Który autobus pojedzie Trasą Łagiewnicką? – propozycje

Na początku lipca podałem planowany docelowy układ linii tramwajowych po otwarciu Trasy Łagiewnickiej. To ma nastąpić jeszcze w sierpniu i spowoduje zmiany tras „6”, „10”, „11” i „50”. Wciąż jednak nie ma pewności co do tego, który autobus pojedzie nowym odcinkiem i na jak dużym jego fragmencie.

Różne warianty i propozycje zmian tras w związku z otwarciem Trasy Łagiewnickiej. Grafika: mapy google.

W dyskusji chodzi przede wszystkim o zachodnią część Trasy Łagiewnickiej, między Zakopiańską a Kobierzyńską, gdzie nie będzie torowiska i autobus jest jedyną szansą pasażerów na dostęp do komunikacji miejskiej. Pierwotnie ZTP planowało skierować tam linię „136”, która miałaby pojechać następująco: Pod Fortem – Kobierzyńska – Trasa Łagiewnicka – Zakopiańska – Łagiewniki. Argument był taki, że autobus i tak pokonuje podobny dystans jadąc przez Grota-Roweckiego i Brożka. Jak jednak wspomniałem, uważam tę propozycję za niekorzystną bo sporo osób przesiada się na Grota-Roweckiego na „106” i „136” w stronę Kobierzyńskiej (obie jeżdżą na przemian, skoordynowane). Planowana zmiana trasy rozdzieliłaby zatem mocne połączenie na pół, zostawiając autobus co 24 minuty, zamiast co 12 jak dotychczas.

Jeśli jednak nie „136”, to co mogłoby pojechać Trasą Łagiewnicką? Rozważmy kilka opcji.

Linia „178”

„Sto siedzemdziesiątka ósemka” rusza z Mistrzejowic i obecnie kończy trasę w Łagiewnikach. Jej bliźniak, przyspieszone „578”, jedzie jeszcze dalej na Ruczaj i Czerwone Maki. A gdyby tak pociągnąć również „178” w stronę Ruczaju, przez nową arterię? Np. tak: Mistrzejowice – … – Łagiewniki – Zakopiańska – Trasa Łagiewnicka – Norymberska? Autobusy mogłyby zawracać w kryterium ulicznym, przez Kobierzyńską i Grota-Roweckiego (zgodnie ze wskazówkami zegara albo przeciwnie).

Taka zmiana miałaby kilka zalet: zapewniłaby na Trasie Łagiewnickiej połączenie częstsze niż „136” („178” kursuje co 15 minut w szczycie i co 20 poza, natomiast „136” odpowiednio co 24 i co 40). Osiedla na nowym odcinku, dotychczas pozbawione komunikacji miejskiej, dostałyby dojazd do Łagiewnik, do tramwajów na Grota-Roweckiego a także w stronę Podgórza czy Nowohuckiej. Z drugiej strony, wydłużone „178” wzmocniłoby ofertę do części Ruczaju, zapewnianą obecnie tylko przez „578”. Po zmianie, z Mistrzejowic czy Nowohuckiej byłyby dwa autobusy w stronę Grota-Roweckiego, kursujące w szczycie łącznie co 7,5 minuty.

Linia „244”

„Dwieście czterdziestka czwórka” łączy obecnie Wieliczkę z Borkiem Fałęckim, kursując od Kurdwanowa przez Halszki, Podmokłą i Zakopiańską. Na trasie tej jest zdublowana przez „204” które jedzie tak samo a nawet dalej, bo od Borku dociera jeszcze przez Zawiłą do Czerwonych Maków. Oba autobusy są zsynchronizowane, dając w dni powszednie linię co 12-15 minut. Są potrzebne bo zapewniają połączenie centrów handlowych i węzła przesiadkowego w Borku z Kurdwanowem czy z Wielicką. Od sierpnia rolę tę jednak przejmie „50”, która obsłuży tę relację szybciej i bez utykania w korkach.

Sama Jugowicka generuje mniejsze potoki, dlatego po skierowaniu „pięćdziesiątki” do Borku, można by przenieść jeden z autobusów na inną trasę. O ile „204” jest potrzebne bo część pasażerów z Klin czy Zawiłej podjeżdża nim do Kurdwanowa i Wielickiej, tak „244” mogłoby dostać nowe życie. Może skierować je przez Trasę Łagiewnicką? Mogłoby pojechać następująco: Wieliczka Miasto – … – Kurdwanów – Trasa Łagiewnicka – Grota-Roweckiego – Czerwone Maki. Taka trasa mogłaby znaleźć sporo chętnych bo spięłaby Wieliczkę i Prokocim z Ruczajem (i to całym, w przeciwieństwie do bliźniaczego „204” które obsługuje jedynie pętlę na końcu ciągu).

Oba powyższe rozwiązania („178”, „244”) niestety borykają się z podobnym problemem – z powodu wydłużenia trasy, wymagają dołożenia na daną linię dodatkowego wozu. „178” obsługuje Mobilis, a „244” MPK. Żadne z nich jednak nie dysponuje na tę chwilę wolnym pojazdem, a kryzys pracowników dosięgający Miejskiego Przewoźnika jest tu jeszcze większym ograniczeniem. Otrzymałem wręcz z urzędów informację, że jakiekolwiek zmiany tras muszą zamykać się w tej samej liczbie brygad co dotychczas.

Należy uwzględnić również, że kierowcy każdej linii muszą mieć dostęp do przynajmniej jednej końcówki z porządnym zapleczem socjalnym. Dlatego np. „244” nie może zawracać w rejonie Norymberskiej, lecz musi dotrzeć do którejś z pobliskich pętli – np. Czerwonych Maków, i to wymaga dołożenia dodatkowego wozu („178” może kończyć wcześniej bo kierowcy mają do dyspozycji punkt na Mistrzejowicach).

Inni kandydaci

Potencjalnych rozwiązań jest więcej, choć nie przekonują mnie one w pełni. Można by zmienić trasę „578” tak, by zamiast przez Brożka, jechało do Czerwonych Maków przez Zakopiańską i Trasę Łagiewnicką. Taki pomysł ma tę zaletę, że nie wymaga dokładania żadnego wozu. W efekcie jednak pasażerowie z przystanków „Borsucza” oraz „Lipińskiego / Grota-Roweckiego” straciliby dostęp do tej linii, a zapewnia ona unikatowe połączenie w stronę Podgórza czy Nowohuckiej.

Inny pomysł to skierowanie na Trasę Łagiewnicką linii „106”, podobnie do propozycji ZTP ze „136”. Tu jednak jest ten sam problem, czyli rozdzielanie mocnego połączenia na dwa. Do tego, taka zmiana uniemożliwiłaby pasażerom z Kobierzyna przesiadkę z i do tramwajów „18” oraz „52”.

Padały też propozycje by puścić przez Trasę Łagiewnicką jeden z autobusów obsługujących ulicę Fredry, np. „135” czy „433”. To jednak osłabiłoby obsługę komunikacyjną wspomnianej ulicy, a do tego przypomnę że chodzi przede wszystkim o obsługę zachodniej połówki nowej arterii, tam gdzie nie będzie tramwaju. By linie te dosięgły tego odcinka, musiałyby robić spore koło w drodze do Łagiewnik. To wydłużanie dojazdu pasażerom, które do tego tak samo pochłonęłoby dodatkowe wozy.

Epilog

Sprawa zatem nie jest oczywista. Osobiście za najlepsze uważam rozwiązanie z „244” bo zapewniłoby świetne nowe połączenia. Również wydłużenie „178” ma swoje zalety. Oba jednak borykają się ze wspomnianym problemem zwiększenia wykorzystania brygad i pracy kierowców. Warto jednak poszukać optymalnego rozwiązania, tak by zapewnić dobrą i przemyślaną obsługę nowego odcinka.

Temat na forum pkk.net.pl dot. układu linii na Trasie Łagiewnickiej – w linku.

Jacek Mosakowski

, , , , , , , , , , ,

  1. #1 by Wojciech on 1 sierpnia, 2022 - 7:36 pm

    Najbardziej podoba mi się opcja z „244”, ale tylko pod warunkiem, że „11” nie wyląduje na Kurdwanowie – w przeciwnym razie, będzie praktycznie dublem od Czerwonych Maków do Wielickiej. Jeżeli „11” zmieni trasę wg propozycji urzędników, wówczas opcja ze „178” wydaje się najsensowniejsza. Tylko skąd wziąć na to środki? W przypadku braku możliwości wygospodarowania choćby pojedynczej brygady, pozostanie tylko „136”. A najlepiej – nic, przynajmniej do czasu choćby częściowego zażegnania kryzysu.

    • #2 by Jacek M. on 2 sierpnia, 2022 - 1:54 pm

      Wg mnie „11” i „244” nie muszą się wykluczać, mogą się nawet uzupełniać. Autobus jednak jeździ rzadziej i łapie opóźnienia. Tramwaj jest bardziej pewny, dlatego „11” stanowiłoby podstawę dojazdu. A „244” byłoby głównie dla pasażer z Wieliczki, ew. tych z Wielickiej którym akurat przyjechał przed „11”.

  2. #3 by Piotr on 1 sierpnia, 2022 - 8:11 pm

    155 – na obecnej trasie od Kurdwanowa do Zajezdni wozi pojedyńczych pasażerów. Można skierować od Kurdwanowa do Czerwonych Maków.

    176 – jeśli kursy do Kostrz nie są jakąś lokalną potrzebą, to może pojechać Norymberską, Tł, Zakopiańską do Łagiewnik.

    Ponadto można wyciąć 224, skoro Sanktuarium dostanie za autobus kursujący co 2 godziny, przystanek z tramwajami co chwilę.

    A wtedy można uruchomić krótką linię Kurdwanów P+R – Norymberska. Jeden autobus pewnie wystarczyłby na kursy co 20-30 minut. Wtedy można zagospodarować zjazdy na przerwy do Łagiewnik i łączenia z krótkimi brygadami innych linii.

    • #4 by Jacek M. on 2 sierpnia, 2022 - 1:57 pm

      Z tego co mówiono, docelowo „155” ma być wydłużone do Bonarki by zapewnić dojazd do centrum handlowego oraz lepsze możliwości przesiadki na Kamieńskiego.

      Pytałem kiedyś o „176”, jego trasa jest specjalnie tak ułożona. Raz, że ma być krótka (to linia obsługiwana małymi autobusami, ledwie na 20 osób, więc dobrze by służyła tylko pasażerom z Bodzowa), do tego mieszkańcy Bodzowa walczyli o połączenie w stronę szkoły w Kostrzu by dzieci miały dojazd.

      „224” dojeżdża do Centrum Jana Pawła II na wniosek Wieliczki, to Wieliczka chciała taką trasę by mieć połączenie z tym miejscem. Zresztą na terenie gminy linia obsługuje kilka przystanków gdzie jest jedyną linią kmk.

  3. #5 by Piotr on 2 sierpnia, 2022 - 6:38 pm

    Trasa Łagiewnicka zostanie otwarta dla tramwajów 14 sierpnia? Wtedy wstrzymany zostanie ruch tramwajów na Rondzie Matecznego.

    • #6 by Jacek M. on 3 sierpnia, 2022 - 10:08 am

      Trasa Łagiewnicka ma być otwarta pod koniec wakacji. Podejrzewam, że będzie to gdy skończy się remont na r. Matecznego i linia „10” wróci na stałą trasę.

  4. #7 by Border on 5 sierpnia, 2022 - 2:29 pm

    Czy orientujesz się o co chodzi z budową zatoki/przystanku autobusowego na ul. Podedworze? Trwa tam remont fragmentu ulicy i zastanawiające jest to jakie są plany wobec tej nowej zatoki przystankowej. Wszak przez Podedworze nie śmiga żaden autobus. Pytanie nie dotyczy TŁ ale jest to rejon w bliskim sąsiedztwie.

    • #8 by Jacek M. on 18 sierpnia, 2022 - 8:15 am

      ZTP miało plany by skierować jakiś autobus na Podedworze, tym bardziej że mieszkańcy się (słusznie) upominają. Na razie nie udało im się dostać zgody, bo jakkolwiek próbowali poprowadzić linię, to albo droga jest zbyt słaba (brak zarządcy drogi), albo Przewoźnik protestuje że są ciasne zakręty itd.

      Zatokę budują przyszłościowo bo temat na pewno wróci, zresztą jeden z mieszkańców aktywnie ciśnie Radę Dzielnicy i urzędników o zmiany. Oby udało się szybciej niż później.

  5. #9 by J. on 5 sierpnia, 2022 - 5:40 pm

    Skierowanie 244 nie jest dobrym pomysłem, bo linia 204 jest wiecznie spóźniona w obu kierunkach. 244 przynajmniej ma trasę o połowę krótszą, więc łatwiej o jakąkolwiek przesiadkę z zapasem czasu <10 minut. Zostawienie samej linii 204 przez Jugowicką to porażka.

  6. #10 by Ewa on 6 sierpnia, 2022 - 1:02 pm

    A może byście Państwo dołożyli jeszcze jeden autobus przez Babinskiego do Czerwonych Maków. W moją stronę jest tylko 106 i 204. Codziennie dojezdzam do pracy i 2 linie to jest jednak stanowczo za mało. Jeden za drugim jedzie a później 20 min czekania na następny.

    • #11 by Jacek M. on 18 sierpnia, 2022 - 8:17 am

      W pełni popieram. Albo przynajmniej 106 by kursowało częściej.

  7. #12 by Ania on 11 sierpnia, 2022 - 4:55 am

    Mi osobiście brakuje przyspieszonego autobusu przez Trasę Łagiewnicką. Moja produkcja to przyspieszony autobus np. z Niepołomic lub Wieliczki do Czerwonych Maków, zatrzymujący się na węzłach przesiadkowych? Bieżanów – Kurdwanów – Rostworowskiego – Czerwone Maki. Wtedy brakujące połączenie tramwajowe Bieżanów – Kurdwanów zostałoby uzupełnione a przyspieszony autobus jest świetna alternatywą dla auta bo jedzie szybciej i pozwala się przesiąść w istniejących już węzłach.

    • #13 by Jacek M. on 18 sierpnia, 2022 - 8:18 am

      Urzędnicy ZTP mieli pomysł na linię przyspieszoną „5xx” w podobnej relacji, tylko wewnątrz Krakowa: Nowy Bieżanów – Wielicka – Nowosądecka – Trasa Łagiewnicka – Czerwone Maki.

      Niestety pomysł upadł z powodu braków kadrowych w MPK.

  8. #14 by Dino on 13 sierpnia, 2022 - 9:33 am

    Nad czym tu dużo myśleć. Zlikwidować to durne 578, do którego nie da się wsiąść na większości przystanków. W krakowskich realiach linie przyspieszone poruszające się po takich zakorkowanych ciągach zamiast być atutem stanowią pułapkę, która może uwięzić pasażerów na kilka przystanków. W zamian linię 178 skierować przez Zakopiańską i Trasę Łagiewnicką na Czerwone Maki. Nikt nic nie traci, wszyscy zyskują. Nawet będzie bardzo po krakowsku – trasa wygięta, żeby nie dublować trasy tramwajowej…

  9. #15 by Robert Chodacki on 13 sierpnia, 2022 - 9:30 pm

    Może 184 tam znajdzie zatrudnienie?

    • #16 by Piotr on 14 sierpnia, 2022 - 6:50 pm

      Masz na myśli powrót na Kurdwanów, od Starowiślnej przez Dietla, Kapelankę, Kobierzyńską, Trasę Łagiewnicką, Halszki, Wysłouchów – Osiedle Kurdwanów.

      Wszystko można wydłużać i taka trasa byłaby ciekawa, ale od września prawdopodobnie i tak z 30-50 brygad w szczycie nie będzie wyjeżdzać, więc takie 184 będzie jeżdzić co 30-45 minut, mimo rozkładu co 15 minut.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: