Wprowadzone na terenie Krakowa (jak i całego kraju) ograniczenia mające zapobiegać dalszemu rozprzestrzenianiu się COVID-19 mają też swoje przełożenie na komunikację miejską. Zawieszono zajęcia w szkołach i na uczelniach, zamknięto placówki kultury, a część osób może pracować zdalnie z domu. W związku z tym zmniejszają się potoki pasażerskie i zapotrzebowanie na przewozy – zupełnie, a może nawet jeszcze bardziej, niż w czasie ferii. Zarząd Transportu Publicznego (ZTP) już zareagował i w okolicach weekendu mają wejść w życie tymczasowe zmiany w kursowaniu linii krakowskiej komunikacji miejskiej – szczegóły poniżej.
Najpóźniej od poniedziałku 16 marca, do odwołania, mają zostać wprowadzone następujące zmiany:
- linie „16”, „17”, „49”, „71”, „76”, „78”, „413”, „429”, „482” – zawieszone,
- linia „50” – w szczycie co 7,5 minuty zamiast co 5,
- linie „139”, „502”, „503” – w szczycie co 10 minut zamiast co 7,5.
Jeśli MPK i Mobilis będą w stanie przygotować się wcześniej, to zmiany mogą wejść jeszcze przed weekendem, tj. w piątek 13 marca. Dodatkowo MPK zostało poproszone o, w miarę możliwości, niekierowanie na trasy wagonów E1+c3 („wiedeńczyków”) oraz GT8S, czyli tych które nie mają funkcji zbiorczego otwierania drzwi przez motorniczego. Co więcej, ZTP zalecił MPK by dłuższe wagony zwolnione z zawieszonych kursów kierować na inne linie.
Można zrozumieć że ZTP reaguje na zmiany w potokach, a mniej prowadzących pojazdy to też mniejsza szansa na zarażenie dla jednego z nich. A że dziura budżetowa jest w tym roku spora…
Jacek Mosakowski
#1 by pętla on 12 marca, 2020 - 12:55 pm
Do tej pory rządowi miastu itd nie przeszkadzało rozprzestrzenianie groźnych innych typów gryp. Wirus medialnej paniki szaleje.
Są prezydenci którzy cieszą się z wirusa – ratowanie przeszacowanego zadłużonego budżetu…
#2 by kaszmir on 12 marca, 2020 - 2:44 pm
Cieszy, nie cieszy – np. w Krakowie raczej będą z tego liczyć straty. W hotelach czy restauracjach pustki – czyli mniejszy zysk tak dla właścicieli, jak i budżetu miejskiego (mniejsze wpływy z podatków) Sam byłem świadkiem, wczoraj na Kazimierzu koło godz. 18-19, uczęszczana restauracja włoska, a w środku tylko jedna para gości.
#3 by pętla on 13 marca, 2020 - 10:43 am
czyli mniejszy zysk tak dla właścicieli, jak i budżetu miejskiego (mniejsze wpływy z podatków)
Podatki od przedsiębiorstw to grosze dla miasta.
#4 by Darek on 12 marca, 2020 - 1:26 pm
Autobus 304 zawsze jest przepelniony i nawet nie w godzinach szczytu. W dodatku kierowcy nagrzewaja autobus mimo że na polu jest ciepło!!! Zgroza przecież my wszyscy mamy na sobie odzież i pocimy się przy zamkniętych oknach. I jak tak dalej pójdzie to albo grypa albo ten wirus co w tym zaduchu ma rację rozszerzania się….
#5 by Darek on 12 marca, 2020 - 1:35 pm
Sam odpowiadam na swój post: już od dawna obserwuje komunikacje miejską i sam fakt braku odpowiedzialnosci za przewóz osób czy to w zimie czy latem odbiega od norm ludzkich. W zimie -zaduch,a w lecie gorąc niesamowity przez niedzialajace klimatyzatory albo zepsute…Problem jest co roku
#6 by pętla on 13 marca, 2020 - 10:50 am
2 Światy równoległe: Rząd i Rzeczywistość.
Można dodać myśl W. Cz. P. Ministra MSWIA Sienkiewicza o stanie Państwa Polskiego ten o „kamieni kupa”
#7 by Mateusz on 12 marca, 2020 - 1:29 pm
Z tym automatycznym otwieraniem drzwi to jest różnie. Ja dotychczas tylko raz miałem sytuację, że otwierały się centralnie. Kilka razy nie było tego wprowadzonego. (jeżdżę linią 50)
#8 by Anna on 12 marca, 2020 - 1:30 pm
MPK powinien więcej częściej zapewnić transport aby nie było dużego natężenie pasażerów…
#9 by Krakus on 12 marca, 2020 - 2:48 pm
MPK nie jest organizacją charytatywną/fundacją/transportem sanitarnym/karetką a ma całkiem inne funkcje. Jeżeli komuś zależy, żeby być daleko od innych, to niech wybierze samochód. Bardzo dobre zagranie ze strony ZTP- bez sensu, żeby tramwaje jeździły puste, a jeżdżą od wczoraj.
#10 by Realista on 13 marca, 2020 - 9:01 am
Wydaje mi się że to władza wydała zalecenia żeby być daleko od siebie. A później miasto uniemożliwia ich wykonywanie
#11 by Adrian on 12 marca, 2020 - 2:17 pm
Ciekawe czy aplikacje agregujące rozkłady dostaną aktualizację, czy MPK oleje sprawę.
#12 by kaszmir on 12 marca, 2020 - 2:41 pm
Są już nowe rozkłady, ważne od poniedziałku:
http://rozklady.ztp.krakow.pl/?lang=PL&akcja=index&rozklad=20200316
#13 by Piotr on 12 marca, 2020 - 3:05 pm
Niektórzy napisali, że ZTP chce przyoszczędzić i ma fajną okazję.
A z drugiej strony zapewne sprzedaż biletów jednorazowych spadnie. A może nawet miesięcznych będzie mniej sprzedawanych.
#14 by kaszmir on 12 marca, 2020 - 8:23 pm
Tak, przy czym wpływy z biletów pokrywają jedynie ok. połowę kosztów komunikacji miejskiej. Koszty są zatem i tak większe niż zyski.
#15 by Pracownik galeri on 12 marca, 2020 - 3:42 pm
Wkurzam mnie fakt, że młodzież ma za nic zalecenia i kursuje sobie po galeriach jak gdyby nic. Jeszcze często z matkami. Zero odpowiedzialności.
#16 by Tomek on 12 marca, 2020 - 4:06 pm
Brawo, bo 30 cm odległości między pasażerami to za dużo dla wirusa, więc trzeba zrobić 10 cm. Za coś takiego to ktoś powinien pójść siedzieć.
#17 by Piotr on 13 marca, 2020 - 8:00 pm
Takie pustki dziś były, że czas by wprowadzić rozkłady sobotnie we wszystkie dni tygodnia., szczególnie po wprowadzeniu kolejnych obostrzeń.
#18 by kaszmir on 16 marca, 2020 - 3:53 pm
Piotr – i tak będzie, od środy kolejne zmiany:
https://krabok.wordpress.com/2020/03/16/koronawirus-covid-19-w-krakowie-kolejne-zmiany-w-kursowaniu-tramwajow/