Więcej kursów i nowa-stara trasa „107”

Od 2 listopada zmiany na „107” – na wniosek Rady Dzielnicy X Swoszowice zwiększona zostanie częstotliwość linii do 20 minut w szczycie i 30 poza nim oraz w weekendy. W zamian jednak, by pokryć dodatkowe koszty, zmieni się trasa i autobusy znów będą kończyć na Zajezdni Wola Duchacka.

Historia marszruty „107” to istna telenowela z ciągłymi zmianami akcji. Przez wiele lat linia kursowała na trasie Soboniowice – Dworzec Płaszów. To zmieniło się jednak w 2012, gdy została wydłużona i zamiast na wspomnianym dworcu, kończyła bieg na nowym dworcu przy Powstańców Wielkopolskich (obecnie pętla „Podgórze SKA”). Tak funkcjonowała przez niecałe pięć lat, aż w 2017 przyszła spora zmiana – w ramach serii wzmocnień autobusów peryferyjnych, została skrócona do Zajezdni Wola Duchacka, w zamian otrzymując wyższą częstotliwość. Nowość ta jednak spotkała się z niezadowoleniem części pasażerów którzy stracili dojazd do Wielickiej. W sprawie tej interweniowała nawet Rada Dzielnicy XI Podgórze Duchackie i w efekcie kilka miesięcy później „107” wróciło – jednak nie na Powstańców Wielkopolskich, a do Dworca Płaszów, co było spowodowane trwającymi wówczas pracami przy łączniku kolejowym i spowodowanymi tym dużymi korkami na Wielickiej. Wreszcie, ponad rok później, w październiku 2018, „sto siódemka” znów trafiła na Powstańców Wielkopolskich, teraz nazwanych już „Podgórze SKA”.

Jednak nie na długo! W przyszłym tygodniu czeka nas kolejna zmiana trasy i linia… z powrotem zostanie skierowana do Zajezdni Wola Duchacka. Jest to odpowiedź urzędników Zarządu Transportu Publicznego na uchwałę Rady Dzielnicy X Swoszowice z 30 września tego roku, gdzie napisano:

Wnioskuje się do Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie o zmianę trasy linii autobusowej nr 107 polegającą na ustaleniu jej wcześniejszego przebiegu od przystanku „Soboniowice” do przystanku „Zajezdnia Wola Duchacka”, przy jednoczesnym zwiększeniu częstotliwości kursów.

Uzasadnienie:

Obecnie ze względu na maksymalne obłożenie linii nr 107 w godzinach szczytu porannego, często mieszkańcom nie udaje się wsiąść do autobusu. Równocześnie obserwacja strumieni przepływu pasażerów, ilości osób wsiadających/wysiadających na przystankach (prawie całkowita wymiana pasażerów na przystanku Tuchowska) jest dowodem na funkcjonowanie tej linii jako wahadłowej łączącej osiedla peryferyjne z komunikacją głównych osiedli (linie tramwajowe i autobusowe z Kurdwanowa i Bieżanowa w stronę centrum). Ponadto pasażerowie zwracają uwagę na częstą niepunktualność prawdopodobnie spowodowaną korkami w rejonie ulicy Wielickiej. W takiej sytuacji wydaje się być bezsprzecznie uzasadnione skrócenie i zwiększenie częstotliwości kursowania tej linii.

Jeśli się więc pogubiliście, drodzy Czytelnicy, to poniżej krótka ściągawka z końcówek „107”

  • do 2012: Dworzec Płaszów
  • 2012-2017: Podgórze SKA (Powstańców Wielkopolskich)
  • 2017: Zajezdnia Wola Duchacka
  • 2017-2018: Dworzec Płaszów
  • 2018-2019: Podgórze SKA (Powstańców Wielkopolskich)
  • od 2019: Zajezdnia Wola Duchacka

Trzeba przyznać, że nowy rozkład „107” będzie odczuwalnie lepszy: w szczycie autobusy będą kursować co 20 minut, poza szczytem i w weekendy co 30. Dla porównania, obecnie jest to odpowiednio 30 i 40, a jeszcze kilka lat temu w ogóle było to tylko 35-40 i 60, różnica jest więc prawie dwukrotna. Mamy jednak konflikt interesów: podczas gdy Dzielnica XI walczyła o pozostawienie wydłużonej trasy, Dzielnica X opowiedziała się za krótszą, za to częstszą. ZTP zdecydował się na ten drugi wariant. Czy tym razem skrócenie spowoduje mniejsze protesty? Czas pokaże, jednak perspektywa „sto siódemki” co 20 minut jest zdecydowanie obiecująca.

Jacek Mosakowski

, , , , , , , , , , ,

  1. #1 by Wojciech on 28 października, 2019 - 5:12 pm

    No to czekamy na reakcję mieszkańców ul. Malborskiej 😀

  2. #2 by Zieleńczanin on 28 października, 2019 - 5:18 pm

    A gdyby jeszcze skrócić ją do Piasków Nowych, możnaby dać 12% więcej kursów, czyli wystarczyłoby na f~24 w weekendy jeśli dobrze liczę 😀

    • #3 by kaszmir on 28 października, 2019 - 9:09 pm

      Z tego co pamiętam na Piaskach Nowych nie pomieści się więcej niż „164”.

      • #4 by Zieleńczanin on 29 października, 2019 - 4:36 pm

        No chyba że tak ☺

      • #5 by Wojciech on 29 października, 2019 - 6:43 pm

        W Święto Bożego Miłosierdzia jakoś mieszczą się tam „164” i „433”.

      • #6 by Zieleńczanin on 29 października, 2019 - 8:12 pm

        To jednak jeden dzień, a nie cały rok, tym bardziej że wtedy „164” kursuje co 20, a nie co 12 minut.

  3. #7 by pętla on 28 października, 2019 - 11:00 pm

    ZTP zabrał gimbusa 107 dzieciom.

    (prawie całkowita wymiana pasażerów na przystanku Tuchowska) jest dowodem na funkcjonowanie tej linii jako wahadłowej łączącej osiedla peryferyjne z komunikacją głównych osiedli (linie tramwajowe i autobusowe z Kurdwanowa i Bieżanowa w stronę centrum).

    widzę sprzeczność i uzasadnienie przeciw skracaniu.

    Mniejsze protesty? ZIKIT/ZTP usuwa 2 raz w ten sam sposób linię autobusową z Malborskiej. To lekceważenie społeczeństwa.

  4. #8 by Tomek on 28 października, 2019 - 11:19 pm

    Wszystko fajnie, tylko ta Zajezdnia Wola Duchacka jest nieszczęśliwą końcówką ze względu na tylko jednostronną możliwość wygodnej przesiadki na mocne 179 (które niewykluczone, że będzie szczytowo jeszcze mocniejsze w realnej przyszłości). Ogólnie to przy budowie CH Bonarka zaprzepaszczono szansę na budowę w układzie dróg wewnętrznych pętli dla tego typu linii dowozowych czy wspomagających. Co do Malborskiej to spodziewam się raczej kłopotów, bo trudno sensownie ją z tramwajem skomunikować bez tworzenia nowej kadłubkowej linii, chyba że zrobić eksperyment i np. skierować 274 po jej wzmocnieniu do Zajezdni przez Malborską, wtedy Malborska ma przesiadki na tramwaj na przyst. Bieżanowska, choć z drugiej strony nie wiemy jak to wpłynęłoby na pasażerów spoza Krakowa…

    • #9 by kaszmir on 29 października, 2019 - 8:06 am

      Nie do końca rozumiem co masz na myśli przez „tylko jednostronną możliwość wygodnej przesiadki na 179”. W stronę zajezdni będą mieć wspólny przystanek „Wola Duchacka”. W stronę południa miasta z kolei na „Zajezdni Wola Duchacka” gdzie przystanki są od siebie oddalone o ok. 120 metrów.

    • #10 by Piotr on 29 października, 2019 - 8:49 pm

      Będą wzmocnienia na 179?

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: