Możemy się już przyznać – od kilku miesięcy, wraz z resztą „Platformy Komunikacyjnej Krakowa”, walczyliśmy o powrotne wydłużenie „184”, przynajmniej w rejon Kazimierza. Po wielu dyskusjach z urzędnikami, w końcu się udało – od 26 czerwca „184” będzie pociągnięte do przystanku „Starowiślna”!
Jeszcze na początku 2020 roku „184”, wraz z bliźniaczym „484”, były liniami kursującymi przez całe miasto: od Prądnika Czerwonego, przez Olszę II, centrum, Bonarkę do Kurdwanowa, a nawet Swoszowic. Miało to zalety – taka marszruta łączyła wiele miejsc, zapewniając bezpośredni dojazd nawet w odległych relacjach. Jednak były też wady: z powodu długości trasy i wszechobecnych korków, autobusy notowały olbrzymie opóźnienia i to nawet w godzinach poza szczytem, przez co rozkład stawał się loterią.
Podczas remontu Krakowskiej, Zarząd Transportu Publicznego (ZTP) przeciął „184/484” na dwie części, zostawiając potem tę zmianę na stałe. O ile Swoszowice ostatecznie zyskały sporo kursów, tak dużo gorzej zmiany wypadły na północnej stronie. „184” pozostawiono na uciętej trasie Prądnik Czerwony – Rondo Grzegórzeckie, która to trasa jest krytykowana właściwie przez wszystkich. Linia wprawdzie dociera do rond Mogilskiego i Grzegórzeckiego, jednak nie oferuje nic więcej. Szczególnie odczuwalne było zabranie autobusu z Grzegórzeckiej, gdzie dowoził pasażerów do Hali Targowej (która, wbrew pozorom, przyciągała wiele osób, szczególnie starszych) czy przystanku „Starowiślna” znajdującego się blisko i Kazimierza, i Rynku Głównego.
Kilka miesięcy temu postanowiliśmy powalczyć w ZTP o ponowne wydłużenie „sto osiemdziesiątki czwórki”, przynajmniej o kilka przystanków. Chyba nawet sami urzędnicy wyczuwali wady obecnej marszruty bo od początku byli przychylni naszej propozycji. Tu szczególne podziękowania dla dyr. Łukasza Franka, który podjął się rozmów z nami. Efektem tych dyskusji, za dwa tygodnie „184” dostanie nową, dłuższą trasę: Prądnik Czerwony – jak obecnie – Rondo Grzegórzeckie – Grzegórzecka – Starowiślna. Częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian.
Przyznam, że docelowo marzyło mi się pociągnięcie linii nawet do Ronda Grunwaldzkiego, jednak i trasa do Starowiślnej to duża poprawa, a ZTP przyznało że jest otwarte na dalsze rozmowy i sytuacja będzie obserwowana. Dzięki planowanej zmianie, „184” powróci na dwa ważne przystanki. „Hala Targowa” zapewni obsługę tytułowej hali, a także w bliskiej przyszłości dojazd do węzła kolejowego „Kraków Grzegórzki” który ma szansę stać się najważniejszym w mieście. Z kolei „Starowiślna” zapewni dojazd do Kazimierza (jak bardzo tego brakowało!), w pobliże Rynku Głównego, a także przesiadkę na więcej linii tramwajowych. Zmiany wejdą w życie w sobotę 26 czerwca 2021.
Warto też dodać, że – jak wspominałem w zeszłym roku – jako zadośćuczynienie dla Kurdwanowa za brak „184”, planuje się wzmocnienie linii „179” tak by kursowała nawet co 7,5 minuty (obecnie jeździ co 12). Ta zmiana prawdopodobnie wejdzie w życie jednak dopiero wtedy, gdy komunikacja miejska zacznie się „podnosić” po pandemii – może po wakacjach.
Podziękowania dla ZTP za podjęcie rozmów.
Temat dot. Prądnika Czerwonego na forum pkk.net.pl – w linku.
Jacek Mosakowski
#1 by Piotr on 11 czerwca, 2021 - 3:47 pm
Najlepiej by było wydłużyć 184 do Zajezdni Wola Duchacka, by zapewnić połączenie Bonarki z Olszą i Grzegórzkami.
Co do linii 179 co 7,5 minuty, to już teraz są zatłoczone kursy, tak samo w 164.
A żeby zachecić do komunkacji po pandemii, f-7,5 jest konieczna na 105, 130, 144, 173.
Bo 139, 502 i 503 (oraz 129+429, 182+482) mam nadzieję, że wrócą do kursów co 7,5 minuty.
No i wydłużenie 114 na Czerwone Maki też można przedyskutować.
#2 by Mike on 11 czerwca, 2021 - 4:46 pm
114 do Tynca jeśli juz
#3 by Krowodrzanin on 11 czerwca, 2021 - 8:36 pm
Używam codziennie 130 i w godzinach szczytu nawet f-5 by się przydało.
Zwykle przy Nowym Kleparzu nie ma już miejsca, a kilkukrotnie zdarzyło mi się nie wsiąść, gdyż ludzie już się dosłownie wylewali z autobusu 😉
Ale innym problemem są ogromne opóźnienia notowane na tym przystanku. Ale żeby rozwiązać ten problem przydała by się przebudowa tamtego skrzyżowania.
#4 by Robert Chodacki on 11 czerwca, 2021 - 8:37 pm
Ileż zabrakło aby jeszcze obsluzyla Stradom i Rondo Grunwaldzkie
#5 by JacekM on 14 czerwca, 2021 - 9:02 am
Może w następnym etapie 😉
#6 by Przemysław z Mistrzejowic on 15 czerwca, 2021 - 8:20 am
Słusznie. Docelowo powinien być Kurdwanów, R. Grunwaldzkie to minimum rozsądku. Nawracanie na Starowiślnej oznacza, że autobus będzie się zatrzymywał na jezdni ogólnej, a powinien na przystankach tramwajowych (jak dawniej).
Pozdrawiam.
#7 by Adrian on 11 czerwca, 2021 - 10:34 pm
A może lepiej by było puścić 184 przez Kotlarska, Podgórską, Daszyńskiego, Hala Targowa – Starowiślna (powrót tak samo). Dostawić przystanek przy GK, i może nawet na Daszyńskiego. Wiem Daszyńskiego ma zakaz dla autobusów, ale można dopuścić KM. Przy jakimś remoncie już autobusy jeździły Daszynksiego. Wydłużenie trasy będzie niewielkie, a kolejny obszar zyska dostęp do KM.
#8 by JacekM on 14 czerwca, 2021 - 9:04 am
Dla mnie, jako pasażera jeżdżącego czasem od strony Prądnika Czerwonego, byłaby to zmiana na minus. Jednak ważniejszy wydaje mi się szybki dowóz do Starowiślnej, a w przyszłości do węzła kolejowego przy Hali Targowej.
„182” na początku istnienia kursowało do Galerii Kazimierz (przystanek „Podgórska”). Notowało bardzo słabe zapełnienia – odżyło dopiero po skierowaniu do Dw. Gł. Wschód.
Jednak to tylko moja opinia. Może innym trasa przez Daszyńskiego byłaby na rękę?
#9 by pętla on 14 czerwca, 2021 - 10:18 pm
Widocznie 182 nie miała kogo dowozić do marketu bo ma go wcześniej na trasie;)
Ulice bez KMK to np Kopernika i Śniadeckich też idealne dla 184. (+kontra buspas na kopernika?)
#10 by Wojciech on 12 czerwca, 2021 - 1:31 pm
Naprawdę, komu przeszkadzało „184” do Kurdwanowa”? „139” ma jeszcze dłuższą trasę, a mimo to nikt nie dzieli tej linii na dwie inne. Stare „184” zapewniało mnóstwo unikalnych relacji, w przeciwieństwie do licznych autobusów kursujących Kamieńskiego czy też Pilotów. Poczynania urzędników uważam za skandalicznie: najpierw obcięto jakieś 60% trasy, a teraz łaskawie, po roku, przywracają ledwie 2 przystanki.
#11 by JacekM on 14 czerwca, 2021 - 9:09 am
Nie usprawiedliwiam w pełni urzędników, jednak trochę rozumiem zmiany. Korzystałem z dawnego „184” i linia ta zawsze była spóźniona. Pamiętam nawet kiedyś kurs wieczorny, koło godz. 20, który z Prądnika Czerwonego wyjechał o czasie, a w Bonarce już miał 10 minut spóźnienia – mimo wieczornej pory, po szczycie!
Na papierze była to super linia, jednak w praktyce korki i długa trasa sprawiały, że nieraz czekało się wiele minut i nie wiadomo było, czy i kiedy autobus przyjedzie.
Też nie jest tak, że na południu nie dano nic w zamian za zabranie „184”. Uruchomiono „165” i wzmocniono „135”, „155”, „214”, „254” więc Swoszowice wyszły na plus. A jak wspomniałem w artykule, Kurdwanów ma dostać wzmocnienie „179”, czyli najważniejszej linii autobusowej tamże, notujące spore tłoki.
Dla mnie idealnie byłoby, gdyby pociągnąć „184” jeszcze do os. Podwawelskiego – wtedy można by się przesiadać przy r. Grunwaldzkim na autobusy do Bonarki / Kurdwanowa. Może w następnym etapie uda się to wywalczyć?
#12 by pętla on 14 czerwca, 2021 - 10:05 pm
Więc dyr. Łukasz Franek musi dać częstotliwość=7,5 min dla 184, średni czas oczekiwania będzie mniejszy:D
#13 by Przemysław z Mistrzejowic on 15 czerwca, 2021 - 8:27 am
Tylko, że problem jest na samej ul Dietla.
Dawno, dawno temu można było ją CAŁĄ przejechać 22, 128, 428, 184, 484 – w sumie co kilka minut.
Teraz, jadąc z Grunwaldzkiego na Grzegórzeckie, masz tylko 22.
Dlatego popieram WSZYSTKO, co prowadzi do przywrócenia chociaż części stanu poprzedniego.
Pozdrawiam.
#14 by JacekM on 16 czerwca, 2021 - 10:56 am
Po wakacjach ma wrócić „12” więc od R. Grzegórzeckiego do R. Grunwaldzkiego będzie średnio ~f=7,5 („12+22”). Zawsze coś.
#15 by pętla on 24 czerwca, 2021 - 4:34 pm
20 mogłaby zostać na stałe jak teraz na trasie objazdowej przez HTargową.
#16 by Jacek M. on 25 czerwca, 2021 - 9:31 am
Raczej wróciłbym ją na starą, bo to jednak odcinanie węzła przesiadkowego w Małym Płaszowie od ronda Mogilskiego.
#17 by Znawca on 12 czerwca, 2021 - 4:22 pm
Niech MPK odda na 138 przynajmniej na 4 brygady autobusy przegubowe bo przejazd tą linią staje się tragiczny biorąc pod uwagę korki i budowę tramwaju na GN
#18 by JacekM on 14 czerwca, 2021 - 9:06 am
Popieram!
#19 by Piotr on 14 czerwca, 2021 - 12:17 pm
Z pisma z ZTP wynika, że szykują się stałe zmiany tras od września orwz wzmocnienia na niektórych ciągach.
Więc zarówno 184 jak i inne linie mogą dotknąć zmiany.
#20 by JacekM on 16 czerwca, 2021 - 10:57 am
Tak, będą zmiany i wzmocnienia. Pierwsza: nowa linia „198”
#21 by Kamil on 1 sierpnia, 2021 - 7:11 pm
O jakie linie chodzi. Czy chodzi o 164 i 169 i 469 i 179 i 107. Pozdrawiam i czekam na odpowiedź.
#22 by Piotr on 16 lipca, 2021 - 3:42 pm
Nowa trasa nie cieszy się popularnością i chyba konieczne będzie wydłużenie w jakieś kontretne miejsce.
Na Grzegórzeckiej w dni powszednie do 5 osób w obie strony. Wczoraj przed 17-stą w wozie jadącym od Hali Targowej były 2 osoby.
#23 by Jacek M. on 17 lipca, 2021 - 12:42 pm
Wiele autobusów jeździ teraz słabo zapełnionych. Raz że pandemia, dwa że wakacje. Na pewno „184” ma teraz większą popularność niż gdy kończyło na r. Grzegórzeckim. Jechałem w pierwszą niedzielę po zmianach, kurs wieczorny z Prądnika Czerwonego. Z kilkunastu osób, na r. Grzegórzeckim wysiadła tylko jedna – wszystkie pozostałe jechały do Starowiślnej.
#24 by Piotr on 17 lipca, 2021 - 1:20 pm
Czyli wynika, że dojazd w weekend na Kazimierz w celach rozrywkowych ratuje to wydłużenie.
W tygodniu bywa puściej.
Za to na Moście Grunwaldzkim mają wrócić dwa pasy, więc będzie płynniejszy ruch, co może zachęcić do wydłużenia na Podwawelskie?
#25 by Robert Chodacki on 13 sierpnia, 2021 - 3:15 pm
Autobus może wrócić częściowo do swojej dawnej popularności, kiedy obsługiwał Stradom oraz Rondo Grunwaldzkie. O to walczmy, aby wrócił przynajmniej do os. Podwawelskiego.