Nowości powakacyjne 2015 – autobusy cz. 2

Kontynuujemy przegląd cichych cięć zmian w powakacyjnych rozkładach autobusów (pierwsza część jest dostępna tutaj).

„139” wzmocnione, a nawet przeciwnie

Ileż to się ZIKiT chwalił, że „139” w porannym szczycie będzie wzmocnione do częstotliwości co 10 minut. Mieszkańcy mogli więc sądzić, że znaleziono środki na dodatkowe kursy i ta wiecznie przepełniona linia będzie miała więcej odjazdów w porannym szczycie. A jaka jest rzeczywistość? Na „139” nie dość, że nie dodano kursów, to nawet parę odjęto.

Porównanie rozkładów przed (z lewej) i po wakacjach (z prawej).

Rano, wbrew szumnym zapowiedziom, nie doszły żadne kursy, jedynie przeniesiono jeden z godz. 6 na godz. 8. Lecz co tu się stało wieczorem? Od godz. 20 linia jeździ co 20 minut, zamiast co 15 jak dotychczas! Zatem nie dość, że nie dołożono wzmocnień, to jeszcze zabrano trzy kursy dziennie! Wprawdzie doszedł w zamian jeden w święta (a kolejny zostały przeniesiony z ranka na wieczór), jednak łączny bilans to -14 kursów tygodniowo (-4 w przeciwną stronę). Cięcia prawdopodobnie zostały zatwierdzone by znaleźć oszczędności na nową trasę „139” przez Bohomolca – która jest o ok. 200 m dłuższa niż dawna przez Wiślicką. Wydaje się mało, lecz przemnożona przez łączną ilość kursów daje kwotę, którą trzeba było załatać – usunięto więc parę odjazdów z rozkładu. O tym ZIKiT milczy.

Mniej „151/451”

Po cichu oberwało się również liniom „151/451”. W weekendy dotychczasowy, równy takt 40-minutowy został rozbity i raz odstępy wynoszą 40, a raz 60 minut. Na cały weekend to zaledwie 4 kursy mniej w każdym kierunku, jednak przez ich brak rozkład jest nieregularny. Co gorsza, zniszczono również synchronizację „151/451” ze „178” w święta: ta ostatnia zwykła mieć ~f=40, dzięki czemu z os. Pod Fortem autobus odjeżdżał co 20 minut. Teraz ma ~f=30 – niby lepiej, jednak nie da się tego w żaden sposób zsynchronizować z drugim autobusem. W efekcie, zamiast równego taktu ~f=20, w niektórych godzinach mamy odstępy 6+30+6…

Rozkład „151” przed i po wakacjach. W weekendy ubyło niby tylko parę kursów, jednak przez to – oraz przez zaniechanie synchronizacji ze „178” – bilans jest dla Klin mocno pesymistyczny. Naprawdę, komu przeszkadzał autobus wypadkowo co 20 minut w weekendy?

„174” i „178” co pół godziny w święta

Pomysł z puszczeniem „174” i „178” w niedziele i święta co pół godziny dalej uważam za zły – wprawdzie poprawiła się synchronizacja na Nowohuckiej, lecz w zamian stworzono problemy w innych rejonach miasta, w tym Kurdwanowie czy Klinach. Ogólnie też w święta na Nowohuckiej ubyło po kilka kursów w każdą stronę, bo wcześniej było ich 4-5 na przemian w zależności od godziny, obecnie jest zawsze 4. Choć trzeba przyznać, że w zamian na „178” doszły 2 kursy w dni powszednie w kier. Mistrzejowic, co jest na plus.

„182” i „482”

Powakacyjne przecieki się potwierdziły i „482” rzeczywiście w niedziele i święta ma dłuższe godziny kursowania niż w soboty (odpowiednio: 7-17 oraz 9-21). O „182” i „482” na Mistrzejowicach zostało już chyba wszystko powiedziane, więc zwrócę tylko uwagę na fakt, że oberwało się os. Na Stoku: teraz „182” kursuje tutaj w weekendy tylko co 30, zamiast co 24 minuty. By dolać oliwy do ognia dodajmy, że ledwie kilka miesięcy temu pocięto również „142” w soboty – w ten sam sposób. Obie linie zatem kursują teraz co pół godziny przez cały weekend, jednak nikt nie zdecydował się ułożyć między nimi taktu – wręcz przeciwnie, z i do os. Na Stoku jadą przez cały dzień w odstępach 2-3 minutowych, by potem przez blisko pół godziny nic nie jechało. Czemu? „142” raczej nie jest zsynchronizowane z żadną inną linią, wystarczyłoby więc przesunąć jej odjazdy o ok. 15 minut w obie strony i mielibyśmy niezłe zgranie ze „182”. Zabrakło dobrej woli?

„439”

I na koniec trochę bardziej optymistycznie. „439” zostało wydłużone do Czyżyn Dworca, a do tego przybyło kilka kursów – 1 w kier. Mydlnik oraz 2 w kier. Huty.

Podsumowanie

Zmian jest więcej, jednak na większości linii są to pojedyncze różnice w ilości kursów, raz na plus, raz na minus. Zastanawia wybiórczość komunikatów ZIKiT: Zarząd potrafi pochwalić się zwiększeniem częstotliwości „130” poza szczytem, lecz zmniejszeniem „139” wieczorem – już nie. Potrafi wspomnieć o dodatkowym kursie „125” rano nie pisząc nic o tym, że zabrano go w zamian popołudniu. Czemu? Ocenę pozostawię Czytelnikom.

Kaszmir

, , , , , , , , , , , , , , ,

  1. #1 by Krzysztof Zbigniew Malak on 2 września, 2015 - 9:16 am

    „Czemu? Ocenę pozostawię Czytelnikom.”
    To się nazywa Polityka Informacyjna ZIKiT-u i pewnie jej zasady sa zawarte w jakiejś „Ksiendze” ;-P

  2. #2 by xsz on 2 września, 2015 - 10:21 am

    mogę zapytać, skąd bierzesz te starsze rozkłady, tak jak na przykład tutaj „139” i „151” sprzed wakacji? 🙂

    • #3 by kaszmir on 2 września, 2015 - 12:22 pm

      Ściągam na dysk od czasu do czasu, w konkretnych datach (typu: przed wprowadzeniem wakacyjnych, w czasie wakacji itd.). Używam do tego programu Archikom który napisałem m.in. w tym celu – https://krabok.wordpress.com/2013/12/28/archikom-2-0/

      Ma opcję, dzięki której można ściągnąć wszystkie rozkłady wszystki linii z wszystkich przystanków dosłownie dwoma-trzema kliknięciami 🙂

      • #4 by xsz on 2 września, 2015 - 2:09 pm

        Aaa! No bo wiesz, webarchive fajny, jak się chce zobaczyć jak wyglądała dawniej strona główna mpk, ale właściwie nic poza tym. Jak się chce obczaić rozkład, to z reguły pokazuje obecny (lub wywala error jeśli jakaś linia już jest zlikwidowana). Anyway, dzięki!

      • #5 by kaszmir on 2 września, 2015 - 11:45 pm

        No, ściągam rozkłady tak od połowy 2013, mam też pojedyncze z czerwca 2012 oraz 2011 🙂 Myślałem, żeby wrzucić bazę rozkładów online, jednak zajmują zbyt dużo miejsca. Jakby co mogę pojedyncze udostępniać w razie potrzeby.

  3. #6 by Wojciech on 3 września, 2015 - 1:45 pm

    Jeszcze trzeba nadmienić, że „139” rzadziej jeździ w świąteczne poranki – częstotliwość 20-minutowa zaczyna się dopiero o 9, nie o 8.

    • #7 by kaszmir on 3 września, 2015 - 7:23 pm

      Wspomniałem o tym w tekście:
      „a kolejny zostały przeniesiony z ranka na wieczór”
      🙂 Kurs nie zniknął, po prostu przeniesiono go na wieczór.

  4. #8 by EU8N on 11 września, 2015 - 8:30 am

    Proponuję zobaczyć rozkład 153 i 193 w weekendy około 9:00 z os. Piastów w kierunku Lesiska i os. Na Skarpie. Wspaniała koordynacja obu linii.

    • #9 by kaszmir on 11 września, 2015 - 9:42 am

      O rety, przecież to jest jakiś żart!
      „193” 9:05
      „153” 9:10
      a potem przez 55 minut ani jednego kursu 😮

  5. #10 by EU8N on 11 września, 2015 - 5:52 pm

    Oczywiście to efekt zawracania 153 w kryterium ulicznym. Nawiasem mówiąc, w związku ze zmianami weekendowej częstotliwości 163 i 183 wpadł mi do głowy taki pomysł zmian w soboty i niedziele:
    – Zmniejszyć częstotliwość 123 do 40 minut, koordynując ze 163;
    – Zwiększyć częstotliwość 193 również do 40 minut i skoordynować ze 123;
    – Zlikwidować kursy 153 w weekendy.
    Teoretycznie, dla mieszkańców zmiana trochę na minus, bo mniej kursów, ale w zamian szansa na lepszą koordynację między poszczególnymi parami linii. Dodatkowo Mistrzejowice mają teraz 139, więc rzadsze 123 nie powinno być problemem.

  1. Top 10 do poprawki | krabok

Dodaj komentarz