Maksymalizacja 2018 – autobusy

Parę dni temu opisałem zmiany od stycznia 2018 w siatce linii tramwajowych, dziś zajmiemy się autobusami. Tu informacje nie są aż tak kompletne jak w przypadku komunikacji szynowej, jednak i tak mamy już sporo elementów układanki. Poniżej wymieniam je wszystkie.

Linia „163” wchłonie dotychczasową „153”, dzięki czemu będzie wydłużona aż do os. Piastów.

Poniżej przedstawiam nowości w liniach autobusowych. Kolorem oznaczyłem zmiany tras w stosunku do obecnej siatki.

  • „106”: likwidacja (w zamian nowa linia „478”),
  • „114”: nowa linia na trasie: Pod Fortem – Kobierzyńska – Kapelanka – Aleje Trzech Wieszczów – Czarnowiejska – Armii Krajowej – Chełmońskiego Pętla (docelowo, po remoncie Chełmońskiego, linia będzie jeszcze dodatkowo wjeżdżać na tę ulicę, od Jasnogórskiej do Stawowej), w szczycie co 12 minut, w międzyszczycie oraz w weekendy co 20,
  • „116”: co 20 minut zamiast co 30-40,
  • „123”: zmiana trasy: Mistrzejowice – jak obecnie – Klasztorna – Lesisko – Półłanki – jak obecnie – Mały Płaszów, częstotliwość jak dla linii „163/193”,
  • „130”: powrócą na nią autobusy przegubowe,
  • „144”: w międzyszczycie co 20 zamiast co 24 minuty,
  • „149”: nowa linia na trasie: Os. Na Stoku – Poległych w Krzesławicach – Kocmyrzowska – Wańkowicza – Al. Solidarności – Plac Centralny – Al. Jana Pawła II – Ptaszyckiego – Igołomska – Giedroycia – Longinusa Podbipięty – Lesisko, rozkład będzie ustalany wg konkretnych potrzeb i prawdopodobnie nie będzie regularny,
  • „151/451”: w międzyszczycie co 20 zamiast co 24 minuty,
  • „153”: likwidacja (w zamian wydłużenie linii „163” do Os. Piastów oraz powrót „123” pod Lesisko),
  • „163”: zmiana trasy i wchłonięcie linii „153”: Rżąka – jak obecnie – Klasztorna – Sieroszewskiego – Al. Jana Pawła II – Bulwarowa – Orkana – Al. Solidarności (powrót: Al. Solidarności – Bulwarowa) – Al. Róż – Obrońców Krzyża – Mikołajczyka – Kruszwicka – Popielidów – Os. Piastów,
  • „164”: w międzyszczycie co 20 zamiast co 24 minuty,
  • „166”: w międzyszczycie co 40 zamiast co 48 minut,
  • „169/469”: w międzyszczycie co 20 zamiast co 24 minuty,
  • „172”: trasa wydłużona: Bronowice Małe – jak obecnie – Al. Przyjaźni – Al. Solidarności – Kombinat, w dni powszednie co 15 minut zamiast co 20,
  • „173”: w międzyszczycie co 20 zamiast co 24 minuty,
  • „174”: w międzyszczycie co 20 zamiast co 24 minuty, w święta co 20 zamiast co 30 minut,
  • „178/478”: podział dotychczasowej linii „178” na dwie: Mistrzejowice – jak obecnie – Kobierzyńska – Pod Fortem („178”) / Kobierzyńska – Babińskiego – Skotniki Szkoła („478”); każdy z wariantów będzie wykonywał połowę kursów, jeżdżąc w szczycie co 24 minuty, w międzyszczycie oraz w weekendy co 40 (łącznie odpowiednio co 12 i 20); razem w międzyszczycie co 20 zamiast co 24 minuty, w święta co 20 zamiast co 30 minut; linia „478” będzie wracała ze Skotnik Szkoły oznaczona jako „178”,
  • „184/484”: w międzyszczycie co 20 zamiast co 24 minuty,
  • „193”: trasa wydłużona: Na Załęczu – jak obecnie – Prądnik Czerwony – Strzelców – Rondo Barei, w szczycie co 24 zamiast co 30 minut, poza szczytem co 30 zamiast co 60 minut, w weekendy co 40 zamiast co 60 minut,
  • „413”: nowa linia na trasie: Na Załęczu – Sołtysowska – Al. Pokoju – Rondo Czyżyńskie, w szczycie i międzyszczycie co 30 minut,
  • „572”: trasa skrócona: Bronowice Małe – jak obecnie – Al. Przyjaźni, rozważa się również likwidację przystanku „Mackiewicza” dla tej linii i w zamian jej zatrzymywanie się na przystanku „Bora-Komorowskiego”, w szczycie co 15 zamiast co 20 minut jednak bez kursowania wieczorami (w zamian wydłużone zostanie „172”),

Na kursowanie autobusów zostanie przeznaczone ok. 7,5 mln zł rocznie więcej, dzięki zmianom komunikacja miejska pojawi się też na kilku ulicach na których do tej pory nie kursowała w ogóle (Giedroycia, Chełmońskiego) albo tylko symbolicznie (Wańkowicza).

Jacek Mosakowski

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

  1. #1 by tramwajarz on 13 grudnia, 2017 - 7:08 pm

    Na plus połączenia, wydłużenia do węzłów KMK 193, 163+153 – na minus pewnie słaba częstotliwość. Może następnym razem połączenie ze 133? 125 do Bieżanowa/Rżąki za straty #9.

    106 +178. Brak buspasa na Brożka, Grota, Tischnera, Powstanców Śląskich Wielkopolskich = wypadanie kursów.
    Następnym razem przedłużenie 478 w okolice Kostrza.
    To samo ze 162 +116 ale tutaj zaniedbana infrastruktura autobusowa.

    114 szkoda ze nie wzmocni Tynieckiej, p. M. Zwierzyniecki, Piastowska, Rydla.

    Nie można połączyć Na Załęczu z Ciepłowniczą i Nowohucką? To przecież grosze.

    Szkoda że 80%-100% kwoty nie poszło na autobusy. Międzyszczyt co 40 minut na linii miejskiej? Horror Majchrowskiego. W tramwajach antysaponizm czyli przywracanie ze szczytu w miedzyszczyt.

    • #2 by kaszmir on 15 grudnia, 2017 - 4:00 pm

      „163+193” i tak będą mieć odczuwalnie lepszą częstotliwość niż obecnie „153+193”.

      O które linie z ~f=40 Ci chodzi? „178+478” to tak naprawdę jedna linia rozdzielona na dwie na samym końcu, przy czym obie końcówki będą mieć inne połączenia które będą tam głównymi: Pod Fortem – „114”, Skotniki Szkoła – „116”. To „178+478” ma po prostu teraz pełnić rolę uzupełniającą.

    • #3 by tramwajarz on 19 grudnia, 2017 - 12:09 pm

      Tylko z tej listy to #166.
      Linie główne przegubowe autobusowe co 20 minut w międzyszczycie też nie przekonają do pozostawienia samochodu.

      • #4 by kaszmir on 19 grudnia, 2017 - 3:16 pm

        „166” to linia przy granicy miasta, obsługująca słabo zabudowane tereny Sidziny. I tak jeździ teraz częściej niż jeszcze parę lat temu. Skotniki mają z kolei „106+166” i „116”, po zmianach zamienione w „478+166” i „116”, obie jeżdżące z lepszym rozkładem niż obecnie.

        Zgadzam się, że autobus co 20 minut w centrum miasta sam w sobie nie jest jakąś super ofertą. Dlatego na większości ciągów linie są i będą zsynchronizowane by razem dać autobus co 10. Np. „144” ze „173” (częsty autobus między Wielicką a Czarnowiejską) czy „164” ze „169/469” (częsty autobus między Wolą Duchacką na Nowym Kleparzem).

      • #5 by tramwajarz on 19 grudnia, 2017 - 8:04 pm

        Aż tak słabo nie jest zabudowany żeby międzyszczyt był co 40 minut na #166. Rozwiązanie krótsze wozy częściej.

        Przy obecnych korkach synchronizacja na liniach autobusowych nie istnieje w dni powszednie w ciągu dnia.

  2. #6 by Wojciech on 13 grudnia, 2017 - 9:15 pm

    To, jak pętla Skotniki Szkoła dostała w trąbę od ZIKITu to aż żal patrzeć. Najpierw ścięto połowę „sto szóstki”, którą przejęło „166”. Potem uruchomiono potworka „116”, przez co w zamian „166” nie podjeżdżało pod pętlę. Teraz sama „106” jest potworkiem, który ma bardzo nieregularny rozkład, szczególnie w weekendy. A jej ostateczne dobicie nastąpi 8 stycznia. Z kolei nowe „478” będzie utykało w całej masie korków, przez co jego rozkład będzie loterią. Kilka lat temu sprawa wyglądała znacznie, znacznie lepiej…
    http://prntscr.com/hn578f
    http://prntscr.com/hn57za
    O bogatej historii nie wspominając – linia „106” obsługuje Skotniki od 1957 roku (czyli od 60 lat).

    • #7 by kaszmir on 15 grudnia, 2017 - 3:58 pm

      No mi też nie do końca podobało się rozdzielenie „106+166” na rzadkie „106” i jeszcze rzadsze „116”, choć sama idea dowożenia pasażerów do Czerwonych Maków tą dowozówką jest dobra – ludzie wolą tak zamiast stać w korkach na Kobierzyńskiej.

      Teraz będzie lepiej, bo „116” pojedzie co 20 minut. I wg mnie to jest kierunek na przyszłość, kto wie może kiedyś linia pojedzie nawet częściej.

  3. #8 by mb on 14 grudnia, 2017 - 7:41 am

    Czy aby 114 w weekendy ma napewno jeździć co 20 min? Bo radny ze Swoszowic na swojej stronie pisał że co 40?

  4. #12 by Tomasz on 14 grudnia, 2017 - 9:40 am

    Tiaaa, już widzę te „przegubowce” na 130…

    • #13 by kaszmir on 15 grudnia, 2017 - 3:56 pm

      Mają być, potwierdził to sam ZIKiT.

    • #14 by kaszmir on 20 grudnia, 2017 - 10:27 pm

      I są, od tego tygodnia 🙂 Na większości brygad.

  5. #15 by konrad on 14 grudnia, 2017 - 1:48 pm

    153 jedził punktualnie a 163 to loteria wiecznie spozniony

  6. #16 by Z nowej huty on 14 grudnia, 2017 - 9:24 pm

    Czy ja dobrze zrozumiałem? 123 Będzie jeździł rzadziej?

    • #17 by Piotr on 15 grudnia, 2017 - 5:16 am

      Ja zrozumiałem że 163/193 kursują łącznie co 12 minut, czyli 123 też co 12. Na wspólnym odcinku autobus co 6 minut.

  7. #18 by Szymon on 14 grudnia, 2017 - 10:48 pm

    W końcu posłuchali i zamieniają końcówki 172 i 572 🙂
    149 to raczej będzie tlenowóz, ale mogę się mylić.
    123 w szczycie co 15 minut jeździ przepełnione a teraz jeszcze rzadziej :D. Mogiła straciła trochę kursów (szczególnie w szczycie).
    Połączenie 153 ze 163 to strzał w 10 wg mnie, ponieważ Bieńczyce, Os. Piastów będą miały lepszy dojazd na Rybitwy.

    Mam nadzieję, że niektóre nocne autobusy wydłużą np:
    601 do Bulwarowej/Kombinatu (Na Al. Przyjazńi 601 ma postój ok 50 minutowy :D)
    605 Trasa: Złocień – Rybitwy – Mały Płaszów – jak obecnie do Dworca Głównego – po trasie wariantowej do Salwatora. Kursy wariantowe do Bielan jak obecnie.

    • #19 by kaszmir on 15 grudnia, 2017 - 3:56 pm

      Co do „149” – też podejrzewam, że będą słabe napełnienia, lecz dlatego linia ta prawdopodobnie będzie wykonywać jedynie pojedynczy kursy, tak by te rejony miały jakąkolwiek obsługę komunikacyjną.

      „123” – na razie nie ma pewności, komunikat ZIKiT jest nieprecyzyjny. Podejrzewam jednak, że w szczycie pojedzie częściej – co 12 minut zamiast co 15 (nie co 24).

      No, „601” na Alei Przyjaźni to ma postój nawet dłuższy, blisko 60 minut 😉

      Na „605” do Złocienia chyba nie ma się co nastawiać, bo Złocień dostał „643” i to ta linia zapewnia jego obsługę w nocy.

      • #20 by Szymon on 18 grudnia, 2017 - 3:37 pm

        Za to Salwator nie ma linii nocnej. Ostatnie kursy aglomeracyjne kończą trasę o 0:50. Ostatnie kursy cofnąć o 10-15 minut, żeby linie aglomeracyjne były najpóźniej o godz. 0:40, żeby była dogodna przesiadka w 605 na „Salwatorze”. 643 kursuje tylko w weekendy, a tak mieszkańcy Złocienia mieli by bezpośredni dojazd z dworca do domu. Tak samo rejon przystanku „Struga/Kombinat” miała by bezpośrednią linię z dwprca do domu i tak samo pracownicy huty w rejony Mistrzejowic.
        642 skrócić do Placu Centralnego i utworzyć przystanek tam, gdzie kiedyś miała przystanek 608.

      • #21 by tramwajarz on 19 grudnia, 2017 - 8:09 pm

        Zamiast #149 trasę Igołomska – Giedroycia – Longinusa Podbipięty – Lesisko mogła obsługiwać linia pleszowska a gdyby dać ją do R. Czyżyńskiego/ Powst. Wlkp. to byłoby to lepsze niż bezsensowne #149

      • #22 by Szymon on 9 stycznia, 2018 - 8:54 am

        Ze 149 potwierdziło się, że jeździ pusty. Na Placu Centralnym nie widziałem żadnego pasażera. Taką 149 mogliby skierować na trasę Plac Centralny – jak obecnie – Os.Na Stoku a 103 wydłużyć do np. Pleszowa przez Podipięty, Giedroycia, Igołomską.

  8. #23 by Uczen on 15 grudnia, 2017 - 8:00 am

    Bardzo się cieszę z częstszego kursowania 172. Wskazane by było by 572 zamiast na Mackiewicza zatrzymywał się na Bora-Komorowskiego. Do Mackiewicza można dotrzeć wieloma liniami. Na Bora zatrzymuje się tylko 172 (z Bronowic) a często przyjeżdża na Conrada przepełniony i nie można wsiąść!

    • #24 by eeeee on 19 grudnia, 2017 - 9:29 am

      przystanek na Bora to zawsze plus, ale jeszcze bardziej przydaloby sie zeby 572 zatrzymywalo sie na Lublanskiej, bo przerwa w przystankach jest obecnie wielokilometrowa i chyba nigdzie w Krakowie nie ma az tak duzej

  9. #25 by Piotr on 17 grudnia, 2017 - 6:11 pm

    A co myślicie o skierowaniu linii 117 i 242, przez Mrozową i Blokową, zamiast Ujastkiem w zamian za ograniczenie kursów tramwajów o czym napiszę pod artykułem o tramwajach?

    • #26 by Szymon on 18 grudnia, 2017 - 3:42 pm

      Dobry pomysł, ale wg mnie tramwaj do Walcowni powinien zostać zlikwidowany, tylko dopiero wtedy jak zostanie utworzona pętla tramwajowa na Kombinacie.
      Wtedy 22 mogła by tam kończyć trasę, i usunąć linię 44, która została by wchłonięta przez „4”, która w dni powszednie kończyła by co 2 kurs na Kombinacie i przez cały dzień jeździła co 7-8 min.

  10. #27 by Paweł on 17 grudnia, 2017 - 10:22 pm

    A na Złocieniu dalej nic, jedyną zmianą dotyczącą osiedla jest wydłużenie 163 do Os. Piastów, choć kierunek ten niezbyt ciszy się popularnością wśród mieszkańców. Natomiast problemu przepełnionych 125 oraz 163/183 w kier. Nowego Bieżanowa znowu nie rozwiązano. Mieszkańcy postulowali także o połączenie osiedla z CH Bonarka i Alejami czego zmiana ta również nie zakłada

  11. #28 by JB on 27 grudnia, 2017 - 2:22 pm

    trasowanie 149 genialne – zamiast od razu w prawo w Klasztorną i w lewo do Giedroycia i dalej do pętli na Pleszowie, to Igołomską do Giedroycia???. Jedziesz z Cła na Giedroycia i masz 2-e przesiadki,

  12. #29 by eeeee on 8 stycznia, 2018 - 10:59 am

    jest już powiedziane kiedy ma być ten remont Chełmońskiego?

  13. #30 by kaszmir on 11 stycznia, 2018 - 10:25 am

    Ze „149” to raczej było wiadomo, że będzie zbierać bardzo mało pasażerów, ale mimo wszystko jest jedynym autobusem na dwóch ulicach, więc ciężko odmówić tym ludziom prawa do komunikacji miejskiej, nawet jeśli szczątkowej. Jest to też zupełnie nowe połączenie, dajmy mu trochę czasu 😉

    Myślę też, że dobrze iż Giedroycia dostało połączenie z Placem Centralnym, to jednak najbliższy duży węzeł przesiadkowy, a „103” takiej relacji by nie zapewniało. Natomiast pomysł ze zmianą kierunku jazdy „149” na Giedroycia, tak by najpierw jechał przez Klasztorną, potem przez Giedroycia i kończył w Pleszowie jest interesujący – jeśli tylko korki nie rozwaliłyby punktualności, warto wg mnie go rozważyć.

  1. Reforma komunikacyjna 2018 – zaginiona linia „15” | krabok
  2. „23” niezgody | krabok
  3. Nowy przystanek na Bora-Komorowskiego | krabok
  4. Maksymalizacja 2018 – komentarz, autobusy | krabok
  5. Wieści ze Złocienia | krabok
  6. „149” do Szpitala Okulistycznego! | krabok
  7. „149” pojedzie do Szpitala Okulistycznego! | krabok
  8. Rozkłady wakacyjne 2018 – autobusy, komentarz | krabok
  9. Dziwne, nietypowe i zagadkowe rozkłady – cz. II | krabok
  10. Skotnik problem z „478” | krabok
  11. Skotnik problem z „478” [interwencje kraboka] | krabok
  12. Top 11 linii z niewykorzystanym potencjałem | krabok
  13. Jak oni cięli: legendarne „119” | krabok
  14. Powrót linii „106” | krabok
  15. Skrócenie „194” do osiedla Podwawelskiego – komentarz | krabok
  16. ZTP planuje więcej kursów „114” od jesieni | krabok
  17. ZTP rozważa wzmocnienie „130” w soboty | krabok

Dodaj komentarz