Kolejny agloekspress: „301” do Nowego Kleparza!

Zgodnie z zapowiedziami, pod koniec sierpnia uruchomione zostały kolejne dwa agloekspressy. Wliczając „304”, możemy mówić już o trzech takich liniach – cechuje je omijanie sporej części przystanków, wysoka częstotliwość i dojazd z aglomeracji do centrum Krakowa. Tymczasem w najbliższych miesiącach ma do nich dołączyć kolejna: niepołomickie „301”, ze wzmocnioną częstotliwością i wydłużone aż do Alej Trzech Wieszczów!

Pierwszy agloekspress, jeszcze na długo przed przyjęciem tego nazewnictwa, ruszył w 2008 roku. Jest to znane „304” (Dworzec Główny Zachód – Wieliczka Miasto), które – mimo początkowych „chorób wieku dziecięcego” – zyskało olbrzymią popularność wśród pasażerów. Dość powiedzieć, że po uruchomieniu kursowało co 15-20 minut, a dziś jeździ co 10 i mimo tego autobusy wciąż są bardzo zatłoczone.

Kolejne dwa agloekspressy uruchomiono w sierpniu tego roku: „307” (Os. Podwawelskie – Michałowice) obsługuje gminy Zielonki i Michałowice, a „337” (Nowy Kleparz – Owczary Pętla) jest dedykowany tylko gminie Zielonki. W szczycie odjeżdżają z przystanków co 15 minut, w pozostałych porach i dniach co 30. Częstotliwość zatem, choć niższa niż u „304”, jest wciąż niezła jak na autobusy aglomeracyjne, zwłaszcza w godzinach dużego ruchu.

Za kilka miesięcy kolejna linia ma dołączyć do grona agloekspressów. Będzie to „301”, dotychczas kursujące na trasie Niepołomice Dworzec – Wieliczka – Podgórze SKA. „Trzysta jedynka” została uruchomiona w 2010 roku, z częstotliwością co ok. godzinę w szczycie i co dwie w pozostałych porach. W 2019 została wzmocniona, dostając w dni powszednie kursy co ok. 35 minut, od rana do wieczora. Szybko jednak i to okazało się niewystarczające i w pojazdach znów zaczęło być tłoczno. Wprawdzie uruchomiono jeszcze „314” (Wieliczka Centrum – Osiedle Podwawelskie), jednak pokrywało się ono z „301” tylko na części trasy, a do tego nie przyjęło się wśród pasażerów.

„301” ma teraz przejść sporą metamorfozę. Po pierwsze, planuje się wydłużenie jego trasy aż do centrum Krakowa: Niepołomice Dworzec – … – Wielicka – Kamieńskiego – Rondo Matecznego – Konopnickiej – Aleje Trzech Wieszczów – Nowy Kleparz, dzięki czemu zapewni bezpośredni dojazd do wielu popularnych punktów oraz zapewni wsparcie dla zatłoczonego „304”. Po drugie, po raz kolejny zwiększona ma być częstotliwość, tak by linia odjeżdżała z przystanków co 15-20 minut, czyli dwukrotnie częściej niż obecnie i czterokrotnie częściej niż było to na początku jej funkcjonowania.

Oba powyższe odbędą się prawdopodobnie kosztem wchłonięcia „314”, które – i tak zawieszone od półtora roku – pójdzie formalnie do likwidacji. Zmiana byłaby zatem mocno na plus: nie dość że nowe „301” miałoby więcej kursów niż dawniej „301” i „314” razem wzięte, to do tego na bardziej atrakcyjnej i dłuższej trasie, od samych Niepołomic aż do serca Grodu Kraka.

Zmiany wejdą w życie prawdopodobnie na początku przyszłego roku, bo tak Niepołomice jak i Wieliczka muszą ująć dodatkowe kursy w swoim planie budżetowym.

Urzędnicy Zarządu Transportu Publicznego zastanawiają się dodatkowo nad skoordynowaniem nowego „301” z obecnym „304”, dzięki czemu między centrum Krakowa a Wieliczką autobusy odjeżdżałyby co parę minut. Tu sprawa nie jest jednak oczywista, bo ten pierwszy będzie odjeżdżać co 15-20 minut, a ten drugi kursuje co 10.

Komentarz kraboka: o takie „301” walczyliśmy! Nawet dotychczas „trzysta jedynka” cieszyła się olbrzymią popularnością, a po zmianach ma szansę stać się jedną z najważniejszych linii aglomeracyjnych i powtórzyć sukces „304”. Zaproponowana trasa wydaje się być strzałem w dziesiątkę, a wzrost częstotliwości przyciągnie do niej tym więcej pasażerów. Mieszkańców Niepołomic czeka transportowa rewolucja.

Temat dot. Niepołomic na forum pkk.net.pl – w linku.

Jacek Mosakowski

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

  1. #1 by sign on 15 września, 2021 - 1:36 pm

    Ten news powstrzymał moją znajomą z Ochmatowa od pomysłu na zakup auta. Po to to jest.

    • #2 by Jacek M. on 15 września, 2021 - 1:37 pm

      Dokładnie. Taka powinna być komunikacja miejska – szybka, częsta i dojeżdżająca tam gdzie ludzie potrzebują.

  2. #3 by Kacpero on 15 września, 2021 - 1:47 pm

    Z tego co jest mi wiadomo, to mieszkańcy Niepołomic chcieliby linii nocnej. Czy jest taki plan w budżecie?

    • #4 by ghfhf on 17 września, 2021 - 10:03 am

      Musisz pisać do gm. Niepołomice 🙂

    • #5 by Jacek M. on 17 września, 2021 - 10:08 am

      Ja to popieram 🙂 Niepołomice powinny mieć regularną linię nocną. Wprawdzie swojego czasu zorganizowały własny nocny autobus, jednak to nie to samo.

  3. #6 by MAgda on 15 września, 2021 - 2:02 pm

    Ciekawe jak duże środki musiałaby przeznaczyć oraz zarezerwować Wieliczka i Niepołomice aby „301” już od listopada ruszyła z tą częstotliwością. Obecnie w 301 jest dramat na wielu kursach!! Autobusy są zatłoczone. Po co czekać aż do przyszłego roku…

  4. #7 by Piotr on 15 września, 2021 - 2:49 pm

    Z liniami 139, 503 i ew 179 co 7,5 minuty, dodanym niedawno 307 i nowym 301, na Al. Słowackiego będą 63 kursy na godzinę w szczycie.

    Rozumiem ideę agloekspresów i wzmacnianie częstotliwości. Ale dlaczego wszystko ładuje się w i tak przeciążone aleje.

    Czy 307 nie mogłoby jechać od al. 29 listopada – Lubomirskiego, APW, Grzegórzecką, Dietla do Podwawelskiego?

    Tak samo 301 od Ronda Grunwaldzkiego do Kleparza tą samą trasą

    A 304 mogłoby wrócić na Podwale i Basztową.

    • #8 by TomH on 15 września, 2021 - 3:09 pm

      Tylko tak… Takie 307 odciąży 503 na odcinku Opolska Estakada- Rondo Grunwaldzkie, z kolei takie 301 odciąży 503 na odcinku Jerzmanowskiego – Nowy Kleparz. Jest więc sens zwiększać do 7 minut częstotliwość 503, które i tak często przy takiej częstotliwości jeżdziło w parach i trójkach. Pierwszy załadowany dwa następne pustawe..

      Osobiście uważam że lepiej zostawić 503 z częstotliwością co 10 minut i skoordynować jak już rozkład z 304. Jednocześnie na Aleje wpuścić 301 i 307, niech one stanowią ewentualne wsparcie na wspólnym odcinku z linią 503.

    • #9 by Tramwajolog14 on 15 września, 2021 - 3:10 pm

      Moim zdaniem warto pomyśleć o przystankach potrójnych na alejach. W niektórych miejscach już teraz byłoby to możliwe do wprowadzenia, a w innych miejscach to tylko kwestia wydłużenia zygzaka przy przystanku. Na pewno przyspieszyłoby to ruch.

    • #10 by pętla on 16 września, 2021 - 1:43 pm

      Słusznie
      Dietla jest w niełasce więc może

      307 od al. 29 listopada – DGZ / Lubomirskiego, APW, Grzegórzecką, Poczta Gł – Pl. Wszystkich Świętych – Zwierzyniecka – do Podwawelskiego ?

      301 Wielicka – Limanowskiego – Zabłocie – APW – DGW – DGZ – NK

      Co z pl. Matejki jako pętlą KMK? linia 100 tam kończyła, już nie da się?

      • #11 by Szymon on 26 września, 2021 - 6:13 am

        307 bym nie ruszał, lecz trasa 301, którą podałeś jest bardzo dobrym pomysłem, bo Niepołomice będzie mieć bezpośredni dojazd do Dworca Głównego i przejmie pasażerów „304”

      • #12 by Jacek M. on 27 września, 2021 - 7:32 am

        „301” specjalnie ma nie jechać do Dw. Głównego by nie dublować pociągu z Wieliczki.

        Do tego największe potoki pasażerskie generują Aleje, dlatego tam kierowane są agloekspressy.

      • #13 by pętla on 27 września, 2021 - 3:13 pm

        Myślę że 301 po tej trasie też by się obroniła + szybszy dojazd do DGZ.

  5. #14 by ZF on 15 września, 2021 - 3:13 pm

    Tak, zatem chcemy 184
    z powrotem, przynajmniej do os. Podwawelskiego.

    • #15 by Przemysław z Mistrzejowic on 16 września, 2021 - 10:21 am

      Popieram!
      Pozdrawiam.

      • #16 by pętla on 16 września, 2021 - 1:15 pm

        też popieram:)

      • #17 by pętla on 16 września, 2021 - 1:19 pm

        Teraz można wydłużyć o kawałek 184 przez Wielopole – Poczta Gł – Św Gertrudy – Stradom – Dietla – Miodowa – Starowiślna -> PCZ
        bez większych opóźnień

  6. #18 by Wojciech on 15 września, 2021 - 3:25 pm

    Niedługo na Nowym Kleparzu zrobi się równie tłoczno jak w czasach sprzed wyrzucenia stamtąd „120”, „137” i wielu linii „2xx” 😉

    • #19 by pętla on 21 września, 2021 - 2:32 pm

      OIDP pętla autobusowa N. Kleparz miała być zlikwidowana.

  7. #20 by Tentego on 15 września, 2021 - 3:46 pm

    Miło to słyszeć choć z drugiej strony szkoda, ze 301 juz nie pojedzie z Podgórze SKA, tracę 1 bezpośredni autobus na p. jerzmanowskiego. Moze 274 dostanie wiecej kursow by Podgorze SKA-Jerzmanowskiego jechalo sie plynniej niz tylko tramwaj i przesiadka.

  8. #21 by Michal on 27 września, 2021 - 6:40 pm

    Duży błąd rozwalać dobry ciąg i punktualny na rzecz autobusu który będzie kursowal jako loteria bo taka bedzie kursując na Kleparz,a awantury szybko się zaczną jak autobusu nie będzie że 40min na trasie,a nikt nie będzie kursów uzupełniał ze względu na korki,i radził bym grubo się zastanowić nad takim połączeniem pomijając to że na Podgórze ska jedzie prawie godzinę a co dopiero na kleparz

  9. #22 by Ania on 28 września, 2021 - 9:46 am

    Super! Komunikacja miejska powinna iść w kierunku komunikacji przyśpieszonej + buspasów.

    Czy wie Pan może czy są takie p plany do KS trasy Łagiewnickiej? Będzie kierował tamtędy np do pętli Czerwonych Maki jakiś autobus przyśpieszony linii 5XX lub 3XX?

    • #23 by Jacek M. on 29 września, 2021 - 10:53 am

      Niestety nic nie wiem o układzie linii autobusowych po oddaniu Trasy Łagiewnickiej. Może będzie taka linia, choć bardziej nastawiałbym się że prędzej urzędnicy uruchomią tramwaj w relacji Wielicka – Kurdwanów – Trasa Łagiewnicka – Łagiewniki – Czerwone Maki.

    • #24 by pętla on 29 września, 2021 - 1:22 pm

      Autostrada Łagiewnicka daje okazję do wykorzystania przez ZTP dla szybkich linii przyspieszonych.
      np. Szczytowa linia 524/124 , 514/114: Kurdwanów – TŁ – Ruczaj – Grota – RG – itd
      + „ogryzki” 114, 124 są zagospodarowane dla pasażerów

      Jak skończy się tylko na przekierowaniu 2X4 przez TŁ to słabo…

  1. „301” co 20 minut do centrum Krakowa! | krabok

Dodaj komentarz