„152” i „192” pojadą częściej

Krok po kroku cofane są negatywne zmiany w ofercie komunikacyjnej dla Woli Justowskiej. W czerwcu przywrócono dłuższe trasy „152” i „192”, odpowiednio do Olszanicy oraz do Dworca Głównego Wschód, a teraz w planach jest zwiększenie ich częstotliwości.

Jak udało mi się dowiedzieć, po wakacjach zarówno „152” (Czyżyny Dworzec – Cmentarz Olszanica) jak i „192” (Dw. Gł. Wschód – Chełm / Olszanica Bory) mają mieć zwiększoną częstotliwość w godzinach szczytu i zamiast co 20 minut, będą kursować co 15. Łącznie, na wspólnym odcinku od Muzeum Narodowego, zapewnią zatem naprzemienny takt co ok. 7,5 minuty. Na zmianach zyskają również pasażerowie ze wschodniej części trasy „152”, czyli m.in. z Bieńczyc czy Czyżyn.

Zmiany są na plus, choć nie rekompensują w pełni zlikwidowania linii „252” (Os. Podwawelskie – Kraków Airport), która zapewniała połączenie Woli Justowskiej z lotniskiem, i dzięki której z centrum do Chełmu docierało aż osiem autobusów/h przez większość tygodnia („152”, „192”, „252”). Obecnie osiem kursów/h będzie jedynie w szczycie, w pozostałych porach i dniach zostanie sześć.

Warto wspomnieć, że podobny układ częstotliwości funkcjonował na Woli Justowskiej do 2012 roku – „152” kursowało co 15 minut w szczycie i co 20 poza, tak samo jak para linii „192+292” (co drugi kurs jako „192” kończył w Chełmie, a co drugi jako „292” docierał do lotniska). Można zatem powiedzieć, że po ponad dziesięciu latach komunikacja miejska w tym rejonie wróciła do punktu wyjścia. Jest jednak jedna, dotkliwa różnica – brak dojazdu do lotniska bo „192” kończy obecnie trasę w Olszanicy Borach. Mieszkańcy oraz Rada Dzielnicy VII regularnie upominają się o wydłużenie trasy do Balic. Ja również staram się nakłonić Zarząd Transportu Publicznego do takiej zmiany. Obyśmy się jej doczekali.

Temat na forum pkk.net.pl dot. Woli Justowskiej – w linku.

Jacek Mosakowski

, , , , , , , , , , , ,

  1. #1 by Kamil on 25 lipca, 2023 - 10:32 am

    Wiadomo dlaczego 189 nie zatrzymuje się na przystanku Dworzec Główny Wschód?

    • #2 by Jacek M. on 25 lipca, 2023 - 8:08 pm

      Brak miejsca – jest tylko jeden wolny peron, na używanie którego nie zgadza się MPK bo wyjeżdżające autobusy mogłyby zahaczać o ładujące się elektryki.

      Natomiast ZTP pracuje nad przeniesieniem ładowarki, można liczyć że potem „189” znów zacznie się zatrzymywać przy Dworcu Głównym, tak jak robiło to dawniej, do marca 2021. Zresztą, od tego czasu (ponad dwa lata!) formalnie linia ma trasę objazdową, właśnie dlatego że planuje się ją wcześniej czy później przywrócić na Dworzec.

  2. #3 by Piotr on 27 lipca, 2023 - 7:11 pm

    Wg dzisiejszych informacji od września linia 502 pojedzie w szczycie co 15 minut.

    Więc to wzmocnienie linii 152 i zysk dla pasażerów na odcinku Muzeum Narodowe – Czyżyny jest wątpliwy.

    W zamyśle pewnie będzie takt 7,5 minuty między 152 i 502, ale różne przystanki i trasy zepsują go. A poza tym takt 7,5 minuty miało samo 502 i nie było puste. Wg mnie cięcia.

    • #4 by Jacek M. on 27 lipca, 2023 - 10:53 pm

      O, a gdzieś podano jawnie że „502” będzie co 15 minut? Komunikat nie wspomina o tej linii, choć wszyscy mamy takie podejrzenia niestety.

      Zmiana byłaby mocno na minus. Zwłaszcza, że to „502” zapewnia szybszy dojazd do centrum. Dawniej było tak, że „152” jeździło co 20 minut a „502” nawet co 7,5 – blisko trzykrotnie częściej. To odzwierciedla, która linia ma większą popularność.

      • #5 by Piotr on 28 lipca, 2023 - 5:54 am

        Na PSMKMS jest napisane, że co 7,5 minuty pojadą tylko 179 i 194. A pozostałe linie co 15 minut lub mniej.

      • #6 by Jacek M. on 28 lipca, 2023 - 8:18 am

        Czytałem wczoraj ten artykuł. Autor PSMKMS pracuje w ZTP i często artykuły są jedynie kopią komunikatów, a w komunikacie pisano jedynie o liniach na ciągu północ-południe.

        Podobnie, w komunikacie i artykule nie ma wzmianki o „130”, a nie wyobrażam sobie zejścia z jej częstotliwością do 15 minut, ludzie na Wrocławskiej nie mieściliby się do pojazdów, nawet mimo „494” z Azorów.

        Acz też mam obawy o „502” bo wszak będą wzmocnione „152” i „189”. Urzędnicy zapewne będą zatem argumentować, że łączna liczba kursów jest ta sama (w ciągu godziny ubędą 2 z „502”, dojdzie po 1 na „152” i „189”). Ech.

      • #7 by Piotr on 28 lipca, 2023 - 9:00 am

        Tak samo mogą argumentować, że 130 i 494 pojadą co 7,5 minuty.
        Ale w tak silne osłabienie Wrocławskiej nie chcę wierzyć.

      • #8 by Paweł on 22 sierpnia, 2023 - 3:55 pm

        Piotr
        To taki argument że 130 i 494 będą co 7.5 min to byłby z krzaków wyciągnięty.
        494 z 130 będzie się pokrywać tylko do Łobzowa SKA , sama Wrocławska byłaby mocno na minus i nawet pojazdy przegubowe przez cały tydzień by nie dawały rady niestety

Dodaj komentarz