W sobotę 23 czerwca wejdą w życie tegoroczne rozkłady wakacyjne. W poniższym artykule przedstawiam szczegóły zmian planowanych przez ZIKiT na ten okres. Niestety cięcia są duże, wręcz skandalicznie duże.
Przypomnijmy, że w styczniu tego roku miała miejsce maksymalizacja komunikacji miejskiej, która – wśród wielu innych zmian – przyniosła przede wszystkim wzrost liczby kursów i zmianę bazowego systemu częstotliwości linii tramwajowych z co 10 i 20 minut na co 7,5 i 15. Część mieszkańców zastanawiała się zatem, czy na czas wakacji system ten zostanie utrzymany i czy liczba kursów będzie odpowiednio wyższa w stosunku do ubiegłych lat. Niestety nic z tego. Nie dość, że na okres ten planuje się powrót do rzadszych frekwencji 10 i 20, to ograniczenia będą nawet większe niż w zeszłych latach. Poniżej podaję szczegóły dla tramwajów, w nawiasach zaznaczając ich częstotliwości w wakacje 2016 (w 2017 w centrum miasta trwały remonty) jeśli były inne od tych zaproponowanych na ten rok. I tak od 23 czerwca poszczególne linie będą kursować następująco (wartości łamane oznaczają szczyt / międzyszczyt):
- „1”: 10/20,
- „2”: 20,
- „3”: 10, przy czym poza szczytem co drugi kurs skrócony do Dworca Towarowego (dawniej 10 na całej trasie),
- „4”: 20 (dawniej 10),
- „5”: 20,
- „6”: 20 (na czas przebudowy pętli na Kurdwanowie pojedzie co 10/20, jednak docelowo na stałe co 20),
- „8”: 10/20,
- „9”: 20,
- „10”: 20,
- „11”: 20,
- „13”: 10/20,
- „14”: 20,
- „16”: 20,
- „17”: zawieszona (nie istniała w zeszłych latach),
- „18”: 10,
- „19”: 20,
- „20”: 10,
- „21”: 20, przy czym poza szczytem docelowo co drugi kurs skrócony do Kopca Wandy (dawniej 20 na całej trasie),
- „22”: 20,
- „24”: 20 (na czas przebudowy pętli na Kurdwanowie pojedzie co 10/20, jednak docelowo na stałe co 20),
- „44”: 20/- (nie istniała w zeszłych latach, zamiast niej „4” kursowała cały dzień co 10),
- „50”: 10 (na czas przebudowy pętli na Kurdwanowie dodatkowo skrócona do Prokocimia),
- „52”: 10,
Jeśli chodzi o autobusy, to na większości linii częstotliwości będą takie jak w zeszłe wakacje. Oznacza to niestety utrzymanie sporej części bubli, w szczególności brak koordynacji par autobusów na wspólnych ciągach (np. „129” ze „159” albo „152” z „502”). Z najważniejszych nowości:
- „114” – utworzone na początku 2018, w wakacje będzie kursować z częstotliwością taką jak linie „194”, „173” itd. czyli co 15/24 minuty (szczyt / międzyszczyt),
- „116” – będzie kursować co 20/40 minut (szczyt / międzyszczyt) (dawniej co 30/40),
- „123” – będzie kursować co 20/40 minut (szczyt / międzyszczyt) (dawniej co 20/30),
- „139” – będzie kursować co 10/20 minut (szczyt / międzyszczyt) (dawniej co 15/20),
- „149” – utworzone na początku 2018, w wakacje będzie kursować z częstotliwością jak w roku szkolnym, jednak na nowej trasie do Szpitala Okulisycznego,
- „163” – będzie kursować co 30/40 minut (szczyt / międzyszczyt) (dawniej co 30/30),
- „183” – będzie kursować co 30/40 minut (szczyt / międzyszczyt) (dawniej co 30/30),
- „193” – będzie kursować co 30/40 minut (szczyt / międzyszczyt) (dawniej co 40/60),
- „204/244” – linie na stałe zamienią się końcówkami: „204” zostanie wydłużone do Czerwonych Maków, a „244” skrócone do Borku Fałęckiego,
- „304” – będzie kursować co 10/15 minut (szczyt / międzyszczyt) (dawniej co 12/20),
- „413” – utworzone na początku 2018, w wakacje będzie zawieszone,
- „511” – po raz pierwszy nie będzie zawieszone na wakacje, w zamian będzie kursować w szczycie co 20 minut, w takcie z „501” kursującym cały dzień co 20,
- „537” – będzie kursować co 30/30 minut (szczyt / międzyszczyt) (dawniej co 30/60).
Komentarz kraboka: Mimo maksymalizacji, która przecież zwiększyła liczbę kursów tramwajowych, na wakacje będzie ich teraz mniej niż w zeszłych latach. Na szerszy komentarz tej niezrozumiałej decyzji przyjdzie jeszcze pora, dziś podsumuję ją tylko krótkim zestawieniem:
- żadna linia tramwajowa nie pojedzie częściej niż w wakacje w zeszłych latach,
- a kilka (m.in. „3”, „4”, „21”) będzie dodatkowo ograniczonych.
Maksymalizacja się skończyła, na wakacje zafundowano nam… minimalizację.
Jacek Mosakowski
#1 by Jimmy on 15 czerwca, 2018 - 9:01 am
jakis blad, 52 nie jezdzi do Prokocimia!
#2 by kaszmir on 15 czerwca, 2018 - 9:06 am
Tak, przez sekundę był babol, teraz jest poprawiony – chodziło o „50”, wpis miał być linijkę wyżej 😉
#3 by ja_ on 15 czerwca, 2018 - 11:32 am
Już wiesz, skąd się wzięły środki na dodatkowe, pozytywne zmiany!
#4 by Mara on 15 czerwca, 2018 - 11:54 am
W wakacje i tak mniej ludzi przebywa w Krakowie uczelnie i szkoły przez większość czasu nieczynne.jeździ komunikacja więc nie ma sensu żeby jedzily co 7 minut. Trochę mniej ruchu i zanieczyszczeń.
#5 by Mario on 15 czerwca, 2018 - 1:16 pm
Czekanie 20 minut na większość linii tramwajowych, które to podobno mają być szkieletem komunikacji to gruba żenada …
#6 by Konik Krakusek on 15 czerwca, 2018 - 3:09 pm
Ale pracujący jeżdżą do pracy normalnie, a nie 2-2,5 razy rzadziej jak mające ich dowieźć autobusy i tramwaje. Nie będzie mniej ruchu i zanieczyszczeń, bo sporo osób wróci / przesiądzie się na własne pojazdy…
#7 by ja_ on 24 czerwca, 2018 - 4:40 pm
Wiesz… Czym innym jest małe obniżenie częstotliwości spowodowane potokami pasażerskimi, a czym innym krakowskie złodziejstwo.
W Warszawie linie jeżdżące z częstotliwości 4 min zmniejszone do 5. Z 3-4 do 4-5, z 7-8 do 10.
W Poznaniu tramwaje jeżdżące z częstotliwością 10/12 jeżdżą co 15 minut.
We Wrocławiu tramwaje jeżdżące z częstotliwością 12/15 (i jedna linia 6/15) jeżdżą po prostu przez cały dzień co 15 minut.
W tych dużych miastach udało się zasadniczo zmniejszenie częstotliwości o 1-2 kursy na godzinę. W Krakowie po prostu zdzierstwo.
#8 by Wojciech on 15 czerwca, 2018 - 3:27 pm
Dodatkowo, „16” nie będzie kursować w soboty i święta.
#9 by kaszmir on 15 czerwca, 2018 - 4:01 pm
Będzie, komunikat ZIKiT jest tu ciut nieprecyzyjny.
#10 by Inżinier on 16 czerwca, 2018 - 3:34 am
to jest skandal. 8 co 20 minut, 4 co 20 minut,…
#11 by Król Krak on 17 czerwca, 2018 - 1:17 pm
Brawo Prezydencie Majchrowski! Masz kolejną kadencję za podwyższenie sprzedaży w salonach samochodowych i wzrost zysków firm drogowych. Tylko gdzie ci ludzie zaparkują jak na 1 mieszkanie przypada 0,5 miejsca postojowego.
#12 by autumnbloodandsteel on 18 czerwca, 2018 - 5:30 pm
Majchrowski sobie ladnie strzela w kolano przed wyborami 😀
#13 by Nike on 19 czerwca, 2018 - 9:38 am
Brak danych o linii 112, więc podaję: w wakacje będzie kursować co 40 minut, teraz w godzinach szczytu co 20 min. Niestety przy dojazdach do pracy do Tyńca ta częstotliwość wakacyjna daje się we znaki…
#14 by Angelka on 20 czerwca, 2018 - 8:46 am
Noo życzę mu powodzenie przed następnymi wyborami
#15 by emka on 21 czerwca, 2018 - 8:05 pm
Oczywiście, 22 co 20 minut, Cha im w de.
#16 by Krk on 24 czerwca, 2018 - 12:45 am
Z tego co widzę w rozkładzie to „24” pojedzie 10/10 a nie 10/20, a nawet w soboty co 10
#17 by kaszmir on 25 czerwca, 2018 - 2:19 pm
Tak, zmienili decyzję w ostatniej chwili, chyba też pod presją mieszkańców którzy nie zostawili suchej nitki na pomyśle zostawienia Kurdwanowa z dwiema liniami kursującymi przez większość czasu co 20 minut.
#18 by Konik Krakusek on 26 czerwca, 2018 - 11:33 am
No bo przecież, nie dość że drastycznie mniejsza f, to i jeszcze mniejsza pojemność tramów. „6” niby ta sama, ale „24” z wiedeńców i Krakowiaków na 2-kierunkowe, i brak „50”…
#19 by Długie przejazdy on 5 lipca, 2018 - 10:13 pm
Szanowni Państwo. Zgłaszam potrzebę optymalizacji oraz potrzeby ograniczenia zbędnych przejazdów prze całe miasto.
Obecnie na linii 4 kurs o 22.01 że Wzgórz Krzesławickich wykonuje tramwaj z Zajezdnii Nowa Huta. Kurs o 22.01 wykonuje brygada z Zajezdni Podgórze. Z tym, że brygada z Podgórza przyjeżdża już o 21.49 i mogłaby wykonywać kurs o 22.01 i po dojeździe do Bronowic o 23.03 zjeżdżać do Zajezdni Podgórze.
W wyniku tego zlikwidowany zostałby kurs o 23:07 z Bronowic Małych w kierunku Kombinatu.
Kurs o godzinie 22.21 na linii 4 ze Wzgórz Krzesławickich, mógłby wykonywać tramwaj przejeżdżający z Mistrzejowice z linii 14, kończący tam pracę o 21.22.
Obecnie tramwaj NGT8 wykonuje ostatnie dwa kursy o 21.31 z Mistrzejowic i 22.40 z Bronowic Małych z powrotem na Mistrzejowice.
Następnie wykonuje ponad 50- minutowy zjazd do Zajezdni Podgórze z Nowohuckiej pętli.
Wobec tego proponuje likwidację kursu linii 16 o 21:28 z Mistrzejowic i wykonanie kursów wagonem E1 z Nowohuckiej zajezdnii. Natomiast NGT8 wykonałby przejazd z Mistrzejowic na Wzgórza Krzesławice, kurs na linii 4 i Zjazd z Bronowic Małych.
Trzecim przykładem bezsensownego zjazdu z pętli po drugiej stronie miasta jest zjazd około 22.40 z Borku Fałęckiego do Zajezdnii Nowa Huta.
Tramwaj linii 19 odjeżdża z Dworca Towarowego w kierunku Borku Fałęckiego. Natomiast przed 22-gą z Krowodrzy Górki zjeżdża tramwaj do Zajezdni Podgórze.
Można zrobić przejazd z Krowodrzy Górki do Dworca Towarowego i wykonanie kursu na linii 19- przez tramwaj z Podgórza, natomiast tramwaj zjeżdżały do Zajezdnii Nowa Huta z bliższej pętli.
Przy wykonaniu tych kilku łączeń znikają trzy przejazdy przez całe miasto.
#20 by Długie przejazdy on 5 lipca, 2018 - 10:14 pm
22.21 że Wzgórz odjeżdża brygada podgórska, 32 minuty postoju.