Trzy linie mają pojechać do przebudowanej pętli „Miejskie Centrum Opieki”

Dobiega końca rozbudowa pętli „Miejskie Centrum Opieki”, zlokalizowanej na końcu ul. Jakubowskiego, przy Szpitalu Uniwersyteckim. Końcówka została powiększona, dzięki czemu będzie w stanie pomieścić więcej linii. Prace infrastrukturalne zostały w większości wykonane, w najbliższych tygodniach ma być kładziony asfalt.

Jak udało mi się ustalić, są plany by przy „MCO” kończyły bieg trzy linie. Pierwsza to „125” (Mały Płaszów – MCO), która dociera w te rejony od sierpnia 2022, gdy wchłonęła linię „183”. Na razie zatrzymuje się na tymczasowym przystanku przed tutejszym rondem. W tym przypadku trasa zatem się zasadniczo nie zmieni.

Drugą linią ma być „163”, które obecnie kończy bieg na Nowym Bieżanowie Południe. Jego trasa miałaby być wydłużona: Szpital Rydygiera – … – Nowy Bieżanów P+R – Teligi – Prokocim Szpital – Kostaneckiego – Jakubowskiego – MCO. Przypomnijmy, że do sierpnia 2022 autobus ten miał podobną marszrutę, a nawet dłuższą bo do Rżąki. Został jednak skrócony – z jednej strony zasłaniano się problemami kadrowymi MPK, z drugiej tłumaczono że pętla na Rżące była zbyt ciasna dla dwóch linii (kończy tam również „144”). Niestety, oznaczało to nie tylko pogorszenie dojazdu w te rejony, lecz i odcięcie pasażerów „163” od węzła przesiadkowego „Prokocim Szpital”. Skrócenie to mocno krytykowałem w rozmowach z ZTP i teraz jest szansa, że „sto sześćdziesiątka trójka” wróci na większość zabranej trasy.

Trzeci kandydat to „153”. Linia powstała w lipcu 2021 z podziału dawnego „133”. Początkowo kursowała na trasie Bieżanów Potrzask – … – Nowy Bieżanów P+R – Nowy Bieżanów Południe. Tu również krytykowałem odcięcie pasażerów od węzła przesiadkowego w Prokocimiu i po dwóch miesiącach udało mi się nakłonić urzędników do wydłużenia trasy tak, by przebiegała przez „Prokocim Szpital”. Autobusy potrzebowały jednak gdzieś zakończyć bieg, dlatego dalej marszruta została skierowana przez Wielicką, Aleksandry i znów do Nowego Bieżanowa Południe. Od początku jednak mówiono, że jest to rozwiązanie tymczasowe bo linia musi gdzieś zawracać, i po przebudowie pętli przy MCO zostanie skierowana właśnie tam. Jej nową trasą będzie zatem: Bieżanów Potrzask – … – TeligiProkocim SzpitalKostaneckiego – Jakubowskiego – MCO.

Warto wspomnieć, że na przebudowanej ulicy Kostaneckiego wyznaczono buspas, co powinno choć trochę poprawić punktualność autobusów. A poniżej więcej zdjęć z nowej końcówki przy MCO, wykonanych na początku marca 2023:

Temat na forum pkk.net.pl dot. komunikacji miejskiej w Prokocimiu – w linku.

Jacek Mosakowski

, , , , , , , , ,

  1. #1 by MPK on 11 marca, 2023 - 6:38 pm

    Logiki działań w Krakowie nie ma ale 163 do MCO to nie to samo co do Rżąki.
    Może Mobilis powinien przejąć 163? 153 do Rżąki bo 12m?
    Nowa pętla powinna najpierw powstać na Rżące a nie w MCO.
    Będzie WC dla kierowców?

    • #2 by Jacek M. on 12 marca, 2023 - 8:31 am

      Też uważam, że „163” do Rżąki było trafione w dziesiątkę. Acz z tego co się dowiedziałem, faktycznie autobusy się nie mieściły i często wystawały na główną jezdnię.

      Na Rżące nie ma punktu socjalnego dlatego „153” musi kończyć na MCO (albo N. Bieżanowie jak obecnie). Przy MCO ma być punkt z tego co mi mówiono.

  2. #3 by Krytyk on 13 marca, 2023 - 3:00 am

    Weźcie nie przesadzajcie – z Rżąki na Jerzmanowskiego nie jest daleko czy nawet pod MCO – dla zdrowia spacer a nie robić Taxi z autobusu i narzekać, że wiecznie opóźniony

    • #4 by Piotr on 18 marca, 2023 - 10:09 pm

      Popieram.

  3. #5 by Piotr on 13 marca, 2023 - 3:45 pm

    Są dwa problemy:
    1. Niestety, ale skierowanie 144 obok Szpitala otworzyło połączenie z Alejami i ogólnie centrum miasta. Dla mieszkańców Rżąki znacznie wydłużyło dojazd. Zwykle 3-4 minuty, jesli są korki to o kilkadziesiąt.
    Przelożyło się to na znaczny spadek zapełnienia na końcowym odcinku – linia jest nieatrakcyjna i coraz mniej osób na Rżące korzysta z komunikacji.
    2. Żeby nieco poprawić sytuację może warto poprawić dojście do pętli MCO od strony Rżąki. Chodzi o nawierzchnię i oświetlenie.
    3. Kolejnym rozwiązaniem jest skierowanie liniii 144 prosto Wielicką i uruchomienie innej linii do centrum – może wydłużenie 307 z Podwawelskiego? Z przystankami na Matecznym, Wlotowej i później przed wejściem i na pętli MCO?

    • #6 by Jacek M. on 15 marca, 2023 - 1:51 pm

      Zapytałem ZTP czy nie rozważają ponownego wyprostowania 144. Acz sprawa trudna – dla pracowników i pacjentów szpitala lepsze jest 144 przez Jakubowskiego bo to jedyna linia do centrum miasta. Za to dla Rżąki lepsze jest wyprostowane bo obecnie faktycznie jedzie naokoło i jeszcze łapie opóźnienia.

      307 to agloekspress, założenie jest takie że linie te dowożą ludzi z aglomeracji do centrum Krakowa i tam kończą trasę. Prędzej trzeba by zrobić osobną linię, ew. wydłużyć 124/424 (pomijam kwestię elektryków). Jednak to niestety masa kilometrów i kosztów.

  1. Przetarg na linie autobusowe 2024 – analiza | krabok

Dodaj komentarz