Zmieniają się dyrektorzy ZIKiT, a wraz z nimi koncepcje układu linii po oddaniu łącznika tramwajowego Lipska – Wielicka. Pisałem już wcześniej, że przez estakadę pojadą prawdopodobnie trzy linie tramwajowe („9”, „23”, „50”), a w rozmowach z Radnymi dzielnicowymi potwierdzono przynajmniej dwie z nich („9”, „50”). I choć powyższe listy pozostają aktualne, w międzyczasie plany zostały uaktualnione i obecnie rozważa się nawet możliwość puszczenia po nowej trasie… aż czterech tramwajów. Poniżej nowe proponowane trasy:
Linia „9”: Nowy Bieżanów – Wielicka – Estakada – Kuklińskiego – Klimeckiego – R. Grzegórzeckie – R. Mogilskie – i nie ma pewności co do drugiej końcówki. W godzinach szczytu planuje się wzmocnienie częstotliwości do co 10 minut, w pozostałych co 20.
Linia „11”: Czerwone Maki – Kapelanka – Grzegórzecka – R. Grzegórzeckie – Klimeckiego – Kuklińskiego – Estakada – Wielicka – Nowy Bieżanów.
Linia „19”: (Borek Fałęcki) – Łagiewniki – Kalwaryjska – Starowiślna – Grzegórzecka – R. Grzegórzeckie – R. Mogilskie – Tunel – Dw. Towarowy (ew. Mogilska – Wieczysta). „Dziewiętnastka” prawdopodobnie awansuje do rangi stałej linii kursującej przez wszystkie dni tygodnia, co 20 minut – dotychczas kursowała tylko w ograniczonych godzinach w dni powszednie oraz soboty.
Linia „23”: Czerwone Maki – Łagiewniki – Kalwaryjska – Wielicka – Estakada – Mały Płaszów.
Linia „50”: Kurdwanów – Wielicka – Estakada – Kuklińskiego – Klimeckiego – R. Grzegórzeckie – R. Mogilskie – Tunel – Krowodrza Górka.
Łącznikiem między Lipską a Wielicką pojechałyby zatem w takim układzie czter linie: „9”, „11”, „23” oraz „50”. Na tę chwilę są to oczywiście jedynie urzędnicze plany i wciąż mogą się zmienić. Z drugiej strony, niektóre koncepcje (np. „23” do Małego Płaszowa) coraz bardziej się klaryfikują i wobec tego mają spore szanse wejść w życie.
Niebawem postaram się opublikować pełniejszą analizę proponowanych zmian wraz z ich uzasadnieniami.
Kaszmir
#1 by tramwajarz on 16 lipca, 2014 - 5:09 pm
Dramat…
Kto takim zawijasem linią „11” będzie się udawał na wycieczki krajoznawcze? To jakaś konkurencja dla linii „0”?
Trasy 3 i 13 wyprostowali ostatnio – tutaj krzyżowanie.
Czy to ma służyć propagandzie komunikacji miejskiej Majchrowskiego?
O patrzcie nowy odcinek tramwajowy – i juz aż 4 linie!
107 143 243 301 skierować przez estakade do Małego Płaszowa i 174.
Ale będzie linii.
Tylko nikt nie chciał aby był jakiś wyjazd z estakady dla autobusów ” w lewo” na Wielicką…
Więc będa tylko przejazdy „techniczne”
Pozostaje nawracanie z lewego pasa na skrzyżowaniu z Dworcową ( tylko czy wykonalne?)
9,50 przez estakadę
11 – CMaki-Dietla Starowiślna -Mały Płaszów
23 – CMaki-Dietla-Strowiślna-NBieżanów
128 Grzegórzecka-Starowiślna-Dw. Płaszów
169 przez Limanowskiego
178 przez Wadowicką
Wtedy to jest jakaś równowaga pomiędzy trasą płaszowską
i Starowiślna-Wielicka
#2 by lkaszmirski on 17 lipca, 2014 - 12:10 pm
Też nie jestem wielkim fanem proponowanej trasy 11, jednak jak dla mnie będą to po prostu dwie linie połączone w jedną: Ruczaj-centrum oraz Bieżanów-centrum.
#3 by tramwajarz on 18 lipca, 2014 - 12:12 pm
Na odcinku Ruczaj-centrum „11” nie jest popularna – ta zmiana też tego nie zmieni.
„11B” Bieżanów-centrum -> będzie miało jedyny unikatowy przystanek Hala Targowa.
Też wątpię w sukces
Jesli już ZIKIT uparł się na takie marnowanie kasy to lepiej rozdzielić „11”:
11 CM- r. Grzeg.- DW. Tow.
51 N.Bieżanów- Estakada – Dw. Tw.
#4 by Mattijjah on 16 lipca, 2014 - 9:26 pm
Teraz wypadałoby zrobić łączniki Mistrzejowice – Rakowice, Zakopiańska – Witosa oraz Mały Płaszów – Igołomska…
No i zamontowanie wreszcie w tym tunelu SHP, żeby tramwaje mogły jeździć 60, bo to aż zgroza utopić 300 mln złotych, by się telepać 30 km\h… za coś takiego ktoś powinien karnie i finansowo odpowiadać.
#5 by lkaszmirski on 17 lipca, 2014 - 12:08 pm
Niestety Mistrzejowice-Rakowice prawdopodobnie wyleciały z planów, w zamian planuje się trasę Mistrzejowice-Wieczysta.
#6 by sudione on 17 lipca, 2014 - 12:03 pm
Panowie macie informacje na temat – kiedy dokładnie otwierają tę estakadę, bo nie mogę znaleźć tej informacji w sieci? Z góry dziękuje za odpowiedź.
#7 by lkaszmirski on 17 lipca, 2014 - 12:08 pm
Mówi się o 2015.
#8 by tramwajarz on 18 lipca, 2014 - 11:55 am
W czwartek;)
#9 by Przemysław z Mistrzejowic on 18 lipca, 2014 - 6:43 am
Nasuwa mi się uwaga ogólna: okolice ul.Wielickiej zaczynają obfitować w niepotrzebne inwestycje.
Najpierw zbudowali niepotrzebny dworzec autobusowy na Powstańców Wielkopolskich, potem zaczęli tam na siłę kierować linie, skracając jest z Płaszowa i Nowej Huty, lub demolując “128” potrzebną na Dietla.
Teraz budują niepotrzebną estakadę tramwajową i kombinują, jak by tu powykręcać linie, które są potrzebne gdzie indziej. Efekt: ze Starowislnej i Hali Targowej da się dojechać do R.Mogilskiego tylko słabo kursującą “184”! Przesiadanie się na tym odcinku z “1” i “22” spowoduje potrojenie czasu jazdy – jeśli weźmiemy pod uwagę przechodzenie dwa razy przez światła na R. Grzegórzeckiem.
Pomiędzy Wielicką a Płaszowem przydałaby się ulica na wiadukcie i linia autobusowa – tramwaje są potrzebne gdzie indziej.
Kolega Mattijjah zażartował z łączeniem Płaszowa z Igołomską, ale z pozostałymi dwiema propozycjami ma rację. W przypadku Mistrzejowic, Wieczysta zamiast Rakowickiej nie robi, moim zdaniem, wielkiej różnicy – w obu przypadkach będzie 5-10 minut zysku na czasie jazdy.
Pozdrawiam.
#10 by lkaszmirski on 19 lipca, 2014 - 12:05 am
Ze Starowiślnej/Hali Targowej w kierunku Ronda Mogilskiego oprócz „184” będzie jeszcze „19” kursująca cały co 20 minut.
Co do trasy z Mistrzejowic – wg mnie opcja przez Cm. Rakowicki była znacznie lepsza, bo zapewniała trzecią alternatywną trasę do Huty. A tak dalej wszystko będzie jeździć przez Al. Pokoju albo Mogilską. Gdy jedna trasa jest remontowana, a na drugiej dojdzie do utrudnień, to Huta jest odcięta od reszty miasta – niestety w tej chwili (remont Mogilskiej) zdarza się to regularnie.
#11 by sudione on 18 lipca, 2014 - 11:45 am
Przemysław z Mistrzejowic napisał(a):
„….. W przypadku Mistrzejowic, Wieczysta zamiast Rakowickiej nie robi, moim zdaniem, wielkiej różnicy …”
Nie zgodzę się tutaj. Zrobi i to OGROMNĄ różnicę, bo na Rakowickiej jest od przystanku do wejścia na dworzec jest tylko i wyłącznie 300 metrów. Z Wieczystej tak blisko nie jest.