Komunikacja w Boże Narodzenie – komentarz

Kolejne Święta za nami. Jak co roku, w wigilijny wieczór oraz w bożonarodzeniowy poranek krakowska komunikacja miejska była mocno przycięta – część linii została zawieszona, inne kursowały w ograniczonych godzinach albo ze zmniejszoną częstotliwością. Osobiście, w pełni popieram te decyzje – w tym okresie autobusy i tramwaje i tak jeżdżą puste, a miasto dosłownie zamiera. Od kilku lat po wigilijnej kolacji dojeżdżam wieczorem do centrum (nie dlatego, że muszę, lecz chcę 😉 ) i mogę przyznać, że nawet mimo zawieszenia znacznej ilości linii, w tych pozostałych zwykle jedzie najwyżej parę osób na pojazd. Dlatego wg mnie warto byłoby za rok spróbować dokonać nawet większych ograniczeń. Skorzystalibyśmy na tym wszyscy – dla budżetu oznaczałoby to spore oszczędności, które można przeznaczyć na kursy w bardziej potrzebnych okresach (albo np. uruchomienie nowej linii), a i więcej motorniczych oraz kierowców dostałoby szansę spędzenia Świąt z rodzinami. Zastanówmy się więc, co jeszcze dałoby się wymyślić w tej materii.

Fragment komunikatu ZIKiT na 24-25 grudnia 2015.

Ograniczenie godzin kursowania

Jak możemy przeczytać w komunikacie, wiele linii zjechało do zajezdni ok. godz. 17 w Wigilię, a w I dzień Świąt wróciło na ulice dopiero koło południa. Generalnie, postąpiono tak z liniami, które nie były niezastąpione. Np. „6-tką”, która większość potoków dzieli z „24” (Kurdwanów – centrum) i „13” (Wielicka – Korona – centrum), albo „194” będącym w sporej mierze zdublowanym przez tramwaje (Czerwone Maki – Centrum Kongresowe) i „144” (Centrum Kongresowe – Krowoderskich Zuchów). Przygotowana przez urzędników lista wydaje się całkiem trafna, jednak w mojej opinii można by do niej dołożyć jeszcze kolejne trasy, które w Wigilię po godz. 17 nie były aż tak potrzebne:

  • „9”: w większości zdublowana przez „50” i „52”,
  • „204”: w całości pokrywające się z „244”, tu trzeba by się dogadać z Wieliczką która współfinansuje tę linię, jednak myślę, że Gmina byłaby zainteresowana potencjalnymi oszczędnościami.

Redukcja częstotliwości

Pozostałe połączenia wydają się potrzebne, jednak mogłyby kursować rzadziej. Po godz. 17 miasto pustoszeje i tak jak na co dzień jestem zwolennikiem częstych linii, tak w Wigilię wieczorem sporo z nich można by przyciąć. Np. „50” 24 grudnia kursowała co 10 minut aż do godz. 21-22! Wg mnie bez problemu można było zawiesić co drugi kurs wieczorem, dzięki czemu kursowałaby z częstotliwością ~f=20. Oczywiście „pięćdziesiątka” jest tutaj tylko przykładem, inne magistralne linie można by ograniczyć w analogiczny sposób.

Rozkład „50” na okres świąteczno-noworoczny 2015.

Również w części autobusowej dałoby się znaleźć sporo kandydatów do oszczędności. Dobrym przykładem jest tu „130”, która kursowała co 10 minut aż do godz. 20. Podobnych przypadków było więcej.

Nocne zamiast dziennych?

Niektórzy sugerują również, że w dni takie jak Wigilia, pod wieczór komunikacja dzienna mogłaby w ogóle przestawać kursować, będąc zastąpioną przez linie nocne (odpowiednio wzmocnione, np. do częstotliwości ~f=20). Takie rozwiązanie funkcjonuje dla przykładu w Pradze. Pomysł do rozważenia, choć ma i swoje wady: taką siatkę wciąż trzeba by było uzupełnić dziennymi liniami na peryferiach, a do tego konieczność ich synchronizacji z nocnymi wymusiłaby układanie rozkładów od nowa na ten jeden wieczór. 25 grudnia z kolei i tak trzeba by było wrócić do dotychczas stosowanego rozwiązania, bo jest trochę osób, które rano wybierają się do kościołów na msze. Nie jestem zatem pewny, czy warto aż tak komplikować układ sieci i rozkładów na jeden wieczór.

Epilog

Powyższe pomysły to tylko propozycje. I choć wymagałyby trochę pracy (przygotowanie specjalnych rozkładów, wywieszenie ich na przystankach) to wg mnie gra jest warta świeczki – można by zaoszczędzić kilkadziesiąt, jak nie kilkaset tysięcy zł, które pozwoliłyby dokonać odczuwalnych wzmocnień w innych okresach, albo np. uruchomić nową linię nocną na stałe. Nie wspominając o kierowcach i motorniczych, którzy mogliby w spokoju spędzić Święta ze swoimi rodzinami. Wydaje się więc, że wszyscy byśmy na tym zyskali, dlatego Zarządzie – może warto to rozważyć za rok?

Kaszmir

Reklama

, , , ,

  1. #1 by J on 27 grudnia, 2015 - 9:16 pm

    W Krakowie są jedne z największych cięć na święta w skali całego kraju. Może od razu wytnijmy różne kursy w różnych porach, w których jest „parę osób na kurs”?

    • #2 by J on 27 grudnia, 2015 - 9:21 pm

      Może z tym taktem jest różnie, ale uruchamianie wielu linii dopiero od południa? Można spróbować takie rozwiązanie, jakie jest we Wrocławiu: Linie, które jeżdżą częściej niż co 30 minut, przyciąć do właśnie takiej. Ale znowu we Wrocławiu jeżdżą tak od rana do ostatniego kursu (wyjątkowo pojedyncze linie, ale to jest patologią).
      Jakiekolwiek zmiany w liniach byłyby patologią.

      • #3 by kaszmir on 27 grudnia, 2015 - 9:25 pm

        Jeżdżę co roku w Wigilię wieczorem i kursy na mieście są naprawdę puste. Nie ma sensu utrzymywać częstotliwości co 10 minut, jeśli w wagonach jedzie góra parę osób, a nieraz nawet jadą na pusto.

        Mi właśnie chodzi o to, by przyciąć wieczorem 24.12 linie do jakiejś odgórnej częstotliwości. Może ~f=20 żeby ci, którzy potrzebują pojechać w miasto albo się przesiąść, mieli taką opcję. Zwłaszcza, że na wielu ciągach zostaje ledwie jedna linia, dlatego takt 20 minut byłby chyba optymalny.

      • #4 by J on 27 grudnia, 2015 - 9:52 pm

        Wieczorem 24.12 spokojnie może być 30-stka nawet tam, gdzie jeździ jedna linia.
        Zacząłeś jednak dywagować o zmianie siatki linii i to mnie zaniepokoiło.

      • #5 by kaszmir on 28 grudnia, 2015 - 5:37 am

        Ja tylko wspomniałem, że pojawiają się takie głosy (wśród internautów), żeby zastąpić komunikację dzienną liniami nocnymi. Jednak w tekście wyjaśniam, czemu nie jestem przekonany do takiej opcji.

      • #6 by J on 28 grudnia, 2015 - 8:14 am

        Rozumiem, przeczytałem artykuł cały, ale przymierzałeś się w nim do jakichś ograniczeń 😉
        Ogólnie nie podobają mi się próby JAKICHKOLWIEK przekierowań linii, ponieważ rodziłoby to tylko zamieszanie i utrudnienia. Co do ograniczeń, jasne – jestem za nimi, ale niech to będą linie dowozowe, które wymagają przesiadek do docierania w inne miejsca. Na liniach tramwajowych dalszego ograniczania linii bym nie widział, redukcja częstotliwości wydaje się najlepsza.
        Za to dużo można zmienić w święta – zacząłbym od tego, żeby linie zaczynające od 12:00 podzielić na dwie kategorie: Pierwsza to te, które powinny być uruchamiane od ok. 9:00 i jeździć do ok. 19:00-20:00 (nie tak jak teraz od 12:00 do 23:00-0:00). Druga kategoria linii – po prostu do zawieszenia, ze 135 i 168 na czele. I wreszcie – niech te ograniczenia funkcjonują w oba dni świąt. W mieście specjalnych wahań między tymi dniami nie ma. Dodatkowo dla dni między świętami a sylwestrem spróbowałbym z rozkładami sobotnimi, a w wigilię zawieszanie zacząć od ok. 15:00.

      • #7 by J on 28 grudnia, 2015 - 8:53 am

        Jednak bez jakiejś remarszrutyzacji do uzyskania normalnego taktu na każdej linii nic nie ma sensu, bo nie da się przesiąść z niczego na nic.

  2. #8 by tc2005 on 28 grudnia, 2015 - 12:29 pm

    Od „9” Kaszmir wara. Mało to już Bieżanów został pocięty w te dni? Nie ma „23”, pocięto „163”. Ty jeszcze chcesz zabrać „9” jedyną linię łączącą południowe osiedla z kawałkiem Nowej Huty. Pragnę zaznaczyć, że jeszcze w poprzednich latach zawieszono właśnie „9” ale zostawiano „23”. Były jednak spore naciski aby zrobić to od tego roku inaczej i tak też ZIKiT uczynił. Chwała im za to. Także Łapy precz od „9”. Może by tak zrobić inaczej? Zawiesić w te dni linie: „174”, więcej niż 50 procent propagandową „50” przecież na tych relacjach jest dużo innych linii które mogą spokojnie zastąpić te proponowane przeze mnie. A ile oszczędności byłoby z zawieszenia powiedzmy w 75% albo i całkowitego „50”! Ale to nie mogło zostać zaproponowane przez Ciebie bo wielu z Nas wie dlaczego.

    • #9 by kaszmir on 30 grudnia, 2015 - 10:25 pm

      A jechałeś kiedyś tymi tramwajami w Wigilię, czy tylko tak piszesz? Ja co roku jestem na mieście i jeżdżą totalnie puste. Serio utrzymywanie linii tramwajowe (i kazanie motorniczemu pracować w Wigilię) tylko po to, żeby 2-3 osoby na kurs sobie pojechały?

      I jak chcesz zawieszać „50”, jak to jest wtedy jedyna linia w Tunelu? Poza tym Kurdwanów zostaje wtedy z dwoma tramwajami („24”, „50”), Bieżanów też by mógł. Tyle. Dwie w ten wieczór to aż nadto, a tak jak pisałem oszczędności można przeznaczyć na wzmocnienia wtedy, kiedy będzie bardziej ta komunikacja potrzebna (i mogą iść na Bieżanów – czemu nie).

      „174” też odpada, choć jak dla mnie nie ze względu na Kurdwanów, a zapewnianie szeregu unikatowych relacji w Hucie. W sumie „163” powinno też zostać – mogliby więc zostawić za rok „163”, a w zamian zawiesić „183” które jest przez to pierwsze zdublowane.

      • #10 by tc2005 on 30 grudnia, 2015 - 10:46 pm

        Jestem każdego roku późnym wieczorem w Wigilię w różnych rejonach miasta korzystając z komunikacji. I powiem krótko: te 2, 3 osoby w całym tramwaju to są tylko Twoim urojeniem, wymysłem. A nawet gdyby tak było to tyczą się one również linii kurdwanowskich. I wiedziałem co dobitnie pokazałeś swoim wpisem. Bronisz ich jak lew nawet gdy wożą one wszelkie tlenu, azoty i inne pierwiastki. Dyskusja z Tobą jest okropnie nudna. A co do moich propozycji. Nic nie staje na przeszkodzie aby zawiesić często kursującą „50” a w tunelu zostawić „5” i „19” kursujące rzadziej ale mieszkańcy mieli by z tego większe korzyści bo mogą jechać zarówno do Huty jak i na Kazimierz i w inne rejony Podgórskie. S zawieszenia „50” w taki wieczór są większe oszczędności. Co do twoich dalszych słówek. Do 24+50 to nie jest to samo w kursach wieczornych co dwie linie bieżanowskie. Śmiało można napisać, że są równe 3 kursujących z Bieżanowa. Zatem sprawiedliwie to ZIKiT to rozwiązał. Jakie to też niby nadzwyczajne relacje ma „174” na swojej trasie że nie można jej wieczorem zawiesić? Ja ich nie widzę piszę wprost bo jakoś widzę na każdym jej odcinku inne linie tramwajowe i autobusowe spokojnie ją zastępując. Bronisz zaciekle na każdym kroku kurdwanowskie linie nawet brnąc dalej w swoich (przepraszam za wyrażenie) bredniach i tyle.

      • #11 by kaszmir on 4 stycznia, 2016 - 9:55 am

        Gdzie bronię Kurdwanowa? Przecież napisałem, że tak samo jestem zwolennikiem pocięcia „50” do ~f=20 po godz. 17 – masz to w poście.
        I jeszcze zasugerowałem zawieszenie „204”, które przecież też jedzie przez Kurdwanów!

        Niesamowite. Cokolwiek by człowiek nie zrobił – nawet, jak proponuje cięcia na Kurdwanowie – to i tak mu zarzucą, że… faworyzuje Kurdwanów. Tak się nie da dyskutować.

      • #12 by J on 4 stycznia, 2016 - 9:59 am

        Oj, Kaszmir – to już jest plaga, merytorycznie nie dasz rady – po prostu weź popcorn 😀

  3. #13 by tramwajarz on 28 grudnia, 2015 - 2:21 pm

    Rozpisać przetarg na obsługę siatki KMK (tramwaj+autobus) przez ok. 8metrowe busy w Wigilię i Boże Narodzenie (do 12). Też będą oszczędności.
    Przesunąć część kursów dziennych na obsługę dojazdu na Pasterkę i bożonarodzeniowe „ranne” (czyli do 12) Msze Św.

    MPK też nie wysyła żadnych(?)Autosanów na l. nocne w ” noce robocze”. Tłumów nie ma a ile tu byłoby oszczędności, ile powstałoby nowych nocnych linii …

    Cięć lepiej nie proponować. ZIKIT będzie strzelał w ciemno i to się źle skończy dla tych pojedynczych pasażerów.

    • #14 by J on 28 grudnia, 2015 - 2:51 pm

      Taak… A autobusy na obsługę przez 2 dni w roku się wyczarują…

      • #15 by tramwajarz on 30 grudnia, 2015 - 10:37 pm

        Tak. Ogrom zleceń mają w Wigilię.

        Zalecz tą biegunkę.

      • #16 by J on 31 grudnia, 2015 - 10:04 am

        Po pierwsze, naucz się kulturalnej dyskusji
        Po drugie, tyle tych wolnych busów…
        Więcej o tych busach piszę w innym wątku komentarzy.

      • #17 by tramwajarz on 1 stycznia, 2016 - 7:36 pm

        Więc zacznij od siebie. Ani kultury, ani merytoryczności.

  4. #18 by Przemysław z Mistrzejowic on 30 grudnia, 2015 - 4:47 pm

    Na najsłabszych liniach można by puszczać “taxi-busy”. W Niemczech widywałem coś takiego, że np. do 18:00 kursuje na linii normalny autobus, a ostatnie kilka kursów realizuje 7-osobowa taksówka. Taryfa bez zmian, ale jak się jedzie większą grupa, to trzeba zadzwonić 1,5 godziny wcześniej do przewoźnika, żeby przysłał autobus.
    Myślę, że na tereny “zapleszowskie”, Wadów, Zesławice, Tonie czy Tyniec byłoby to ciekawe rozwiązanie.
    Pozdrawiam.

    • #19 by J on 30 grudnia, 2015 - 7:13 pm

      Nie uważam to za dobre rozwiązanie. Komunikacja miejska jest w tych porach ograniczona najmocniej, więc przyjazd musi być pewny niemal co do minuty. A w Polsce nawet w święta jeździ nią sporo osób.
      Technicznie może to być dobre, ale przy poziomie organizacji MPK Kraków to spore wyzwanie – można spróbować tak z obszarami, gdzie jeździ telebus.
      Albo jako dodatek i wybadać opinie i statystyki przewozów.

      • #20 by J on 31 grudnia, 2015 - 10:11 am

        U nas, w Polsce – komunikacja miejska od zawsze była zorganizowana w inny sposób, niż na wschodzie i zachodzie. Na wschodzie „marszrutki” kursowały od zawsze, na zachodzie do coraz dłuższego czasu dominuje mocny rachunek ekonomiczny i wysoka elastyczność.
        U nas cały czas na autobusach dominuje system 12/15/18m autobusów, rozkłady minutowe (a to głównie polska tradycja i to dopiero od lat ’90!) i nie jest to w sumie złe, bo funkcjonuje bardzo dobrze. Nie można zmieniać przyzwyczajeń „od zaraz”, bo komunikacja miejska to nie są przewozy samochodowe.
        Żeby przyzwyczaić mieszkańców Krakowa do takiego systemu, muszą oni się z nimi „zżyć” – na przykład rozszerzyć zakres działania telebusa, skorzystać z SKA i stworzyć takie dowozówki itp.
        Potrzebne jest tu obustronne działanie: przyzwyczajenie się mieszkańców do takich busików oraz przyzwyczajenie się ZIKiT-u i przewoźnika do sprawnej obsługi – w wigilijny wieczór przy wycięciu linii rozkładowych na jakiekolwiek błędy nie ma miejsca.
        Z drugiej strony – nie lepiej byłoby po prostu zakupić dużo 8-9m autobusów do użytku codziennego na liniach ze słabym napełnieniem, ale za to z większym taktem i je wykorzystywać w wigilię? Do tego trzeba wielu mocnych analiz i nie nam dywagować o tym…

    • #21 by kaszmir on 30 grudnia, 2015 - 10:26 pm

      Pomysł wg mnie jest interesujący, choć wiele by tu zależało od wykonania. No i tak jak wspomniał J, od opinii pasażerów.

  5. #22 by tramwajarz on 30 grudnia, 2015 - 10:49 pm

    Na pewno można wysłać na przyszłą Wigilię Zatramwaje.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: