Wywalczyliśmy: zmiana trasy „153” (i przy okazji „133”)

Zgodnie z planami, w lipcu dokonano podziału trasy linii „133”. Na razie wykonano pierwszy etap, a niebawem wprowadzony będzie drugi.

O przyczynach podziału „133” (Bieżanów Potrzask – Łagiewniki) pisałem w osobnym artykule. W efekcie, w lipcu tego roku Zarząd Transportu Publicznego (ZTP) dokonał częściowego rozbicia linii. W godzinach szczytu częstotliwość zmniejszono o połowę (w roku szkolnym co 30 zamiast co 15 minut), w zamian na końcach tworząc nowe autobusy:

  • „153”: Bieżanów Potrzask – Nowy Bieżanów Południe,
  • „433”: Os. Kurdwanów – Łagiewniki.

Zmiana ta w mojej opinii nie była najszczęśliwszą. Po pierwsze, o ile na końcowych odcinkach liczba kursów została bez zmian, tak oferta na środkowej części, między Nowym Bieżanowem a Kurdwanowem, została okrojona w szczycie o połowę. Tu urzędnicy tłumaczyli, że liczba autobusów przekraczała zapotrzebowanie i wozy jeździły słabo zapełnione, do tego Piaski Wielkie zyskały w ostatnich latach linię „169” bezpośrednio do centrum oraz wzmocnienie „107”, które przejęły sporą część pasażerów.

Dużo gorzej wg mnie zmiany wyszły w rejonie Bieżanowa Potrzasku – odjazdów nie przybyło, za to co drugi (jako „153”) został skrócony do pętli „Nowy Bieżanów Południe”. W efekcie, choć dalej zapewniają przesiadkę na tramwaje, to omijają główny węzeł jakim jest „Prokocim Szpital”, oferujący szeroki wachlarz połączeń choćby do Bonarki i Alej Trzech Wieszczów, dużo bogatszy i wygodniejszy w przesiadce niż na Nowym Bieżanowie. Problemy szczególnie czuć wracając z miasta, bo wracając np. „173” czy „503”, nie ma nawet jak złapać „133” i „153” na jednym przystanku.

Nie przekonuje mnie też rozdzielenie jednej linii na dwie, np. na Bieżanowie na „133” i „153”. Oczywiście, to pierwsze łapało spore spóźnienia, jednak w mojej opinii lepszy już jeden autobus nietrzymający się rozkładu za to częsty, niż dwa rzadkie, z czego jeden punktualny a drugi nie, bo w efekcie pojazdy będą często odjeżdżać parami (spóźniony kurs „133” akurat przyjedzie tuż przed „153”, a potem znów długie czekanie na kolejne stado).

Okazuje się, że układ ten był tymczasowy, a docelowo urzędnicy planowali skrócić „133” do „Nowego Bieżanowa Południa”, w zamian wydłużając „153” do Miejskiego Centrum Opieki, z rozkładem będącym połączeniem obu linii (co 15 minut w szczycie, co 30 poza i co 40 w weekendy). Takie rozwiązanie miałoby dużo więcej sensu bo nie pogarszałoby dojazdu z Bieżanowa Potrzasku do węzła przesiadkowego „Prokocim Szpital”, a także zaoferowało tym rejonom jedną, mocną i punktualną linię zamiast dwóch słabych. Takie „153” zapewniłoby też dodatkowy dojazd do Szpitala Uniwersyteckiego.

Czemu zatem nie wprowadzono wspomnianego pomysłu od razu? ZTP wyjaśniło, że końcówka przy Miejskim Centrum Opieki nie jest w stanie pomieścić obecnie więcej autobusów i korekta będzie możliwa dopiero po zakończeniu przebudowy tutejszego układu ulicznego i samej pętli. Przyjmuję ten argument, jednak nie rozumiem czemu w zamian nie skierowano tymczasowo „153” od Prokocimia Szpitala do innej pobliskiej pętli, tylko w ogóle je skrócono, odcinając pasażerom dojazd do głównego węzła?

W okolicy są przynajmniej jeszcze dwie końcówki. Pierwsza – Rżąka – odpada bo wtedy kierowcy „153” nie mieliby zaplecza socjalnego na żadnej z pętli. Drugą możliwością jest natomiast… Nowy Bieżanów Południe, na którym linia kończy już obecnie. Tyle, że zamiast zjeżdżać tam od razu, mogłaby z Bieżanowa Potrzasku jechać do Prokocimia Szpitala jak „133”, potem skręcić w Wielicką i przez Aleksandry dotrzeć do wspomnianej pętli. I choć taka marszruta byłaby ciut pokręcona, to nie o to tu chodzi – ważne, że pasażerowie mieliby dojazd do węzła przesiadkowego.

Taką propozycję przesłałem ZTP. I urzędnicy się na nią zgodzili! Od 18 września nastąpi zmiana przebiegu „153”, a przy okazji ZTP skieruje „133” na swoją docelową trasę:

  • „133”: Nowy Bieżanów Południe – Teligi – … – Łagiewniki, częstotliwość jak obecnie,
  • „153”: Bieżanów Potrzask – … – Ćwiklińskiej – Teligi – Prokocim Szpital – Wielicka – Aleksandry – Nowy Bieżanów Południe, częstotliwość jak obecne „133+153”, czyli co 15/30/40 minut (szczyt / międzyszczyt / weekendy).

Co z pozostałymi odcinkami? Ważny odcinek od Kurdwanowa do Łagiewnik dostał „433” i tu rozwiązanie chyba jest w porządku bo linia ta zapewnia dojazd do głównych węzłów, do tego w tym rejonie jest jeszcze „135”, więc zawsze coś z tych trzech autobusów („133/433”, „135”) przyjedzie. Można się tylko zastanowić czy nie warto by skoordynować wszystkich trzech, jako że pokrywają się na większości trasy. Miejmy też na uwadze, że w pierwszej połowie przyszłego roku ma być uruchomiony tramwaj na Trasie Łagiewnickiej, co też wpłynie na potoki i spowoduje dalsze zmiany tras linii w rejonie.

Podziękowania dla ZTP oraz dyr. Łukasza Franka za wysłuchanie naszych argumentów.

Temat dot. Bieżanowa na forum pkk.net.pl – w linku.

Jacek Mosakowski

, , , , , , , , , , , , , , , , ,

  1. #1 by Piotr on 8 września, 2021 - 11:04 am

    Na pętli w Bieżanowie będzie aż 5 lini plus ładujące się 144. Będzie spory ruch.

  2. #2 by pętla on 8 września, 2021 - 12:48 pm

    Tu urzędnicy ZTP tłumaczyli, że liczba autobusów przekraczała zapotrzebowanie i wozy jeździły słabo zapełnione.

    Teraz z mniejszą częstotliwością 30 min będą jeździć bardziej zapełnione:D
    Zmieniła się nazwa – mentalność ZIKIT została w ZTP.
    ZTP! Zlećcie MPK przetarg na mikrobusy np Sprinter – będą dobrze zapełnione przy cz=15min na 133!

    + mieszkańcy Aleksandry będą mieli 2 autobus.
    – mieszkańcy Kosocickiej z linii do centrum 144 zdegradowani zostali przez ZIKIT ZTP na linię dowozówkę co 30 min…

    jakaś rekompensata np 169 p. Kosocicką do NBieżanówP?

    Kursy 144 do N. Bieżanowa ( i innych ebusów) powinny być w rozkładzie jazdy. I tak podatnik mieszkaniec płaci za te puste ekologiczne kursy.

    • #3 by Damian on 8 września, 2021 - 12:57 pm

      Co ty za głupoty wygadujesz z tymi Sprinterami? Ja rozumiem kupić dwudrzwiowe mikrobusy w celu obsługi dowozówek, ale nie 133 xd.

      • #4 by pętla on 8 września, 2021 - 4:13 pm

        dwudrzwiowe mikrobusy w celu obsługi dowozówek

        nie pisz bredni dwudrzwiowe nie moga jeździć w KM

      • #5 by Jacek M. on 8 września, 2021 - 8:10 pm

        Dwudrzwiowe mogą – choćby Autosany są dwudrzwiowe. Jednodrzwiowe nie mogą.

      • #6 by pętla on 8 września, 2021 - 9:38 pm

        Tylko autosan nie jest mikrobusem.

      • #7 by Jacek M. on 9 września, 2021 - 9:54 am

        A kto pisał, że jest? Podałem jako przykład. To co napisałeś („dwudrzwiowe nie mogą jeździć w KM”) nie jest prawdziwą informacją więc ją sprostowałem – i nie ma różnicy czy to większy czy mniejszy autobus, znaczenie ma liczba drzwi.

      • #8 by pętla on 9 września, 2021 - 1:24 pm

        Ty.
        Ja napisałem dwudrzwiowe mikrobusy.
        sprinter jest 2Drzwiowy i nie może jeździć w KM.
        chodzi o 2 wejściowe.

      • #9 by Jacek M. on 9 września, 2021 - 1:27 pm

        Krakowskie Sprintery są jednodrzwiowe. Masz tu zdjęcie
        http://www.mpk.krakow.pl/pl/autobusy/tabor/mercedes-automet/

      • #10 by petla on 9 września, 2021 - 1:54 pm

        ja tam widze 2 drzwi:)

        powtorze:
        chodzi o 2 wejściowe

      • #11 by Jacek M. on 14 września, 2021 - 7:51 am

        Nie rozumiem o co Ci chodzi. Na zdjęciu wyraźnie jest pojazd MPK z jednymi drzwiami pasażerskimi. I to był powód, dla którego Inspekcja Transportu Drogowego nie pozwoliła im jeździć na regularnych liniach.

      • #12 by pętla on 14 września, 2021 - 10:53 am

        Szkoda, napisałem jasno. 1 wejście 2drzwiowe (skrzydłowe). Tyle, nie mam zamiaru się spierać.

      • #13 by Jacek M. on 14 września, 2021 - 11:29 am

        Próbujesz zmieniać definicje. No właśnie – to są jedne drzwi, dwuskrzydłowe. Nie dwoje drzwi. To jest olbrzymia różnica, zresztą potwierdziła to choćby wspomniana Inspekcja.

      • #14 by pętla on 16 września, 2021 - 1:56 pm

        Teraz ja nie wiem o co Ci chodzi. Gdzie masz taką definicję w autobusach?:D Pisze się o x-wejściowych autobusach.

  3. #15 by Piotr on 9 września, 2021 - 5:10 pm

    Nadal czekamy na linię 284, która nie będzie jeździła na około!

  1. Wzmocnienia wrześniowe 2021 | krabok
  2. Trzy linie mają pojechać do przebudowanej pętli „Miejskie Centrum Opieki” | krabok
  3. Czemu rozcinanie linii jest kontrowersyjne – cz. 2. Linie „192” i „133” | krabok

Dodaj komentarz