Na wstępie zaznaczę: od otwarcia linii tramwajowych na Górkę Narodową oraz Azory dzieli nas jeszcze kilka lat. W tym czasie wiele może się zmienić, a nawet na pewno się zmieni. Zawarte poniżej informacje to jedynie bardzo wstępne koncepcje, które przewijały się na biurkach urzędników przez ostatnie miesiące. Część z nich może zostać zmieniona, część być może została już skorygowana. W światku krakowskiej komunikacji miejskiej decyzje nieraz zapadają w ostatniej chwili, a ustalenia potrafią się zmieniać z godziny na godzinę. Zatem o ile mogę zapewnić, że poniższe wiadomości są prawdziwe – tak nie daję gwarancji, że opisany układ tras będzie tym finalnym. Czytając poniższy artykuł, miejcie to proszę na uwadze.
Wstępne koncepcje dotyczą nie tylko Górki Narodowej, ale i trasy na Azory która ma być budowana w podobnym czasie co ta pierwsza. Plan zakłada raczej mało ingerencji w istniejący układ tramwajów, a zmiany będą polegać głównie na wydłużeniach tras. I tak:
- do Azorów mają zostać wydłużone linie „3” i „5”,
- z kolei do Górki Narodowej pojadą linie „18” i „50”,
- urzędnicy nie są jednak pewni, czy sama „osiemnastka” i „pięćdziesiątka” podołają potokom (tym bardziej, że wciąż będą musiały też obsłużyć obecnych pasażerów) i rozważają skierowanie do Górki Narodowej jeszcze trzeciej linii tramwajowej.
Na Azorach nie powstanie tradycyjna pętla, a jedynie końcówka techniczna z przełączkami do zmiany toru. Z tego powodu zarówno linia „3”, jak i „5” będą musiały być obsługiwane w pełni taborem dwukierunkowym. W przypadku „piątki”, już obecnie MPK posiada wystarczającą ilość takich pojazdów (niskowejściowe wagony N8S-NF). „Trójka” jednak potrzebuje pojemniejszych wagonów, i dlatego Przewoźnik planuje kupić kilkanaście nowych tramwajów dwukierunkowych, które miałyby pójść właśnie na tę linię. Być może zostaną one nabyte jako część już najbliższego planowanego przetargu.
Trochę też już wiadomo o zmianach w układzie autobusów, choć tu wobec mnogości linii i potencjalnych tras, pole manewru do dalszych zmian jest znacznie większe. Przebieg linii „503” miałby zostać wyprostowany i od przystanku „Opolska Estakada” pojechałaby podobnie do obecnego „169”, czyli przez al. 29 Listopada i do nowego dworca przy planowanej pętli tramwajowej „Górka Narodowa Zachód” (przebieg: Nowy Bieżanów Południe – po obecnej trasie – al. 29 Listopada – Górka Narodowa Zachód). W zamian linię „169”, która zostanie prawie w całości zdublowana przez „pięćsetkę”, czeka prawdopodobnie likwidacja. Byłby to zatem powrót do oryginalnej koncepcji z 2013, jeszcze zanim w ogóle myślano o utworzeniu „169”.
Z kolei linia „164” ma szanse być skróconą do Krowodrzy Górki (przebieg: Piaski Nowe – po obecnej trasie – Prądnicka – gen. Fieldorfa-Nila – Krowodrza Górka). Dzięki temu uniknie się dublowania nowej trasy tramwajowej w rejonach ul. Siewnej, a jednocześnie wciąż zachowany będzie dostęp do autobusu dla mieszkańców Prądnickiej oraz ogólnie Żabińca. Linie aglomeracyjne jadące od strony Zielonek („207”, „227”, „237”, „297”) też dalej będą dojeżdżać do Krowodrzy Górki.
Niepewne są losy linii „137”. Osobiście spodziewałem się jej likwidacji (jako zdublowanej przez tramwaj), jednak mieszkańcy północnych rejonów Krakowa zaapelowali o skierowanie jej na nową trasę: Górka Narodowa Zachód – Kuźnicy Kołłątajowskiej – Górnickiego – Prądnik Biały (a docelowo może nawet Pachońskiego – Chełmońskiego Osiedle), a pomysł ten poparli już niektórzy z Radnych Dzielnicy. Czy jednak przystanie na niego ZIKiT? Nie ma żadnej gwarancji.
Planowana pętla tramwajowa „Górka Narodowa”, wraz z dworcem autobusowym. Źródło: Biuletyn Informacji Publicznej.
Jest też szereg zmian, których nie udało mi się wprawdzie potwierdzić, jednak możemy je uznać za prawie pewne. Możemy oczekiwać że likwidacji ulegnie nocne „637”, a do Górki Narodowej pojadą przedłużone „69/669”. Z kolei linie aglomeracyjne jadące od strony Węgrzec zostaną zapewne skrócone do nowego dworca autobusowego na Górce Narodowej Zachód.
Jacek „Kaszmir” Mosakowski
#1 by Wojciech on 31 marca, 2016 - 9:54 pm
Ciekawe, czy „130” się uchowa po zbudowaniu nitki tramwajowej na Azory – też będzie na sporym odcinku dublować tramwaj.
#2 by kaszmir on 31 marca, 2016 - 10:12 pm
Myślę, że zostawią, bo to jedyna linia na Wrocławskiej.
#3 by Zieleńczanin on 4 Maj, 2019 - 10:08 pm
Może jakaś 5xx (504?) z Azorów przez Wrocławską, Aleje, Piłsudzkiego do Nowej Huty lub Alejami na południe miasta w zamian za likwidację 130?
#4 by J on 31 marca, 2016 - 11:20 pm
50 nie podołać potokom? Wystarczyłoby się postarać o brak stad.
#5 by J on 31 marca, 2016 - 11:21 pm
I jeszcze ważna rzecz – niezmienianie układu linii po tej inwestycji jest najgorszą rzeczą z możliwych i aż żal, że większość tak woli – kursy autobusów zostaną przycięte, pasażerów przejmą tramwaje, które przecież większych możliwości przewozowych nie będą miały.
#6 by kaszmir on 1 kwietnia, 2016 - 7:32 pm
Trochę tak, lecz liczę, że w zamian choćby na „18” czy „3” trafi większy tabor. Poza tym wiele z tych pasażerów i tak dziś korzysta z tramwajów, tylko podjeżdża najpierw autobusami na KG/Prądnicką.
W „19” też jest trochę miejsca, więc jej przedłużenie do KG poprawiłoby sytuację.
Lecz fakt, przydałaby się ta trzecia linia na Górce, i by była to linia zupełnie nowa.
#7 by J on 1 kwietnia, 2016 - 8:29 pm
Kaszmir – a skąd wezmą większy tabor? Z innych linii? To się zapętla.
#8 by kaszmir on 1 kwietnia, 2016 - 9:40 pm
Tak jak wspomniałem w artykule, MPK planuje przetarg na nowe tramwaje, które mają mieć ponad 30 metrów długości (a więc zbliżone do NGT8). Można to wykorzystać do zwiększenia średniej długości krakowskiego taboru i zapewne tak się stanie.
#9 by J on 1 kwietnia, 2016 - 10:04 pm
Tylko że liczba pasażerów ma wzrastać ogólnie – z powodu SKA, P&R itd. Układ się przepełni bardzo szybko i to niewiele da. A wzrost możliwości przewozowych wielkich nie będzie.
#10 by S on 1 kwietnia, 2016 - 9:36 am
Czy dobrze widzę, że za przystankiem dla wysiadających są dwie zwrotnice pozwalające jeszcze zmienić tor postojowy ?
#11 by kaszmir on 1 kwietnia, 2016 - 2:07 pm
Dokładnie tak 🙂
#12 by misiek on 1 kwietnia, 2016 - 2:00 pm
Czyli zamiast trzech porządnych autobusów nie ma nic w zamian na Mackiewicza, Osiedle Gotyk traci dostęp do świata, a te wszystkie potoki ze mają przejąć dwie linie tramwajowe. 137 powinna jechać po trasie do Prądnika Białego, ale z Górki Narodowej Wschód, a 164 powinna zostać skrócona tylko do ronda przy Siewnej, żeby na Mackiewicza ostał się jakiś porządny autobus. Nawet w tym wypadku dwie linie na Górkę nie dadzą rady i dlatego 19 też powinna zostać tam wydłużona. Ponadto w tym wypadku linia 503 powinna jeździć co najmniej co 10 minut, bo ludziom zależy na szybkim dojeździe do miasta, a nie zwiedzaniu Prądnika Białego.
#13 by kaszmir on 1 kwietnia, 2016 - 7:27 pm
Mnie ta „19” na Górkę nie przekonuje, bo zdubluje „50” i sprawi, że 3/4 kursów będzie przez Tunel. Bardziej byłbym za nową linią jadącą przez Pawią.
#14 by Zieleńczanin on 24 kwietnia, 2019 - 11:28 am
To może tak:
11 – Mały Płaszów – Estakada – Wielicka – Krakowska – Św. Gertrudy – Westerplatte – Pawia – Bratysławska – Krowodrza Górka – Górnickiego – Górka Narodowa Zachód; co 15 min
17 – likwidacja
23 – nowa linia; trasa jak przed maksymalizacją; co 15 min; całodzienna
#15 by Zieleńczanin on 24 kwietnia, 2019 - 11:29 am
I 19 wydłużone do Krowodrzy, zapomniałem napisać 🙂
#16 by kaszmir on 24 kwietnia, 2019 - 9:25 pm
Jak dla mnie ok 😉 Jednak „17” bym zostawił – raz, że bez niej Ruczaj byłby stratny (traci i „11”, i „17”), a dwa że samo „23” co 15 minut z Ruczaju w kierunku Łagiewnik mogłoby nie wyrobić – tak jak nie wyrabiała sama „11” po maksymalizacji i trzeba było skierować tam właśnie „17”. Do tego na dalszym odcinku „17” jest dobrym uzupełnieniem „19”, dając tramwaj co 7,5 minuty na całym odcinku Łagiewniki – Dworzec Towarowy.
#17 by Zieleńczanin on 25 kwietnia, 2019 - 2:34 pm
To skoro 17 powinno zostać, to może niech zmieni numer na 49? Ewentualnie można by je wydłużyć do Krowodrzy, bo na Towarowym pewnie by się marnowała (?).
PS. A skoro mowa o Towarowym, to może dobrym pomysłem byłoby skierowanie tam 217 i 247 (i ew. 257, 277 i 280)? Możliwości przesiadki jeszcze lepsze, a to oszczędność 700 m na kurs.
#18 by kaszmir on 25 kwietnia, 2019 - 9:20 pm
Osobiście byłem zwolennikiem numeru „29” dla „17” – bo na większości trasy pokrywa się z „19”, jednak różnią się kilkoma ostatnimi przystankami. „49” też dobre, choć pewnie przeszkadzałoby to że jedna jedzie do Borku, a druga do Ruczaju 😉
Z aglo chyba nie ma co już ruszać – docelowo i tak zostaną pewnie wszystkie skrócone do nowego terminala na Górce Narodowej Zachód, gdy dojedzie tam tramwaj.
#19 by Zieleńczanin on 26 kwietnia, 2019 - 6:44 am
W sensie np. oszczędności z skrócenia 217 i 247 pozwoliłyby dodać np. 2 kursy w dni powszednie na 247 (np. kursy byłyby 18:50 (nowy, z pominięciem Węgrzc), 19:20 (obecnie 19:15), 20:20 (obecnie 20:30), 21:20 (obecnie 21:45), 22:20 (nowy) i 23:20 (obecnie 23:00)) i jeden na 217 (tak, by szczyt w dni powszednie trwał o godzinę dłużej), a dodatkowo 3 kursy w soboty na 247 (tak, by jeździł cały dzień co godzinę)
Oczywiście 217 i 247 jeździłyby do Towarowego tylko do otwarcia Górki Narodowej Zachód 🙂
Co do zmiany numeru 17 na 29 zgoda, ale trzeba by jasno wskazać, że 29 wspomaga 19 i są w niej ważne bilety okresowe na 19 (chyba, że bilet okresowy na linię już nie pozwala jeździć liniami ją wspomagającymi).
#20 by kaszmir on 26 kwietnia, 2019 - 9:22 am
Z „17” to można jeździć na wspólnym odcinku. Natomiast nie ma podstawi by osoby mające bilet na „19” mogły jeździć „17” aż na Ruczaj, skoro „19” tam nie dojeżdża 😉
Co do Dworca Towarowego to tam nie ma nawet końcówki dla autobusów, więc pomysłu raczej nie ma jak wprowadzić.
#21 by Zieleńczanin on 26 kwietnia, 2019 - 10:17 am
Fakt, że osoby z kartą na 19 nie powinny móc jeździć na Ruczaj, w takim razie numer 29 dla 17 uzasadniony 🙂
A z aglo chodziło mi o zawracanie na kryterium ulicznym Al. 29 XI -> Kamienna -> Dworzec Towarowy -> Kamienna -> Al. Słowackiego -> Al. 29 XI, jedynie trzeba byłoby zbudować zatokę na Towarowym.
#22 by kaszmir on 26 kwietnia, 2019 - 12:41 pm
Zatokę i zaplecze dla kierowców. Na dwa lata – raczej się nie opłaca.
#23 by Zieleńczanin on 26 kwietnia, 2019 - 1:55 pm
Skoro na Towarowym nie ma zaplecza, to skrócenie bez sensu, myślałem że jest.
#24 by Piotr Deda on 11 lipca, 2019 - 7:37 pm
Obecnie (nie licząc remontów) linia 4 jedzie na Wzgórza Krzesławickie a 44 na Kopiec Wandy, więc numeracja 19/49 byłaby spójna z tym jak działa to teraz.
#25 by Zieleńczanin on 12 lipca, 2019 - 6:21 am
Wg mnie numer 29 dla 17 jest lepszym wyborem, ponieważ w przypadku, gdy linia 17 dostanie numer 49, osoby z kartą na 19 będą mogły jeździć po jej całej trasie.
44 kończy na Kopcu, bo to najbliższa pętla za Kombinatem 😉
#26 by Wert on 1 kwietnia, 2016 - 5:57 pm
„Na Azorach nie powstanie tradycyjna pętla, a jedynie końcówka techniczna z przełączkami do zmiany toru.” A jakie jest uzasadnienie takowej decyzji? Brak miejsca?
#27 by kaszmir on 1 kwietnia, 2016 - 7:26 pm
Trochę tak, lecz chodzi też o to, że tam potem to będzie rozbudowane. Jeśli dobrze pamiętam, to na razie zrobią tę pętlę przy autobusowej, jednak docelowo tory mają iść w prawo, w kier. Galerii Bronowice i tam gdzieś będzie pętla.
#28 by tramwajarz on 1 kwietnia, 2016 - 11:13 pm
Za mała pętla tramwajowa na Górce Narodowej. Potrzebne 3-4 tory.
Brak pętli na Azorach to kolejny chory wymysł. Dwukierunkowe wagony z Wiednia przerobili na jednokierunkowe i majchrowszaki chcą robić ślepy tor. Dowód, że nie ma żadnej przemyślanej wizji i planu rozwoju Krakowa.
Jak wielkie będą potoki to Azory zostaną skazane tylko na 2 linie z 32m, f=10 i 26m, f=20. A może zrobią 3-4 ślepe tory;)
Można zrobić dwupoziomową pętlę na Azorach skoro brak miejsca. Przy inwestycjach w transport miejski wszystko budowane jest najmniejszym kosztem, najmniej efektywnie.
Albo przez Weisa-Rydla wykonać łącznik do Bronowic i problem pętli się rozwiąże;)
Bus-pas na torowisku byłby pożyteczny.
#29 by Kamil Radosław Kowal on 2 kwietnia, 2016 - 11:31 am
Ale ZIKIT nie ma hajsu, bądź miasto. Chociaż wiadomo, że jest. 😉
#30 by Kamil Radosław Kowal on 2 kwietnia, 2016 - 11:16 am
Myślę że na Górkę narodową zrobić taką linię 15 na trasie Cichy Kącik (bądź salwator) i dalej Straszewskiego Podwale Dunajewskiego Basztowa Pawia Twardego i na Górkę Narodową, linia to byłaby szczytowa bądź całodzienna w dni robocze, częstotliwość 10-20 min tabor N8S przebudowane na 1kierunkowe bądź EU8N. Pozdrawiam. 😉
#31 by Kamil Radosław Kowal on 2 kwietnia, 2016 - 11:17 am
A jeszcze bym zapomniał to było nawiązanie do dawnej 12.
#32 by Kamil Radosław Kowal on 2 kwietnia, 2016 - 11:28 am
Jeszcze jedno 7 można by przedłużyć do azorów, chyba, że przestanie istnieć :/, a 19 przedłużyć na Krowodrzą górkę. 🙂
#33 by kaszmir on 4 kwietnia, 2016 - 10:00 pm
Dawna „12” miała podobną trasę, i wg mnie nie była bardzo popularna.
#34 by części iveco on 12 kwietnia, 2016 - 12:24 pm
Eh, te zmiany są średnio korzystne