Likwidacja „292” i „439”, nowe linie „252” i „452”

I potwierdziły się różne wieści, które krążyły po Internecie od kilku tygodni. ZIKiT szykuje spore zmiany w siatce linii autobusowych w Nowej Hucie i na Woli Justowskiej, a większość nowości wejdzie w życie już w tę sobotę, 6 sierpnia 2016! Likwidacji ulegną linie „292” i „439”, w zamian powstaną nowe „252” i „452”, a korekty tras albo rozkładów dotkną również „139”, „501” i „502”. Poniżej streszczenie planowanych modyfikacji.

Żegnaj „292”, służyłeś nam dobrze.

Przede wszystkim, do kosza idzie lotniskowe „292”. W zamian powstanie nowa linia „252” pokrywająca się częściowo z kasowanym autobusem, która pojedzie po trasie: Kraków Airport – jak dotychczasowe „292” – Cracovia – Konopnickiej – Centrum Kongresowe ICE – Os. Podwawelskie. Niestety, „252” pojedzie tylko co 40 minut, czyli dwa razy rzadziej niż dotychczasowe „292”. (Tu warto odnotować, że jeszcze do niedawna „252” kursowało na zupełnie innej trasie, Pleszów – Czulice. W zeszłą sobotę, 23 lipca, zmieniono mu jednak numer na „271” – po pierwsze, bo pokrywa się na swojej trasie z miejskim „171”, a po drugie, by właśnie zwolnić numerek pod nową linię lotniskową.)

Aby jednak Wola Justowska nie wyszła na minus (a nawet dostała wzmocnienia), uruchomione zostanie nowe połączenie „452”: Chełm – Al. Kasztanowa – jak „152” – DH „Wanda” – Rondo Hipokratesa – jak dotychczasowe „501” – Aleja Przyjaźni. Nowa „czterysetka” będzie docelowo kursować przez cały tydzień co 20 minut i będzie zsynchronizowana ze „152”, dzięki czemu na wspólnej trasie z Bieńczyc aż do Chełmu pasażerowie dostaną autobus co 10 minut. Na razie jednak, do zakończenia wakacji, autobusy pojadą dwa razy rzadziej, co minut 40. Linię będzie obsługiwać Mobilis, który specjalnie na tę okazję zakupił dziewięć nowych przegubowców (i jeszcze ma sprowadzić jeden autobus standardowy).

Od września nie wróci również wspomagające „439”. W zamian, jego kursy przejmie „139” które po wakacjach będzie jeździć na całej trasie co 7-8 minut w szczycie. Dodatkowo, aby zadośćuczynić pasażerom z ul. Dąbrowskiej, skierowana zostanie tutaj linia „501”, która dostanie marszrutę: Chełmońskiego Osiedle – po obecnej trasie – Al. Gen. Andersa – Dąbrowskiej – Czyżyny Dworzec. Na nowym odcinku „pięćsetka” będzie się zatrzymywać na przystankach „Os. Kościuszkowskie”, „Marii Dąbrowskiej” i pętli „Czyżyny Dworzec”. Dodatkowo obsłuży również przystanek „Os. Strusia”.

I jeszcze jedna, drobna zmiana na „502”. Przestanie się ono zatrzymywać na przystanku „Narzymskiego”. Wynika to z tego, że rejon ten zyska nową linię „452”, a do tego kilka miesięcy temu zaczęło się zatrzymywać tutaj również „501”.

Niebawem wrzucę swój komentarz dot. wspomnianych zmian, jednak z jego opublikowaniem czekam aż pojawią się ostateczne rozkłady.

Jacek „Kaszmir” Mosakowski

, , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

  1. #1 by kasia on 3 sierpnia, 2016 - 12:17 pm

    moze to i lepiej

    • #2 by alek on 4 sierpnia, 2016 - 10:36 am

      A co z mieszkańcami osiedla Olszanica-Bory, czy to ludzie drugiej kategorii, ci na Woli muszą mieć wygodę i komfort, a reszta niech czeka 40 min na łaskę ZIKiT-u. Brawo urzędnicy, tak trzymać!!!

  2. #3 by Lukasz on 3 sierpnia, 2016 - 12:34 pm

    Je*aby zikit tęsknię za czasami kiedy to mpk ustalili trasy i rozklady

  3. #4 by nie on 3 sierpnia, 2016 - 1:11 pm

    Chyba ich pojebalo jesli chodzi o 501 i 292. Po pierwsze czym sie teraz dojedzie ze Strugi na Bora Komorowskiego bezposrednio? Hute trzeba ciac a jakze…

  4. #5 by Mati on 3 sierpnia, 2016 - 1:12 pm

    Wszystkiemu winien… Majchrowski i czym to jeździć z Dworca na lotnisko?!

    • #6 by Izi on 4 sierpnia, 2016 - 7:42 am

      Jest przecież pociąg

    • #7 by Szymon on 17 sierpnia, 2016 - 12:16 am

      208

  5. #8 by Bartosz Miśkowiec on 3 sierpnia, 2016 - 1:31 pm

    Według mnie 252 powinno kursować do Dworca Głównego (->Zachód?) po trasie linii 152/452.

  6. #9 by tramwajarz on 3 sierpnia, 2016 - 2:35 pm

    Jak w Polsce ma być normalnie jeśli urzędnicy kadencji SLD-PO-PSL kolejny raz trwonią pieniądze na nowe tablice 252 zamiast zostawić 292? Czy jacyś numerolodzy kabałą się w ZIKIT zajmują?
    Czy chcą wspomóc wydawców przewodników turystycznych, żeby były nieaktualne?

    Głupota że miasto odcina mieszkańców od lotniska (brak alternatywy dla „PKP”)
    252 skrócić do Chełmu/Mydlnik co 20min i jakoś to będzie…

    Zbudować pętlę z zapleczem przy Struga/ Bulwarowej podczas remontu al. Solidarności i przedłużyć 452 do Struga/Bulwarowa

    Jakby miejski MPK nie mógł obsługiwać linii 452 zamiast izraelskiego Mobilisa. Takie dogadzanie obcemu zamiast swojej własnej firmie niespotykane na „Zachodzie” tylko w Polsce.

    • #10 by kaszmir on 3 sierpnia, 2016 - 8:21 pm

      „452” będzie bliźniaczą linią wobec „152”, cały dzień zsynchronizowaną a może i nawet będą wymiany brygad pomiędzy nimi. Zatem jestem w stanie zrozumieć, że urzędnicy chcieli by obie były obsługiwane przez tego samego przewoźnika. A skoro „152” ma Mobilis…

      Poza tym Mobilis ma niższe stawki za wzkm niż MPK, więc w tej samej cenie można było uruchomić więcej kursów.

    • #11 by tramwajarz on 3 sierpnia, 2016 - 9:10 pm

      ZIKIT ma „centralę synchronizacji”, przewoźnik jest bez znaczenia.
      Gdyby Krzyżacy kierowali się ceną to Solarisy jeździłyby prawie w całych Niemczech;)
      W wozokm MPK nie są wliczone koszty obsługi rozkładów? MPK lepiej dba o wozy niż Mobilis i kupuje lepsze marki.

      • #12 by kaszmir on 5 sierpnia, 2016 - 1:37 pm

        Tak, lecz bliźniacze linie lepiej wg mnie utrzymywać u jednego przewoźnika, bo można np. robić roszady brygad, no i jest większa swoboda przy remontach i objazdach.

    • #13 by A on 25 sierpnia, 2016 - 8:52 am

      Głupoty.
      1) Komunikacja publiczna nie jest od konkurowania między sobą – po to jest pociąg, i po to jest dotowany z pieniędzy podatników, by nim ludzie jeździli. Do tego jest wspomagająco 208.
      2) Normalne jest, że na zachodzie wiele bierze prywaciarz. W niektórych miastach większość sieci, w tym nawet komunikacji szynowej, obsługuje ajent. Najlepiej go kontrolować, zazwyczaj niższe ceny – jak MPK coś zawali, to zabranie dotacji za kurs jest strzałem w stopę samemu sobie (bo się robi minus i trzeba i tak to zwrócić). A zabranie prywaciarzowi jest porządnym batem.

  7. #14 by Wojciech on 3 sierpnia, 2016 - 3:43 pm

    Kolejna linia żegna się z pętlą DGW – najpierw „154”, teraz „292”. Rekompensaty brak.

    • #15 by tramwajarz on 3 sierpnia, 2016 - 9:14 pm

      A tak się ZIKIT martwił o linię 114 i uprawiał czarną propagandę;)

      Ustawić przystanki przy rondzie/tunelu dla 501 bez wjazdu na pętlę i będzie rekompensata.

  8. #16 by Ppp on 4 sierpnia, 2016 - 6:46 am

    Do Tramwajarza: obok MDA nie ma miejsca na przystanek przelotowy, chyba, żeby usunąć postój taksówek. Albo 501 wjeżdżałaby na “dworzec KM”, albo bez zmian. Szkoda, że nie pomyśleli o tym na etapie projektowania.
    Co do 139, 152 i 452 – po raz pierwszy od dwunastu lat wyraźnie poprawi mi się dojazd z pracy do domu, więc się oczywiście cieszę.
    Nie rozumiem ruszania linii 292 – regularnie widzę ją pod dworcem z prawie wszystkimi siedzeniami zajętymi, plus po kilkanaście walizek. W okolicach Pl. Inwalidów ludzie stoją, prawie zawsze widuję też po kilku wsiadających i wysiadających z walizkami. Wniosek: nie należy ruszać dobrej linii. Chyba, że “ruszanie” polegałoby na podniesieniu częstotliwości kursowania, ale nie wiem, czy to konieczne – nie znam tej linii na zachód od Błoń.
    Pozdrawiam.

  9. #17 by filca on 4 sierpnia, 2016 - 9:46 am

    Granda z 501!!Wiecznie kombinują z tą linią z coraz gorszym skutkiem.Będzie mi go brakowało na Alei Róż:(

  10. #18 by pilot on 4 sierpnia, 2016 - 10:51 am

    Pasażerowie na lotnisko będę zmuszeni do korzystania z 208 tabor standardowy 16 kursów dziwnie albo z kolei a tu dodatkowo trzeba dojechać do dworca prezes portu lotniczego z pis skrócił 208 do Bronowic następca z po przywrócił 208 do dworca PKP teraz mamy kolejnego z pis i mamy likwidację 292 nie każdy pasażer chce korzystać z taxi czy połączenia kolejowego

    • #19 by kraku on 6 sierpnia, 2016 - 4:57 pm

      Przecież to nie partia decydowała o tym, ani lotnisko tylko zapewne sam ZIKiT nad którym jest Majchrowski i rada miasta. Już nie ma co upartyjniać takich decyzji…

  11. #20 by prac koleji on 4 sierpnia, 2016 - 7:38 pm

    pociągi do lotniska jadą z wieliczki a tam są skomunikowane z autobusami jeżeli autobus się spózni to pociąg czeka i przyjeżdza spózniony do lotniska autobus 208 kursuje raz na godzinę lub raz na dwie godziny co prawda ma zalety bo mozna wsiąść w wielu punktach miasta a często bywa przepełniony

  12. #21 by GOŚĆ on 31 sierpnia, 2016 - 9:55 am

    Zapraszam wszystkich zainteresowanych sprawą linii 292 na stronę stowarzyszenia mieszkańców Olszanica http://www.olszanica.org/ ,na której zamieszczono wysłane pisma do ZIKIT i otrzymane na nie odpowiedzi.

    • #22 by kaszmir on 11 września, 2016 - 8:09 pm

      Wspomniałem o akcji w najnowszym artykule, poświęconym właśnie zmianom w rejonach Chełmu i Olszanicy:

      „292”, wróć!

  1. Mega fotorelacja z ŚDM – autobusy | krabok
  2. Rozkłady powakacyjne 2016 | krabok
  3. „292”, wróć! | krabok
  4. „501”, wróć! | krabok
  5. „501” wraca do Nowej Huty! | krabok
  6. Jak nie zepsuć reformy komunikacyjnej? | krabok
  7. Kolejne wzmocnienia linii aglomeracyjnych | krabok
  8. Kolejne wzmocnienia linii aglomeracyjnych na południu | krabok
  9. „Pięćsetki” kontratakują! | krabok
  10. Rozkłady wakacyjne 2018 – autobusy, komentarz | krabok
  11. Prawdziwe linie, które nigdy nie istniały | krabok

Dodaj komentarz