców MPK i jakoś ich nie widać. Nawet nowi uciekają z tego januszexu S.A.?
#8 by Jacek M. on 27 marca, 2023 - 9:42 am
Tak, z tego co mi pisano to spora część nowych odchodzi gdy tylko może.
Co do częstotliwości jak i linii, one jeszcze mogą się zmienić, nie ma co traktować ich jako finalne. Podobnie było z obecnym kontraktem dla Mobilis – przed uruchomieniem planowano by przewoźnik przejął m.in. „182/482”. Potem to zmieniono, w zamian dostał choćby „153/193”.
#9 by Kamil on 27 marca, 2023 - 7:20 pm
MPK Kraków wyprzedaje 7 Solarisów – czyli brakuje min. 14 kierowców.
#10 by Jacek M. on 28 marca, 2023 - 8:07 am
To chyba są kasacje za nowe kupowane wozy.
#11 by dc on 30 marca, 2023 - 9:34 am
I bardzo dobrze. Trochę zelży pewnie ruch drogowy, a sam Żabiniec stanie się bardziej atrakcyjny do zamieszkania. Teraz bez auta będzie można zdecydować się na pracę gdzieś dalej 🙂
#12 by Mistrzejowiec on 31 marca, 2023 - 8:39 am
Pojawia się informacja, że „Zarząd Transportu Publicznego w kolejnych etapach planuje również uruchomienie nowych linii autobusowych na Mistrzejowickiej” źródło tvp. Co to znaczy? Kiedy ten etap? Jaka ma być trasa?
#13 by Jacek M. on 31 marca, 2023 - 5:49 pm
Swojego czasu planowana była taka trasa: Zesławice – Mistrzejowicka – jak 182 – Mistrzejowice.
Acz wg mnie lepiej by jechało jak 138 do Wiślickiej bo tam zapewniłoby przesiadkę na autobusy do centrum. I potem dopiero zjazd do najbliższej pętli, np. do Mistrzejowic.
#14 by Mistrzejowiec on 1 kwietnia, 2023 - 5:49 am
Ten autobus jest bez sensu z dwóch powodów.
1. Pętla w Zeslawicach. Wschodnia cześć Morcinka oraz okolice Kantorowickiej nie skorzystają. W kontekście planowanych remontów mógłby robić nawrotkę gdzieś po okolicy np Zakole lub Morcinka 》Kantorowicja 》Kocmyrzowska 》Morcinka
2. Autobus jak 182 nie daje nic nowego. Skomunikowanie z Wiślicką jest lepsze bo dane nowe możliwości.
Mieszkańcy mają jakiś wpływ na trasę ? Kiedy linia ma powstać ?
#15 by Jacek M. on 3 kwietnia, 2023 - 3:29 pm
Co do trasy, początkowo rozważano po prostu przedłużenie 122/422 do Mistrzejowic. Trasa długa, jednak właśnie obsłużyłaby cały rejon, a do tego potrzebowała mniej brygad i kierowców niż dwie osobne linie.
Jednak trzeba było zrezygnować z tego pomysłu bo
autobusy które jeżdżą na 122/422 nie zmieszczą się na Mistrzejowickiej. Stąd pomysł zrobienia osobnej linii.
Wydaje mi się, że ona ma zaczynać z Zesławic, acz zgadzam się że lepiej byłoby by jechała dalej. Może chociaż do Szpitala Okulistycznego? Albo najlepiej w rejony pętli tramwajowej.
Być może linia ruszy jeszcze w tym roku, MPK czeka właśnie na przyjazd nowych autobusów na takie ciasne ulice. Na razie plany nowej linii nie były nigdzie oficjalnie ogłaszane ani dyskutowane, liczę że jeszcze będą – będę śledzić temat i jak coś przekażę Twoje uwagi.