Pomysł MPK na „114”, „178” i „194”

Niedawno opisywałem problemy pasażerów ze Skotnik z niepunktualną linią „178/478”, powodujące trudności m.in. z dojazdem dzieci do szkoły. Urzędnicy Zarządu Transportu Publicznego rozważyli propozycję którą złożyłem dot. skierowania kilku kursów wariantowych „166” przez wspomniany rejon i wprowadzili ją w życie. Okazuje się jednak, że również MPK chciałoby dokonać zmian układu linii w tym rejonie, choć wynikają one z innych przyczyn.

Pętla „Skotniki Szkoła”.

Sprawa rozchodzi się o końcówkę „Pod Fortem” na położonych niedaleko Klinach. Kończą tam bieg autobusy: „114” (uruchomiony na początku 2018 roku podczas maksymalizacji) oraz „178” (połowa kursów – pozostałe jadą jako „178/478” do Skotnik), dodatkowo przelotowo przejeżdża tamtędy również „151/451”. Według Przewoźnika, obecnie jest tam za mało miejsca na postój pojazdów dwóch linii. Zaproponował więc, by wyrzucić stamtąd tę rzadziej kursującą – „178” – wchłaniając ją w wariant „178/478” do Skotnik. W zamian, jako minimalne zadośćuczynienie dla pasażerów z Klin, MPK postuluje zamianę między „114” i „194” tak by ten pierwszy pojechał do Czerwonych Maków, a drugi do Pod Fortem. Uzasadnieniem jest fakt, że „194” ma więcej kursów poza szczytem niż „114”. Zatem trasy byłyby następujące:

  • „114”: Chełmońskiego Pętla – jak obecnie – Grota-Roweckiego – Bobrzyńskiego – Czerwone Maki,
  • „178”: wszystkie kursy wykonywane na trasie Mistrzejowice – Skotniki Szkoła (połączenie „178” i „478” w jedną linię po trasie „478”),
  • „194”: Krowodrza Górka – jak obecnie – Grota-Roweckiego – Kobierzyńska – Zawiła – Borkowska – Pod Fortem.

Komentarz kraboka: Urzędnicy ZTP są raczej na nie odnośnie do tego pomysłu i ja to stanowisko w pełni popieram. Kliny się ciągle rozbudowują i tam powinno się dalej zwiększać ofertę komunikacji miejskiej, a nie ją obcinać. Tymczasem w propozycji MPK osiedle to byłoby mocno na minus – w szczycie zamiast 7-8 kursów zostałoby tylko 5, w weekendy zamiast 4-5 ledwie 3, i jedynie w godzinach międzyszczytowych w dni powszednie byłoby odrobinę na plus, z 5 zamiast 4-5 kursów. Ogólnie zatem przez większość tygodnia pomysł Przewoźnika oznaczałby mocne cięcia.

Również Czerwone Maki byłyby niezadowolone ze zmian. Tam również stale przybywa pasażerów, powstają kolejne biurowce a UJ przeniósł sporo swoich wydziałów. Mimo że podstawą jest tu tramwaj, to „194” cieszy się olbrzymią popularnością z racji iż bezpośrednio łączy ten obszar z Alejami Trzech Wieszczów. Tymczasem propozycja MPK oznaczałaby, że poza szczytem zamiast dotychczasowego autobusu co 12 minut, zostałby jedynie „114” co 20.

Na Klinach będzie dalej przybywać pasażerów i trzeba raczej myśleć, jak rozbudowywać tam ofertę transportu zbiorowego. Dlatego w pełni rozumiem odmowne stanowisko ZTP i liczę, że urzędnicy nie przystaną na propozycję MPK. A jeśli rzeczywiście końcówka „Pod Fortem” jest za ciasna, to lepszym pomysłem jest próba wygospodarowania więcej miejsca albo rozbudowania pętli tak, by pomieściła należytą liczbę pojazdów, potrzebną do obsługi osiedla.

Jacek Mosakowski

, , , , , , , , , , ,

  1. #1 by Leonard Szeląg on 27 kwietnia, 2019 - 12:14 pm

    Nie lepiej na ten moment zagospodarować dawną zatoczkę przystankową niewiele oddaloną od pętli, na której dawno temu zatrzymywała się linia 116 przed budową pętli jako przystanek techniczny/końcowy dla linii 114, a przystanek początkowy pozostawić w obecnym miejscu na pętli?

    • #2 by kaszmir on 27 kwietnia, 2019 - 12:24 pm

      Mi się ten pomysł bardzo podoba!

      • #3 by Leonard Szeląg on 27 kwietnia, 2019 - 5:31 pm

        Co więcej już teraz się zdarza, że autobus tej linii stoi na wysokości tej zatoczki, z tym że na ulicy, co powoduje ograniczenie widoczności na pobliskim osiedlowym skrzyżowaniu, grożąc tym samym możliwą kolizją pojazdów.

  2. #4 by star on 27 kwietnia, 2019 - 1:52 pm

    Pomysły miejskiego urzędnika dr Rafała Świerczyńskiego / Prezes Zarządu MPK Kraków / są głupie. Ściga się z postZIkitem? Ludzie mają zostawać na przystankach bo Świerczyński nie dostanie premii za porysowane autobusy na małej pętli?! Nadzwyczajna kasta II.

    Na wczoraj Osiedlu Kliny należy dołożyć kursów do linii autobusowych. I zrobić rezerwę terenową pod pętlę tramwajową na Klinach ( z Borku Fałęckiego, od Brożka przez ul.8 Pułku Ułanów?)
    Jak się krakowianie pomieszczą w autobusach po budowie osiedli kilkunastu/kilkudziesięciu bloków Mieszkanie+ na Klinach przy takiej elicie UM Krakowa…

    A 114 i 194 jeżdżą w parach bez koordynacji.

    • #5 by Leonard Szeląg on 27 kwietnia, 2019 - 5:16 pm

      Zgadzam się. Wszyscy niemieszkający na tym osiedlu myślą, że 3 linie autobusowe są wystarczające.. może na tą chwilę tak, ale już za kilka lat tak nie będzie. Co więcej pętla autobusowa powinna być na tyle rozbudowana z układem ulic na osiedlu, aby była możliwość kierowania autobusów nie tylko przez Borkowską-Bartla, ale również przez Komuny Paryskiej, bo to skandal, że tak rozrastające się osiedle ma tylko jedną drogę wyjazdową na autobusów MPK.

  3. #6 by Iiiigggaaaa on 27 kwietnia, 2019 - 6:31 pm

    Panie Jacku a wie Pan o sytuacji prawnej pętli Pod Fortem oraz sasiednich działek? Nie. Gdyż pisze Pan bzdury.
    Pod Fort jeżdżą te autobusy lub mniej Więcej już nie pojedzie bo nie ma gdzie i rozbudowy pętli nie będzie .Może być inna w innym miejscu.
    Dzieci do Skotnik nie musi dowozić 478. W innych częściach Krakowa dzieci chodzą dalej do szkoły na nogach i jest dobrze.Lobby że Skotnik przesądziło proszę Pana

  4. #7 by Xd on 27 kwietnia, 2019 - 11:37 pm

    Najgorszy pomysł jaki od dawna wymyślili

  5. #8 by Piotrek on 29 kwietnia, 2019 - 10:25 am

    Może by się zajęli tym żeby 501 i 114 nie jeździły z „Chełmońskiego Pętla” jeden za drugim, bo to kompletnie bez sensu.

  6. #9 by beata on 29 kwietnia, 2019 - 11:38 am

    Pomyślcie o ludziach korzystających ze 114 a nie o dogodnościach kierowców autobusów przez rok dali radę a teraz co się dzieje???????? powód ja go znam „korki” przybywa w diametralny sposób mieszkańców na klinach!!!! A drogi dojazdowych BRAK!!!!!!! Pomyślcie o zwiększeniu ilości kursów a nie zbieraniu AUTOBUSÓW które dają możliwość dostania się do pracy i do szkół!!!!

Dodaj odpowiedź do Iiiigggaaaa Anuluj pisanie odpowiedzi