Nowa linia „264”

W artykule o uruchomieniu nowych nocnych linii „910” i „920” wspominałem, że w planach są dalsze zmiany w komunikacji aglomeracyjnej, w tym uruchomienie dwóch nowych połączeń. Dziś przedstawiamy pierwsze z nich.

Dla osób śledzących temat linia ta nie powinna być niespodzianką, bo już w marcu Dziennik Polski wspominał o planach uruchomienia autobusu na trasie Mały Płaszów – Grabie, pod roboczym numerem „294”. Koniec końców otrzyma on numer „264” i pojedzie następująco: Mały Płaszów – Surzyckiego – Christo Botewa – Śliwiaka – Trakt Papieski – Campus Misericordiae – Brzegi – Grabie. „Dwieście sześćdziesiątka czwórka” wykona w każdą stronę po 16 kursów w dni powszednie (odjazdy co ok. 60-70 minut) i po 10 w soboty oraz święta (odjazdy co ok. 80 minut). Na razie, w związku z remontami, jego marszruta będzie skrócona do Brzegów, docelowo jednak większość kursów pojedzie właśnie do Grabia, a w Brzegach bieg zakończą jedynie wybrane wariantowe od poniedziałku do piątku. „264” odwiedzi więc nowe obszary na ul. Śliwiaka, do tej pory pozbawione regularnej komunikacji miejskiej i obsługiwane jedynie przez Tele-Busa (przystanki „Śliwiaka Zakłady” oraz „Śliwiaka N/Ż”). Linia ruszy w najbliższą sobotę, 23 czerwca, wraz z wprowadzeniem rozkładów wakacyjnych.

Rozkład „264” z przystanku „Mały Płaszów”.

Trasa „264”. Na czerwono zaznaczyłem część skróconą do Brzegów, na fioletowo docelową trasę do Grabia. Niebieski kolor z kolei oznacza nowe przystanki, pozbawione dotąd regularnej komunikacji miejskiej (nie licząc Tele-Busa). Źródło: mapy google.

Komentarz kraboka: Zawsze cieszę się z uruchamiania nowych połączeń i tak jest również w tym przypadku, szczególnie że w tych rejonach kursów jest ogólnie mało i każda nowa linia jest na wagę złota. Jedyne co dziwi to niezrozumiały numer linii. Oczywiście „264” nawiązuje do tego, że linia będzie kończyć na terenie gminy Wieliczka, jednak w tym przypadku znacznie bardziej pasowałoby oznaczenie kończące się na „1”, choćby „231”, bo linia na większości trasy będzie się pokrywać z „221”, a na pozostałej jechać równolegle do niej, często i tak obsługując podobne potoki. Oczywiście to tylko numerek, jednak uważam że numeracja powinna być konsekwentna i ułatwiać zapamiętanie tras autobusów.

Szkoda też, że nie pokuszono się o dostosowanie infrastruktury na Trakcie Papieskim, w rejonach ulicy Osikowej (charakterystyczny, długi odcinek bez przystanku mniej więcej na środku powyższej mapki) do kursowania autobusu. W efekcie linia mija ten rejon bez zatrzymania, a szkoda bo znajduje się tam kąpielisko oraz trochę zabudowań których mieszkańcy są obecnie skazani tylko na „221”, wykonujące nawet mniej kursów niż „264”. Dokończenie infrastruktury sprawiłoby, że z dnia na dzień oferta komunikacyjna w tym miejscu poprawiłaby się ponad dwukrotnie. A tak autobus będzie przejeżdżać tuż obok bez zatrzymania, a ludzie dalej będą mieć dostęp tylko do „221” kursującego raz na godzinę-dwie.

Zawodzi też synchronizacja „221” z „264”, którą można ocenić najwyżej jako średnią. Niektóre odjazdy wydają się w miarę skoordynowane, inne mniej. Z tych gorszych przykładów to ostatnie wieczorne „221” z Małego Płaszowa w dni powszednie, które będzie odjeżdżać dziesięć minut przed „264” (odpowiednio 21:45 i 21:55). Poprzedni autobus w tym kierunku jest około godzinę wcześniej, następny też dopiero za godzinę. Takie kwiatki są wg mnie do poprawy. Liczę, że uda się to zmienić na plus po zakończeniu remontu, gdy „dwieście sześćdziesiątka czwórka” trafi na swą docelową trasę.

Jacek Mosakowski

Reklamy

, , , , , , , , , , ,

  1. #1 by Gorkolog77 on Czerwiec 20, 2018 - 5:08 pm

    Brakuje przystanku przy kąpielisku Brzegi.

  2. #2 by Luk on Czerwiec 20, 2018 - 9:11 pm

    Aytorze, tam przystanki są a nawet zatoki, nie rozumiem dlaczego autobus się nie zatrzyma…

  3. #3 by Kuba on Czerwiec 20, 2018 - 9:21 pm

    Przystanki są później, a autorowi chodzi o przystanek zaraz za wiaduktem S7 koło nowego kąpieliska w Brzegach.

    • #4 by kaszmir on Czerwiec 23, 2018 - 6:13 am

      Dokładnie! Z tego co śledzę na mapach google są też zatoki przy skrzyżowaniu z obwodnicą (S7), w razie potrzeby też dałyby radę jednak najlepsze byłyby właśnie przy kąpielisku / Osikowej.

  4. #5 by Mieskzaniec on Czerwiec 21, 2018 - 8:09 am

    Ciekawa informacja w tym artykule, jednak trochę niedomówień się wkradło.
    Numer 264 – zwłaszcza to 4 jest moim zdaniem jak najbardziej konsekwencją ponieważ do Wieliczki i gminy większość autobusów ma końcówek 4 np. 204, 224, 344, 234, 304, 904.
    Drugą sprawą jest to że wzdłuż ciągu ul. Trak Papieski są porobione zatoczki, nie ma wiat czy słupków przystankowych, Zaraz za wiaduktem S7 jest zatoczka,a z niej jest bardzo blisko do nowego kąpieliska.
    Jedynie co to ja bym się pokusił o zmianę tej linii, aby jechała nie tylko do Grabia, a zahaczała o strefę inwestycyjna w Brzegi-Kokotów bo tam jest ogromna ilość hal i sporo pracowników, którzy z pewnością skorzystali by z tej linii.

    • #6 by Mieskzaniec on Czerwiec 21, 2018 - 8:11 am

      *edit miał być numer linii 244 a nie 344

    • #7 by Konik Krakusek on Czerwiec 21, 2018 - 9:32 am

      Do Wieliczki nr 2n4 jest tak jak piszesz konsekwentny, ale do Niepołomic to nr 2n1 (tak jak obecnie 221, a dawniej także 231 z Huty). A tu kierunek się pokrywa i nie każdy ma świadomość, że pomiędzy Krakowem a Niepołomicami jest gmina Wieliczka…
      A na brak obsługi gotowych zatoczek przystankowych, to brak słów.

    • #8 by kaszmir on Czerwiec 23, 2018 - 6:16 am

      Do Wieliczki jeździ też „243” i nikt chyba nie ma wątpliwości, że numer jest trafiony (linia na 95% trasy dubluje się ze „143”) mimo że nie kończy się na „4”. Region nie jest najważniejszy, bardziej konkretna trasa i z którymi liniami dany autobus się pokrywa.

  5. #9 by pawel200020 on Czerwiec 21, 2018 - 8:37 am

    W tracie papieskim są 2 przystanki tylko niewiadomo czemu są pominięte jak nawet mają zatoczki autobusowe :/

    • #10 by kaszmir on Czerwiec 23, 2018 - 6:17 am

      No właśnie 😦 Wg mnie najlepiej byłoby wybudować nowy właśnie przy kąpielisku / Osikowej, jednak w razie potrzeby któryś z tych dwóch – w szczególności ten przy skrzyżowaniu z S7 – też dałby radę.

  6. #11 by Izabela on Czerwiec 22, 2018 - 10:08 am

    Nie ma to jak puścić nową linie autobusową, która przejeżdża obok kąpieliska, ale defacto nie zatrzymuje się koło niego xD Takie rzeczy tylko w Krakowie.. Trochę parodią jest, że ten autobus będzie miał więcej kursów niż 221, który jeździ przez osiedla Przewóz/Rybitwy i jest ciągle załadowany. Cieszę się z puszczenia nowej linii, żeby nie było, że tylko narzekam, ale ktoś nie przemyślał istotnych kwestii. Przystanek via Osikowa przymusowo powinien zostać włączony do trasy!

    • #12 by kaszmir on Czerwiec 23, 2018 - 6:18 am

      Słuszne słowa, mam dokładnie takie same odczucia!

  7. #13 by olka on Czerwiec 26, 2018 - 2:05 pm

    cudnie

  8. #14 by Maciek on Lipiec 20, 2018 - 1:44 pm

    Tak jak koledzy wyżej już nadmienili proszę sprostować materiał, gdyż zarzucanie Wieliczce braku perspektywicznego myślenia w tym wypadku jest krzywdzące. Wieliczka właśnie o przystanki się pokusiła na pełnym wypasie, bo są tam zatoczki ze słupkami na których znajdują się znaki informujące o przystanku, a niebawem pojawią się również eko-wiaty tak jak na wszystkich przystankach w gminie co jest wynikiem ostatniego przetargu, oraz powołania Wielickiej Komunikacji Gminnej dla której zakupiono kilka nowych Solarisów. To Kraków sprawę olał jak zwykle i poszedł po najniższej linii oporu. Zatoczki przy węźle zostały wybudowane jako techniczne, a nie przystankowe. Można je zaadaptować tylko po co jak lepiej zrobić słupek bliżej wejścia na nowe kąpielisko.

    • #15 by kaszmir on Lipiec 21, 2018 - 8:44 am

      Ok, poprawiłem.

      • #16 by Maciek on Lipiec 27, 2018 - 12:12 pm

        Tak z kronikarskiego obowiązku dorzucam filmik jak ten odcinek wyglada aktualnie bo google nie dojechalo jeszcze

      • #17 by kaszmir on Lipiec 28, 2018 - 8:39 am

        Dzięki!

  1. Nowa linia „219” | krabok
  2. Wydłużenie i wzmocnienie linii „297” | krabok
  3. Zmiany na liniach „250” i „297” | krabok
  4. Niepołomice chcą więcej „301” | krabok
  5. Kolejna nowa linia – „314” | krabok

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: