Przetarg na linie autobusowe 2024 – analiza

Zarząd Transportu Publicznego (ZTP) rozpisał w zeszłym tygodniu szczegóły tras objętych przetargiem na linie autobusowe, wchodzącym w życie od 2024. Sprawdźmy, jakie nowości czekają pasażerów.

Przewozy autobusowe w ramach krakowskiego transportu zbiorowego wykonuje obecnie dwóch przewoźników: MPK – miejski, obsługujący przeważającą część pracy przewozowej, oraz Mobilis – prywatny, mający kilkanaście linii, w tym „152”, „178/578” czy „501”. Ten drugi działa w ramach wygranego przetargu na obsługę tras, który ruszył 1 sierpnia 2014 i potrwa do 31 lipca 2024. Dlatego ZTP już w zeszłym roku zapowiedziało kolejny przetarg, mający na celu wyłonienie operatora na kontynuowanie tej pracy, i to w zwiększonym zakresie. Teraz poznaliśmy więcej szczegółów.

Nowa umowa ma obowiązywać dziesięć lat – od 1 sierpnia 2024 do 31 lipca 2034. ZTP zakłada, że zwycięzca będzie rocznie przejeżdżał ponad 9,7 miliona kilometrów. Dla porównania: Mobilis w 2014 miał 4,5 mln, z czasem liczba ta wzrosła i dziś wynosi ok. 6 mln. Zatem zmiana jest spora – od 2024 będzie to ponad dwukrotnie więcej pracy niż dziesięć lat temu, i o połowę więcej niż obecnie. Do obsługi wszystkich linii ma być zakupione aż 151 pojazdów, w tym:

  • 12 pojazdów mini (porównywalnych do tych które kursują na „176”),
  • 10 midi+ (porównywalnych do tych które kursują np. na „121” czy „122”),
  • 43 standardowych,
  • 86 przegubowych.

Czy większa liczba przejeżdżanych kilometrów przez prywatnego przewoźnika oznacza, że możemy spodziewać się wzmocnień komunikacji miejskiej? Niestety niekoniecznie. Z tego co się dowiedziałem, nie ma na tę chwilę pewności czy dodatkowa praca będzie zapewniona przez zwiększenie budżetu na transport, czy może po prostu krakowskiemu MPK zostanie odebrana część kursów. Oczywiście wola jest by wykonać to pierwsze, jednak wiele będzie zależeć od finansów.

Poniżej lista linii zawartych w przetargu, wraz z opisem ewentualnych zmian względem stanu obecnego. W oficjalnej dokumentacji przygotowanej przez ZTP nie podano bezpośrednio numerów linii, jednak można w prosty sposób się ich domyśleć na podstawie tras.

„100”, „101”, „106”, „109”, „110”, „120”, „136”, „140”, „159”, „160”, „178”, „193”, „413”, „501”, „578”, „612”: bez zmian.

„103”, „113”, „129”, „184”, „142”, „442”, „511”: tabor niskoemisyjny lub zeroemisyjny, reszta bez zmian.

„102”: częstotliwość w dni powszednie zwiększona do 20 minut (przed remontem Królowej Jadwigi było co 24 minuty), reszta bez zmian.

„152/352”: trasa „152” wydłużona do Cmentarza Olszanica, częstotliwość we wszystkie dni tygodnia zwiększona z 20 do 10 minut, a wieczorami z 30 do 20.

„163”: trasa wydłużona do Miejskiego Centrum Opieki (zgodnie z zapowiedziami), reszta bez zmian.

„192”: kursy wariantowe skrócone do Chełmu (zamiast do Cmentarza Olszanica), tabor niskoemisyjny lub zeroemisyjny, reszta bez zmian.

„196”: stała trasa bez zmian, kursy wariantowe (obecnie kończące w Skotnikach Szkole) wydłużone przez Winnicką do Kostrza z częstotliwością co 30 / 40 minut (godziny szczytu / pozostałe pory i dni), poza szczytem częstotliwość na wspólnym odcinku Łagiewniki – Skotniki Szkoła zmniejszona z 15 do 20 minut.

Nowa linia: Mydlniki Wapiennik – Zakliki z Mydlnik – Podłużna – Al. Kasztanowa – Królowej Jadwigi – 28 Lipca 1943 – Starowolska – Jodłowa – Księcia Józefa – Salwator, częstotliwość co 20 minut w szczycie, co 30 poza szczytem i co 30-60 w weekendy, tabor mini.

Nowa linia: Nowy Kleparz – Prądnicka – Pielęgniarek – Prądnicka – Lekarska – Ks. Siemaszki – Jaracza – Żabiniec (powrót: Żabiniec – Zdrowa – Prądnicka – Bratysławska – Doktora Twardego), częstotliwość co 10 minut w szczycie, co 15 poza szczytem i co 20 w weekendy, tabor mini, niskoemisyjny lub zeroemisyjny.

W praktyce nie oznacza to jednak, że przewoźnik wyjedzie dokładnie na powyższe linie i z powyższymi częstotliwościami – zawsze możliwe są przesunięcia kursów, byleby zachowana była podobna łączna praca przewozowa. Tak było w 2014 roku, gdy początkowo Mobilis miał wyjechać m.in. również na linie „182” i „482”. Ostatecznie jednak ich nie przejął, a w zamian obsłużył „153” czy „193”.

Pojazdy mają być malowane w nowy sposób – schemat dla przegubowców można znaleźć na górze wpisu, a dla autobusów standardowych poniżej. Tu jednak pojawia się zgrzyt, gdyż jest to nowy wzór. Przypomnijmy, że w 2014 Miasto przyjęło Księgę Identyfikacji Wizualnej Pojazdów, która określiła jak powinien być malowany krakowski tabor. Po długim docieraniu się i wielu korektach, w ostatnich latach w końcu Gród Kraka był bliski unifikacji wyglądu. Tymczasem teraz wprowadza się znów nowy schemat, tym samym zaprzepaszczając efekt blisko dziesięciu lat pracy. Czy to na pewno słuszna droga?

Oferty można składać do czwartku 4 maja 2023, do godz. 12. Otwarcie ofert nastąpi tego samego dnia o godz. 13.

Dodajmy, że omawiany przetarg nie jest jedynym obecnie trwającym dla krakowskiej komunikacji miejskiej. Pod koniec 2022 ogłoszono drugi, który ma dotyczyć obsługi przyspieszonych linii aglomeracyjnych, tzw. agloekspressów.

Temat na forum pkk.net.pl dot. nowego przetargu na linie autobusowe – w linku. Ogłoszenie o przetargu, wraz z całą dokumentacją, jest z kolei dostępne tutaj.

Jacek Mosakowski

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

  1. #1 by Przemysław z Mistrzejowic on 3 kwietnia, 2023 - 1:39 pm

    Faktycznie, malowanie z białymi paskami nieco poniżej i powyżej dolnej i górnej krawędzi okien wygląda lepiej. W sumie, to jednak najważniejsze jest znaczące wzmocnienie 152 – z czego się bardzo cieszę.
    Pozdrawiam.

  2. #2 by Peron on 4 kwietnia, 2023 - 11:44 am

    Wyświetlacze z tyłu i boków powinny mieć też nazwę pętli. W przegubowych też w drugim członie.

    Jeśli będą elektryki to trzeba rezerwę autobusów na nie – czyli liczba autobusów >151, albo brak kursów w zimie.
    Już mieliśmy kiedyś „ekologiczny” przetarg na autobusy to się skończył skandalem i dieslami.

    152, 192 dać do ‚Olszanica Bory’ za zlikwidowane 252.
    196 dać do ‚Tyniec’

    Nowa linia: Mydlniki Wapiennik – Salwator
    Dać do ICE lub przez Norymberską – TŁ – Łagiewniki
    Przez Jesionową nie pojedzie żadna linia?

    • #3 by Jacek M. on 4 kwietnia, 2023 - 12:11 pm

      W tych 151 jest wliczonych kilka wozów rezerwowych – w dni powszednie na mieście mają być trzy, w weekendy jeden.

      152 będzie wzmocnione, razem z wariantami 192 Olszanica będzie mieć nawet więcej kursów niż za czasów 252 czy 292. Zatem tu jest na plus. Jeszcze gdyby wydłużyć je do lotniska…

      Nowa linia nie pojedzie przez Jesionową – chyba chciano zapewnić przesiadkę przy „Sielance”.

    • #4 by Peron on 5 kwietnia, 2023 - 10:37 am

      Chyba nie o tej samej Olszanicy piszemy:
      ‚Olszanica Bory’ =/= ‚Olszanica Cmentarz’
      792 jeździ do Olszanica Bory więc mamy kolejne cięcia po 252, 292

      „103”, „113”, „129”, „184”, „142”, „442”, „511”: tabor niskoemisyjny lub zeroemisyjny, reszta bez zmian.
      te 3 rezerwy na elektryki w zimie niewiele pomogą
      MPK będzie wyjeżdżać?

  3. #6 by Piotr on 5 kwietnia, 2023 - 8:11 pm

    Czy KrakTransRem może startować?
    Z przewoźników na pewno złożą oferty Arriva, Mobilis, może Irex, albo jacys przewoźnicy typu PKS Grodzisk Mazkowiecki lub Dolnośląskie Linie Autobusowe. Kto wie?

    Z taboru, to niestety wymaganie niskiej ceny raczej skreśla jakieś dobre autobusy jak Man Lion, lub Mercedes Citaro. Pośrednim rozwiązaniem byłyby pewnie Autosany, ew Volvo lub Scania, a najgorszym coś ze wschodu lub z Azji.

    • #7 by SKA on 6 kwietnia, 2023 - 7:49 pm

      A dlaczego nie może? Tylko prezydent może KrakTransRem zakazać.
      Jeszcze Michalczewski autobusy KM
      michalczewski .pl

      Przedsiębiorstwo Transportu Samochodowego S.A. Kraków
      pts. auto .pl

      • #8 by Piotr on 7 kwietnia, 2023 - 3:05 am

        Bo KrakTransRem to jednak firma zależna od MPK i ubijamy konkurencje – robimy monopol.

        Autobusy KTR stacjonują w zajezdniach MPK. Tramwajami MPK kierują zarówno pracownicy MPK, jak i ajenci z KTR.

    • #9 by Jacek M. on 6 kwietnia, 2023 - 8:25 pm

      Na pewno zainteresowane są Mobilis, Arriva i PKS Grodzisk Mazowiecki bo złożyły odwołania:
      https://forum.pkk.net.pl/viewtopic.php?p=34439#p34439

  4. #10 by Kamil on 16 Maj, 2023 - 3:37 pm

    163 nie wróci na swoją stałą trasę do rozrastającego się Osiedla Piastów w tym przetargu? Chyba po to odbierają linię MPK?
    Z drugiej strony powinien być powrót do Rżąki lub NBP przez Aleksandry.

    • #11 by Jacek M. on 17 Maj, 2023 - 6:35 pm

      Niestety zostaje na skróconej trasie, bez obsługi osiedla Piastów. Choć tyle, że wczoraj zaktualizowano zapisy przetargu i w zamian „193” ma znów dojeżdżać do Lesiska, więc Piastów odzyska połączenie autobusowe z al. Solidarności czy Szpitalem Żeromskiego.

      Na południu, „163” ma być wydłużone do nowej pętli przy Miejskim Centrum Opieki. Rżąka niestety odpada, z tego co pisali urzędnicy było tam za ciasno dla dwóch linii naraz 😦

      Trzy linie mają pojechać do przebudowanej pętli „Miejskie Centrum Opieki”

  5. #12 by Kamil on 16 Maj, 2023 - 3:41 pm

    I jeszcze częstotliwości miały być zwiększone do 7,5; 15 minut a tu po staremu

  1. Co wiemy o nowej linii przez Starowolską i Jodłową | krabok
  2. Przetarg na linie autobusowe 2024 – aktualizacja | krabok

Dodaj komentarz