Wzmocnienia autobusów w niedziele

Komunikacja miejska budzi się do życia. Wczoraj pisałem o zaplanowanym na koniec sierpnia przywróceniu większości połączeń nocnych, a dziś z kolei niosę wieści dotyczące kursowania głównych linii autobusowych w niedziele i święta.

O ile w dni powszednie większość linii już kilkanaście miesięcy temu wróciła do względnej normy, tak ich funkcjonowanie w weekendy wciąż pozostawiało wiele do życzenia. Nie licząc pojedynczych wyjątków (m.in. „304”), w niedziele i święta autobusy zostawiono z kursami wykonywanymi ledwie co pół godziny. Jak na blisko milionowe miasto, szczycące się stawianiem na transport zbiorowy, było to zdecydowanie za mało. Raziło to tym bardziej gdy porównało się te częstotliwości z tramwajami, które kursowały już właściwie normalnie. Zostawienie w niedziele wiecznie zatłoczonych „194” czy „502” z ledwie dwoma kursami na godzinę, podczas gdy „50” śmigała nawet co 10 minut, było niezrozumiałą dyskryminacją części pasażerów. Teraz będzie to wreszcie naprawione.

Od 29 sierpnia, w niedziele przywrócona zostanie częstotliwość co 20 minut dla linii „105/405”, „114”, „129”, „137”, „138”, „139”, „144”, „159”, „164”, „168”, „169/469”, „172”, „173”, „179”, „184”, „194”, „501”, „502” i „503”. Znów zatem będą wykonywać trzy kursy na godzinę.

Komentarz kraboka: zmiany oczywiście cieszą i są kolejną oznaką wracania transportu zbiorowego do formy. Niestety, na powyższej liście brak na chwilę obecną kilku ważnych linii. Przede wszystkim pominięto „152” (Plac Centralny – Cmentarz Olszanica), a wraz z nim „189” i „192”, które to linie na razie planuje się zostawić tak w soboty jak i w święta co pół godziny. Jest to olbrzymie niedopatrzenie, które zapewne próbuje się uzasadnić zeszłorocznym rozdzieleniem dawnego „192” (Czyżyny Dworzec – Chełm) na krótsze „189” (Czyżyny Dworzec – Cracovia Stadion) i nowe „192” (Dworzec Główny Wschód – Chełm).

Pod pretekstem koordynacji linii na Woli Justowskiej („152”, „192”, „252”), w zamian dokonano cięć w Hucie i zepsuto weekendowy takt między „152” i „502”, stanowiącymi dla pasażerów z Bieńczyc czy Wiślickiej podstawę dojazdu do I obwodnicy. Mimo że ta druga jest przyspieszona, to ich czasy przejazdudo centrum są zbliżone i różnią się o parę minut. W rezultacie, zwykły były skoordynowane dając autobus średnio co 10 minut. A obecnie? Wskutek pogorszenia częstotliwości „152”, często dochodzi do sytuacji że oba autobusy jadą jeden po drugim, a potem jest 20 minut czekania na następne „502”.

Urzędnicy zapewne będą się zasłaniać koordynacją „152” ze „189”, która to jednak prawie nikogo nie obchodzi. Dojazd do r. Mogilskiego i tak opiera się na przyspieszonych „501” i „502”, a dalej trasy wspomnianych „152” i „189” już się rozdzielają. Koordynacja z tym ostatnim nie jest zatem potrzebna, a w zamian zepsuto priorytetową synchronizację połączeń w rejony Rynku. Powiedzieć, że to decyzja bardzo zła, to jak prawie nic nie powiedzieć.

„Wielkim nieobecnym” jest również „174” (Os. Kurdwanów – Kombinat). Tu zapewne powodem utrzymania półgodzinnej częstotliwości jest koordynacja ze „178” na Nowohuckiej (dawniej obie kursowały w weekendy co 20 minut, jednak w zeszłym roku „178” zostało rozdzielone na dwie, „178” i „578”, każda kursująca co 30). Cel szczytny, jednak dla Nowej Huty czy Kurdwanowa są to zwykłe cięcia. Szczególnie razi sytuacja tego drugiego rejonu, któremu najpierw zabrano „184”, potem pocięto „174”, a niedawno jeszcze ograniczono „133”. A uruchomienie „165”, z którego prawie nikt nie korzysta w dojeździe do centrum, nie jest rekompensatą.

Dla Kurdwanowa w planach jest chociaż zadośćuczynienie w postaci wzmocnienia „179” – miejmy nadzieję, że obejmie ono również weekendy gdy częstotliwość co 15 minut, wraz z połowiczną koordynacją ze „174”, mogłyby się przydać. Co natomiast ze „152” czy „192”? Oby odzyskały one swoje kursy.

Jacek Mosakowski

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

  1. #1 by Krakus on 18 sierpnia, 2021 - 6:50 pm

    Do listy trzeba dopisać jeszcze 106 i 136, które w święta zostają co 60min podczas gdy 194 pojedzie co 20min.

    Co do cięć 133 na Kurdwanowie to się nie zgodzę, bo jeśli chodzi o sam odcinek kurdwanowski to rozwiązanie ze 133+433 jest dużo lepsze, bo 433 w kierunku Łagiewnik zawsze jest o czasie, podczas gdy 133 jeździ różnie przez brak możliwości postoju i wyrównania czasu na Bieżanów Potrzask.

  2. #2 by Wojciech on 18 sierpnia, 2021 - 7:36 pm

    Zmiany oczywiście cieszą, jednakże mam nadzieję, że częstsze kursowanie będzie w miarę pełnym zakresie godzin. Na przykład, „105” w 2019 roku co 20 minut kursowało między 7 a 20, natomiast w 2016 roku – między 9 a 22. Za każdym razem było to 13 godzin.

  3. #3 by Piotr on 18 sierpnia, 2021 - 7:58 pm

    Co do linii 174 to może lepsze by było dodanie przystanku Koszykarska dla 578 i synchronizacja 174/178/578 co 10 minut pomiędzy Podgórze SKA a Rondem Dywizjonu 308.

    Wtedy z Placu Centralnego łapać będzie się 22 i wiadomo będzie, że pojedzie autobus z Ronda lub 4-kę i ze Stella Sawickiego.

    Z Kurdwanowa pojedzie się 24 i z Podgórze SKA pojedzie autobusem. Minusem jest to, że to dodatkowe dwie przesiadki.

    Innym rozwiązaniem jest 174 i 178 co 20 minut, ale wtedy 578 musiałoby nie kursować lub mieć kursy co 40 lub 60 minut.

    • #4 by Jacek M. on 7 września, 2021 - 1:58 pm

      To trudny wybór bo ewentualna koordynacja „174/178/578” z kolei pogorszyłaby synchronizację samych „178/578” (byłby autobus w takcie 20+10), które pokrywają się na całej trasie. Żadne rozwiązanie nie jest idealne, choć wydaje mi się że jednak lepiej spiąć mocno „178/578” bo zapewniają ważne połączenie w stronę Podgórza i Ruczaju.

      • #5 by pętla on 7 września, 2021 - 7:38 pm

        Tyle kombinacji z powodu mikrooszczędności na częstotliwości w niedziele z 20min na 30min na 174 i 178/578…
        z f=20 178/578 mogą jeździć w autobusach 10-12m?

        wiem że świętospokoizm ale 178 w sob/niedz mogłoby jeździć na os Kliny ( za 136)

  4. #6 by Przemysław z Mistrzejowic on 19 sierpnia, 2021 - 6:11 am

    Drogi Jacku, już od kilkunastu lat obserwuję Twoje wpisy i na „Kraboku” i na „Platformie komunikacyjnej” – a teraz bardzo się dziwię Twojemu zdziwieniu. „Szczycenie się miasta stawianiem na transport zbiorowy” zawsze było PROPAGANDĄ, a w działaniach było raczej niszczenie (zwłaszcza w latach 2010-2015), a potem nie zawsze udolne próby… Nie można napisać, że „poprawiania”, raczej wracania do poprzednich norm, a i to nie zawsze, nie wszędzie i nie we właściwy sposób.
    Pozdrawiam.

    • #7 by pętla on 21 sierpnia, 2021 - 3:23 pm

      Zgadzam się.
      Autobus w centrum co pół godziny w 1,5 milionowym mieście to nieszanowanie czasu Krakowianina płatnika podatków.
      To prywatyzacja i przerzucenie zadań gminy: miejskiego transportu na mieszkańca – kup sobie samochód albo czekaj do godziny na MPK MOPS autobus przy 1 przesiadce.

    • #8 by Jacek M. on 7 września, 2021 - 1:55 pm

      Zgadzam się, zwłaszcza lata 2011-2012 były kiepskie i stały pod znakiem cięć. Potem od 2014 jednak było coraz lepiej, i właściwie w latach 2014-2020 każdego roku były jakieś wzmocnienia, a w latach od 2016 nawet spore. Wydaje się, że Miasto (wreszcie!) zrozumiało jakie powinny być priorytety i postawiło na km. Pandemia trochę skomplikowała sytuację, jednak z tego co mówili urzędnicy przed wakacjami, plany są by wrócić do pełnej oferty, a nawet więcej.

      • #9 by pętla on 7 września, 2021 - 3:40 pm

        Chciałbym żebyś miał rację ale na razie to te plany dyr. Łukasz Franek rozbija na etapy do nieskończoności ( i oszczędności). Wrzesień i gdzie 179 co 7,5 min?

Dodaj komentarz