Gdzie trafią nowe tramwaje?

Już za kilka miesięcy do Krakowa trafią nowe, ponad 40-metrowe tramwaje bydgoskiej firmy PESA. Mają one zastąpić wysłużone trójwagonowe składy kursujące obecnie na liniach „4” oraz „24”. Nie znaczy to jednak, że „krakowiaki” (bo tak zostały nazwane) trafią dokładnie na te trasy – planowany rozdział taboru zawiera kilka przetasowań.

Wizualizacja krakowiaka (opracowanie: PESA).

I tak nowe wozy mają zostać skierowane na:

  • linię „4”, na obecnej stałej trasie (Wzgórza Krzesławickie – Al. Solidarności – Al. Jana Pawła II – Lubicz – Basztowa – Bronowice Małe),
  • oraz linię „50”, na nowej trasie przez estakadę nad Dworcem Płaszów, która ma zostać oddana pod koniec wakacji (Kurdwanów – Wielicka – Estakada – Klimeckiego – Tunel – Krowodrza Górka).

W zamian na linię „24” ma trafić krótszy, 32-metrowy tabor. Nie jest jednak do końca przesądzone, jaki. Do tej pory mówiło się o skierowaniu na nią bombardierów NGT8 zwolnionych z linii „50” (a więc miałoby dojść po prostu do zamiany między „24” a „50”), jednak… urzędnicy rozważają też możliwość skierowania na „dwudziestkę czwórkę” składów wiedeńskich E1+c3 – tych samych, które parę miesięcy temu po raz pierwszy odwiedziły liniowo Kurdwanów. W takim przypadku NGT8 prawdopodobnie trafiłyby na linię „18” (Czerwone Maki – Krowodrza Górka).

E1+c3 na linii „24”. Czy niebawem zagoszczą na niej na stałe?


Komentarz kraboka: skierowanie E1+c3 na „24” wydaje się być właściwie jedynym dobrym rozwiązaniem. Zarówno Kurdwanów, jak i Bronowice i tak będą mieć nowe tramwaje (ten pierwszy – krakowiaki na „50”, te drugie – krakowiaki na „4” oraz NGT8 na „14”), lepiej więc wysłać nowoczesne bombardiery do innego rejonu miasta. Przede wszystkim jednak – linia „18” cieszy się sporym zainteresowaniem pasażerów i na wielu kursach panuje tłok. Skierowanie tam wysokopodłogowych składów E1+c3 nie jest jednak rozważane (jest to jedyna linia niskopodłogowa na Długiej, oraz główna na Ruczaju), więc jedyna szansa na poprawę warunków podróży to właśnie wysłanie na nią NGT8. Dlatego rozważany rozdział taboru ma moje pełne poparcie i liczę, że urzędnicy zdecydują się na jego wprowadzenie.

Kaszmir

Reklamy

, , , , , , , , , ,

  1. #1 by Lw25 on Marzec 17, 2015 - 11:16 pm

    NGT8 na „18”? Poproszę…

  2. #2 by aga on Marzec 18, 2015 - 5:46 am

    Szczerze uważam, że dużo bardziej NGT8 są potrzebne na „8”, gdzie chyba nie muszę mówić jaki tłok panuje na praktycznie każdym kursie i przy dublowaniu się z „13” na prawie połowie trasy (Bronowice M. – Korona). To by chyba było lepsze rozwiązanie, bo tłok w „8” wydaje się być dużo większy, niż na „18”.

    • #3 by kaszmir on Marzec 18, 2015 - 10:16 am

      Tak, z drugiej strony potoki na „18” mogą jeszcze wzrosnąć, gdyby została wydłużona do Górki Narodowej.

  3. #4 by Przemek on Marzec 18, 2015 - 11:36 am

    A może by tak o linii 52 pomyśleć? Przynajmniej co 2/3 kurs składem niskopodłogowym.
    Krowodrza górka/Kurdwanów mają już sporo składów niskopodłogowych w „ofercie”

  4. #5 by szymon on Marzec 18, 2015 - 11:44 am

    NGT8 na 52!

  5. #6 by Michał Mielniczek on Marzec 18, 2015 - 12:37 pm

    A Borek Fałęcki jak zwykle głęboko gdzieś.. Kursów mało, stary tabor, z wyjątkiem NGT6 na 8, ale to krótki, mało pojemny wagon.

  6. #7 by Ponczus on Marzec 18, 2015 - 12:40 pm

    No pewnie puscie na 18tke a w 52 niedosc ze pizdzi bo nie grzeja to ciagly tlum i przepelniony tramwaj mimo wysokiej czestotliwosci.

  7. #8 by -Rafał on Marzec 18, 2015 - 1:37 pm

    Z tym 24 to bym tak nie szalał. Swoją drogą – po CHOLERĘ pakują wszystko w te 50? Co, tramwaje jeżdżą koło miejsca, gdzie egzystuje ten żydek Majchrowski, że WSZYSTKO musi być tam najnowsze, najlepsze, najdroższe?
    Ile jeszcze czasu będzie 52 jeździło żenującym taborem? Ile jeszcze czasu 8 będzie nabita jak puszka sardynek przez 90% kursów i przez 90% trasy?
    Przecież dysproporcja pomiędzy 50 a 52 aż kłuje w oczy. A urzędasy jeszcze chcą ją pogłębić. Serio, kto te jelenie z rykowiska wpuścił do biur?

  8. #9 by rych on Marzec 18, 2015 - 3:33 pm

    Najlepiej byłoby linię 24 obstawić NGT6 a na 13 skierować NGT8

    • #10 by MarcinZ on Marzec 19, 2015 - 8:46 pm

      Nie starczy wagonów. Obecnie mamy 24 NGT8. Ich wykorzystanie w DP = 21. Gdyby obstawić 13 brygad ”13” i 7 brygad ”14” pozostały by 4, a właściwie czasem nawet więcej z potrzeb technicznych na zajezdni. A tu jeszcze trzeba będzie obstawić część taboru na inną linię np. ww 8, 18, 24 lub 50.

  9. #11 by tramwajarz on Marzec 18, 2015 - 5:06 pm

    Po dostawie PESY wagony „105N” mogłyby posłużyć jako doczepki bez silnika do, za ciasnych na warunki Krakowa, wagonów 26m. Chyba że technicznie jest to niewykonalne:

    EU8N+105N (przy tym wagonie metra to nawet EU8N+105N+105N)
    GT8S+105N
    NGT6+105N

    Poprawi to warunki jazdy na linii: 8, 18, 20

    • #12 by rych on Marzec 18, 2015 - 8:18 pm

      Przecież te NGT6,EU8N ani GT8S nie są przystosowane do ciągniecia doczep.Zresztą czy wyobrażasz sobie NGT6 w parze z akwarium.Takiego zestawienia by chyba nawet Hitchcock nie wymyślił.

      • #13 by tramwajarz on Marzec 18, 2015 - 8:44 pm

        NGT6,EU8N ani GT8S nie są przystosowane do ciągniecia doczep

        Weź nie wprowadzaj ludzi w błąd. Tu nie onet.

        Masz ograniczoną wyobraźnię.
        Myślę, że Krakowianie doceniliby pojemniejsze egzotyczne składy i bez obawy mogliby czekać na tramwaj do którego moga wsiąść.

  10. #14 by huop on Marzec 18, 2015 - 8:18 pm

    skoro 50 straci na znaczeniu (jako że ominie centrum) to po co pchać tam najlepsze składy. Lepiej na 24 puścić te Krakowiaki a „kasztany” dać na 50.

    • #15 by kaszmir on Marzec 18, 2015 - 9:24 pm

      Nie jestem pewny, czy straci na znaczeniu. Krótsza trasa oznacza krótszy czas przejazdu do R. Mogilskiego oraz Dworca Głównego, a to te rejony generują sporą część potoku. Szybszy dojazd może zachęcić kolejnych pasażerów.

      Po drugie, na nowej trasie znajduje się m.in. Krakowska Akademia, która sama w sobie też generuje spore potoki pasażerskie.

      Wreszcie, mówi się że po wybudowaniu trasy na Górkę Narodową, ma tam trafić właśnie „50”. Oznaczać to będzie sporo nowych pasażerów, a przecież tramwaje na Krowodrzy nawet obecnie są zatłoczone.

      W każdym razie ciężko ocenić, są zyski i straty.

  11. #16 by Mistrzejowiczanin on Marzec 19, 2015 - 7:55 pm

    NGT8 na 52! Wtedy Czerwone Maki będą miały nowsze tramwaje, A i Piastów zyska dostęp do niskopodłogowca a przecież 18 to Krowodrza, a ta będzie miała Krakowiaki na 50 😛 NGT8 tylko na 52!

  1. Będą bombardiery na „52”! | krabok
  2. Bombardiery trafią na „52”! | krabok
  3. „50-tka” co 10 minut? | krabok
  4. Po estakadzie – jednak trzy linie | krabok
  5. „Dziewiątki” wędrowniczki | krabok
  6. Niskopodłogowa rewolucja „52” | krabok
  7. Pierwsza Krakowiak dotarł do naszego miasta! | krabok
  8. Pierwszy Krakowiak dotarł do naszego miasta! | krabok

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: