Nie będzie więcej kursów „258”

Zabierzów od jakiegoś czasu przymierzał się do wzmocnienia rozkładów linii „258”. Ze strony Gminy były i pieniądze, i wola by wdrożyć takie rozwiązanie. Niestety najnowszy wpis na profilu Sołectwa Nielepice sugeruje, że z pomysłu nic nie będzie, a na pewno nie w tym roku. Sprawę zawalił Kraków.

Proponowany, niedoszły rozkład „258” po wzmocnieniach. Na czarno (z lewej) obecne odjazdy, na czerwono (z prawej) – propozycja zmian.

Pieniądze, które gmina była gotowa przeznaczyć na wzmocnienie „258”, będą ostatecznie przeznaczone na uruchomienie busa obsługiwanego przez prywatnego przewoźnika. Co się stało? Najlepiej sprawę wyjaśnia wpis Sołectwa Nielepice, który został opublikowany przy okazji otwarcia kopert w przetargu na obsługę wspomnianego połączenia.

Nastąpiło otwarcie ofert na usługę przewozu osób, celem poprawy obsługi komunikacyjnej Brzoskwini i Nielepic.

Dlaczego tak późno?
Powodów było kilka, jednym z nich były próby uruchomienia małego autobusu MPK, który miałby kursować na trasie : Brzoskwinia – Nielepice – Kraków zamiast busa. W tej sprawie zostało umówione spotkanie z Zarządem Transportu Publicznego. Z.T.P. Po spotkaniu oświadczył, że trasa spełnia wymogi aby kursował na niej mały autobus, ale na chwilę obecną MPK nie posiadają odpowiedniej ilości małych autobusów na obsługę dodatkowych tras. Odbyło się kolejne spotkanie tym razem pod kątem kursowania standardowych autobusów MPK. Po wizji w terenie Z.T.P. oświadczył, że parametry drogi w Nielepicach nie pozwalają na kursowanie tego typu pojazdów.

Powrócono do sprawy busa. Gmina ogłosiła na stronie BIP zapytania ofertowe dotyczące usługi przewozu osób, Na sześciu przewoźników działających na ternie Gminy ofertę złożyła tylko jedna firma. Kwota jaką chce przewoźnik znacznie przekracza kwotę zapisaną w budżecie Gminy. Brakujące środki można by przesunąć z puli jaka była przeznaczona na dodatkowe kursy na linii 258.

Przewoźnik oświadczył, że jest gotowy do świadczenia usługi niezwłocznie po podpisaniu umowy i uzyskaniu zgód na korzystanie z przystanków (co powinno być formalnością trwającą maksymalnie do miesiąca czasu) Bus będzie kursował : Brzoskwinia, Nielepice, Zabierzów następnie skręci pod skałę Kmity przez Szczyglice ul. Balicką wjedzie do Krakowa, następnie będzie poruszał się ul. Armii Krajowej, Czarnowiejską, Alejami Trzech Wieszczów, przystanek końcowy będzie na ul. Kamiennej. Cena biletu na trasie Nielepice – Kraków będzie wynosiła 5 zł. Będzie możliwość zakupienia również biletów miesięcznych w cenie 130 zł.

Skąd pochodzą wolne środki, które mogą zostać przeznaczone na dopłatę do busa?

Początkiem roku urząd gminy wystąpił do Z.T.P. W wnioskiem o uruchomienie dodatkowych, kursów na linii 258 zgodnie z Państwa oczekiwaniami przekazanymi na spotkaniu. W odpowiedzi Z.T.P. przesłał rozkłady jazdy, które przedstawiłem Państwu do akceptacji. Zaraz po tym piśmie przesłał następne informując że zaproponowane zmiany byłoby możliwe dopiero w czwartym kwartale roku po zakończeniu przebudowy ul. Królewskiej. W chwili obecnej wszystkie wolne autobusy są przeznaczone jako komunikacja zastępcza (linia 704), która kursuje na trasie Bronowice – Teatr Bagatela.

Podsumujmy: Gmina była chętna, na wniosek mieszkańców, do wzmocnienia linii „258”. Znalazła też na to pieniądze w budżecie. Tymczasem Kraków, ten sam Kraków który rzekomo stawia na transport zbiorowy i który tonie w smogu, próbując zachęcać pasażerów z aglomeracji do przesiadki na transport publiczny, odmówił dodając, że najwcześniej autobus można by uruchomić dopiero pod koniec roku.

I nie, nie zgodzę się na zasłanianie się remontem trasy do Bronowic. Pod koniec czerwca zaczynają się wakacje, wiele linii zostanie pociętych, inne zawieszone i zapotrzebowanie na autobusy generalnie zmaleje. Taki stan utrzyma się do drugiej połowy września (dopiero wtedy „139”, „502” i „503” wracają do regularnych częstotliwości, wtedy też dopiero wyjeżdża z powrotem „429”), a wtedy ma się właśnie zakończyć wspomniany remont (info). Słowem – nawet jeśli teraz zapotrzebowanie na autobusy osiągnęło limity, tak można było znaleźć ten jeden (jeden!) autobus na wzmocnienie „258” już od czerwca. Na pewno byłby to bardziej zachęcający termin niż gdzieś pod koniec roku.

Rzecz może się wydawać mała, wszak to tylko parę kursów jednej podmiejskiej linii. Lecz ukazuje schemat, jaki powtarza się nie pierwszy raz. Zabierzów chciał i miał gotowe środki w budżecie na wzmocnienie autobusu. Liczył na współpracę, wszak Kraków sam zachęca gminy do stawiania na transport zbiorowy bo jest świadom że tonie w korkach i smogu. Gród Kraka jednak zaczął kłaść same kłody pod nogi. Droga dobra dla małych autobusów, ale niestety teraz takich nie mamy wolnych. No to może większe pojazdy? No niestety droga się nie nada. A nawet jakby się nadała, to i tak nie mamy autobusów. No i udało się. Zabierzów, widząc że Krakowowi się nie chce, zrezygnował ze wzmocnienia „258” i uruchomi w zamian własnego busa. A Kraków odetchnął z ulgą, no bo jeszcze musiałby się starać, i jeszcze ludziom by się spodobało częstsze „258”. A tak nie ma wzmocnień, nie ma problemu. Można spokojnie zamknąć temat i wrócić do chwalenia się jak to nasze miasto stawia na komunikację miejską.

Jacek Mosakowski

Reklama

, , , , , , , , , ,

  1. #1 by -R on 10 Maj, 2019 - 2:53 pm

    Dno w wykonaniu Krakowa. Ale no czego się spodziewać po świcie Jacusia? A potem wielkie zdziwienie, że takie korki i czemu ludzie jeżdżą własnymi samochodami zamiast zbiorkomem?!?!

  2. #2 by malax91 on 10 Maj, 2019 - 3:35 pm

    ZTM otrzymał pismo od gminy Zielonki by na wniosek mieszkańców uruchomić dodatkowe kursy linii „227” (po dwa rano i po południu w każdą stronę).
    W odpowiedzi poinformowano, że autobusu nie ma. Zwolnią się we wrześniu, ale jest kolejka. Oprócz tego nie ma też na to przewidzianych środków.

    • #3 by kaszmir on 10 Maj, 2019 - 4:21 pm

      O rety 😦 Jest to gdzieś opisane, masz może jakiś link do źródła? Czy informacja własna?

      • #4 by Zieleńczanin on 11 Maj, 2019 - 4:17 pm

        Fakt faktem że te kursy byłyby bardzo przydatne, tłok w 227 jest prawie zawsze, nawet o 17 w stronę Krakowa (!). Dzięki zmianom linia ta mogłaby jeździć co 30 min w szczycie. I tak zupełnie egoistycznie – dałoby się dzięki temu zgrać 207, 227 i 297 w takt co 15 min w szczycie 🙂 Szkoda strasznie tej odmowy.
        PS. Planuję w najbliższym czasie uderzyć do Urzędu Gminy w sprawie rozpisania przetargu na obsługę linii w gminie – Kaszmir, jest jakaś szansa na powodzenie?

      • #5 by kaszmir on 11 Maj, 2019 - 11:00 pm

        Wg mnie niestety są małe szanse, jednak próbować zawsze warto.

      • #6 by malax91 on 13 Maj, 2019 - 1:25 pm

        Przepraszam, że dopiero teraz, ale nie było mnie przy komputerze przez weekend.
        Moja narzeczona mieszka na trasie tej linii, a ja w Krakowie. Często do niej jeżdżę, więc napisałem prośbę do gminy Zielonki o przeanalizowanie możliwości zwiększenia kursów 227 (2 rano, 2 popołudniu lub więcej).
        Dostałem odpowiedź, że pismo skierowano do ZTM. Poproszono także sołtysów o rozmowy z mieszkańcami na ten temat.
        Po ponad miesiącu dostałem odpowiedź z gminy Zielonki, że ZTM odpisał na ich pismo. Odpowiedź brzmiała tak:
        „Warianty są tak przygotowane, że można technicznie je wprowadzić, ale najmniejsza ilość kursów to 2+2.
        Niestety do tego potrzebny jest autobus, którego obecnie nie ma. Autobusy zwalniają się najwcześniej we wrześniu (koniec Królewskiej) i jest już do nich kolejka. Ponadto obecnie nie mamy środków na zadaniu na zwiększanie pracy przewozowej.”

      • #7 by Zieleńczanin on 16 Maj, 2019 - 5:21 pm

        Wysłałem wczoraj maila, dzisiaj dostałem odpowiedź. Niestety wójt źle zrozumiał moje intencje i myślał, że chcę wprowadzić własną taryfę itd. Wysłałem mu wyjaśnienie o co mi chodziło, gdy tylko będę miał jakieś informacje dam znać.
        PS. Zapytałem także o możliwość zmiany rozkładów autobusów do Zielonek od 19 do 20:30, w stronę Krakowa od 16:15 do 17:15 oraz o możliwość zmiany trasy 937 tak, by wracał z Owczar do Górnej Wsi po trasie 280, a następnie wracał do Krakowa po trasie 227. Na tematy chwilowo brak odpowiedzi.

      • #8 by kaszmir on 16 Maj, 2019 - 9:23 pm

        Ok, gdy dostaniesz odpowiedź, daj znać! 🙂

      • #9 by Zieleńczanin on 7 czerwca, 2019 - 9:50 am

        I cóż… dostałem dość szczegółową odpowiedź od ZTP przez gminę, wszystko sprowadza się do braku taboru, ale 227 ma zostać wzmocnione tak jak powyżej malax91 napisał.
        Jedynie z 937 dostałem informację, że nie da rady wykręcić w czasie umożliwiającym przesiadkę, aczkolwiek wg mojej propozycji miało ono jeździć co 2 h, a odpowiadali mi jakby miało jeździć co 1,5 h.
        Do sprawy powrócę.

      • #10 by kaszmir on 7 czerwca, 2019 - 10:26 am

        Dzięki.

      • #11 by Zieleńczanin on 7 czerwca, 2019 - 3:01 pm

        Jak chcesz, mogę ci wysłać odpowiedź na maila – mam ją jako załącznik 🙂

      • #12 by kaszmir on 9 czerwca, 2019 - 2:57 pm

        Poproszę.

  3. #13 by Star on 10 Maj, 2019 - 7:21 pm

    Bardzo ładnie p. prof. Jacek Majchrowski z Uniwersytetu Jagiellońskiego rozwija krakowską komunikację aglomeracyjną i walczy ze smogiem. Prezydent Krakowa Majchrowski & dyrektor post-ZIKIT Kraków mgr inż Łukasz Franek z Politechniki Krakowskiej podnosi ceny biletów i nie chce wzmocnić komunikacji miejskiej na odcinku krakowskim? Przecież to grosze! Megalomańska Autostrada Łagiewnicka za 1mld zł a nie ma tysięcy na kilka KURSÓW autobusu.
    Jak prezes narodowej miejskiej spółki MPK dr Rafał Świerczyński mógłby zaoferować usługę przewozu jak nie podał stawki za wozokilometr małego autobusu na trasę aglomeracyjną ( Autosan bo Mercedes Sprinter nieprzystosowany do aglo…)
    MPK Kraków nie ma wolnych autobusów tylko w maju 2019r sprzedało wolne autobusy.
    mpk.krakow.pl/pl/przetargi-i-ogloszenia/ogloszenia-o-sprzedazy/news,7569,licytacja-autobusow.html

  4. #14 by Star on 10 Maj, 2019 - 7:31 pm

    Sporym sukcesem zakończyła się wczoraj, 7 maja licytacja, w której krakowski przewoźnik wystawił do sprzedaży cztery ostatnie wycofane z ruchu autobusy przegubowe marki Jelcz Tantus oraz dwa Solarisy Urbino 18.
    Ex Kraków, czyli na topie
    Autobusy krakowskiego przewoźnika wystawione na licytację bez problemu znajdują nabywców ze względu na ich wzorowy stan techniczny.

    infobus.pl/mpk-krakow-sprzedalo-ostatnie-jelcze_more_114469.html

    Prof. Majchrowski sprzedaje sprawne autobusy a później brakuje autobusów. To chyba skandal gdzie są niezależne media?:)

  5. #15 by J on 11 Maj, 2019 - 8:16 pm

    Chcieli się pochwalić, że po Krakowie nie będą już jeździć autobusy niespełniające normy Euro 5, jednocześnie tramwaje 105N miały kursować tylko do Światowych Dni Młodzieży, które były w 2016r.

  6. #16 by R on 12 Maj, 2019 - 2:52 pm

    prezydent Krakowa prof. dr hab. Jacek Majchrowski UJ – jak zatrudniać fachowców do zarządzania narodowymi spółkami z kompetencjami fałszowania dokumentów składania fałszywych zeznań

    Korona Królow Majchrowskiego

    afera Tajstera ZIKIT Kraków
    Jan T., były dyrektor Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu został zatrzymany przez policję. Były urzędnik został przewieziony do aresztu śledczego. Zatrzymanie ma związek z wyrokiem, który w marcu usłyszał T. Ten za ustawianie przetargów ma spędzić w więzieniu dwa lata.

    Skazana dyrektorka ZIKIT Kraków Iwona Król ma nową posadę
    b. Dyrektor Iwona Król z Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu

    urzędniczka prof. Majchrowskiego Iwona Król – została skazana na 19 miesięcy pozbawienia wolności w zawieszeniu na 3 lata. Również przez 3 lata nie wolno jej pełnić funkcji kierowniczych w administracji publicznej.

    Iwona Król, która niedawno straciła posadę dyrektora Zarządu Inwestycji Miejskich po prawomocnym wyroku za ustawianie przetargów, ma już nową pracę. Otrzymała posadę dyrektora-koordynatora inwestycji w Miejskim Przedsiębiorstwie Energetyki Cieplnej. Konkurs został ogłoszony miesiąc po wyroku.
    Rzeczniczka prezydenta Krakowa argumentuje, że wyrok nie zakazuje pracy w miejskich spółkach, a prezydent chciał wykorzystać kompetencje Iwony Król.
    Wcześniej posadę na nowo utworzonym stanowisku w MPEC otrzymała Katarzyna Król, była wiceprezydent, ale po nagłośnieniu sprawy przez media zrezygnowała z pracy.

    Pani Prezydent Katarzyna Król, prosto z mostu: zegarek za 1,8 tys. zł, wręczony przez Pani ojca dyrektorowi Janowi Tajsterowi, to była łapówka za przyjęcie Pani do pracy w Zarządzie Dróg i Komunikacji?

    b. zastępca prezydenta Krakowa Katarzyna Cięciak Król b. dyrektor ZIKIT

    „Kasia wręczyła korzyść majątkową poprzez ojca Janowi T. za ponowne przyjęcie do pracy” – taki wpis na temat wiceprezydent Krakowa Katarzyny Cięciak pojawił się w poniedziałek wieczorem na facebookowym profilu jej męża. Chodzi o korzyść majątkową w postaci zegarka o wartości 1800 zł. Następnego dnia Cięciak wycofał się ze swoich słów, tłumacząc je tym, że… „był pod wpływem alkoholu”.

    – To jest raczej coś, co powinniśmy wyciszyć, nie analizować – powiedział w Radio Kraków szef małopolskiej PO, Grzegorz Lipiec.

    Jan Cięciak, wiceprezes fundacji KGM Progress, w ostatnich wyborach samorządowych kandydował z ramienia Platformy Obywatelskiej do Rady Miasta Krakowa.

    „Kasia wręczyła korzyść majątkową poprzez ojca Janowi T. za ponowne przyjęcie do pracy” – napisał Cięciak.

    Chodzi o byłego dyrektora Zarządu Dróg i Komunikacji, który w 2008 r. został oskarżony o przyjęcie wartego 1800 zł zegarka. To właśnie w ZDiK w latach 2005–2007 na stanowisku kierownika biura dyrektora i rzecznika prasowego pracowała Katarzyna Cięciak. Łapówkę w postaci zegarka wręczył ojciec obecnej wiceprezydent, jak zeznała w procesie Katarzyna Cięciak, bez jej wiedzy. „Na procesie składała fałszywe zeznania, zasłaniając się niepamięcią” – napisał na Facebooku mąż wiceprezydent. Sprawę przeciwko Janowi T. wszczęto z inicjatywy Katarzyny Cięciak i jej ojca, dlatego też nie usłyszeli oni zarzutu wręczenia korzyści majątkowej.

    Po kilkunastu godzinach od złożenia donosu Jan Cięciak zaprzeczył swoim własnym słowom.

    „Z uwagi na problemy rodzinne jestem rozbity psychicznie i mam depresję. Wczoraj dodatkowo umieszczając wpis na fb znajdowałem się pod wpływem alkoholu. Wyjaśniam, iż, wczorajszy wpis zawierał połączenie faktów i moich konfabulacji. Nieprawdą jest by Kasia wręczyła zegarek. Ojciec zrobił to poza jej wiedzą. Tak, Kasia, składała zeznania, jako świadek, ale nie składała fałszywych zeznań, to było kłamstwo. Pragnę przeprosić za zaistniałą sytuację i jestem do dyspozycji w razie dalszych pytań”

    Wpis spotkał się z ogromnym poparciem ze strony polityków Platformy i prezydenta Krakowa Jacka Majchrowskiego.

    „Po burzy słońce wychodzi znad chmur. Różnie bywa w życiu. Możesz na mnie liczyć” – napisał Grzegorz Lipiec.

    „Będzie ok” – dodała kandydatka PO w zeszłorocznych wyborach samorządowych Maja Banasik.

    Z kolei z. przewodniczący Rady Mista Krakowa Łukasz Wantuch, który startował z listy wyborczej Majchrowskiego, pocieszał: „Każdemu facetowi zdarzyło się napisać coś głupiego na fb pod wpływem alkoholu”.

    Zrozumienie dla Cięciaka wyraził również kolejny kandydat z list urzędującego prezydenta Krakowa, Jerzy Sonik. „W stresie pogubić każdy się może. Z całego serca życzę wam odnalezienia się nawzajem. Doświadczony mąż służy pomocą, jeżeli to możliwe” – napisał były radny.

    Okazało się, że prezydent Krakowa Katarzyna Król Cięciak Śmiałek zrezygnowała ze stanowiska z powodów osobistych. Prywatnie jest związana z Witoldem Śmiałkiem, członkiem zarządu Krakowskiego Holdingu Komunalnego. Po nowelizacji ustawy o samorządzie osoby pozostające w związku nie mogą równocześniej pełnić funkcji kierowniczych w tej samej gminie.

    facebook.com/NieDlaKolejnejPodwyzkiCenBiletowMPKwKrakowie/posts/300855183348810

  7. #17 by R on 12 Maj, 2019 - 2:59 pm

    Awanse, nominacje i odwołania. W tym roku w krakowskim magistracie, jednostkach mu podległych oraz miejskich spółkach doszło do ważnych zmian kadrowych. Niektóre z nich przeszły bez echa, inne budziły kontrowersje.

    Katarzyna Bury, dyrektor magistrackiego Wydziału Mieszkalnictwa trafiła do zarządu Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Krakowie, gdzie odpowiada za sprawy prawne krakowskiego przewoźnika. Magistrat tłumaczył, że ta nominacja to nie powiększanie trzyosobowego dotąd zarządu MPK tylko… jego uzupełnienie, bowiem statut dopuszcza powołanie czterech członków.

    W maju Andrzej Mikołajewski wygrał konkurs na dyrektora Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Zastąpił na tym stanowisku Marcina Korusiewicza, który przeszedł do zarządu Trasy Łagiewnickiej, czyli spółki w której nowy dyrektor ZIKiT Kraków pełnił funkcję zastępcy dyrektora. Na jednej z pierwszych konferencji prasowych dyrektor Mikołajewski zasłynął wypowiedzią o szukaniu kwadratowych jaj przez dziennikarza, gdy ten dopytywał o szczegóły tras, po których jeździć mają busy na czas remontu ul. Basztowej.

    news.krakow.pl/kto-dostal-lepsza-posade-a-kogo-prezydent-majchrowski-odwolal

  8. #18 by R on 12 Maj, 2019 - 3:07 pm

    Prezydent Jacek Majchrowski ma specjalistów
    dyrektor ZIKIT Kraków prezydent Krakowa zegarmistrz Dr Katarzyna Cięciak Król Śmiałek ojciec chrzestny Jan Tajster UNIWERSYTET EKONOMICZNY W KRAKOWIE

  1. Jesienne wzmocnienia linii aglomeracyjnych | krabok

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: