Dodatkowe kursy „154”?

Głosowanie w Dzielnicy IV za nami – o ile w przypadku „144”/”194″ zdecydowana większość mieszkańców opowiedziała się za utrzymaniem obecnego rozwiązania, tak w przypadku „154” wybrano opcję powrotu autobusów na dawną trasę przez Łokietka i Wybickiego. Rada Dzielnicy IV zapowiedziała, że wyniki będą wiążące i przekaże je do ZIKiT, zatem można się spodziewać, że linia niebawem zmieni marszrutę. Tymczasem warto się zastanowić, czy można przy okazji coś dodatkowo wywalczyć?

Jeśli zmierzyć i porównać trasy „154”, ta po zmianach byłaby krótsza od obecnej o co najmniej 60 m w każdą stronę, tzn. 60 do centrum i 60 z powrotem (różne mapy podają inne długości, w zakresie 60-100). Wydaje się to śmiesznie mało, jednak… koszta funkcjonowania linii opierają się właśnie na długościach tras. I o ile dla pojedynczego kursu kilkadziesiąt metrów to żadna zmiana, tak jeśli uwzględnić ich ilość wykonywaną np. w obrębie tygodnia – różnica zaczyna być odczuwalna. Gdy się przeliczy, tygodniowo autobusy linii „154” pokonywałyby po zmianach ok. 17 km mniej w każdą stronę, co odpowiada długości trzech kursów. Czyli – bez zwiększania kosztów można by dołożyć trzy kursy tygodniowo, w każdą stronę.

To „tylko” trzy kursy, jednak rozkład „154” został tak bardzo okrojony, że każdy jeden jest na wagę złota. Dlatego wysłałem Radzie Dzielnicy IV powyższe przeliczenia wraz z propozycją, aby powalczyła w ZIKiT o te parę dodatkowych odjazdów. Jako przykład, zaproponowałem dołożenie dwóch wieczornych kursów w soboty oraz jednego w niedziele, w każdą stronę. Obecnie linia od godz. 19 kursuje ledwie co godzinę, dzięki zmianie lepsza częstotliwość potrwałaby odrobinę dłużej. Poniżej zaproponowany rozkład, choć oczywiście jest to jedynie przykład.

O dalszym ciągu sprawy będę informować na bieżąco. Warto w tym miejscu przypomnieć, że dokładnie w ten sam sposób rok temu udało nam się wspólnie z RDXII wywalczyć… całkiem nową linię. Radni prosili ZIKiT o wyprostowanie trasy „125”, a jednocześnie walczyli o uruchomienie weekendowej linii nocnej do os. Złocień. I na szczęście w porę udało nam się zorientować, że oszczędności z tego pierwszego dokładnie starczą na drugie. Linia – oznaczona jako „643” – została uruchomiona po wakacjach 2012 i kursuje do dnia dzisiejszego (zainteresowanych odsyłam do stosownego wpisu).

lkaszmirski

, , , , , , ,

  1. #1 by Bożydar on 21 grudnia, 2013 - 12:29 pm

    Gdyby 643 przyciąć do skrzyżowania Bieżanowska/Nowosądecka to jeszcze jakiś dodatkowy kurs by się znalazł;)

  2. #2 by lkaszmirski on 22 grudnia, 2013 - 6:09 pm

    Nie jestem pewny, czy starczyłoby chociaż na jeden kurs, raczej mało 😉
    Zresztą jest wiele pytań, choćby gdzie autobusy miałyby stać w oczekiwaniu na odjazd? I czy ZIKiT zgodziłby się na taką „nie-końcówkę”?

  1. Dodatkowe kursy “154″ – korekta | krabok

Dodaj odpowiedź do lkaszmirski Anuluj pisanie odpowiedzi