Nowy agloekspress „310” do Wielkiej Wsi!

Dziś Wielka Wieś potwierdziła informacje, które krążyły wśród pasażerów od kilku tygodni. Wzorem Wieliczki, Niepołomic czy Zielonek, od 14 lutego 2022 gmina ta zyska własny agloekspress, który zapewni połączenie z centrum Krakowa – szybkie i o wysokiej częstotliwości.

Nowa linia dostanie numer „310” i powstanie z wchłonięcia dotychczasowych autobusów „114” i „210”. Pojedzie zatem następująco: Os. Podwawelskie – Rondo Grunwaldzkie – Konopnickiej – Aleje Trzech Wieszczów – Czarnowiejska – Armii Krajowej – Rondo Ofiar Katynia – Jasnogórska – Modlnica – Szyce – Wielka Wieś – Biały Kościół – Czajowice – Bębło – Będkowice – Będkowice Pętla. Odjazdy w szczycie będą wykonywane co 15 minut, poza co 30. Na terenie aglomeracji „trzysta dziesiątka” przejmie trasę po „210” i zatrzyma się na wszystkich istniejących przystankach, a połowa kursów będzie skrócona wariantowo do Białego Kościoła Murowni (podobnie jak dotychczas wybrane kursy „210”). Na terenie Krakowa, zatrzyma się natomiast na przystankach:

  • Os. Podwawelskie,
  • Rondo Grunwaldzkie,
  • Jubilat,
  • Muzeum Narodowe,
  • AGH/UR (tylko w stronę Os. Podwawelskiego),
  • Czarnowiejska,
  • Przybyszewskiego,
  • Bronowice SKA,
  • Rondo Ofiar Katynia,
  • Jasnogórska.

Nowa linia będzie obsługiwana taborem 12-metrowym i będzie na niej obowiązywać standardowa taryfa biletowa – jak dla pozostałych autobusów aglomeracyjnych. W zamian za „114”, dla rejonów Chełmońskiego, Stawowej oraz Galerii Bronowice planowana jest inna rekompensata.

Przypomnijmy, że obecnie funkcjonują cztery agloekspressy:

  • „301” (Niepołomice Dworzec – Nowy Kleparz), stworzony w 2010 i wydłużony do centrum Krakowa od 2022,
  • „304” (Wieliczka Miasto – Dworzec Główny Zachód), uruchomiony w 2008,
  • „307” (Michałowice – Os. Podwawelskie), uruchomiony w 2021,
  • „337” (Owczary – Nowy Kleparz), również uruchomiony w 2021.

Niebawem do tego grona dołączy również „310” z gminy Wielka Wieś. Nad uruchomieniem agloekspressów zastanawiają się również Zabierzów oraz Czernichów i Liszki, w dalszej perspektywie możliwe jest też skierowanie takiego połączenia do Skawiny.

Komentarz kraboka: Brawa dla Wielkiej Wsi! Dzięki zmianom, mieszkańcy gminy zyskają dogodne, szybkie i częste połączenie z Grodem Kraka, które obsłuży m.in. Aleje czy rondo Grunwaldzkie. Wstępne komentarze pasażerów są bardzo pozytywne i pełne pochwał.

Jedna prośba powtarza się jednak w tych komentarzach regularnie: przystanek „Stawowa”, który zapewnia dojście m.in. do Galerii Bronowice, a którego „310” ominie. Podjęto taką decyzję by autobusów nie wypełniali pasażerowie krakowscy, przez co mogłoby zabraknąć miejsca dla tych jadących do aglomeracji. Czuć jednak, że wiele osób z Wielkiej Wsi podróżuje do wspomnianego centrum handlowego i stracą oni możliwość dojazdu. Wg mnie należy zatem dodać ten przystanek. Oczywiście może przez to wzrosnąć tłok, jednak w mojej opinii nie powinna to być duża różnica – do galerii bliższe połączenie zapewnia „501”, zresztą rejon ten ma zostać komunikacyjnie wzmocniony. Napisałem już w sprawie „Stawowej” do Zarządu Transportu Publicznego.

Temat na forum pkk.net.pl dot. komunikacji miejskiej w gminie Wielka Wieś – w linku.

Jacek Mosakowski

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

  1. #1 by hejhej on 27 stycznia, 2022 - 2:24 pm

    Serio ominie Miasteczko Studenckie AGH? Kto to wymyślił?

    • #2 by Pepe on 27 stycznia, 2022 - 2:41 pm

      Pewnie po to, żeby dużo studentów z walizami się do niego nie pchało, wszak docelowo jest to linia głównie dla pasażerów z aglomeracji. A jak ktoś jest studentem z Gminy Wielka Wieś dojeżdżającym na zajęcia to w 90% przypadków wysiada na przystanku Chopina (chyba tak się nazywa pod lokomotywą?) i Czarnowiejska, wydziały są w przeważającej części w tamtym rejonie.

      • #3 by hejhej on 27 stycznia, 2022 - 2:52 pm

        Na Chopina też się nie zatrzyma.

    • #4 by Jacek M. on 28 stycznia, 2022 - 9:58 am

      No właśnie – Miasteczko to głównie potoki z tamtejszych akademików, czyli potoki miejskie. A chodzi o to, by „310” służyło przede wszystkim pasażerom z aglomeracji – gdyby zapchało się studentami z akademików, pasażerowie aglo mogliby się nie pomieścić.

      A linia zatrzyma się na Czarnowiejskiej więc dojście do sporej części wydziałów będzie. Chopina do rozważenia – acz można się przesiąść na Bronowicach SKA na „139” / „173” / „208”.

  2. #5 by bartm on 28 stycznia, 2022 - 1:00 pm

    A co jest planowane za 114?

  3. #6 by Pasazer on 28 stycznia, 2022 - 8:11 pm

    Nie No, błagam, obwieszczamy wielki sukces bo Wielka Wieś zyskuje bezpośrednie połączenie z centrum Krakowa? Ok, fajnie, ale czemu kosztem miasta? Chyba pierwszy raz na kraboku mamy euforię z tytułu cięć. Kreski na mapie i napisy na wyswietlaczu ważniejsze od rzeczywistej oferty?

    • #7 by Jacek M. on 28 stycznia, 2022 - 8:30 pm

      Jak wspomniałem w artykule, dla rejonu Bronowic i Chełmońskiego jest planowane zadośćuczynienie. Z tego co mi mówiono, ma ono być dość porządne więc stąd jestem nastawiony pozytywnie.

      • #8 by Pasazer on 29 stycznia, 2022 - 8:51 pm

        W artykule cała para idzie na zadośćuczynienie pasażerom ze Stawowej; to zdaje się mały procent tego, co dziś obsługuje 114. Bawi mnie frywolne podejście do Miasteczka Studenckiego AGH – No, 310 się nie zatrzyma, bo biedni pasażerowie z Wielkiej Wsi się nie zmieszczą.
        A co z dzisiejszymi pasażerami 114?

      • #9 by Jacek M. on 30 stycznia, 2022 - 10:27 am

        Wciąż będzie „173” w stronę R. Grunwaldzkiego (które też w dni powszednie zostało trochę wzmocnione w ciągu ostatnich 10 lat) + „139”, „159”, „208”, „501”, „511” w stronę Alej. Do tego rejon Miasteczka też prawdopodobnie dostanie dodatkowe kursy.

      • #10 by Szymon on 30 stycznia, 2022 - 11:44 am

        Zamiast likwidacji „114” może warto połączyć z linią „155/165” która kończyła by w Swoszowicach przy poczcie jak kiedyś „184/484”.

      • #11 by pasażer on 30 stycznia, 2022 - 7:45 pm

        Wyliczanka numerów i delikatne słowo „prawdopodobnie” nie zmieni faktu, że żeby Wielka Wieś dostała taksóweczkę do centrum Krakowa ogranicza się ofertę w samym Krakowie. Umiarkowany to sukces, wbrew euforycznej wymowie artykułu, której bardzo się dziwie. Gdzie jeszcze mamy luzy na ciągach, by przekształcić jedną z linii w agloekspres?

      • #12 by Tomek on 31 stycznia, 2022 - 5:01 pm

        Panie Jacku, jest Pan trochę śmieszny z tą argumentacją. Każdy argument Pan wyciągnie, byle zrobić dobrze idei agloekspresów. Niestety, ciąg Armii Krajowej – Czarnowiejska dostanie mocno w tyłek. Rekompensaty nie będzie, bo po co, studenci się poprzesiadają, resztę jakoś poupychamy. Argument, że jest 173 i że niby zostało w ciągu ostatnich 10 lat wzmocnione, Pan na serio z tym, czy to głupi żart? Rozkład 173 jest taki sam. Ciąg wspomniany traci część przystanków, przegubowce oraz częstotliwość w międzyszczycie. 173 powinno pojechać z f=10/15, tylko to implikuje, że 144 powinno być tak samo synchronizowane… Prawda jest taka, że nadal nie ma spójnej perspektywicznej polityki transportowej miasta, to, co się wprowadza to miks pomysłów urzędników, radnych i J. Mosakowskiego, ale całościowo kupy się to słabo trzyma, bo widać ten brak konsekwencji praktycznie we wszystkich dzielnicach. A priorytetem powinien być sprawny transport w mieście.

      • #13 by Znawca on 2 lutego, 2022 - 9:53 am

        Nie rozumiem Tomek twoich dziwnych tekstów że Jacek jest śmieszny.
        Właśnie pisanie takich argumentów jest osobiście dla mnie śmieszne a dlaczego? A dlatego że Jacek walczy o lepszą komunikację miejską w Krakowie, dzięki się z wami informacjami.
        Tworzenie agloexpressów to dobra idea, mamy przykład po liniach 301,304,307,337 (te dwie ostatnie jeszcze zbierają powoli pasażerów, dajmy im czas)
        Linia 114 notowała od momentu skrócenia do Os. Podwawelskiego coraz to słabsze napełnienia sięgające ok. ~40% pojemności taboru, jedynie w dniach pt-sobota napełnienia się zwiększały ze względu na dojazd do galerii handlowej ale tylko dlatego.
        Końcówka dla linii 310? Wydaje się dobra natomiast można by się było zastanowić nad inną końcówką typu Podgórze SKA lub innej ale też trzeba by było wtedy uwzględnić korki panujące w tamtych rejonach.
        Więc połączenie linii 114 oraz 210 w celu utworzenia linii 310 jest dla mnie dobrym rozwiązaniem 🙂

      • #14 by bartm on 2 lutego, 2022 - 9:56 am

        Nie do końca. Tak naprawdę to nie jest połączenie 210 i 114, tylko zastąpienie 210 przez 310 plus zabranie 114. Zauważ, że są rejony, które obsługiwała tylko linia 114 (np. przystanek Piaskowa). Argument o 40% zapełnieniu – tu się zgadzam, ale to przecież wystarczy puścić 12m.

      • #15 by Znawca on 2 lutego, 2022 - 10:06 am

        Mniej więcej się zgadzam, natomiast warto też zauważyć że te rejony o których mówisz (Jasnogórska, Piaskowa) bardzo rzadko ktoś korzystał z tych przystanków. Osobiście byłem świadkiem jak spędzałem po kilka godzin w dane dni na obserwacji tej linii i większość pasażerów wysiadała albo na Rondzie Ofiar Katynia lub Stawowej 🙂
        Co do zostawienia linii 114 i puszczenia taboru standardowego: byłem tego zwolennikiem , wysyłałem nawet zapytania do ZTP w tej sprawie lecz za każdym razem była odpowiedź że niestety MPK nie posiada odpowiedniej ilości autobusów 12m aby móc obsłużyć linię 114, tak samo nie byłoby możliwości zamiany taboru tej linii z inną 🙂
        Więc do przypuszczenia było że jak ma paść na likwidację jakiejś linii to na 90% padnie na 114 oraz 210.
        Co do 173 i wzmocnienia przez ostatnich parę lat?
        Otóż ta linia była zarówno wzmacniana jak i po cichu ucinana 🙂
        Może i przybyło po jednym/ dwóch kursach w szczycie, natomiast zabrano z innych godzin lub dni wolnych.
        Według mnie ta linia powinna jeździć co 10 minut w szczycie i co 15 poza szczytem i w godzinach wieczornych
        Ale to może z czasem się uda coś zrobić

      • #16 by bartm on 2 lutego, 2022 - 10:13 am

        Nie jest tak do końca. Sam korzystam często ze 114, i w czasie roku szkolnego dużo uczniów wysiadało na Jasnogórska n/ż i Piaskowa n/ż. Oczywiście teraz, przy nauce zdalnej, jest faktycznie gorzej. A dodatkowo 114 był jeszcze wzmocnieniem na odcinku Chełmońskiego Osiedle – Chełmońskiego Pętla (tam przesiadka np. na 501). Fakt, nie jest to daleko, ale są ludzie, którzy mieszkają w rejonie ul. Stelmachów, i dla nich ten 1 przystanek ma znaczenie. A 168 z f=20 to trochę mało, tym bardziej, ze z pętli autobus był co ok. 7,5 min.
        Czekam co to będzie zadośćuczynienie, spodziewam się, że pewnie zwiększą 501 do f=10 i puszczą je po trasie obecnego 114. Tylko ciekawe skąd Mobilis weźmie przegubowca.

      • #17 by Znawca on 2 lutego, 2022 - 10:22 am

        Tu bym się z Tobą nie zgodził, sam często poświęcałem swój czas w godzinach 6-17 i następne dni od 9-20 na obserwację tej linii jak wróciła już nauka w szkołach.
        Jakoś nie zauważyłem ludzi wysiadających tłumnie na Jasnogórskiej czy Piaskowej, często autobus przejeżdżał te dwa przystanki bez zatrzymywania się.
        Co do przystanku Chełmońskiego Osiedle, zgadzam się że linia 114 uzupełniała tam 168 które jeździ co 20 minut, niestety często przez korki panujące na wyjeździe z Weissa na ul. Opolską oraz nie rzadko na ul. Stawowej często rozkład tej linii jest fikcją.
        Wydaje mi się dobrym rozwiązaniem zwiększyć 168 do f=10 lub 15 minut.
        Ale niestety brak pojazdów 12m powoduje że nie ma co i jak zrobić z tą linią.
        Rekompensata za linię 114 na Chełmońskiego Pętla? Mniej więcej znam już szczegóły ale narazie nie mogę ich zdradzić narazie ze względu że ktoś mnie o to poprosił 🙂
        Ale powiem tyle, rozwiązanie według mnie super dla tamtych rejonów 🙂

      • #18 by bartm on 2 lutego, 2022 - 10:25 am

        Ja wracam z pracy ok 16, i w październiku/listopadzie naprawdę sporo osób wysiadało na tych dwóch przystankach. Więc jakby nie ma reguły.
        W takim razie czekam dalej na jakieś info 🙂

  4. #19 by bartm on 3 lutego, 2022 - 1:41 pm

    No więc 511 zamiast 114. Moim zdaniem słaba zmiana, szczególnie, że będzie jeździć tylko do godziny 20. https://ztp.krakow.pl/transport-publiczny/komunikacja-miejska/komunikaty/428-2022

  1. „511” do Galerii Bronowice i z dodatkowymi kursami! | krabok
  2. Więcej kursów „310” do Będkowic | krabok
  3. Ostatni lot „208” | krabok

Dodaj komentarz