Autobusowa rewolucja GPS

Panie, Panowie, szykuje się iście wiekopomna chwila. Jak udało mi się dowiedzieć, krakowskie MPK planuje jesienią tego roku udostępnić publicznie dane GPS ze swoich autobusów, podobnie jak zrobiło to z tramwajowymi wiosną 2017. Jeśli przewoźnikowi uda się zrealizować te zamiary, oznaczać to będzie prawdziwą rewolucję w krakowskim transporcie zbiorowym.

Przypomnijmy, że w pierwszej połowie zeszłego roku udostępniono publicznie lokalizacje tramwajów. I choć urzędnicy nie nadbudowali wokół nich żadnych narzędzi, to postarali się o to sami mieszkańcy. Dość szybko powstała pierwsza graficzna aplikacja pozwalająca śledzić na żywo położenie tramwajów na mapie, jednak największą popularność zdobyła strona „Kraków pod ręką”, potem uzupełniona również o wersje mobilne. Dzięki nim, pasażerowie mogą sprawdzić gdzie obecnie znajduje się tramwaj na który czekają, ocenić za ile mniej więcej przyjedzie a w przypadku nagłych zdarzeń na mieście – dowiedzieć się na jakie objazdy kierowane są poszczególne linie.

W przypadku tramwajów taka informacja jest bardzo pomocna, jednak swój prawdziwy potencjał rozwinie właśnie przy autobusach. To autobusy grzęzną w największych korkach, nieraz łapiąc opóźnienia liczące nawet kilkadziesiąt minut. W tej sytuacji informacja czy warto czekać na naszą linię, czy jednak powinniśmy wybrać inną, jest kluczowa.

MPK podaje, że jesienią planuje udostępnić dane GPS swoich autobusów. Niestety na razie nadajniki posiada jedynie trochę ponad połowa pojazdów Przewoźnika, więc część nie będzie się pokazywać w systemie. Na szczęście tabor jest sukcesywnie wymieniany, a wszystkie nowe nabytki mają już GPS. Nie jest to zatem idealna sytuacja lecz lepszy rydz niż nic. Na początek można np. wysyłać te nowsze wozy na konkretne linie tak by pasażerowie przynajmniej części tras – choćby tych najbardziej zakorkowanych gdzie wspomniana informacja jest najważniejsza – mieli pewność że wszystkie kursy w systemie są. Z czasem będzie tylko coraz lepiej, docelowo wszystkie autobusy MPK będą wyposażone w nadajniki.

Można się też spodziewać, że razem z MPK, udostępnione zostaną również lokalizacje pojazdów Mobilis. U tego prywatnego przewoźnika wszystkie autobusy mają GPS, więc pasażerowie każdej z kilkunastu obsługiwanych przez niego linii (są to: „102”, „103”, „109”, „120”, „138”, „141”, „142”, „152/352”, „159”, „178/478”, „181”, „192”, „193”, „413”, „502” i „612”) mieliby od razu komplet informacji.

Autorzy aplikacji „Kraków pod ręką” też zapowiadają, że dodadzą autobusy do mapy gdy tylko dane zostaną publicznie udostępnione.

PS. Przy okazji – wspomniane kilka miesięcy temu wprowadzenie do Krakowa usługi Google Transit wciąż jest aktualne, tyle że z przyczyn technicznych potrzeba było na to więcej czasu. Teraz mówi się, że zostanie ono uruchomione prawdopodobnie jesienią tego roku, podobnie jak wspomniana w artykule lokalizacja autobusów.

Jacek Mosakowski

Reklamy

, , , ,

  1. #1 by Mateusz on Sierpień 8, 2018 - 7:53 am

    Oby wszystko się udało 😀
    (I tak ten… w liście linii Mobilisa 352 jest wymienione dwa razy)

    • #2 by kaszmir on Sierpień 8, 2018 - 11:45 am

      Faktycznie! Dzięki, poprawione 🙂

  2. #3 by Krzysiek Flav on Sierpień 8, 2018 - 9:15 am

    W zasadzie nie wszystkie tramwaje mają możliwość wysyłania swojej pozycji, a i tak najmniejsza informacja jest na wagę złota.
    Czy będzie możliwość podglądania pozycji w Google Transit lub jakdojade.pl i na podstawie tych danych planować podróż?
    Ciekawe czy MPK zrezygnuje w pierwszej kolejności z puszczania autobusów z nadajnikami GPS na linie, które mają mniejszą częstotliwość niż 8 minut.

    • #4 by kaszmir on Sierpień 8, 2018 - 11:46 am

      Z tego co się dowiedziałem to takie są plany, by lokalizacje autobusów były dostępne w Google Transit. Oby się udało.

      Co do obsady taborowej – oby nie. „139” czy „503” mają najwyższe częstotliwości, a jednak są to jedne z najbardziej poopóźnianych linii, ludzie skarżyli się że nieraz to i po pół godziny można czekać 😮

      • #5 by Roddy on Sierpień 10, 2018 - 7:45 am

        Tak w kwestii formalnej… nadajniki GPS to fruwają sobie na satelitach. Na autobusach mogą jeździć co najwyżej nadajniki telemetryczne wyposażone w odbiorniki GPS.

      • #6 by kaszmir on Sierpień 10, 2018 - 8:51 am

        Ok, dzięki.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: