I to od razu dwie! A ich sprawcą jest gmina Zielonki, która po wielu latach bycia do tyłu i nieposiadania żadnej linii nocnej, postanowiła nadrobić zaległości i to z nawiązką. Od najbliższego weekendu, czyli od nocy 1/2 grudnia 2017 (pt/sob), ruszają dwa nowe autobusy:
- „917”: Krowodrza Górka – Prądnicka – Opolska – Al. 29 Listopada – Węgrzce – Bibice – Michałowice ul. Graniczna – Górna Wieś (czyli: od Krowodrzy do Węgrzc po trasie „217”, następnie do Michałowic po trasie „257”, a na koniec do Górnej Wsi po trasie „280”),
- „937”: Krowodrza Górka – Prądnicka – Opolska – Pleszowska – Białoprądnicka – Glogera – Zielonki – Januszowice – Przybysławice – Brzozówka – Owczary Pętla (czyli: w całości po trasie „237”).
Trasy linii „917” (z prawej) oraz „937” (z lewej). Grafika ze strony jakdojade.
Linie będą kursować we wszystkie dni tygodnia, wykonując po dwa kursy na noc. Podobnie do linii „612” (Os. Podwawelskie – Tyniec Kamieniołom), odjazdy będą wykonywane co półtorej godziny:
- „917”: z Krowodrzy Górki 0:30 i 2:00, z Górnej Wsi 1:02 i 2:32,
- „937”: z Krowodrzy Górki 0:30 i 2:00, z Owczar Pętli 1:05 i 2:35.
Nowe autobusy będą zsynchronizowane z wybranymi kursami linii „669” (Krowodrza Górka – Nowy Bieżanów) – jadąc z centrum Krakowa, pasażerowie przesiadający się zarówno na „917” jak i na „937” będą mieć 10 minut na zmianę pojazdu. Trochę gorzej wypada za to koordynacja w drugą stronę. O ile dla wysiadających z „937” będzie przewidziane znów 10 minut, tak w przypadku „917” będzie to aż kwadrans, co jest zdecydowanie zbyt dużym czasem i będzie powodować niepotrzebne oczekiwanie na pętli. Wg mnie jest to do poprawy, jednak do tematu wrócimy gdy zakończy się remont Basztowej i wszystkie nocne, w tym „69/669”, powrócą na swoje stały trasy. Ma to nastąpić prawdopodobnie 11 grudnia.
Przypomnijmy, że temat nocnego do Zielonek ciągnął się od wielu, wielu lat, a jego ostatnim przejawem były rozmowy podjęte między Gminą a ZIKiT w 2013, z których niestety jednak nic nie wyszło. Zielonki oczekiwały wtedy wydłużenia wybranych kursów „904” (Wieliczka Kampus – Prądnik Biały), podczas gdy urzędnicy, z uwagi na i tak już bardzo długą trasę „dziewięćset czwórki”, zaproponowali raczej uruchomienie nowej linii zaczynającej na Krowodrzy Górce. Teraz temat wreszcie udało się dociągnąć do szczęśliwego finału, i to z pompą – nie dość, że uruchomione zostaną dwa połączenia, to jeszcze – w przeciwieństwie do „903” do Skawiny czy „915” do Świątnik które funkcjonują tylko w weekendy – te będą kursować przez cały tydzień. Brawo!
Jacek Mosakowski
#1 by dwdasdwa on 28 listopada, 2017 - 12:12 pm
A MOŻE JAKIŚ TRAMWAJ NOCNY NA WZGÓRZA?!
#2 by PP on 28 listopada, 2017 - 2:50 pm
Czy wie Pan coś może na temat planów mpk dotyczących nowego przystanku na Banacha? Stoi gdzieś od miesiąca, ale nie wiem, czy żeby można było sobie odpocząć, czy puszczą przez niego jakieś autobusy 😉
#3 by kaszmir on 30 listopada, 2017 - 5:23 pm
Nie mieliśmy żadnego info, wydaje mi się że na razie będzie nieużywany. Być może zmieni się to dopiero po uruchomieniu tramwaju na Górkę Narodową, a wiatę postawiono już „na zaś”.
#4 by tramwajarz on 30 listopada, 2017 - 1:12 pm
ach te ochłapy przedwyborcze…
3 lata po poprzednich wyborach czyli oszczędności na mieszkańcach.